Önfejlesztő mentális gyakorlatok a szabadságvesztés-büntetésüket töltők reszocializációjában Molnár Attila Károly Andragógia BA Témavezető: Szabóné dr. Molnár Anna ny. egyetemi docens
2 A magyar börtönök telítettsége: 150% A személyzet: túlterhelt A zárkák: zsúfoltak Magánszféra: szűk Visszaesés: 50% Fogvatartotti létszám csökkentése! Az elítéltek visszavezetése a társadalomba! (Szabó, 2013) Problémafelvetés
3 Merre keressünk újabb, a társadalomba vezető útirányokat? Milyen hiányosságok tárhatók fel a meglévő reszocializációs módszerekben? Ki lehet-e fejleszteni további technikákat a visszaesés elleni küzdelemben? Kutatási kérdések
4 Empátia Személyes érintettség A büntetések korai módszereinek kritikája (Mezey, 2010) A téma indoklása
5 Bevezetés Szakirodalmi áttekintés Terepkutatás a Balassagyarmati Fegyház és Börtönben Eredmények Összegzés A dolgozat szerkezete
6 1.A büntetés-végrehajtási intézetekben szabadságvesztés- büntetésüket töltő fogvatartottakkal való rendszeres foglalkozások alapkövei lehetnek a helyzetük javítására, életfelfogásuk minőségi fejlesztésére kitűzött célok elérésének. 2.A fogvatartottak igénylik a külvilágból érkezők jelenlétét, a reszocializációjukat segítő foglalkozások szervezését. 3.A börtönökben élőkkel történő folyamatos kapcsolattartás növeli a fogvatartottak érdeklődését a személyiségfejlesztő foglalkozások iránt. 4.Az önfejlesztő mentális alapgyakorlatokat megismerő fogvatartottak önállóan és rendszeresen ismétlik a tanult elemeket saját személyiségük fejlesztése céljából. 5.A fogvatartottak önfejlesztő képességének kialakulása, erősítése személyes példamutatással elérhető. Hipotézisek
Módszertan Balassagyarmati Fegyház és Börtön Kontroll: börtönpszichológus szeptember 15 – december 22. 10 alkalom, alkalmanként 4 óra időtartam Csoport: 20 önkéntesen jelentkező fogvatartott Eszköz: filmklub, irányított beszélgetés, meditációs gyakorlatok
8 Szakirodalmi áttekintés Mentális gyakorlatok Pszichológiai alapok (Bányai és Varga, é. n.) A tudatszintekről (Silva és Miele, 1990) A Vipassana- módszerről (Hart, 2002) A tudatalatti hatalmáról (Murphy, é. n.) Büntetés-végrehajtás Történeti adatok a bv. fejlődéséről (Mezey, 2010) A bv. mai helyzetéről (Aleku, Csordás és Pacsek, 2006) A börtönnevelési irányzatokról (Ruzsonyi, 2003)
9 A nevelő célú foglalkozások hatékonyak A fogvatartottak nyitottak a kívülről érkezők által szervezett foglalkozásokra A fogvatartottak érdeklődést tanúsítanak a személyiségfejlesztés iránt Egyéni próbálkozások az önfejlesztő mentális gyakorlatok rendszeres végzésére Időszükséglet! Eredmények – hipotézisek vizsgálata
10 Foglalkozások szervezése fogvatartottak részére: összetett andragógiai feladat Hatékonyság: rendszeres kapcsolattartás Új technikák alkalmazása A külső támogatás szükségessége: a harmadik szektor szerepe A példamutatás didaktikai elve RESZOCIALIZÁCIÓ Összefoglalás
11 Köszönöm a figyelmet!