Oktatási szolgáltatások minőségértékelése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
Advertisements

Intézményi akkreditáció 2008 (hogy készüljünk?) MAB 2008 szeptember 19. Topár József.
PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
Szoftverminőség, 2010 Farkas Péter. SG - Sajátos célok  SG 1. Termék / komponens megoldás kiválasztása  SP 1.1. Alternatívák és kiválasztási kritériumok.
Minőségbiztosítási ismeretek
A felsőoktatási minőségbiztosítás európai A felsőoktatási minőségbiztosítás európai sztenderdjei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság.
AZ EURÓPAI KIVÁLÓSÁG MODELL ÉS SZEREPE AZ EU CSATLAKOZÁSBAN STRATOSZ KIADVÁNY 2003.
Polónyi István Minőségmenedzsment 1..
MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. előadás PTE PMMK MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK 2011.
A szolgáltatások minőségének biztosítása és értékelése
A TANÁCSADÓ SZEREPE az EU műszaki jogi szabályozásának vállalati alkalmazásában CE jelölés és társai – a.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
MINŐSÉGMENEDZSMENT 3. előadás
Minőségbiztosítás. A minőségügy A minőségügy alapjai A minőséget meghatározó tényezők A minőségrendszer Minőségrendszer felépítése Tanúsítás.
Minőségmenedzsment 1. előadás
Minőségmenedzsment.
Minőségmenedzsment 2. előadás
12. hét: A TQM és a Minőségdíj Modellek (EFQM)
Minőségirányítás a felsőoktatásban
Közoktatás irányítás Minőségirányítási rendszer Tapasztalatok alapján kiegészítések Farkas Olga Budapest, október 5.
Győr, NYME Minőségbiztosítási Bizottság munkaértekezlete Az EFQM modell - rövid ismertetés- Vas Beatrix Minőségfejlesztési és Informatikai Központ.
Munkatársak minőség iránti elkötelezettsége a siker kulcsa Készítette: Taksonyi Bea és Horváth Viktória.
Zalayné Kovács Éva: Minőség és könyvtár
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A minőségirányítási rendszerek fejlesztésének aktuális kérdései Dr. Borda Jenő alprogramvezető.
Brachmann Ferenc PTE-TTK/KTK 2009
Robert S. Kaplan – David P. Norton Csanádi Gábor Tamás C8ITGY 2007.
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
2009. december 8. Pomázi Gyula SZTE felsőoktatási stratégiai szakértő
Adattár Alapú Vezetői Információs Rendszer Központi program (online) szolgáltatásai az intézményeknek december 8. Horváth Tamás felsőoktatási igazgató.
A Mezőgazdaságtudományi Kar minőségbiztosítási rendszere
Szolgáltatáselemző Rendszer. A rendszer fejlesztése szeptemberében kezdődött, az előkészítő munkálatok év elejétől. Az éles rendszer átadásának.
Temelésmenedzsment Production Management VI. előadás Minőségbiztosítás.
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
Minőség menedzsment 6.előadás
1 NÉHÁNY GONDOLAT AZ (INTÉZMÉNY) AKKREDITÁCIÓ MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSSAL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEIRŐL Dr. Veress Gábor egyetemi tanár MAB, január 22.
Értékelési javaslat az LB tagjai számára Bernáth Lajos.
© Veress, Záró konferencia június „Partnerközpontú önértékelési modell a foi humánerőforrásainak fejlesztéséért” Eredmények az EU ajánlások.
Farkas Katalin – Vilmányi Márton június 15.
Fogyasztóbarát biztosítói gyakorlatok. Bizalom A pénzügyi szolgáltatók iránti fogyasztói bizalom számos mérés alapján igen alacsony más szolgáltatásokkal.
A MINŐSÉG ÉRTELMEZÉSÉNEK ÉS MEGVALÓSÍTÁSÁNAK FEJLŐDÉSE
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
MINŐSÉG A SZAKFELÜGYELETBEN
Intézményi minőségfejlesztés (TÁMOP-3.1.8)
Minőségbiztosítási ismeretek
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Minőségmenedzsment a felsőoktatásban UNI-EFQM Vas Beatrix ügyvivő szakértő Minőségfejlesztési és Informatikai Központ
PROJEKTMENEDZSMENT. Projektmenedzsment a stratégia megvalósításának eszköze. Projekt egy-egy konkrét stratégiai program vagy részprogram.
PTE PMMIK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. ELŐADÁS.
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
A MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZERT TÁMOGATÓ SZOFTVEREK FELADATAI Adatbázisok Word dokumentumok PDF dokumentumok HTML dokumentumok Szövegszerkesztés Szövegszerkesztés.
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Az ISO 9001 jelenlegi helyzete
Könyvtármenedzsment III. Szolgáltatások szervezése
Munka és álláskeresési tanácsadás minőségi szempontjai
MINŐSÉG BS 4778 "Egy termék vagy szolgáltatás jellemzőinek és sajátosságainak összessége, amelyek együttesen egy adott szükséglet kielégítésére képesek".
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
Minőségbiztosítás.
Minőségbiztosítás.
Erősségek gyengeségek.
Molnárné Stadler Katalin Menner Ákos
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
Az SZMBK Intézményi Modell
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

