Gyülekezeti gyermekmunkás képzés Szászi Andrea, RPI

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Advertisements

KÖZÖSSÉGI HÁZ KISVASZAR 2012.
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
LámpásLámpás Keresztyén Ifjúsági Dicsőítő Csoport.
A Hallgatói Mentorprogram működése
A köznevelés fejlesztési irányai és eredményei KPSZTI február 12. Emberi Erőforrások Minisztériuma Köznevelésért Felelős Államtitkárság MTI Fotó.
 A pedagógiai munkát segítő feladatok jogszabályi környezetének ambivalenciája: • A nevelési és oktatási intézmények működéséről szóló 11/1994. MKM rendelet.
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Utcai és lakótelepi szociális munka
Az iskolai szociálismunka
Komplex Instrukciós Program
 Európai Parlament és Tanács (2006) – szociális és állampolgári kulcskompetencia fejlesztése  Nemzeti Önkéntes Stratégia (2011), Magyarországi önkéntesség.
KATOLIKUS VAGYOK HITTANRA JÁROK.
Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
a Kölcsey Ferenc Református Gyakorló Általános Iskola
Beszámoló a fenntarthatósági időszakban végzett feladatokról TÁMOP – 2.2.3–07/1–2F–2008–0008 „Mércénk az ember” Bókay János Humán Szakközépiskola.
Losontzi István Többcélú Közoktatási Intézmény
TÁMOP B-11/ „Életút a párkereséstől a jól működő családig”
Alsó-ausztriai alapfokú oktatási intézmények Kiegészítő pedagógiai szolgáltatások.
Ifjúsági és szabadidős programok Legyen az esély egyenlő- esélyteremtés a Sásdi kistérségben.
Ifjúsági és szabadidős programok Legyen az esély egyenlő- esélyteremtés a Sásdi kistérségben
2009 Merényi Zsuzsanna Közoktatási szakértő-középiskolai tanár
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
Nyírségi Református Egyházmegye Területi Presbiteri Találkozók február 26. Rakamaz március 4. Nyírmada március 18. Nyírbogát március 25. Ibrány április.
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola szeptember.
Református Montessori Iskola bemutatása. Iskolánk története alapítás éve: alapítás éve: - óvoda: óvoda: iskola: iskola: 2000 alapítás.
A szociálpedagógus feladatai a Deák Ferenc Középiskolai Kollégiumban
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
Lelkész-presbiteri konferencia Miskolc, április 12.
A Mályi-projekt. Bevezető A projekt ötlete: találkozni a gyerekekkel iskolán kívül is A projekt ötlete: találkozni a gyerekekkel iskolán kívül is Olyan.
A presbiteri szolgálatról dr. Győrfi Károly
ÚJRAÉLESZTÉSI KÍSÉRLET
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
VINCÉS TÁBOR Piliscsaba, augusztus Jézus és az Ő tanítása egész életünk alapja. Aki Jézus szavai szerint cselekszik, házát sziklára építi…
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola április.
a KFRTKF Gyakorló Általános Iskolája
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Almárium – Trescsik Angéla Ne kerteljünk, tanuljunk lépésről.
A hit- és erkölcstan oktatás új dimenzió
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Csipp-csepp, egy csepp – Ritmus az életünkben Papp Leonóra.
TÁMOP b-14/ „határokon túl-ha/tár”
Önkéntesség, mint társadalmi szerepvállalás
BerekfürdőSzórványkonferencia  A Magyaratádi Református Egyházközséghez 3 gyülekezet tartozik (Igal, Kazsok és Büssü).  A Missziói Körzet.
KÖZÖSSÉGI SZOLGÁLAT (intézmény neve) Készítette igazgató.
HEKS = Hilfswerk der Evangelischen Kirchen der Schweiz Svájci Protestáns Egyházak Segélyszervezete.
a Kölcsey Ferenc Református Gyakorló Általános Iskola
Iskolai közösségi szolgálat
Sásdi Faodu Egyesület 2001 – től napjainkig. A kezdetektől vállaljuk a sásdi térségben élő hátrányos helyzetű fiatalok összefogását és támogatását, a.
Tanodavezető, Motiváció Tanoda-Tiszasziget
Sári Gusztáv Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola TÁMOP B „Közoktatási intézmények esélyegyenlőségi alapú fejlesztéseinek támogatása”
A jogszabályi változások megvalósulása és hatása intézményi szinten Fővárosi helyszín Készítette: Kállai Gabriella ONK, Budapest november 4.
„A gyakornokokkal foglalkozó mesterpedagógusok mentorálási feladatai”
Minősített szociális továbbképzés szakmai monitoringja Bagdy Emőke Szakmai Konferencia Salgótarján december 16.
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába Egyházközség neve: Hittanoktatást végzi:
TINIK A T I N I K A GYÜLEKEZETGYÜLEKEZET A TINIK- ÉRT?! A T I N I K - É R T ? ! ÉRT?! É R T ? ! A A.
Közösségi gyakorlat A Gyakorlóiskolában. TUDÁS Ismeri azokat a főbb módszereket, amelyekkel megismerheti a gyerekek kognitív, emocionális és erkölcsi.
Ausztriai Magyar Pedagógusok Egyesülete Verein für Ungarische Pädagogen und Pädagoginnen in Österreich Kaposvár 2016.
a Kölcsey Ferenc Református Gyakorló Általános Iskola
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
„SZÜLŐI KLUB” – DÉLUTÁNI FOGLALKOZÁSOK
szaktanácsadók műhelye
KRE-AKTÍV motivációs projekt
a Kölcsey Ferenc Református Gyakorló Általános Iskola
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Osztályközösségben jelentkező problémák, közösségépítő foglalkozások
Előadás másolata:

