Önfejlesztő mentális gyakorlatok a szabadságvesztés-büntetésüket töltők reszocializációjában Molnár Attila Károly Andragógia BA Témavezető: Szabóné dr.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A REINTEGRÁCIÓ HATÁSA A FOGVATARTOTTAK JÖVŐKÉPÉRE
Advertisements

Iskolai egészségfejlesztés – iskolai egészségterv
Ifjúsági munka bűnelkövető fiatalokkal II. TÁMOP-5.2.5/B-10/
Többszakaszos reintegrációs modell értékelése
A kiemelt projekt tapasztalatainak hasznosítása „Tett - Program az áldozatokért és tettesekért” nyitókonferencia december 16. Siófok Lénárd Krisztina.
KÖZÖSSÉGI HÁZ KISVASZAR 2012.
TÁMOP / kiemelt projekt. A büntetés-végrehajtási szervezet feladata •Munkáltatás •Oktatás •Szabadidős tevékenység Cél Reintegráció.
E-learning alapú távoktatás tapasztalatai a Széchenyi István Egyetemen
A motiváció fenntartása
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Jóvá Tett Hely Közösségi Foglalkoztató
Szociális munka a börtönben
Közérdekű munka büntetés Dr. Hatvani Erzsébet főigazgató Igazságügyi Hivatal december 12.
ISKOLATÁSKÁBÓL RIDIKÜL, AVAGY OKTATÁS ÉS MUNKA KELETEN ÉS NYUGATON
Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
CIVIL SZERVEZETEK A civil szervezetek gyakorlatilag az élet minden területén jelen vannak: A civilek egyesületeket, klubokat hoznak létre Lehetőség az.
FILMKLUB SZERVEZÉSE A TÁRSADALOMBA NEHEZEN BEILLESZKEDŐ FIATAL FELNŐTTEKNEK
Pártfogás Napja – Magyarország Cím: Börtönből a közösségbe Előadó: Steve Pitts.
„Korszakváltás a büntetés-végrehajtásban”
1 MTA Tudásmenedzsment Albizottság III. workshop „Leadership” dilemmák a tudásmenedzsment szemiformális együttműködési modelljében február 23. Dr.
Szabad-e a szabadult? A TÁMOP kiemelt projekt szerepe a reintegrációs folyamatban Botka Bianka szolgáltatás módszertani vezető, Belügyminisztérium.
MÚZEUMI KÖNYVTÁRAK A STATISZTIKA TÜKRÉBEN - FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEK, IRÁNYOK Tóth Máté OSZK - Könyvtári Intézet.
Kutatómunka a pszichológiában: gyakorlatok HEFOP 109-es pályázat
A TÁRSADALMI KOHÉZIÓT ERŐSÍTŐ BŰNMEGELŐZÉSI ÉS REINTEGRÁCIÓS PROGRAMOK MÓDSZERTANI MEGALAPOZÁSA” TÁMOP / kiemelt projekt Elítéltek többszakaszos,
Reintegrációs tanácsadó munkakör
Prezentáció címsor A TÁRSADALMI KOHÉZIÓT ERŐSÍTŐ BŰNMEGELŐZÉSI ÉS REINTEGRÁCIÓS PROGRAMOK MÓDSZERTANI MEGALAPOZÁSA” TÁMOP / kiemelt.
A TÁRSADALMI KOHÉZIÓT ERŐSÍTŐ BŰNMEGELŐZÉSI ÉS REINTEGRÁCIÓS PROGRAMOK MÓDSZERTANI MEGALAPOZÁSA” TÁMOP / kiemelt projekt Elítéltek többszakaszos,
Az utógondozás szerepe és fontossága az Igazságügyi Szolgálatnál Dr. Kunfalvi Zoltán, KIMISZ Főigazgató Intenzív utógondozás: lehetőségek és kockázatok.
Várakozások az eredmények tükrében,
HÁLÓZATSZERŰ EGYÜTTMŰKÖDÉSEK A KOMPLEX SEGÍTSÉGNYÚJTÁSBAN
Miben ugyanaz, miért más?
Büntetés-végrehajtási
A közösségi foglalkoztató szerepének modellezése és megerősítése a közösségi bűnmegelőzés rendszerében január 15.
A BA/BSc végzettség hasznosíthatóságának vizsgálata a Debreceni Egyetemen és Nyíregyházi Főiskolán végzett fiatalok körében Seres Edina
MENEKÜLTEK INTEGRÁCIÓJA A MAI MAGYAR TÁRSADALOMBA ÁPRILIS 15. Készítette: Majer Zsuzsanna Konzulens: Kóbor Krisztina.