Oktatási szolgáltatások minőségértékelése Minőségmenedzsment 2017.04.05. Oktatási szolgáltatások minőségértékelése „Regionális eLearning Akadémia hálózati kialakítása Nyugat-dunántúlon” konferencia 2008. szeptember 29. Bodorkós László NymE SEK Oktatási szolgáltatások minőségértékelése 2017.04.05. Kizárólag belső használatra. Minden jog fenntartva

A minőség meghatározása Hegel (1770-1831) így fogalmaz: "valami a minőség által lesz az ami, s ha elveszti minőségét, megszűnik az lenni ami„ XX. század: …a minőséget annak tárgyiasult formájában, a termékben vizsgálja Oktatási szolgáltatások minőségértékelése 2017.04.05.

Tisztázzuk a fogalmakat A termék: egy folyamat eredménye A folyamat: egymással kapcsolatban vagy kölcsönhatásban álló tevékenységek olyan sorozata, amely a bemeneteket kimenetekké alakítja át A vevő: szervezet vagy személy, amely, vagy aki kap egy terméket (négy általános termékkategória létezik: hardver, szoftver, feldolgozott anyag, szolgáltatás) érdekelt felek Oktatási szolgáltatások minőségértékelése 2017.04.05.

Az oktatás mint termék A szolgáltatást tehát, a szabvány értelmében nem tevékenységnek, hanem egy tevékenység eredményének, terméknek kell tekintenünk. Az oktatás a fenti értelmezésben tehát egy folyamat eredménye, az oktatás maga a termék A termék megjelenési formája a tanítás vagy képzés, tartalma pedig a tudás átadás A tudás átadás eredményessége a vevőben, mint változó személyiségben tükröződik vissza…kevés kétségünk lehet, hogy a vevő, aki ezt a terméket kapja, valóban a hallgató. Oktatási szolgáltatások minőségértékelése 2017.04.05.

A(z oktatási) minőség szintjei követelmények feleljen meg a szabványoknak (szabályoknak, előírásoknak) feleljen meg az ismert igényeknek feleljen meg a gazdaságossági követelményeknek feleljen meg a látens igényeknek Oktatási szolgáltatások minőségértékelése 2017.04.05.

Emlékeztetőül: A fejlesztés ISO 9000:2005 szerinti folyamatmodellje Oktatási szolgáltatások minőségértékelése 2017.04.05.

A minőségközpontú működés feltételrendszere A minőségi szintek által támasztott követelmények követelmények felmérése MINŐSÉG követelmények kielégítés intézmény Oktatási szolgáltatások minőségértékelése 2017.04.05.

Az eLearning Akadémia minőségmenedzsment rendszere MODELL az EFQM kiválósági modellre alapozott és a kézikönyvben meghatározott kritériumok rendszere MEGFIGYELT TERÜLETEK vezetés, munkatársak irányítása, stratégia, folyamat és változásmenedzsment, munkatársi elégedettség, hallgatói (vevői)elégedettség, társadalmi hatás, célok teljesülése MONITORING az Irányító Csoport által végzett időszaki értékelés MÉRÉS kérdőívvel, a Servqual szempontrendszer felhasználásával MÓDSZERTAN szervezeti önértékelés PDCA Javító tevékenységek Oktatási szolgáltatások minőségértékelése 2017.04.05.

