MÓDSZERTANI KÖZPONT MŰKÖDÉSE A KAPOSVÁRI KISTÉRSÉGBEN A BÁRCZI GUSZTÁV
KAPOSVÁRI KISTÉRSÉG 77 település 127.000 lakos 56 óvoda 48 általános iskola
sajátos nevelési igényű tanulók ÓVODA TANULÓLÉTSZÁM összes sajátos nevelési igény tanulók % sajátos nevelési igényű tanulók Országos adat 325999 5746 1.7 Kistérségi adat 4344 44 1,3 ÁLTALÁNOS ISKOLA TANULÓLÉTSZÁM összes sajátos nevelési igényű tanulók % Országos adat 887785 56922 6.4 Kistérségi adat 11139 1240 11
MIÉRT ? KISTÉRSÉGI INTEGRÁCIÓ Társadalmi igény az integrációra Támogató jogszabályi háttér Támogató pályázat rendszer NFT, HEFOP Demográfiai változás Spontán integráció megindulása Jól működő kaposvári modell Ismertté vált szolgáltatások IGÉNY A SEGÍTSÉGNYÚJTÁSRA
PROBLÉMÁK Az integrációra kijelölt intézményekben hiányoznak a törvényi feltételek Normatív támogatás igénybe vétele nem megfelelő Az alapító okiratban nem, vagy nem pontosan szerepel a sajátos nevelési igényű tanulók integrációja A pedagógiai programban nem, vagy nem pontosan szerepel a sajátos nevelési igényű tanulók ellátása Összemosódik a sajátos nevelési igény illetve a hátrányos helyzet fogalma Hiányoznak a személyi feltételek Hiányoznak a tárgyi feltételek Az intézmények közvetlen partnerei / pedagógusok, gyermekek, szülők / nincsenek felkészítve az integrációra
SPONTÁN INTEGRÁCIÓ LEHETŐSÉG A MŰKÖDŐ INTEGRÁCIÓRA
Segítünk Gyermekeknek Szülőknek Pedagógusoknak, egyéb szakembereknek Intézményvezetőknek Fenntartó önkormányzatok képviselőinek
FENNTARTÓI TÁJÉKOZTATÁS Sajátos nevelési igény fogalma KT. 121. § Sajátos nevelési igényű tanulók egészségügyi és pedagógiai célú habilitációs, rehabilitációs foglalkoztatása KT. 52. § 6. Integrációs felkészítés KT.121 § 16. Fejlesztő pedagógus – gyógypedagógus kompetenciái Nevelési Tanácsadó és a Tanulási Képességet Vizsgáló Szakértői és Rehabilitációs Bizottság Kompetenciái KT. 30§ 8. Költségvetési Törvény alapján emelt normatíva igényelhető, ha a gyermek ellátása megfelel a KT. 121 § -nak Költségvetési tv 3. sz. mell. 21.
SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ GYERMEK ELLÁTÁSÁNAK FELTÉTELEI /KT. 121 § / Integrált óvodai neveléshez, iskolai neveléshez és oktatáshoz, a képzési kötelezettséghez, az illetékes szakértői bizottság által meghatározottak szerinti foglalkozáshoz szükséges szakirányú végzettségű gyógypedagógus foglalkoztatása; a foglalkozásokhoz szükséges speciális tanterv, tankönyv, valamint speciális gyógyászati és technikai eszközök; A gyermek, tanuló részére a szakértői és rehabilitációs bizottság által meghatározott szakmai szolgáltatások biztosítása;
Nevelési Tanácsadó A gyermek beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzd Létszám számításánál, csoport alakításánál figyelembe kell venni
Tanulási Képességet Vizsgáló Szakértői és Rehabilitációs Bizottság Sajátos nevelési igény tényét állapítja meg Felügyeli az integráció feltételeinek meglétét A fogyatékos tanulót az osztálylétszám számításánál 2 illetve 3 főként kell figyelembe venni Költségvetési tv. alapján emelt normatíva vehető igénybe, ha a gyermek a speciális ellátást megkapja
VÁRHATÓ EREDMÉNYEK Törvényi feltételek megteremtése /személyi, tárgyi / Szakmai szempontok figyelembe vétele Gazdasági szempontok figyelembe vétele
Szolgáltatások intézmények számára Intézmények száma óraszám Ellátottak száma Személyi feltételek Tárgyi Utazó gyógy -pedagóg. 6 36 11 Szakmai team Gépkocsi Fejlesztő eszk. Gyógytestnevelés 13 48 286 Gyógytest. Gyógytorn összesen 17 84 296
További szolgáltatások Pedagógusok képzése, továbbképzése pedagógusok felkészítése az integrációra nevelőtestületi értekezletek tanfolyamok szervezése /kompetencia-növelő, informatikai képzés / bemutató órák a módszertani központban módszertani kiadványok /fejlesztő-lapok, folyóirat, filmek, egyéb kiadványok / szakmai tanácsadás / intézményi dokumentumok, normatív hozzájárulás/ pályázati tanácsadás testnevelők továbbképzése
Pedagógiai program Habilitációs, rehabilitációs szempontoknak meg kell jelennie speciális célok, feladatok nevelési alapelvek differenciálás módja többszintű feladatátadás módja egyéni különbségek figyelembe vétele speciális tartalmak, speciális követelmények értékelés típusa, formái
Az integráció újszerű kihívás a pedagógusok számára Képzések Kapcsolattartás a Módszertani Központtal Integrációs koordinátor
NEVELŐTESTÜLETI ELKÖTELEZETTSÉG VÁRHATÓ EREDMÉNYEK A pedagógusok empatikus hozzáállása Szakmai és módszertani felkészültség Tanulókkal szembeni egyéni bánásmód Differenciált tanulásszervezés Innovációs készség Törvényi feltételek megteremtése NEVELŐTESTÜLETI ELKÖTELEZETTSÉG
SZÜLŐSEGÍTŐ SZOLGÁLTATÁSOK Szülői klub: 15-20 fő részvételével, havi rendszerességgel igényelt témában Szülői tanácsadás: telefonon, vagy személyesen Fejlesztőeszköz és szakirodalom kölcsönzés: különböző képességterületekre
VÁRHATÓ EREDMÉNYEK Megismerik az SNI gyermekek személyiségét Elfogadó magatartás Reális helyzetértékelés Együttműködés
TANULÓK FELKÉSZÍTÉSE Osztályfőnöki órák: általános és középiskolásoknak drámapedagógiai elemekkel szimulációs gyakorlatok VÁRHATÓ EREDMÉNYEK: megismerik a SNI tanulók másságát, erényeit elfogadó magatartás együttműködés
MÓDSZERTANI KÖZPONT MŰKÖDÉSÉT TÁMOGATÓ PÁLYÁZATOK Szegregált intézmények rendszer és módszerbeli megújulása Sajátos nevelési igényű tanulók fejlesztésének, terápiájának segítése utazó gyógypedagógussal Szülősegítő szolgáltatások Konferencia szervezése a befogadás jegyében Integrációs feladatokat ellátó pedagógusok informatikai képzése HEFOP2.1.6. Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése HEFOP3.1.4. Kompetencia alapú oktatás elterjesztése
TERVEINK Szolgáltatói hálózat bővítése a kistérségben Képzések továbbképzések témakínálatának bővítése Közös pályázati lehetőségek Hosszú távú együttműködés
KÖSZÖNÖM FIGYELMÉT ! Bárczi Gusztáv Módszertani Központ Kaposvár Rádicsné Táskai Erzsébet Igazgatóhelyettes, Módszertani Központ kistérségi vezetője barcziiskola@barczi-kap.sulinet..hu radicsnete@freemail.hu 82/512-766, 30/391-4006