Primer tapasztalatok, Cardiff országos, állami ösztönzések (The Learning Country, Flying Start, stb.) önkormányzati feladat és erőforrás – többszektorú háló, Community Focused Schools) ösztönzik a decentralizált oktatási szektort hálószerű kapcsolatok és társulások kialakítására az állami, a magán és az üzleti szférával, a helyi társadalommal, biztosítják a tanulási lehetőségek jó hozzáférhetőségét, segítik az egyenlőtlenségek kompenzálását (kompenzáló oktatás), biztosítják az oktatási színtereken a szakképzés / átképzés/ lehetőségét is, az egyéni szükségletekre figyelő, reagáló, arra épülő adaptív képzések, újraértelmezik a tanulást (minden formáját elismerik, támogatják), kreditátvitelt (ld. Nyitott Képzések Hálózata), speciális projektekkel segítik az iskolát elhagyó (és/vagy munkanélküli) fiatalok szociális rehabilitációját (is), tiszteletben tartják az egyének, csoportok jogait, demokratikus, önigazgató részvételre ösztönöznek kritikai, reflektív, multikulturális gondolkodásra ösztönöznek, mintákat adnak az önkéntes segítésre és részvételre, mintát, modellt kínálnak a társadalmi kérdések megoldásában a civil és a közösségi részvételre.
Cardiff és a Zöld Kakas (Új Esély iskolamodell) - összehasonlító kérdések - Hogy állunk a peremfeltételekkel (országos, állami-hatósági, társadalmi, városi stb.)? Épít-e hálószerű kapcsolatokat (társulásokat az állami, a magán és az üzleti szférával, a helyi társadalommal) önnön erőinek, lehetőségeinek megsokszorozására? Kínál-e mintát, modellt a társadalmi kérdések megoldásában a civil és a közösségi részvételre? Segítik-e a ZK-n belül kialakított és bejárható utak és rendszerek a kompenzáló oktatást (az egyenlőtlenségek csökkentését)? Mennyire átjárhatóak ezek? Mennyire hozzáférhetőek? Mennyire figyel (épül, reagál) az egyéni szükségletekre? Milyen új útjait ismeri el a tanulásnak? Tudja-e segíteni, támogatni a bekerültek (rászorulók) szociális rehabilitációját is? Ösztönzi-e demokratikus, önigazgató részvételre diákjait? Mozgósítja-e az egyének és a közösségek erőit?
Lehetséges teendők a folyamatok előzetes megtervezése, a folyamat elemeinek rendszerbe szervezése, koordinálása, a feltételek biztosítása (hely, mesterek, mentorok, koordinátorok, a projektek tartalma, tanterve), a képzések vezetőinek (tanár, mester, mentor, stb.) folyamatos szakmai fejlesztése, karbantartása, a képzésben résztvevők folyamatos támogatása (tanulóé és tanáré egyaránt), beleértve a pedagógia-pszichológiai, mentálhigiénés és szociális támogatást, a folyamatok egyénivé tétele (egyéni haladási terv), monitorozása (portfólió), pozitív attitűdök kialakítása és megerősítése (az önelfogadás, az önbizalom fejlesztésével) önmagukhoz, a tanuláshoz, a hatékonyság eléréséhez szükséges optimális lehetőségek, motivációs és tanulási stratégiák biztosítása, a tanulók tapasztalataira, egyéni motivációra, érdeklődésre alapozás (erőforrások is!), az egyénhez igazodó tanulmányi idő, szerkezet, tartalom (ld. alaptárgyak + választhatóak + munka lehetősége a farmon, mint tanulás) hogy a tanulói (együttműködői) csoportok struktúrája eltérhet a hagyományostól (eltérő életkorúak együtt)