SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA 2008. Mediátorképzés.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Neveléselmélet, nevelésfilozófia
A közoktatás és a tudás (Csapó Benő: A tanulás és tanítás tudományos megalapozása) Elmúlt évszázad: az iskolázás gyors expanziója → Kimerült! Tartalék:
1. 2 Hol vásárol? Hogyan vásárol? Mikor vásárol? Milyen szempontok alapján dönt? Ki vagy mi befolyásolja a döntést? ( fekete doboz elmélet)
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
Személyészlelés Az első benyomás kialakítása: jelek, értelmezések és következtetések Kognitív reprezentációk Az első benyomások nyersanyaga Az emberek.
A viselkedés, mint a pszichológia tárgya
Társismeret.
Egyén a szervezetben Vezetés és szervezés BA Pécs.
A deviancia összetett fogalma
Asszertív magatartás és viselkedés technikák
„KAPCSOLATTARTÁS A KRÓNIKUS BETEGSÉGBEN SZENVEDŐKKEL”
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
A harmadik erő elméletei
Szocializáció Fogalmak:
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
Énfunkciók A személyiségnek, mint önszabályozó
Gordon W. Allport vonáselmélete
Szociális tanuláselmélet
5. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
Szociális tanulás formái
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
MOTIVÁCIÓ.
Szociálpszichológia Attitűd Dr
Kognitív modellek, sémák, attribúciók
A lehetséges énképek.
A társas viselkedés pszichológiája
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
A SZOCIALIZÁCIÓ.
Egyéni döntések a szervezetben
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
A fejlesztő értékelés.
BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1111 Budapest, Egry J.. u. 1. E 610. Dr. Margitay Tihamér 10. óra.
Az anyanyelv elsajátításának elméletei
A TÁRSADALMOSODULÁS LEGFONTOSABB FELTÉTELE A SZILÁRD IDENTITÁS TUDAT, VALAMINT AZ ALKALMAZKODÁSI-, A BEILLESZKEDÉSI-, ÉS A VISELKEDÉSI NORMÁK ELSAJÁTÍTÁSA.
2004 tavasz dr.SzaD Innováció és Technológia Menedszment Tanszék TEAM…. dehogy ! TEAM, de hogy ?
A meggyőző érvelés pszichológiája
A szomatikus marker feltevés
Krízis.
Konformitás A viselkedés változása abból a célból, hogy ragaszkodjon a létező társas normákhoz Társas normák – széles körben elfogadott szabályok melyek.
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
oktulajdonító ítéletek
Személyiségelméletek
Éntudat – identitástudat - énkép
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
A kriminálpszichológia
A deviancia értelmezési kerete
Pedagógiai szempontok a szakmai vizsga során
Mire lehet/ne jó az iskola
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Engedelmesség Milgram kutatása A kísérleti személyek 2/ 3-a úgy volt irányítva, hogy azt higgyék sérülést okoznak más emberi lénynek Az eredmények megismétlődtek.
13K – Tárgyalási technikák – 2. előadás
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Behaviorizmus Szociális tanuláselméletek
Szociálpszichológia 3. Illés Anikó. Benyomáskeltés Eddig a benyomások alakulásáról Most: Reklám Becsapás Befolyásolás Stratégia Színház...
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
A szocializáció folyamata
Összeállította: Piacsek László Zoltán
Miért jönnek Magyarországra más országokból a tanulni vágyók?
Balogh Andrea Johanna MKSZ, Siófok április 27.
Fenomenológiai megközelítés
Szociálpszichológia-2 Attitűd
8. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége Ii.
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
10. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége Ii.
Előadás másolata:

SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA 2008. Mediátorképzés

TÁRSADALMI BEILLESZKEDÉS

Az egyén és a többiek Az egyén késztetései: Autonómia (függetlenség) önmegvalósítás, önbecsülés Homonómia (beolvadás) – beilleszkedést segíti szeretet, elfogadás Ellentét, de egyensúlyra törekvés. (Angyal) Szociális viselkedés elsajátítása: Érés, érettség (biológiai, fiziológiai) frontális vagy homloklebeny, SMA (supplementáris motoros area) – szociális ingerek Tanulás (élmény, utánzásos, behelyettesítő / vikariáló)