Gyülekezeti gyermekmunkás képzés Szászi Andrea, RPI Tata, 2011. ápr.16.

Ráhangolódás Ápr. 16 témái: A gyülekezeti gyermekalkalmak típusai és jellegzetességeik Tipikus és egyéni életkori sajátosságok a gyermekmunkában, különös tekintettel a hit fejlődésére és az istenkép kialakulására gyermekkorban 1. rész 3 – 9 évesek

1. Gyermekalkalmak a gyülekezetben Hittanóra Vasárnapi gyermekalkalmak: Gyermek-istentisztelet Gyermek- bibliaóra Gyerekóra Vasárnapi iskola Nyári gyermektábor Filmklub Egyéb Csöndes nap Kézműves foglalkozás Kiscsoportos feladat Mit jelent az adott foglalkozás? Milyen időközönként van? Mi a célja? Kik vesznek részt rajta? Ki tartja? Mi a tematikája? Melyek a legnagyobb lehetőségei/ kihívásai?

1.1. Hittanóra 2007/II. tc. alapján GYÜLEKEZETI ISKOLAI Szervező A gyülekezet Az egyházi közoktatási intézmény (óvoda, iskola, középiskola) Helyszíne A gyülekezet termei, Az önkormányzati iskola A felekezeti (esetleg alapítványi stb.) iskola Felelőse A lelkipásztor Ref. közoktatási intézményben az igazgató, más felekezetnél a területileg illetékes lelkipásztor Év végi minősítés A helyi tanterv szerint kialakított módon Az 5-12. évfolyamon a továbblépés feltétele Időkeret Heti 1 vagy 2 óra Kötelezően heti 2 óra Részvétel: A tanulói jogviszony alapján kötelező Részvétel: ÖNKÉNTES

Oktatást végez gyülekezeti szervezésű hittanoktatás során iskolai helyszínen vagy gyülekezeti helyiségben, akár 3-19 éves korig (2012) Hitoktató Református lelkész Vallástanár

A hittanóra és a tematika A MRE Zsinata által elfogadott hittanoktatási tanterv alapján. Óvoda: A református keresztyén hittantanítás óvodai programja Összevont csoportok lehetségesek (2000

A hittanóra dokumentumai 2007/II. tc./IV. Szervezési és igazgatási kérdések 12.§. A tanulói nyilvántartás a. Létszámlejelentő adatlapok okt.1-ig eljuttatni az egyházmegye espereséhez. 13.§. A hittanoktatás dokumentumai a. Létszámlejelentő adatlap. b. Hiányzási, haladási, osztályozási napló. c. Bizonyítvány. (RPI, Kálvin Kiadó)

Hittanoktatási napló és bizonyítvány 3 változat 24 tanuló / 36 óra 24 tanuló / 72 óra 36 tanuló / 72 óra

Bizonyítvány Két változat: Egylapos bizonyítvány a tanévről. 8 évfolyamra szóló bizonyítvány-füzet. Szöveges vagy jeggyel történő értékelési lehetőség. Jelenléti órák száma.

Lehetőségek a gyülekezeti hittanórán Rendszeres találkozások. Önkéntes részvétel – nagyobb bevonódás és motiváltság. Állandó – folyamatos, átgondolt tematika. Kézbe adott segédanyagok (tanterv, tankönyv, tanári kézikönyv, feladatgyűjtemény). Megállási – lassítási lehetőség, nincs osztályozási/ tanterv kényszer. Több lehetőség a gyülekezeti bekapcsolásra, kapcsolódásra.

Kihívások a gyülekezeti hittanórán Iskola/ pedagógusok hozzáállása. (Állami szabályozás) Túl sok program – túlzsúfolt délutánok. Önkéntes részvétel. Segédanyagok nehézségei (tankönyv, tanterv). Személyi feltételek nehézségei. „Gyermek – halászat”

1.2. Vasárnapi gyermekalkalmak Az elnevezés nehézségei Gyermek-istentisztelet Gyermek-bibliaóra Gyermekóra Vasárnapi iskola

Gyermek - istentisztelet Fő céljai Az Ige hirdetése gyermekek között. A Szentháromság Istennel való találkozási lehetőség. Bevezet az istentiszteleti, gyülekezeti közösségbe. Megismertet a gyülekezeti élet alapfogalmaival. Aki tartja Lelkipásztor, hitoktató, gyerek-munkások. Helye, ideje: Minden vasárnap – a gyülekezeti teremben.