Hagyományos és internetes társadalmi mozgalmak a taxisblokád és az augusztus 20-i tűzijátékról lemondók Facebook csoportja alapján Országos Tudományos.
A közösségfejlesztés hatásai Vizsgálat a debreceni tégláskert közösségének körében Név: Johanics Tünde Tanszék: Debreceni Egyetem Szociológia és Szociálpolitika.
„Korszakváltás a büntetés-végrehajtásban”
A büntetés-végrehajtási szervezet részvétele
MINDENKI NYERTES Készült a az IRM (OBmB) támogatásával.
Kormányszóvivői tájékoztató 1 A társadalmi bűnmegelőzés nemzeti stratégiája 115/2003. (X. 28.) OGY határozat. Cselekvési program 1009/2004. (II. 26.) Korm.
Vezetés és kommunikáció
Szociálpolitikai keretek
Prezentáció címsor A TÁRSADALMI KOHÉZIÓT ERŐSÍTŐ BŰNMEGELŐZÉSI ÉS REINTEGRÁCIÓS PROGRAMOK MÓDSZERTANI MEGALAPOZÁSA” TÁMOP / kiemelt.
Új utak az elsődleges munkaerőpiacra Zalai alternatív munkaerő-piaci szolgáltatások bemutatása.
A szubsztitúciós terápia bevezetése a büntetés- végrehajtás hazai intézményeibe Sárosi Péter Ártalomcsökkentők Országos Közhasznú Egyesülete Budapest,
Mediation and Restorative Justice in Prison Settings Empirikus kutatás- OKRI Kísérleti modellprogram –Foresee Partnerek: Balassagyarmati Fegyház.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
2013. számadatai A VSA kapcsolatba kerülők száma 1348 fő (ISZM: 44 fő, hozzátartozó: 41 fő) 1248 fő kliens Nő/férfi 307 fő / 977 fő 24 % nő, 76 % férfi.
A KÍNZÁS ELLENI EGYEZMÉNY FAKULTATÍV JEGYZŐKÖNYVE (OPCAT):
Szakdolgozat címe Szakdolgozó neve Konzulens: Konzulens neve
Dr. Pallo József PhD. bv. ezredes
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A szaktanácsadásról.
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
Közigazgatási Jog 4. Európai Közigazgatás, 13. előadás december Az európai közigazgatás fogalma Kiindulópont: annak ellenére, hogy az EU esetében.
ÚJ ESZKÖZÖK A KRIMINÁLANDRAGÓGIÁBAN
TAMOP A-11/ Hogyan? - Másképp „Esélyek ?!” Mentori Tapasztalatok.
Munkatársak alkalmasságának vizsgálata „Szolgálni, mint a fény”
Reintegráció a büntetés-végrehajtásban - lehetőségek és korlátok.
Andragógiai eszközökkel az elítéltek reintegrációjáért Molnár Attila Károly ELTE PPK andragógia MA II. évfolyam DOSZ Tavaszi Szél Konferencia április.
SPECIÁLIS ANDRAGÓGIA A BÜNTETÉS- VÉGREHAJTÁSBAN Meditációs program a börtönben.
ANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK ANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Molnár Attila Károly.
RÉV Szenvedélybeteg-segítő Szolgálat 1 Főegyházmegyei Karitász Központ RÉV Szenvedélybeteg-segítő Szolgálat R emény É let V áltozás.
1 Felelősségvállaló szereplő avagy mit tehet a könyvtár a fogyatékosok érdekében.
TÁMOP / A fogvatartottak többszakaszos, társadalmi és munkaerő-piaci reintegrációja és az intenzív utógondozás modellje A projekt megvalósulása.
A modellkörlet gyakorlati tapasztalatai a Szegedi Fegyház és Börtönben
Ez a formátum csak egy ajánlás, nem kötelező a használata.
Név TERPLÁN Zénó Program 2016/2017 Dr. Varga Attila Károly
A TÁMOP szerepe a büntetés-végrehajtási szervezet életében
Ez a formátum csak egy ajánlás, nem kötelező a használata.
Előadás másolata:

Önfejlesztő mentális gyakorlatok a szabadságvesztés-büntetésüket töltők reszocializációjában Molnár Attila Károly Andragógia BA Témavezető: Szabóné dr. Molnár Anna ny. egyetemi docens

2  A magyar börtönök telítettsége: 150%  A személyzet: túlterhelt  A zárkák: zsúfoltak  Magánszféra: szűk  Visszaesés: 50%  Fogvatartotti létszám csökkentése!  Az elítéltek visszavezetése a társadalomba! (Szabó, 2013) Problémafelvetés

3  Merre keressünk újabb, a társadalomba vezető útirányokat?  Milyen hiányosságok tárhatók fel a meglévő reszocializációs módszerekben?  Ki lehet-e fejleszteni további technikákat a visszaesés elleni küzdelemben? Kutatási kérdések

4  Empátia  Személyes érintettség  A büntetések korai módszereinek kritikája (Mezey, 2010) A téma indoklása

5  Bevezetés  Szakirodalmi áttekintés  Terepkutatás a Balassagyarmati Fegyház és Börtönben  Eredmények  Összegzés A dolgozat szerkezete

6 1.A büntetés-végrehajtási intézetekben szabadságvesztés- büntetésüket töltő fogvatartottakkal való rendszeres foglalkozások alapkövei lehetnek a helyzetük javítására, életfelfogásuk minőségi fejlesztésére kitűzött célok elérésének. 2.A fogvatartottak igénylik a külvilágból érkezők jelenlétét, a reszocializációjukat segítő foglalkozások szervezését. 3.A börtönökben élőkkel történő folyamatos kapcsolattartás növeli a fogvatartottak érdeklődését a személyiségfejlesztő foglalkozások iránt. 4.Az önfejlesztő mentális alapgyakorlatokat megismerő fogvatartottak önállóan és rendszeresen ismétlik a tanult elemeket saját személyiségük fejlesztése céljából. 5.A fogvatartottak önfejlesztő képességének kialakulása, erősítése személyes példamutatással elérhető. Hipotézisek

Módszertan  Balassagyarmati Fegyház és Börtön  Kontroll: börtönpszichológus  szeptember 15 – december 22.  10 alkalom, alkalmanként 4 óra időtartam  Csoport: 20 önkéntesen jelentkező fogvatartott  Eszköz: filmklub, irányított beszélgetés, meditációs gyakorlatok

8 Szakirodalmi áttekintés Mentális gyakorlatok  Pszichológiai alapok (Bányai és Varga, é. n.)  A tudatszintekről (Silva és Miele, 1990)  A Vipassana- módszerről (Hart, 2002)  A tudatalatti hatalmáról (Murphy, é. n.) Büntetés-végrehajtás  Történeti adatok a bv. fejlődéséről (Mezey, 2010)  A bv. mai helyzetéről (Aleku, Csordás és Pacsek, 2006)  A börtönnevelési irányzatokról (Ruzsonyi, 2003)

9  A nevelő célú foglalkozások hatékonyak  A fogvatartottak nyitottak a kívülről érkezők által szervezett foglalkozásokra  A fogvatartottak érdeklődést tanúsítanak a személyiségfejlesztés iránt  Egyéni próbálkozások az önfejlesztő mentális gyakorlatok rendszeres végzésére  Időszükséglet! Eredmények – hipotézisek vizsgálata

10  Foglalkozások szervezése fogvatartottak részére: összetett andragógiai feladat  Hatékonyság: rendszeres kapcsolattartás  Új technikák alkalmazása  A külső támogatás szükségessége: a harmadik szektor szerepe  A példamutatás didaktikai elve RESZOCIALIZÁCIÓ Összefoglalás

11 Köszönöm a figyelmet!