A szociális tanulás tartalmi része Normarendszer, ideák, célok kialakítása: mi a követendő viselkedés (kapcsolat az értékekkel) Önkontroll-funkciók: hogyan valósul meg a kívánt viselkedés - késleltetés - perzisztencia (kitartás) - frusztrációs tolerancia akadály legyőzése értéket jelent Szociális ingerek szerepe - szociális kompetencia (illetékesség) - dependencia (függés) megfelelő mértéke (autonómia-homonómia) EOP (endogén opiát rendszer)

A szociális tanulás formái Utánzásos: viselkedés megfigyelése, követése, többszöri ismétlése „úgy viselkedem, mint ő” főleg spontán (nem tudatos), esetleg minta tudatos megválasztása Azonosulás: érzelmi kötődés alapján - szereptanulás „úgy viselkedem, mintha én lennék ő” tudatos

Szociális meghatározottságú személyiségjellemzők Éntudat: a személyiség önállóként való létezésének felfogása elkülönülés a környezettől (a szimbiózis felbomlása) szimbiózis: az együttélők egy közös rendszerben egyként funkcionálnak Énkép: „milyennek látom magam?” :testkép kognitív kép szociális kép Én-ideál: „milyen szeretnék lenni?” Önellenőrzés (önkontroll) – önértékelés viselkedés szabályozása viselkedés minősítése Önnevelés – értékek, erkölcsi alapelvek szerepe kapcsolata az attitűdökkel (értékelő viszonyulás) értékek követése + attitűd alapján

A társas interakciókban megnyilvánuló emberi viselkedés magyarázó elvei Hedonizmus: öröm keresése, fájdalom kerülése (Epikurosz) előnyök – hátrányok aránya (jutalom – büntetés analógiája) (behavioristák) Hatalom, tekintély birtoklása (Machavelli, Nietzsche) Altruizmus: önfeláldozás, jót tenni a másikkal genetikai hasonlóság fokozza – egoizmus? altruista egoizmus (Selye) Racionalizmus: „naiv tudós” (következtetések) Érzelmek – irracionalitás (pl. pszichoanalízis: énvédő mechanizmusokból eredő torzítások Tudományos elméletek: szociálpszichológia: társas folyamatok az egyén felől behaviorizmus, alaklélektan (belső reprezentációk) kognitív megközelítés (megismerés, személyészlelés)

SZEMÉLYÉSZLELÉS

Személyészlelés összetettsége Személyészlelés folyamatának összetevői: Információfeldolgozás Emlékezet Érzelmi jelleg Értékek hatása Pontossága függ: Az észlelő tulajdonságaitól Az észlelő hangulatától Az észlelt (vagy cél-) személytől A helyzettől

Burkolt személyiségelmélet Milyen ember Joe? „Joe kinyitotta egy étterem ajtaját és mielőtt belépett volna, maga elé engedett egy házaspárt. Az étterembe lépve udvariasan megkérdezte a pincértől, hogy melyik asztalnál ülhet le. Nem sokkal azután, hogy helyet foglalt, megérkezett partnere. Gyorsan felállt, lesegíttte partnernője kabátját és felakasztotta a fogasra. Leülésnél udvariasan fogta partnernője székét.” Intelligens Udvarias Domináns Extrovertált Jó külsejű Népszerű

Torzítások Élénkség: intenzívebb inger nagyobb hatású Sémák: korábbi tapasztalat (tudati reprezentáció) Osztályozás (kategorizáció) - prototípus Személyre vonatkozó séma sztereotípia: leegyszerűsített kép az emberek csoportjairól Én-séma Holdudvar hatás: egy tulajdonság kiterjesztése Ön-beteljesítő sztereotípiák: feltételezett jellemzők szerinti viszonyulás Oksági következtetések (attribúciók) Elsőbbségi – újdonsági hatás

Solomon Asch kísérlete/1 Intelligens Szorgalmas Impulzív Kritikus Makacs Irigy

Solomon Asch kísérlete/2 Irigy Makacs Kritikus Impulzív Szorgalamas intelligens

Benyomás kialakítása Gestalt (egészlegesség) (Solomon Asch) központi és perifériás tulajdonságok Kísérlet: a.) „intelligens, ügyes, szorgalmas, melegszívű, határozott, gyakorlatias, óvatos” b.) „intelligens, ügyes, szorgalmas, rideg(hideg) Aritmetikai modellek matematikai képletek: összegzés súlyozás Torzítások (lásd korábban!)

