Területközi együttműködés: Ukrajna – Magyarország Dr. Panov Alen, PhD, a történelemtudományok kandidátusa Ukrajna Nyíregyházi Konzulja VÁZLAT 1. Ukrajna – általános adatok 2. A közigazgatási-területi rendszer felépítése 3. A határon átívelő együttműködésről szóló Ukrán Törvény, nemzetközi kapcsolatok létesítése 4. Ami összeköti Ukrajnát és Magyarországot: történelem, földrajz, üzlet, kapcsolatok, turizmus 5. A működő együttműködési rendszer 6. Az együttműködés haszna 7. Jövőképek
1. Ukrajna Területe – 604 ezer km2 Területe – 604 ezer km2 Lakossága – 46 millió Lakossága – 46 millió Fővárosa - Kijev 2.6 millió lakos Fővárosa - Kijev 2.6 millió lakos Nagyobb városok – Nagyobb városok – Harkiv – 1.5 millió lakos Dnyipropetrovszk – 1.08 millió lakos Odessza – 1.03 millió lakos Donyeck – 1.02 millió lakos Zaporizzsa – 0.8 millió lakos Lviv (Lemberg) – 0.7 millió lakos Krivij Rih – 0.7 millió lakos Mikolajiv – 0.5 millió lakos
2. A közigazgatási-területi rendszer felépítése: ÁLLAM KRÍMI AUTONÓM KÖZTÁRSASÁG – 1 MEGYÉK – 24 KIJEV ÉS SZEVASZTOPOL VÁROSOK JÁRÁSOK JÁRÁSI JOGÚ VÁROSOK VÁROSOK, KÖZSÉGEK, FALVAK
A megyék területe / lakossága megegyezik az Európai NUTS II, néhol a NUTS I szinttel Területileg Ukrajna legnagyobb megyéje – az Odesszai 33.3 ezer km2 Területileg a legkisebb megye – a Csernyivci megye 8.1 ezer km2 Lakosságilag a legnagyobb megye – a Donyecki 4.8 millió lakos Lakosságilag a legkisebb megye – a Csernyivci 0.9 millió lakos
A járások területei viszont nem egyeznek meg az EU NUTS III szinttel Területileg a legnagyobb járás – 3.6 ezer km2 Területileg a legkisebb járás – 0.3 ezer km2 Lakosságilag a legnagyobb járás – lakos Lakosságilag a legkisebb járás – 7600 lakos Területileg átlagolt járás – 1.2 ezer km2 Lakosság – lakos
A végrehajtó szervek területi szervezete: Megyei állami közigazgatások minisztériumok és hatóságok megyei egységei Megyei állami közigazgatások minisztériumok és hatóságok megyei egységei Járási állami közigazgatások minisztériumok és hatóságok járási egységei Járási állami közigazgatások minisztériumok és hatóságok járási egységei A járási jogú városokban a járási állami közigazgatási funkciókat a városháza látja el A járási jogú városokban a járási állami közigazgatási funkciókat a városháza látja el
Az önkormányzatok szervezete A Megyei Tanácsok – saját végrehajtó szervvel nem rendelkeznek, feladataikat a közigazgatásnak delegálják A Megyei Tanácsok – saját végrehajtó szervvel nem rendelkeznek, feladataikat a közigazgatásnak delegálják A Járási Tanácsok – saját végrehajtó szervvel nem rendelkeznek, feladataikat a közigazgatásnak delegálják A Járási Tanácsok – saját végrehajtó szervvel nem rendelkeznek, feladataikat a közigazgatásnak delegálják Városi, községi és falusi tanácsok – a végrehajtó szervek hozzák létre Városi, községi és falusi tanácsok – a végrehajtó szervek hozzák létre
A nemzetközi kapcsolatok alanyai lehetnek: A helyi önkormányzati szervek A helyi önkormányzati szervek A területi végrehajtó szervek A területi végrehajtó szervek
A határon átívelő együttműködés formái: Kétoldali megállapítások Kétoldali megállapítások Eurórégiók – több ország területi egységének összevonása Eurórégiók – több ország területi egységének összevonása
Miben rejlik a haszon: A konkrét szakterületek munkájáról történő közvetlen információáramlás A konkrét szakterületek munkájáról történő közvetlen információáramlás Segítségnyújtás egyes kérdések megoldásában Segítségnyújtás egyes kérdések megoldásában Közös projectekben való részvétel Közös projectekben való részvétel
Jövőképek: Területi önkormányzati és hatósági szervek esetében – az együttműködést sokkal inkább gyakorlatiasabbá kell tenni: meg kell határozni a közös problémákat és projecteket előkészíteni, lobbizni ennek érdekében Európában Területi önkormányzati és hatósági szervek esetében – az együttműködést sokkal inkább gyakorlatiasabbá kell tenni: meg kell határozni a közös problémákat és projecteket előkészíteni, lobbizni ennek érdekében Európában Nem kormányzati szervezetek esetében – el kell tekinteni csupán a formális projectek megvalósításától, sokkal inkább felelősebbnek kell lenni és olyan projekteket készíteni, melyeknek van társadalmi jelentése Nem kormányzati szervezetek esetében – el kell tekinteni csupán a formális projectek megvalósításától, sokkal inkább felelősebbnek kell lenni és olyan projekteket készíteni, melyeknek van társadalmi jelentése Ágazati irányító szervek esetében – szélesíteni kell az együttműködés területeit Ágazati irányító szervek esetében – szélesíteni kell az együttműködés területeit
Köszönöm a figyelmét! Dr. Panov Alen, PhD, a történelemtudományok kandidátusa Ukrajna Nyíregyházi Konzulja Dr. Panov Alen, PhD, a történelemtudományok kandidátusa Ukrajna Nyíregyházi Konzulja