A gyakorló intézmények feladatai a pedagógusképzésben

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az új felsőoktatási törvény koncepciója Mi várható a felsőoktatásban
Advertisements

Alapképzések kreditjeinek elismerése a mesterképzésben - a TTK-s megfontolások Dr. Varga Zsuzsa OKT egyetemi docens SZTE-TTIK.
A tanárképzési gyakorlatok fajtái, szerepük
FSZOE szakmai nap OKJ –hoz kapcsolódó kérdések.
A tanári mesterszakról és a TÁMOP 3.1.5/A pályázatról Stéger Csilla OKM Felsőoktatási Főosztály Pécs, november 18.
A pedagógusminősítési rendszer
Egyetemi tapasztalatok és fejlesztési elgondolások Pukánszky Béla Szegedi Tudományegyetem.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Hogyan segítik a tanításkísérő szemináriumok az összefüggő egyéni szakmai gyakorlatot? ELTE PPK N. Kollár Katalin
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A rendszerépítés változó jogszabályi környezetben A pedagógusképzés a magyar bolognai rendszerben – ELTE IV. Pedagógusképzési nap Papp Lajos ELTE Pedagogikum.
Készítette Kovács Nándor KONRACB.PTE
Az alapképzések bevezetésének tapasztalatai
Készítette: Bónisné Fürjesi Magdolna
Mentortanárképzés eLearning támogatása
Agria Media Eger, október
A pedagógiai értékelés „tantárgy” megvalósítása a Mérnöktanár-képzésben a Széchenyi István Egyetemen Dr. Nagy Tamás főiskolai docens május 31.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
A gyakorlatvezető mentor
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Mentorképzés a Debreceni Egyetemen
EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM TÁMOP /2/B KMR PÁLYÁZAT
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
A megújuló tanárképzés
TÁMOP /1/B A kompetencia-alapú pedagógusképzés regionális szervezeti, tartalmi és módszertani fejlesztése Tájékoztatás az 1. pécsi konzultáció.
Tájékoztató Tájékoztató a BA/BSc képzésekben résztvevő hallgatóknak a szakirány választás, a tanári mesterképzésbe való belépés feltételeiről és lehetőségeiről.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Szaktanácsadói támogatás az életpályamodellben
SZTE BTK Spanyoltanár MA
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Ajánlás-változások Pedagógus-továbbképzés „Kongresszus után - a változások folyamatában” Konferencia Csillag Márta Budapest, május 27.
Személyközpontú diáktámogatás a Dobbantó programban Győrik Edit Kongresszus után – a változások folyamatában Budapest, május
Bölcsész mesterképzések – kitörési pontok és az akkreditációs folyamat tanulságai Dr. Brenner Koloman ELTE BTK dékáni megbízott.
A bolognai rendszer Jogszabályok: 2005.CXXIX
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
TANÁRKÉPZÉS A BOLOGNAI RENDSZERBEN Gaál István DE TEK oktatási és tanárképzési elnökhelyettes.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
A gyakorlati képzés megújítása a pedagógia szakos képzésben
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
A tanárképzés szerkezete
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Javaslatok a tanár mesterszak gyakorlati félévéhez OKM, OFI bizottság jelentése alapján.
Példa egy ppt prezentációhoz
Tanári mesterképzés Tájékoztató Dr. Szabó Antal
A tanári mesterszak gyakorlatai Vezetőtanári tájékoztató szeptember 7. Salát Magdolna PK OTF Tanárképzési Osztály.
A SZAKMAI PEDAGÓGUSKÉPZÉS HELYZETE Tóth Béláné október.
Debreceni Egyetem Kompetencia-alapú tanítási-tanulási programok elterjesztése a Hajdú-Bihar megyei pedagógusképzésben. HEFOP / /1.0.
SZTE Egyetemi Tavasz TÁJÉKOZTATÓ A KÉTCIKLUSÚ KÉPZÉSRŐL Dr. Szendrei Mária Szegedi Tudományegyetem Bolyai Intézete.
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
A NYÍREGYHÁZI BESSENYEI GYÖRGY TANÁRKÉPZŐ KÖZPONT ÁLTAL KOORDINÁLT TANÁRKÉPZÉS FŐBB SAJÁTOSSÁGAI Debrecen, február 13. Dr. Szabó Antal Dr. Vallner.
TÁMOP B.2-13/ Szakmai szolgáltató és kutatást támogató regionális hálózatok a pedagógusképzésért az Észak-Alföldi régióban Dobos Zoltánné.
A felsőoktatási gyakorlóhelyek nyilvántartása november 27. Laczky Gabriella.
Egy csónakban evezünk Gondolatok a pedagógusképzésről és továbbképzésről dr. Liptai Kálmán az MRK alelnöke Pedagógus Hivatás Munkacsoport.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
Közösségi gyakorlat A Gyakorlóiskolában. TUDÁS Ismeri azokat a főbb módszereket, amelyekkel megismerheti a gyerekek kognitív, emocionális és erkölcsi.
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
Osztatlan tanárképzés kompetenciái
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
Szociálpedagógia BA szak, Nappali és levelező tagozat
KÉT DIPLOMA 10 FÉLÉV ALATT!
KÉT DIPLOMA 10 FÉLÉV ALATT!
Előadás másolata:

A gyakorló intézmények feladatai a pedagógusképzésben Oktatási konferencia 2010.május 13. Dudics Pál

Oktatási konferencia 2010.május 13. Dudics Pál A bolognai rendszerű kétciklusú tanárképzést, benne a gyakorlást a következő törvények, rendeletek szabályozzák: A felsőoktatásról szóló 2005. évi CXXXIX. törvény; Az alap és mesterképzésről szóló 289/2005 (XII.22.) Korm. rendelet; A kimeneti követelményekről szóló 15/2006 (IV. 3.) OM rendelet; A szakmai gyakorlati félév tartalmára vonatkozó Ajánlás Oktatási konferencia 2010.május 13. Dudics Pál

Hogyan lehet valaki tanár a bolognai rendszerben? BSc képzésben vesz részt valamelyik alapképzési szak tanári szakirányán: Főszak, vagy első tanári szakképzettség (major): 120 kredit Mellékszak, vagy második tanári szakképzettség (minor): 50 kredit Ped-pszichológia (később is felvehető): 10 kredit Oktatási konferencia 2010.május 13. Dudics Pál

Oktatási konferencia 2010.május 13. Dudics Pál 2. Felvételizik az MA képzésre A minor szakból 50 kredit A major szakból 30 kredit Ped-pszichológia 40 kredit Egyéni isk. gyakorlat 30 kredit Oktatási konferencia 2010.május 13. Dudics Pál

Oktatási konferencia 2010.május 13. Dudics Pál 3. Összegzés Főszak: 150 kredit Mellékszak: 100 kredit Ped-pszichológia, módszertan, gyakorlás: 80 kredit 11 félév: 330 kredit Oktatási konferencia 2010.május 13. Dudics Pál

A szakmai gyakorlat formái A pedagóguspálya megismerésére, általános pedagógiai képességek fejlesztésére irányuló gyakorlatok: Pályaismereti Gyermek-és önismereti Konfliktuskezelési módszerek Iskolalátogatások Óramegfigyelések és elemzések mikrotanítás Órakeret: legalább 30, kredit: 3; helyszín: gyakorlóiskola Irányító: gyakorlóiskolai vezetőtanár (8-10 fős csoport) Idő: MA I. évfolyama Oktatási konferencia 2010.május 13. Dudics Pál

2. Az adott szakképzettség területén végzett csoportos gyakorlat Legalább 15 önállóan megtartott óra Hospitálások, megbeszélések a vezetőtanár irányításával Egyik szakképzettség tanítási gyakorlatát 5-8. Másik szakképzettség tanítási gyakorlatát 9-12. évfolyamon Órakeret: szakképzettségenként legalább 60 Kreditérték: szakképzettségenként 3 Helyszín: gyakorlóiskola Irányító: gyakorlóiskolai vezetőtanár (2-4 hallgató) Idő: MA II. évfolyama Oktatási konferencia 2010.május 13. Dudics Pál

3. Egyéni szakmai gyakorlat A 11. félévben Szakképzettségenként 2-5 (max. heti 10) óra tanítás Tanítási órán kívüli iskolai feladatok Tanítást kísérő szeminárium Adatgyűjtés, tapasztalatszerzés szakszerű dokumentálása Közoktatási intézményben ill. felnőttképzési intézményben Megbízott vezetőtanár (mentor) és felsőoktatási tanárképző szakember irányítása mellett. Egy mentorhoz egy tanárjelölt tartozik. Portfolió elkészítése Kreditérték:30 Oktatási konferencia 2010.május 13. Dudics Pál

