Adományozási kultúra az Európai Unióban Előadó: Dr. Talyigás Katalin
A civil szervezetek szerepe EU: lényegesen erősebbek a civilek; lobby az EU intézményekben: befolyás a jogszabályok kialakításában Magyarország: jóval nagyobb szerep, mint 15 éve – Önkéntesek: 34 millió önkéntes munkaóra = 16 ezer főállás – Bevételek magántámogatásból: 95 milliárd Ft (Összbevétel: 731 milliárd Ft, GDP 0,24%-a) Gazdasági és Szociális Bizottság: a civilek hangja az EU-ban; – konzultatív státusz; – civil képviselők vélemények kidolgozásával segítik a törvényalkotást
Adományozás az USA-ban Egyéni érdekek és morális felelősség: a társadalmi légkör adományozásra ösztönöz (pénzbeli juttatások, önkéntes munka...) Éves adomány: 241 milliárd dollár (GDP 2,4%-a) Legtöbbet az egyének adakoznak: 76% Kiket támogatnak: egészségügy, oktatás, szociális szolgáltatást nyújtó civilek
Adományozás az Európai Unióban – A Lisszaboni Stratégia Lisszaboni stratégia: vállalatok ösztönzése a felelősségvállalásra, az európai versenyképesség érdekében – Közösségi, szolidaritás elvén alapuló, a felelősséget hangsúlyozó megközelítés – Konkrét programok, akciók támogatása, melyek az adományozási kultúra növelésére irányulnak – Társadalmi aktivitás előmozdítása állami eszközökkel: 1%- os törvény, SzJA 1%-os felajánlása, jogi keretek biztosítása, adminisztratív akadályok elhárítása
Adományozás az Európai Unióban – Corporate Social Responsibility „Corporate Social Responsibility”: Vállalatok Társadalmi Felelősségvállalása – Nem csak multinacionális cégekre vonatkozik: helyi problémák kezelésére, kis- és középvállalkozások, helyi szervezetek, egyének szerepvállalásának ösztönzése, erősítése
Példa az európai összefogásra
Szociális területen tevékenykedő, 35 szervezetet tömörítő ernyőszervezet Cél: társadalmi befogadás és igazságosságért való küzdelem; diszkrimináció minden formájának felszámolása AGE, Európai Szegénység Ellenes Hálózat, Európai Önkéntes Központ, Európai Fogyatékos Fórum, Európai Hálózat a Rasszizmus Ellen... Stb.: egyenként civil szervezetet is tömöríthetnek A szervezet működése
A Social Platform eszközei Közös álláspontok kidolgozása az aktuális társadalmi problémákról: EU intézmények képviselőinek juttatják el Kampányokat folytatnak: fontos a sajtó és média megjelenés Konferenciák, szemináriumok szervezése EP meghallgatásokon való részvétel Kapcsolattartás az Európai Parlamenti Képviselőkkel, a Tanács aktuális elnökségével, a többi EU intézménnyel. Internetes web-oldal működtetése: több, mint 300 oldalnyi dokumentum
Német Példa a társadalmi felelősségvállalásra
A ZDF adományozási műsora Rendszeres megjelenés Hiteles személyek – közszereplők – Az egyes projektek „arcot” kapnak Adománygyűjtés konkrét akciókban A fogadószervezet bemutatása