MÓDSZERTANI KÖZPONT MŰKÖDÉSE A KAPOSVÁRI KISTÉRSÉGBEN

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
Advertisements

A referencia intézmények szolgáltatói szerepe
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
A szaktanácsadás támogató szerepe
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
A FEJLESZTŐ PEDAGÓGIA SZEREPE AZ ÓVODÁBAN
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /
A Szaktanácsadók feladatai a 48/2012. (XII.12.) EMMI rendelet alapján
EGYMÁS-KÖZT Szakmai fórum l Nyíri Úti EGYMI - Kecskemét, Nyíri út Web:
T UDATOS INNOVÁCIÓ VAGY MÓKUSKERÉK ? Locsmándi Alajos Budapest, szeptember 25.
A Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány bemutatása az egyenlő esélyű hozzáférés tükrében Budapest, június 17. Szentkatolnay Miklós.
Mobil: (30) Cím: 4100 Berettyóújfalu, Széchenyi u. 13.
A TÁMOP pályázat bemutatása. A támogatás célja -A befogadó közoktatási rendszer megteremtése -A sajátos nevelési igényű gyerekek, tanulók sikeres.
SEGÍTÜNK,HOGY SEGÍTHESS!
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Csillag Ferenc MFPI közoktatási szakértő
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézség, sajátos nevelési igény
PÁLYÁZATI TÁMOGATÁSOK Bárczi Gusztáv Módszertani Központ.
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény prezentációja 2009.
A gyakorlatvezető mentor
Kutatási terv Az inklúzió fenntarthatóságának vizsgálata az oktatási intézményekben, fókuszba helyezve a hálózati együttműködést, a kreatív alkotó műhelyek.
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
Integrációs és képesség-kibontakoztató felkészítés az intézményekben Bedőné Fatér Tímea IPR szakértő Integrációs szaktanácsadó
A halmozottan hátrányos helyzetű általános- és középiskolások nevelését/oktatását segítő pedagógiai rendszer Győr, Mosolits Lászlóné, Ildikó.
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.
A sajátos nevelési igényű tanulókkal kapcsolatos változások Dömötör Monika, gyógypedagógiai tanár szeptember 8.
Pályaorientációs program SNI tanulók számára Éltes Mátyás Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény Pécs.
Egyensúlyban a világgal TÁMOP A konzorcium tagjai Zuglói Benedek Elek Egységes Gyógypedagógiai Zuglói Benedek Elek Egységes Gyógypedagógiai Módszertani.
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
Törvények, feladatok, vizsgálatok, szakvélemények,
Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő tanulók ellátása a jogszabályi előírások alapján Ammerné Nagymihály Emília közoktatási szakértő.
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
1 A kompetencia alapú oktatás jövője a NFT II. tükrében Debrecen, Február 20. Hámoriné Váczy Zsuzsa, OKM.
A sajátos nevelési igényű gyermekek, és a pedagógiai szakszolgálatok finanszírozása 2008-ban Előadó: Dr. Gergőné Babina Jusztina- igazgatónő Egységes Pedagógiai.
Iskolapszichológia a Nevelési tanácsadóban
„Míg élsz, egyre tanulj, és soha abba ne hagyd.” Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
Integráló iskolák a közoktatásban
Bárczi Gusztáv Módszertani Központ 2005/2006.tanév I. félév Csíkvárné Takács Anikó Módszertani Központ vezetője.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
SNI gyerekek az iskolában (1.) A sajátos nevelési igény
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
HEF OP / A SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ TANULÓK EGYÜTTNEVELÉSE
Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
A szaktanácsadó segítő szerepe
A Mozgássérültek Állami Intézetének bemutatása Február 22. Kogon Mihály igazgató.
Inklúzív nevelés Magyarországon
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Integráció és inklúzió
IGAZGATÓI BESZÁMOLÓ 2006/07 I. FÉLÉV. TARTALMI VÁZLAT AZ ISKOLA STATISZTIKAI MUTATÓI A KOMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁSRA VALÓ ÁTTÉRÉS TAPASZTALATAI AZ INTEGRÁCIÓS.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Szaktanácsadói tevékenységek, kompetenciák
2010/2011.  az óvoda-iskola átmenet megkönnyítése.
Az inkluzív nevelés programjának kidolgozása
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
Közoktatás-fejlesztési programok 2007-ben Új Magyarország Fejlesztési Terv Hámoriné Váczy Zsuzsa OKM Balatonfüred, november 14.
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók együttnevelésének.
Pedagógiai szakszolgálatok és pedagógiai szakmai szolgáltatók a tehetséggondozásban Kállai Gabriella.
Nagyné Heidenwolf Erzsébet Hallássérült gyermekek integrált oktatásának segítése.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
A Fejér Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Bicskei Tagintézménye
Közoktatási alapismeretek
Előadás másolata:

MÓDSZERTANI KÖZPONT MŰKÖDÉSE A KAPOSVÁRI KISTÉRSÉGBEN A BÁRCZI GUSZTÁV

KAPOSVÁRI KISTÉRSÉG 77 település 127.000 lakos 56 óvoda 48 általános iskola

sajátos nevelési igényű tanulók ÓVODA TANULÓLÉTSZÁM összes sajátos nevelési igény tanulók % sajátos nevelési igényű tanulók Országos adat 325999 5746 1.7 Kistérségi adat 4344 44 1,3 ÁLTALÁNOS ISKOLA TANULÓLÉTSZÁM összes sajátos nevelési igényű tanulók % Országos adat 887785 56922 6.4 Kistérségi adat 11139 1240 11

MIÉRT ? KISTÉRSÉGI INTEGRÁCIÓ Társadalmi igény az integrációra Támogató jogszabályi háttér Támogató pályázat rendszer NFT, HEFOP Demográfiai változás Spontán integráció megindulása Jól működő kaposvári modell Ismertté vált szolgáltatások IGÉNY A SEGÍTSÉGNYÚJTÁSRA

PROBLÉMÁK Az integrációra kijelölt intézményekben hiányoznak a törvényi feltételek Normatív támogatás igénybe vétele nem megfelelő Az alapító okiratban nem, vagy nem pontosan szerepel a sajátos nevelési igényű tanulók integrációja A pedagógiai programban nem, vagy nem pontosan szerepel a sajátos nevelési igényű tanulók ellátása Összemosódik a sajátos nevelési igény illetve a hátrányos helyzet fogalma Hiányoznak a személyi feltételek Hiányoznak a tárgyi feltételek Az intézmények közvetlen partnerei / pedagógusok, gyermekek, szülők / nincsenek felkészítve az integrációra

SPONTÁN INTEGRÁCIÓ LEHETŐSÉG A MŰKÖDŐ INTEGRÁCIÓRA

Segítünk Gyermekeknek Szülőknek Pedagógusoknak, egyéb szakembereknek Intézményvezetőknek Fenntartó önkormányzatok képviselőinek

FENNTARTÓI TÁJÉKOZTATÁS Sajátos nevelési igény fogalma KT. 121. § Sajátos nevelési igényű tanulók egészségügyi és pedagógiai célú habilitációs, rehabilitációs foglalkoztatása KT. 52. § 6. Integrációs felkészítés KT.121 § 16. Fejlesztő pedagógus – gyógypedagógus kompetenciái Nevelési Tanácsadó és a Tanulási Képességet Vizsgáló Szakértői és Rehabilitációs Bizottság Kompetenciái KT. 30§ 8. Költségvetési Törvény alapján emelt normatíva igényelhető, ha a gyermek ellátása megfelel a KT. 121 § -nak Költségvetési tv 3. sz. mell. 21.

SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ GYERMEK ELLÁTÁSÁNAK FELTÉTELEI /KT. 121 § / Integrált óvodai neveléshez, iskolai neveléshez és oktatáshoz, a képzési kötelezettséghez, az illetékes szakértői bizottság által meghatározottak szerinti foglalkozáshoz szükséges szakirányú végzettségű gyógypedagógus foglalkoztatása; a foglalkozásokhoz szükséges speciális tanterv, tankönyv, valamint speciális gyógyászati és technikai eszközök; A gyermek, tanuló részére a szakértői és rehabilitációs bizottság által meghatározott szakmai szolgáltatások biztosítása;

Nevelési Tanácsadó A gyermek beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzd Létszám számításánál, csoport alakításánál figyelembe kell venni