ATTRIBÚCIÓK

Attribúciók (oktulajdonítások) Miért tette? „A körzeti orvos keserűen szidja az új betegbiztosítási rendszert. Azt állítja, hogy az nehezíti az orvos-beteg kapcsolatot és rosszabb ellátást eredményez. Ismeretes, hogy az orvosok az új rendszerben valamivel kevesebbet fognak keresni. Miért panaszkodik a doki?” Filozófus-logika: vagy külső, környezeti ok Haider vagy belső, egyéni ok (képesség erőfeszítés) „Társadalomtudós” a megfigyelő (Harold Kelley) dimenziók: állandóság megkülönböztetett jelleg egyetértés

Minek tulajdonítja az eset bekövetkezését? „2000. április 6-án késő este záróra után K. Ferenc, L. Béla, L. Lajos és L. R. fiatalkorú, helybeli lakosok, ittas állapotban beállítottak a helybeli Sport nevű, III. osztályú eszpresszóba. Az éppen elszámolást végző H. K.-né pincérnőt, régi ismerősét, L. Béla felszólította, hogy azonnal szolgálja ki őket, ahogyan szokta, majd hátrahívta a raktárba. A kihallatszó zajra felfigyelő rendőrjárőr behatolva azt látta, hogy az igen hiányos öltözetű nőt a férfiak körülállják. A gyanúsítottakat a rendőrségre szállították. K. Ferenc, L. Béla és Lajos, valamint L. R. azt állították, hogy a pincérnőt megerőszakolni nem akarták, vele szexuális aktusra közös megegyezéssel, anyagiak ellenében kívántak lépni. Állításukat a pincérnő tagadja. Az ügyet a rendőrség vizsgálja.” A férfiak ittasságának 1 2 3 4 5 A férfiak erőszakos személyiségének 1 2 3 4 5 A nő kihívó viselkedésének 1 2 3 4 5 A nő romlott erkölcseinek 1 2 3 4 5 A körülmények szerencsétlen összejátszásának 1 2 3 4 5 K. Ferenc = Kolompár Ferenc, L. Béla = Lajkó Béla, L. Lajos = Lajkó Lajos

ELŐÍTÉLET Mélyen, gyakran gyerekkorból ered Érzelmek kötődnek hozzá Nehezen változtatható Összefüggése a tapasztalatokkal Igazoló bizonyítékok, információk „gyűjtése”, azokra fokozottabb érzékenység Csoportközi előítélet ( pl. a-sok és b-sek), kísérlet: barna- és kékszeműek Feloldása: közös cél vagy közös ellenség

TÁRSAS BEFOLYÁSOLÁS

Társak jelenléte Egyszerű feladatok végzésénél serkentő (facilitáló) Bonyolult feladatoknál gátló Magyarázat: - izgalomelmélet (Zajonc) - minősítéselmélet (Cotrell) jutalom ill. büntetés értékű (siker- v. kudarcorientáltság) - figyelem elterelődése (rutin v. új f.a.) Közös tevékenységnél „társas lazsálás”

Konformitás/1 Sherif kísérlete: sötét szobában mozgó fénypont csoportnorma hosszantartó hatása Asch kísérlete: vonalhosszak 1. 2. 3. 4. Melyikkel azonos hosszúságú a 4.vonal?

Konformitás/2 Asch kísérletének eredménye: Függetlenek: - valódi függetlenek (magabiztosság) - visszahúzódók (érdektelenség a környezet iránt) - feszültek (megfelelni vágyás) Engedékenyek: - önalávetők (észlelés torzítása) - behódolók (önbizalomhiány) - véleménytorzítók („nem kilógni a sorból”) Társ ill. társnélküliség hatása Redukált csoporthelyzetben is (külön fülke)

Konformitás/3 Kultúra hatása: norvégok és franciák eltérők Csoport befolyása (Deutsch és Gerard) - információs (egyén véleményét megváltoztathatja) - normatív (az egyén meg akar felelni) Vitacsoportba új tagok: nonkonform perifériára (Schachter) Társas fertőzés: divat, viselkedési stílus, öngyilkosság

Engedelmesség Milgram kísérlete (áramütéses tanulás) Az engedelmesség okai Tekintély (legitim!, pl. egyenruha) – felelősség Fokozatos bevonódás (lépésről lépésre) Vezető határozottsága Társnélküliség Fizikai távolság a bántalmazottól Kognitív disszonancia csökkentése: pl. engedelmesség mint erény „áldozat” hibáztatása

