Vállalkozásmenedzsment I.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Munkáltató és a részvételi intézmények Kisgyörgy Sándor ÉTOSZ.
Advertisements

Koncepció MARKETING Cernat Kati Cernat Kati.
Ismétlés  A marketing a piac folyamatos elemzése, reagálás, és befolyásolás.  Orientációtörténelem: 1. Termelés orientált 2. Értékesítés orientált 3.
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
BEVEZETÉS A HUMÁN ERŐFORRÁS MENEDZSMENTBE
INNOVÁCIÓMENEDZSMENT
A tervezés mint menedzsment funkció
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban Kecskemét, október 16.
Michael E. Porter Berencsi Balázs GTK – GM ARFWIM
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
A piac Szakiskola.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Humánkineziológia szak
Az Esőemberekért Egyesület által gondozandó elemek bemutatása.
Interdiszciplináris ellátási lánc- versenyképes vállalat
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
Kapun kívüli logisztika A nagy kihívást egyre inkább az jelenti, hogy: -mely csatornákon (beszállítókon) keresztül, milyen költséggel és feltételekkel.
Vasné dr. Egri Magdolna Kommunikáció -marketingkommunikáció
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Robert Kaplan – David Norton: Balanced Scorecard
A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE
A marketing piac tartalma
Mikro és kisvállalkozások szerepe a rövid ellátási láncban Gyaraky Zoltán főosztályvezető Élelmiszer-feldolgozási Főosztály.
FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban Hévíz, október 9.
szakmérnök hallgatók számára
Tudásszervezetek értékteremtésének anomáliái
Kérdések a második zh-hoz
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Vállalkozásgazdaságtan 3. előadás Marketing
Az EEM helye a menedzsmentben
Munkavédelem és controlling
A marketingkörnyezet elemzése
Az üzleti vállalkozás kialakulása, fogalma, a vállalkozás környezete
Vállalati kapcsolatok fejlesztése Nógrád Megyei Szakképzés-szervezési Társulás.
Vállalatgazdaságtan VII
Vállalatgazdaságtan a gyakorlatban
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
A MARKETING FOLYAMATA.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Pénzügyi-számviteli mutatók
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Vállalati stratégia március március március 28.
(gazdasági ismeretek gyors, velős átismétlése)
Marketing alapok Kopcsay László.
március március március 31.
Készletgazdálkodás és logisztika
BEVEZETÉS A VÁLLALATGAZDASÁGTANBA 5.
Innováció menedzsment
Az üzleti vállalkozások környezete A gazdaság kettős funkciója: Anyagi szükségletek kielégítése Alapot teremt, hogy működjenek a közszolgáltatások (egészségügy,
Kérdések a második zh-hoz A vizsgán mindkettő lesz.
1. A VÁLLALKOZÁS MARKETING TEVÉKENYSÉGE
Vállalkozásmenedzsment I.
Vállalkozásmenedzsment
Kérdések VIZSGÁHOZ. VÁLLALKOZÁSI FORMÁK Mi szükséges egy üzleti vállalkozás sikeréhez? Hasonlítsa össze a Kft-t és a Bt-t, mint vállalkozási formát! Melyiket,
Operatív menedzsment és versenyképesség
Kérdések a második zh-hoz
Vállalati terv bemutató
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Üzleti terv bemutatása
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

Vállalkozásmenedzsment I. Előadó: Móróné Zupkó Tímea Telefon: 25/581-530 30/217-3019 E-mail: mdrzt@hotmail.com morone.timea@gmail.com

Ajánlott irodalom: Chikán Attila: Vállalatgazdaságtan AULA kiadó

Feladat (A) Mutassa be egy konkrét vállalkozás munkavédelmi rendszerét a munkavédelmi szakember szemszögéből! Térjen ki a munkavédelem helyére a szervezeti munkamegosztásban és struktúrában, mutassa be az érdekérvényesítés módját a kommunikációs fórumokat, ha van az akkreditált rendszert, a szabályozás legfontosabb dokumentumait! Ismertesse a munkavédelmi kontrolling elemeit. Elemezze a munkavédelmi feladatok illesztésének módját. Mutassa be a munkavédelmi (munkabiztonsági és foglalkozás-egészségügyi) szakemberek foglalkoztatásának módját. Válassza ki a vállalkozás két legfontosabb munkavédelmi mutatóját legalább három időszakra vonatkozóan és elemezze azokat. A helyzetfelmérés alapján tegyen javaslatot a munkavédelmi rendszer változtatásának lehetőségeire. A dolgozat terjedelme legyen minimum 4, legfeljebb 10 oldal. Lehetőség szerint ábrákkal emelje ki a leglényegesebb elemeket.

Feladat (B) Mutassa be egy konkrét vállalkozás vagy intézmény munkavédelmi rendszerét a munkavédelmi szakember szemszögéből! Térjen ki a munkavédelem helyére a szervezeti munkamegosztásban és struktúrában. Dolgozza ki a vállalkozás (intézmény) számára a munkabiztonsági szakember szerződéses ajánlatát az alábbi lehetőségek közül választva: Munkaszerződés és az ahhoz kapcsolódó részletes munkaköri leírás Megbízási szerződés Vállalkozási szerződés A szerződések kidolgozása során a legfontosabb tartalmi elemként térjen ki a vállalkozó és a megbízó kötelezettségeire, a kockázatokra, a teljesítés módjára és ellenőrzésére, a felelősség megosztására. A dolgozat terjedelme legyen minimum 4, legfeljebb 10 oldal.