Tanulási Képességet Vizsgáló Szakértői és Rehabilitációs Bizottság Sajátos nevelési igény tényét állapítja meg Felügyeli az integráció feltételeinek meglétét A fogyatékos tanulót az osztálylétszám számításánál 2 illetve 3 főként kell figyelembe venni Költségvetési tv. alapján emelt normatíva vehető igénybe, ha a gyermek a speciális ellátást megkapja

VÁRHATÓ EREDMÉNYEK Törvényi feltételek megteremtése /személyi, tárgyi / Szakmai szempontok figyelembe vétele Gazdasági szempontok figyelembe vétele

Szolgáltatások intézmények számára Intézmények száma óraszám Ellátottak száma Személyi feltételek Tárgyi Utazó gyógy -pedagóg. 6 36 11 Szakmai team Gépkocsi Fejlesztő eszk. Gyógytestnevelés 13 48 286 Gyógytest. Gyógytorn összesen 17 84 296

További szolgáltatások Pedagógusok képzése, továbbképzése pedagógusok felkészítése az integrációra nevelőtestületi értekezletek tanfolyamok szervezése /kompetencia-növelő, informatikai képzés / bemutató órák a módszertani központban módszertani kiadványok /fejlesztő-lapok, folyóirat, filmek, egyéb kiadványok / szakmai tanácsadás / intézményi dokumentumok, normatív hozzájárulás/ pályázati tanácsadás testnevelők továbbképzése

Pedagógiai program Habilitációs, rehabilitációs szempontoknak meg kell jelennie speciális célok, feladatok nevelési alapelvek differenciálás módja többszintű feladatátadás módja egyéni különbségek figyelembe vétele speciális tartalmak, speciális követelmények értékelés típusa, formái

Az integráció újszerű kihívás a pedagógusok számára Képzések Kapcsolattartás a Módszertani Központtal Integrációs koordinátor

NEVELŐTESTÜLETI ELKÖTELEZETTSÉG VÁRHATÓ EREDMÉNYEK A pedagógusok empatikus hozzáállása Szakmai és módszertani felkészültség Tanulókkal szembeni egyéni bánásmód Differenciált tanulásszervezés Innovációs készség Törvényi feltételek megteremtése NEVELŐTESTÜLETI ELKÖTELEZETTSÉG

SZÜLŐSEGÍTŐ SZOLGÁLTATÁSOK Szülői klub: 15-20 fő részvételével, havi rendszerességgel igényelt témában Szülői tanácsadás: telefonon, vagy személyesen Fejlesztőeszköz és szakirodalom kölcsönzés: különböző képességterületekre

VÁRHATÓ EREDMÉNYEK Megismerik az SNI gyermekek személyiségét Elfogadó magatartás Reális helyzetértékelés Együttműködés

TANULÓK FELKÉSZÍTÉSE Osztályfőnöki órák: általános és középiskolásoknak drámapedagógiai elemekkel szimulációs gyakorlatok VÁRHATÓ EREDMÉNYEK: megismerik a SNI tanulók másságát, erényeit elfogadó magatartás együttműködés

MÓDSZERTANI KÖZPONT MŰKÖDÉSÉT TÁMOGATÓ PÁLYÁZATOK Szegregált intézmények rendszer és módszerbeli megújulása Sajátos nevelési igényű tanulók fejlesztésének, terápiájának segítése utazó gyógypedagógussal Szülősegítő szolgáltatások Konferencia szervezése a befogadás jegyében Integrációs feladatokat ellátó pedagógusok informatikai képzése HEFOP2.1.6. Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése HEFOP3.1.4. Kompetencia alapú oktatás elterjesztése

TERVEINK Szolgáltatói hálózat bővítése a kistérségben Képzések továbbképzések témakínálatának bővítése Közös pályázati lehetőségek Hosszú távú együttműködés

KÖSZÖNÖM FIGYELMÉT ! Bárczi Gusztáv Módszertani Központ Kaposvár Rádicsné Táskai Erzsébet Igazgatóhelyettes, Módszertani Központ kistérségi vezetője barcziiskola@barczi-kap.sulinet..hu radicsnete@freemail.hu 82/512-766, 30/391-4006