Példák mérési eljárásokra Az elégedettségmérés fontos kimenete, hogy a vevői elégedettség mértékén túl a vevők által becsült fontossági értékeket is ismerjük. Magától értetődő, hogy magasabb fontossági érték esetén magasabb elégedettségi értékre kell törekednünk. Az elégedettségmérés problémái: a vevői elégedettség szubjektív, soktényezős, helyzetfüggő,véletlenszerű. A fontosság-megelégedettség diagram mérjük a jellemző fontosságát, mérjük a vevői megelégedettséget az adott jellemzővel kapcsolatban, az eredményeket diagramban ábrázoljuk. pl: Mért jellemző Fontosság (1-5) Elégedettség (1-5) A rendelkezésre bocsátott tananyag 4 3 Oktatási szolgáltatások minőségértékelése 2017.04.05.

A fontosság-megelégedettség diagram Oktatási szolgáltatások minőségértékelése 2017.04.05.

A SERVQUAL (service quality) modell  A Servqual modell az előzőekben bemutatott fontosság- megelégedettség mérésen alapuló módszer. A modell 10 dimenzió mérésére alkalmas, és abból a feltételezésből indul ki, hogy az ügyfelek elvárásai és a szolgáltatással kapcsolatos elégedettség eltér egymástól. Ezeket az eltéréseket a szolgáltatásnyújtási hézagok, csapdák (GAP-ek) okozzák.   Oktatási szolgáltatások minőségértékelése 2017.04.05.

A SERVQUAL 10 dimenziója   Kézzelfoghatóság (Tangibles) :A szervezet létesítményeinek, felszereléseinek, személyzetének és kommunikációs eszközeinek megjelenése Megbízhatóság (Reliability): A szervezet képessége, hogy az ígért szolgáltatást pontosan és megbízhatóan nyújtja Fogékonyság az ügyfél igényeire (Responsiveness): A szervezet hajlandósága, hogy az ügyfeleknek segítsen, és azonnali szolgáltatást nyújtson Kompetencia (Competence): A szolgáltatás nyújtásához szükséges ismeretek, tudás szakismeret megléte Udvariasság (Courtesy): Barátságosság, tisztelet, figyelmesség, előzékenység Hihetőség (Credibility): Megbízhatóság, becsületesség, őszinteség Biztonság (Security): Kockázat, kétség-nélküliség Elérhetőség (Access): Hozzáférhetőség, könnyű elérhetőség, kapcsolattartás Kommunikáció (Communication): Az ügyfél informálása elérhető formában Az ügyfél megértése (Understanding the costumer):Az ügyfél és igényeinek megismerésére tett erőfeszítések Oktatási szolgáltatások minőségértékelése 2017.04.05.

A szolgáltatásminőség csapdái (Zeithaml, Parasuraman, Berry, 1990)  GAP1: Nem tudni mit vár el az ügyfél. Az ügyfélelvárások és a vezetők észlelései az ügyfelek elvárásairól nem egyeznek.  GAP2: Rossz minőségű sztenderdek. A vezetők észlelései az ügyfelek elvárásairól és a szolgáltatás minőségére vonatkozó sztenderdek nem egyeznek  GAP3: A szolgáltatásnyújtás csapdái. A szolgáltatás minőségére vonatkozó specifikáció és a szolgáltatás végrehajtása nem egyezik.  GAP4: Amikor az ígéretek nem egyeznek a valósággal. A szolgáltatás végrehajtása és a szolgáltatás jellemzőinek külső kommunikációja nem egyezik.  GAP5: Amikor az ügyfél nem az elvárt szolgáltatás kapja. A ténylegesen észlelt minőség nem egyezik az ügyfél által elvárt minőséggel. Oktatási szolgáltatások minőségértékelése 2017.04.05.

Megéri? Célok: a vevői bizalom elnyerése a minőségbiztosításhoz, eltérések meghatározása a szabályozáshoz, célértékek szolgáltatása a tervezéshez, fejlesztési eredmények értékelése, Előnyök: kikényszeríti minőségügyi eljárások kidolgozását, módszeres foglalkozást generál a vevői információk összességével, folyamatos kommunikációt eredményez a vevőkkel, fejlesztéseket megalapozó rangsort szolgáltat a minőségfejlesztéshez. Oktatási szolgáltatások minőségértékelése 2017.04.05.

Köszönöm a figyelmet bodorkos@sek.nyme.hu Oktatási szolgáltatások minőségértékelése 2017.04.05.