A szakmai gyakorlat(ok) célja A szakképzettséghez kapcsolódó gyakorlati ismeretek megszerzése, a munkahely világával való ismerkedés. A hallgatók későbbi munkájuk hatékonysága érdekében jártasságot szerezzenek a tanítási és tanulási folyamatok értékelésében, fejlesztésében és a kutatásban. Részletesebben az alábbi tanári kulcskompetenciák (9) kialakítása a cél. A hallgató, a majdani tanár szakmai felkészültsége birtokában, hívatásának gyakorlása során váljon alkalmassá: Oktatási konferencia 2010.május 13. Dudics Pál

Oktatási konferencia 2010.május 13. Dudics Pál Kulcskompetenciák. a tanulói személyiség fejlesztésére; tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítésére a pedagógiai folyamat tervezésére; a tanulók műveltségének, képességeinek fejlesztésére; az egész életen át tartó tanulás igényének a fejlesztésére; a tanulási folyamat szervezésére és irányítására; a pedagógiai értékelés változatos eszközeinek az alkalmazására; szakmai együttműködésre és kommunikációra; szakmai fejlődésben elkötelezettségre és önművelésre. Oktatási konferencia 2010.május 13. Dudics Pál

A szakmai gyakorlatokhoz kapcsolódó fogalmak (szereplők) Tanárjelölt: a felsőoktatási intézmény hallgatója, tehát a gyakorlóhellyel nem áll munkavégzésre irányuló jogviszonyban, de a partneriskolát, ill. a mentortanárt a tanárjelölt munkájával kapcsolatban felelősség terheli. Képzőhely: az a felsőoktatási intézmény, melyben a hallgató a tanári mesterszakot végzi. Gyakorlatvezető oktató: a képző felsőoktatási intézménnyel munkavégzésre irányuló jogviszonyban álló személy, aki a szakmódszertan, a pszichológia, a pedagógia, vagy a gyakorlati képzés szakembere és adott évben a tanári mesterszakon a szintetizáló,reflektív vagy blokkszeminárium vezetője is. (Legfeljebb 12 jelölt.) Oktatási konferencia 2010.május 13. Dudics Pál

Oktatási konferencia 2010.május 13. Dudics Pál Partneriskola: olyan közoktatási intézmény, mellyel a képzőhely a gyakorlat lebonyolítására szerződést kötött. Gyakorlatvezető mentor: a féléves tanítási gyakorlattal összefüggő valamennyi iskolai tevékenység gondozója, a hallgató tevékenységének szakmai támogatója. Kulcsszereplő. Gyakorlóiskola: a 30 és a 60 órás szakmai gyakorlás színtere, de nem szükségképpen érintett a féléves szakmai gyakorlat lebonyolításában, viszont fontos feladat hárul rá a mentorképzés gyakorlati részének biztosításával. Vezetőtanár: az a gyakorlóiskolai tanár, aki a 30, ill. a 60 órás szakmai gyakorlatot vezeti. A vezetőtanár és a mentor tehát nem ugyanaz. Oktatási konferencia 2010.május 13. Dudics Pál

Oktatási konferencia 2010.május 13. Dudics Pál A szakmai gyakorlási tevékenységekkel, formákkal kapcsolatos megjegyzések, kérdések, problémák A szakmai gyakorlatok széles skálája, pedagógiai-pszichológiai, szakmódszertani rétegzettsége, változatos formái, kétségtelen előrelépés az eddigi gyakorlattal szemben. A hallgató többször és különböző formában találkozik az iskola világával. A gyakorlóiskolákban kerül sor a 30 ill. a 60 órás gyakorlásra. Érti valaki, hogy miért 3-3 kreditet ér mindegyik? Különös tekintettel arra, hogy a 30 órás gyakorlat inkább ped-pszichológiai megfigyeléseket, esetleg mikrotanítást jelent, míg a 60 órás 15 óra önálló tanítást is. Oktatási konferencia 2010.május 13. Dudics Pál