A szervezet fogalma Emberek szövetsége, valamilyen cél elérése, vagy feladat végrehajtása érdekében

Üzleti vállalkozás Olyan emberi tevékenység, amelynek alapvető célja fogyasztói igények kielégítése nyereség elérésével. Alapvető céljának megvalósításában önálló Profitorientált Kockázatot vállal Valóságos piacon működik

Vállalat Jogi személyiséggel rendelkező üzleti vállalkozás szervezeti kerete

Fogyasztói igény Olyan igény, amelyet a gazdaság szereplői nem saját szervezetükön belüli munkával és nem is közösségi intézmények útján kívánnak kielégíteni. Termék vagy szolgáltatás iránti fizetőképes keresletként jelenik meg.

A vállalat küldetése A vállalat alapvető céljának konkrét értelmezése. Meghatározza a működési kört és a belső működést, valamint az érintettekkel való kapcsolatok alapelveit

A küldetés végrehajtásához elengedhetetlen: Marketing A vállalat piaci kapcsolatait fejlesztő és megvalósító funkciók Innováció A fogyasztói igények új, magasabb szintű kielégítése

A vállalati működés érintettjei Minden olyan személy vagy csoport, amely befolyásolhatja a szervezet működését és/vagy érdekelt annak következményeiben. Külső érintettek Belső érintettek

Természeti környezet Tulajdonosok Szállítók Bankok Stratégiai partnerek Fogyasztók Állami intézmények Menedzsment Alkalmazottak Állampolgári közösségek

A vállalat céljai Egyéni célok Szervezeti célok Belső érintettek céljai

A vállalat céljai Szervezet: Olyan rendszer, amelynek működése emberi cselekvéseken keresztül valósul meg. A vállalatnak, mint szervezetnek a céljai a küldetéséből és a belső érintettek céljaiból, törekvéseiből alakulnak ki.

Egyéni és szervezeti célok Egyéni célok Szervezeti célok Belső érintettek céljai Az emberek egyéni célokkal rendelkeznek, s azért kapcsolódnak a vállalathoz, mert úgy vélik, ez elősegíti egyéni céljaik elérését.

Egyéni célok Az ember állandó szükségletállapotban lévő lény. Maslow: Fiziológiai Biztonsági Szociális Megbecsülési Önmegvalósítási

Szükségletek és célok A szükségletek logikailag megelőzik a célokat Cél ≠ szükséglet, mivel több cél szolgálhat egyetlen szükségletet, vagy fordítva A választott cél 4 tényezőtől függ. Az egyén norma és értékrendszere Személyes tapasztalatok és tanulékonyság Öröklött szellemi és fizikai képességek Fizikai és társadalmi környezetben való mobilitás

Szervezeti célok A szervezetnek vannak saját céljai, amelyek nem azonosak a bennük szereplő egyének céljaival, de nem is függetlenek. Hierarchikusan strukturáltak Kölcsönös erősítés szervezeti és egyéni célok között Kompatibilitás - összeegyeztethetőség Fölérendelt (szuperordinált) célok

Tulajdonosi célok Természetes személyek: a vállalat értékének növelése Intézményi tulajdonosok: Az állam és intézményei Bankok Vállalatok Egészségbiztosítási és nyugdíjalapok

Képviseleti probléma A menedzserek jól képviselik-e a tulajdonosok érdekeit? Alapja: információs asszimmetria Menedzseri célok: növekedés könnyebb működtetés

Munkavállalók Legkevésbé kötődnek a szervezeti célokhoz. Személyes célok Jövedelem Értelmes munkavégzés Önmegvalósítás igénye Társas kapcsolatok lehetősége

A vállalat kormányzása A vállalat legfelső szintű irányítását végző intézmények és mechanizmusok összessége. KGY, FB, IG, CEO, Menedzsment

A vállalat tevékenységi rendszere

Hagyományos megközelítés Főfolyamat (termelés, szolgáltatás) Feltételbiztosító folyamat (műszaki előkészítés, munkaügy, logisztika) Kisegítő, kiszolgáló folyamat (energiaellátás, üzemfenntartás) Irányítási folyamat (vezetés, tervezés, szervezés, ellenőrzés) output input

Porter féle folyamat felfogás (1985) Értéklánc: A vállalati tevékenységek értékalkotó összekapcsolása A vállalati folyamatok működtetésének célja, hogy a végső fogyasztó igényeinek megfelelő, minél magasabb értéket képviselő terméket hozzon létre.

