Helen Parkhurst Dalton-terve Gömöry Zsuzsa Ilse Mayer mellékleteivel
Mi a Dalton-terv? A Dalton-terv aktuális reformpedagógiai modell az önálló tanulás fejlesztésére.
Miért időszerű? A társadalom és gazdaság elvárja: a rugalmas alkalmazkodást a változó munkakörülményekhez készséget és képességet az állandó át / és újratanuláshoz
Hogyan reagál az oktatásügy? A reformok célja használható tudásanyag kulcsfontosságú minösítések, képzések speciális képességek, kulcskompetenciák közvetítése az individualizálás és differenciálás az önálló tanulás tanulás megtanulásának feltételei a szabadidö színvonalas eltöltése
Hogyan lehet ezeket a célokat az oktatásügyben megvalósítani? Parkhurst Dalton-tervével „Az alapelv tehát abban áll hogy a hagyományos oktatási stratégiákat az elsajátítás, a tanulás stratégiájává alakítjuk át..” (Susanne Popp)
A Dalton-terv lényege az egyénre szabott, az önmegvalósítást elősegítő oktatás.
Hagyományos oktatás
Individualizálás a hagyományos oktatásban:
A Dalton-tervben az individualizálással figyelembe veszzük a tanulók egyéni munkatempóját, különböző kiindulási szintjét, különböző tanulási típusait, kölönböző érdeklődési köreit, egyénileg szükséges foglalkozási igényét.
Daltonpedagógia
Megvalósítás önálló tanulás Penzumok (írásban megfogalmazott munkautasítások) Szakterületek (Szaktanterem) egyéni foglalkozás
önálló tanulás
egymással tanulni
egyéni foglalkozás
A három alapelv: „freedom“ szabadság / felelősség „cooperation“ együttműködés/ közös munka „budgeting time“ időbeosztás / tervezés
Szabadság Egyéni cselekvési lehetőségekről dönteni tudni. Megtanulni a szabadsággal felelősséggel bánni.
Kooperáció/együttműködés Kommunikálni, együttműködni, egymást megérteni. Megtanulni egymásra tekintettel lenni, egymást elfogadni.
Időbeosztás/budgeting time A munkát megtervezni, a tervet fegyelmezetten, hatékonyan végrehajtani állandó ellenőrzések/visszajelzésekkel megvalósítani. A saját munka iránt vállalt felelősségvállalást megtanulni.
Az alapelvek a Daltonoktatás során megvalósítandó nevelési célok.
A Dalton-terv nem módszer, hanem „életforma“ a pedagógusok számára is más beállítódás az élethez más beállítódás a világhoz más beállítódás a tanításhoz Ha a Dalton-terv szerint éljük életünket, akkor sikerül!
Akkor a tanítási tanulási folyamatot „nem a távcső rossz oldaláról nézzük.“ Helen Parkhurst
A Dalton-terv 80 év óta működő konzepció biztos siker az eddigi tapasztalatok alapján.