Szolgálati lehetőségek Gyermek-istentisztelet megtartása Kézműves foglalkozás tartása egy alkalmon Részfeladat vállalása egy alkalmon Gyermek-felvigyázás (kicsik) Feldolgozásban, munkáltatásban való segítségnyújtás

A gyermek-istentisztelet kihívásai Önkéntes részvétel – néha jönnek, néha nem. Családi háttértámogatás (van?) A gyermek-istentisztelet: vasárnapi hittanóra? Hittanóra/gyermek-istentisztelet: melyik, mikor, mit? Kevés segédanyag Változó időtartam Finanszírozás? Miben különbözik a gyermek-istentisztelet a vasárnapi iskolától?

A gyermek-istentisztelet lehetőségei Missziói lehetőség Önkéntes részvétel – nagyobb bevonódás és motiváltság. Család háttértámogatása (főleg kicsiknél). Lehetőség a gyülekezeti bekapcsolásra, kapcsolódásra (pl. közös templomi kezdés, stb.) Gyülekezeti szokásrendszer begyakorlása (imádság, éneklés, gyülekezeti közösség, perselypénz, palást, keresztelő, szimbólumok, stb.)

2.3. Nyári gyermektábor Bibliatábor: helyben Nyári napközis tábor: helyben Hittanos tábor (korcsoporttal) egy másik helyen Családos tábor Szolgálati lehetőségek Alkalmak tartása Kézműves foglalkozások/részfeladatok tartása Közös játék a gyerekekkel Munkáltatásban való segítségnyújtás Előkészítés (pl. étkezés, stb.)

Nyári gyermektábor Fő céljai: Krisztusra hangolódás – gyülekezeti élmény. Élmény: Isten-élmény, gyülekezet-élmény. Megismertetni a korcsoporttal egymást. Gyülekezeti gyermekközösség építése. Kirándulás.

Nyári gyermektábor A szervezők: Lelkipásztor, katechéták, presbiterek, gyülekezeti tagok. Helye/ideje: Változó, nyári időszakban. Tematikája: Változó/egyéni

Nyári gyermektábor kihívásai Financiális háttér előteremtése. Élvezetes/új/újdonságot adó tematika. Emberi erőforrás. Megfelelő helyszín/ idő.

A nyári-tábor lehetőségei Missziói lehetőség Önkéntes részvétel – nagyobb bevonódás és motiváltság. Élményközpontúság. Gyülekezeti gyermek-közösség épülése. Gyülekezeti bevonódás erősítése (közös munka, közös alkalmak). Család bevonása. Átküldhető segédlet: nyári tábor meghatározások -RPI

Egyéb alkalmak Filmklub, gyermeknapok, kézműves fogl. Cél: Élmény központú hit mélyítés. Közösség építése/épülése. Ideje/helye: Időszakos (alkalomhoz kötött)/változó.

Filmklub, mint lehetőség Vizuális kultúra – vizualitás jelentősége és a gyermekeknél/fiataloknál. Mire jó a filmklub a katechézisen belül? A filmklub kezdeti lépései Témaválasztás – filmválasztás Időtartam kijelölése, behatárolása Megfelelő helyszín Átgondolandó kérdések Előkészület egy-egy alkalomra

Filmklub alapkérdései Kiindulópont Cél meghatározása Csoport fölmérése Előzetes ismeretek feltérképezése Határok felmérése, kijelölése Átgondolandó kérdések: Milyen időközönként? Mennyi időt? Hol? Milyen eszközzel? Jogi háttér Előzetes szervező munkálatok TEMATIKA

Filmklub alapkérdései Előkészület egy alkalomra Megfelelő körülmények megteremtése Filmről/adott témáról való beszélgetés előkészítése Kapcsolódó játék, ötletek végiggondolása Exkurzus: rajzfilmek A mese és a gyermek A rajzfilmhasználat előnyei (rövid, egyértelmű, konkrét, elidegenítési módszer) Kihívásai: rugalmasság, megfelelő összekapcsolás, időkeret hatékony használata.

A hatékony filmválasztás Korosztály és élethelyzet szerű– Érdekes, figyelemfelkeltő – ne unalmas. Ne domináljon a vulgaritás. Új – vagy kevéssé ismert.

Mit kezdjünk a háttér-információkkal? Érdekességek, információk, cikkek gyűjtése. Cikkek: kritikák, értelmezések, stb. – segíthetik a munkánkat, de hátráltathatnak is! Nem kell minden információt elmondani – több dolog csak neked fontos! Hasznos információ: ami az üzenetközvetítést elősegíti, s valóban tartalmas segítséget ad.

Filmklub ötletek gyerekeknek Mézga Aladár különös kalandjai (8 rajzfilm) Nyitott szemmel (film) Narnia krónikája

Elérhetőség Köszönöm a figyelmet és a kitartást! E-mail: szaszi.andrea@refpedi.sulinet.hu Tel: 30/961-8674 www.refpedi.hu