Porter-féle értéklánc modell

Chikán Attila folyamat megközelítése Emberi erőforrás Fogyasztó Pénzügy Információ Termelés Innováció Marketing Logisztika

Ellátási lánc: értékláncok összekapcsolódó sorozata (vertikális, vállalati határokon átívelő, adott fogyasztói igényt kielégítő) Vállalati stratégia: a vállalati működés vezérfonala, a vállalati célokat és elérésük lehetséges módjait fogalmazza meg a vállalati helyzetértékelés és a környezetből származó előrejelzés alapján

Formális stratégia (Quinn, 1980) A vállalati stratégia tudatosan kialakított meghatározott körben közreadott normatív megfogalmazása A fő célt és változtatásának szabályait tartalmazza Kulcsfontosságú célokat és feladatokat foglalja össze Jövőorientált Részstratégiákból áll (hierarchikusan és dinamikusan kapcsolódnak össze)

Alapvető cél Küldetés Tartós, távlati célok Közvetlen, irányítási célok Operatív, működési célok

Innováció Fogyasztó igényekhez való alkalmazkodás A fogyasztó igények új, magasabb minőségi szinten való kielégítése

Alapesetei (Schumpeter 1939) Új termék Új eljárás, technológia Új piac Új nyersanyag, beszerzési forrás Új szervezet

Piacvezérelt innováció: Az az újdonság, amelyre felismert piaci igény már létezik Technológiavezérelt innováció: A technikai fejlődés nyújtotta lehetőségek piaci kihasználása

Innovációs stratégiai irányultságok magas Technológiai Innováció (új eljárás régi problémára) Komplex Megoldások (Technológia és piac együtt fejlődik) Újdonság a vállalat számára Termék- Differenciálás (Minőséggel és Változatokkal versenyzés) Szerkezeti újítás (régi technológiák kombinálásával új funkciók) alacsony magas Újdonság a piac számára

A sikeres innovációs startégia Az információs rendszer hatékonysága A minőség középpontba helyezése Az innovációs tevékenység sebessége Kooperáció Növekvő figyelem az externáliákra A kiszállás lehetősége

A szervezeti innováció JIT TQM Kontrolling funkció Elektronikus pénz BPR (Business Process Reenginering) Hammer-Champy (1993)

A technológiai innováció Új eljárás Új vállalati tudás Beszerzés K+F nagysága K+F szervezet és politikája K+F = az újdonság létrehozásának folyamata, az innováció háttértevékenysége

A termékinnováció Ötletgyűjtés Terméktervezés Prototípus előállítása Tesztelés Termékfejlesztés Termelés Piaci bevezetés

A marketing A vevői bizalom elnyerésének tudománya Olyan tvékenységrendszer, eszköz- és módszertár, amely érvényesíti a vállalkozás fogyasztó- és piacorientált szemléletét. Michael Marks(1887): „Sikerült eladni a megfelelő terméket a megfelelő helyen a megfelelő áron a megfelelő módon kínálva a megfelelő embereknek.”

A marketing tevékenységrendszere Fogyasztói szükséglet meghatározása Versenyhelyzet, versenytársak elemzése Fogyasztó kiszolgálása (marketingmix) Marketingstratégia, tervezés Termékmarketing Ármarketing Értékesítési utak Marketingkommunkáció Marketing szervezet A marketing vállalati működése Teljesítményelszámolás, Értékelés, kommunikáció Piackutatás, jelentések, elemzések Ráfordítások, költségek

Marketingstratégia (1) Fogyasztói szükséglet meghatározása Piac szegmentálása (részpiacok meghatározása) Elérhető piac Potenciális piac Célpiac A célpiac kiválasztása Pozicionálás (amiért a mi termékünket vásárolja a vevő)

Marketingstratégia (2) Versenystratégia Piacvezető (Legnagyobb részesedés, diktálja az árat Piackihívó (Felfutó pozíció, piaci részesedés növelése) Piackövető (Meglévő piaci részesedés megtartása) Meghúzódó (Célpiac egy szegmensének megszerzése)

Marketingstratégia (3) Marketingmix A fogyasztó kiszolgálása 4 P Product Price Place Promotion

A marketing vállalati működése (1) Termékmarketing Termékszerkezet (marketing és innovációs stratégia) Termék bemutatása (márkázás, csomagolás, cimkézés) Termék életciklus (bevezetés, növekedés, érettség, hanyatlás) a termék kifejlesztésének és piaci életpályájának időtartama

Életgörbe: a termék piaci pályájának volumen- függvénye Bevezetés Növekedés Érettség Hanyatlás idő értékesítés

A marketing vállalati működése (2) Ármarketing Kotler Árpolitikai célok meghatározása (Profit max., Árbevétel max., forgalom növelés, részesedés növelés, lefölözés, túlélés) A kereslet meghatározása A költségek becslése (ÁKFN) A versenytársak árképzése Az árképzési módszer kiválasztása A végső ár meghatározása

A marketing vállalati működése (3) Értékesítési csatornák Elvek és módszerek összessége, amelyeken keresztül a termék eljut a fogyasztóhoz. Termelő Nagykereskedő Kiskereskedő Fogyasztó

A marketing vállalati működése (4) Marketingkommunikáció Célja a fogyasztók informálása, meggyőzése Reklám Eladásösztönzés Személyes eladás Közönségkapcsolatok (PR)