Oktatási konferencia 2010.május 13. Dudics Pál Eddig is probléma volt az V. éves gyakorlás során, ha a hallgatónak voltak egyetemi órái is. (Voltak.) Most gyakorlatilag ez a gyakorlás előrébb jön IV. évre, amikor is a hallgatónak hivatalosan is lesznek egyetemi órái. Hogy lesz ebből gyakorló tanítás? Az egyéni szakmai gyakorlatra a 11. félévben kerül sor. És, ha a hallgató a két szakot két félévben kívánja teljesíteni, hány kredit jár egy –egy szak teljesítéséért? Nem kellene kicsit visszavenni a ped.-pszichológiából? Van olyan érzésünk, hogy ez már a szakképzettség rovására megy. Oktatási konferencia 2010.május 13. Dudics Pál

Oktatási konferencia 2010.május 13. Dudics Pál A mentorálásra vonatkozó kérdések Milyen szempontok alapján választják ki azokat a közoktatási intézményeket, ahol a hallgató az egyéni szakmai gyakorlatát végzi? Lehet ez akár gyakorló iskola is? Milyen szempontok, milyen előképzettség alapján, milyen (bármilyen?) szakvizsga alapján lehet valaki mentor? Milyen feladatok hárulnak a gyakorlóiskolákra a mentorképzésben? Ki az igazi irányítója ennek a gyakorlásnak, a mentor vagy a gyakorlatvezető oktató? Ki lehet az un. követő szeminárium vezetője? És egyáltalán: ezen a követő szemináriumon nem valami olyat beszélnek meg, ami a gyakorlás során történt, tehát a mentor jelenlétében kellene történnie? Oktatási konferencia 2010.május 13. Dudics Pál

Oktatási konferencia 2010.május 13. Dudics Pál A finanszírozás kérdése Az 50/2008. (III.14.) Korm. Rendelet szerint 2009. évi képzési normatíva a tanári mesterszak tekintetében: 683 000 Ft/fő/év. Javaslat: ennek a féléves gyakorlatra jutó részének 2/3-át kell a partneriskolának átadni: 227 667 Ft/fő. A hallgató viszont nem csak a partneriskolában, hanem bizonyos foglalkozásokat illetően, a gyakorlóiskolában is jelen lesz. Hogyan oszlik el ez a normatíva? Ez az „ajánlás” egyébként is kevés, nincs szó arról, milyen lesz a mentor mennyiségi és minőségi többletmunkájának anyagi megbecsülése. Az utóbbi időben bevezetett teljesítmény mutató alapján számított fejkvóta a gyakorló iskolákra nézve hátrányos. Oktatási konferencia 2010.május 13. Dudics Pál

Záró gondolatok: a tanárképzésről általában A tanárképzés ebben a rendszerben is deklaráltan kétszakos, többek véleménye szerint inkább másfél szakos, egyesek szerint egyenesen 1+ε szakos (ahol ε egy 0-nál valamivel nagyobb szám) Nehéz vagy könnyű a tanárszak? Könnyű, hisz csak a BSc-ben kezdődik (5 szemeszter) Nehéz, hisz minden más szaktól eltérően (az orvosit kivéve) 11 féléves a képzés. Nehéz, mert tanulni kell, komoly intellektuális erőfeszítés szükséges. Ezt a kemény munkát a jelenlegi (megengedő) iskolai, társadalmi környezet nem igényli sem a tanulóktól, sem a hallgatóktól és nem is szoktatja hozzá őket. Oktatási konferencia 2010.május 13. Dudics Pál

Oktatási konferencia 2010.május 13. Dudics Pál Javaslatok (mivel ez egy szakszervezeti konferencia): A pedagógusok anyagi és erkölcsi megbecsültségében bekövetkező romlás megállítása, visszafordítása. A tanárok jogait, a tanulók kötelességeit és a tanulmányi követelményeket hangsúlyosan kiemelő törvények megalkotása. A vezetőtanárok, mentortanárok kötelező óraszám kedvezményének és pótdíjának törvényi garanciája. Osztatlan, belépéstől kezdve tanárszakként meghirdetett, egyformán erős kétszakos tanárképzést! Vagyis a tanárképzést - a 17 más képzéshez hasonlóan - vegyük ki a bolognai rendszerből! Oktatási konferencia 2010.május 13. Dudics Pál