A befolyásolás eszközei Manipuláció, mikor: „…az egyik fél a másik által nem ismert információ-többlettel rendelkezvén a másikat olyan viselkedésre veszi rá, amelyre az a teljes információmennyiség birtokában nem lenne hajlandó.” (Csepeli György) „leplezett aszimmetria” (Csepeli), „visszaélés a szabadsággal” (Síklaki) Meggyőzés „…a meggyőzés valójá-ban – tanulás és tárgya-lás, nem pedig győzködés és eladás. Elkötelezettséget és gyakorlatot igénylő művészet…” (J.A.Couger) tkp. attitűdmódosítás

A befolyásolási folyamat lépései (Kelman) Elfogadás vagy behódolás a HATALOM miatt jutalomért vagy a büntetés elkerülése érdekében Azonosulás (identifikáció) a VONZERŐ miatt a szeretett vagy fontos személynek megfelelni vágyás Belsővé tétel (internalizáció) a HITELESSÉG miatt értékek azonossága alapján létrejövő tisztelet Lásd a szociális tanulás formáinál is! (5. dia)

Attitűdök Értékek

Attitűd Jelentése: beállítódás, készenlét (kezdetben) Definíció: „társadalmilag értelmezhető lelki folyamatok, melyek meghatározzák az egyének viselkedését a társadalomban.” (Thomas és Znamieck) Viselkedés + , közelítő - , távolító Tömören: értékelő viszonyulás Dimenziói: érzelmi – értékelési (+, -) intenzitás (összefügg a tartóssággal) relevancia (fontosság, elkötelezettség)

Attitűd/2 Szerkezete: a. kognitív elemek b. érzelmi-affektív elemek c. viselkedéses elemek Funkciói: 1. társas közeghez való alkalmazkodás 2. pszichológiai önvédelem (pl. kivetítés) 3. érték kifejezés (táras hely) 4. tudás (illúzió?) Attitűdváltozás: különböző attitűdök hatásai Spinoza: hedonizmus jegyében egyensúlyra törekvés Heider: egyensúly elve Osgood: összhang elve: átértékelés

Kognitív disszonancia Tudati össze nem illés : pl. választás esetén kivédése: nem választás, fel- ill. leértékelés Attitűd és viselkedés kapcsolata Attitűddel ellentétes viselkedés – kognitív disszonancia – feszültség – redukció vagy indukció önigazolás lelkiismeret Énkép védelmében önigazolási tendencia, hátterében értékek Erkölcsi értékek – becsület Intellektuális értékek – értelmesség Értéksérelem – belső igazolás (Festinger kísérlete)

Attitűd és viselkedés Önpercepció (Bem) Cselekvésem oka külső belső (nem szabad választás) (szabad választás) összhang attitűddel Szabadságot korlátozza: Parancs (kényszer, szankciók) Szociális normák: releváns mások elvárásai engedelmesség Cselekvés szándéka: attitűd alapján megfelelni vágyás (engedelmesség alapján)

Saját viselkedés értelmezése Motiváció: külső: jutalom, dicséret belsőt csökkenti belső (intrinszik): pl. a cselekvés öröme, kihívás Önkárosító stratégiák helyzet nehezítése külső ok megteremtésére Tanult tehetetlenség (helyzet befolyásolhatatlansága) Pszichológiai ellenállás: a cselekvési szabadság veszélyeztetése: tiltott felértékelése erős nyomással szembe fordulás Érzelmek tulajdonítása izgatottság értelmezése (Schachter és Singer kísérlete)

Értékek Max Weber: célérték: követendő cselekvés eszközérték: a cselekvés hogyanja „A társadalom és az egyén közötti közvetítők, közegyetértés alapján” (kultúra, ideológia) Funkciói: Személyi integráció Csoportok integrációja Értékek összefüggése a személyiség autonómiájával

Értékeink (Hankiss Elemér alapján) Klasszikus értékek: Halgass az idősekre! Élj takarékosan! A szegénység: erény Törődj az elesettekkel! Szeresd felebarátodat! Dolgozz! Áldozd fel magad! Korlátozd vágyaidat! Légy becsületes! Engedelmeskedj! Bűnös vagy Új értékek: Szeresd magad! Valósítsd meg magad! Éld ki vágyaidat! Légy sikeres! Élvezd az életet! Fogyassz! Szerezz minél többet! Védd meg jogaidat! Légy autonóm! Keresd az újat! Siker=gadagság Az élet jó Mindenki a maga szerencséjének a kovácsa Ártatlan vagy