A KÖZÖS AGRÁRPOLITIKA REFORMJA. 2 2006 - 1,83% 2007 - 1,86% 2008 - 2,07% 2009 - 1,76% 2009 - 1,97% 2010 - 2,26% 2011 - 2,51% 2012 - 2,71% 2013 - 2,93%

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

Dr. Feldman Zsolt agrárgazdaságért felelős helyettes államtitkár
európai parlamenti képviselő
Nyugat-Pannónia – határon átnyúló együttműködések, és a as fejlesztési időszak előkészítése Készítette: Győrffy László Gábor.
ÚMFT – a foglalkoztatás növeléséhez kapcsolódó hazai és EU-s források elérése mikro-, kis-, és középvállalkozások részére.
KAP Összeállította: Németh Tamás
A JOGHARMONIZÁCIÓ. Az államok konszenzusa alapján elfogadott, szerződéses és szokásjogi magatartási normák összessége, amelyek a nemzetközi jogalanyok:
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete A vidék fejlődését a sikeres programalkotást és megvalósítást veszélyeztető tényezők a as időszakban 2014.
A KAP jövője 2020-ig Jogalkotási javaslatok
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről, s az igénybevehető szolgáltatásokról Tisza.
1 Az európai és magyar tojáságazat helyzete Glattfelder Béla Európai parlamenti képviselő.
Támogatás kalkulátor Közös Agrárpolitika 2013 után
DG-AGRI, Közvetlen Kifizetések Igazgatóság
KAP reformok (folytatás)
KAP kiadások alakulása (folyó árakon)
Az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program (ÚMVP)
A Közös Agrárpolitika (KAP) aktuális kérdései, várható változások ÚMVP képzés „Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap: a vidéki területekbe beruházó.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Vidékfejlesztési Program
UMVP MB KAP albizottság, KAP-reform Papp Gergely Agrárgazdasági Kutató Intézet
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
Agrárfejlesztési Főosztály december 13.
dr. Szaló Péter helyettes államtitkár szeptember 24.
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM ÉVES JELENTÉS 2008.
Tájékoztatás az Európai Gazdaságélnkítő Csomagról ÚMVP MB Budapest, június 29. ÚMVP MB
2009. évi éves előrehaladási jelentés
A KÖZÖS AGRÁRPOLITIKA REFORMJA Vidékfejlesztés politika
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
A külföldi működő tőke szerepe a magyar gazdaságban avagy Mit adtak nekünk a Rómaiak? Havas István Amerikai Kereskedelmi Kamara, elnök Közgazdász Vándorgyűlés.
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről és az igénybevehető szolgáltatásokról Pataki.
Az FVM Vidékfejlesztési, Képzési és Szaktanácsadási Intézet megbízásából készült KÖLCSÖNÖS MEGFELELTETÉS Készítette:Almási István.
Dr. Kozári József egyetemi docens, igazgató Szent István Egyetem Közép-Magyarországi Regionális Szaktanácsadási Központ V. Országos Tanácsadási Konferencia.
Környezetileg káros támogatások a mezőgazdaságban
Agrártámogatások Készítette: Gulácsi Edit V.évfolyam Szeged, április 13.
A Jövő Internet kutatás hazai támogatási lehetőségei Fonyó Attila Nemzeti Erőforrás Minisztérium Tudománypolitikai Főosztály.
Strukturális és Kohéziós Alapok
A Közös Agrárpolitika reformja és a magyar vidékfejlesztés Podmaniczky László Szent István Egyetem, Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat “A magyar vidékfejlesztés.
A 2013 utáni Közös Agrárpolitika - tájékoztatási célú összeállítás
Agrár- és vidékfejlesztési támogatások 2004 I. félévében 1. SAPARD 2. NFT, Agrár és Vidékfejlesztési Operatív Program Intézkedései.
SPS lehetőség, vagy csapda Jakab István a MAGOSZ elnöke szeptember 4.
KAP A Közös Agrárpolitika változásai
KAP Albizottság* Szilvássy I. ÚMVP KAP ALBIZOTTSÁG ÉS AZ ÚJ KAP Tájékozódás Monitoring és Értékelés Koherencia, konzisztencia erősítése Véleményalkotás.
A NAKVI szaktanácsadási feladatai október 1-től Dr. Mezőszentgyörgyi Dávid főigazgató ”A szaktanácsadás szervezeti átalakulása” Budapest, október.
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara szerepe a vidékfejlesztésben
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
A szaktanácsadás támogatása között
Közösségi internet-hozzáférési pontok hálózata, mint a digitális Kárpát-medence alapinfrastruktúrája Molnár Szilárd program-koordinációs referens Nemzetstratégiai.
A sertéstenyészés területén elérhető támogatások Hangsúly a hitelképességen és az innováción.
Dr. Nagy József elnök Bükk-Térségi LEADER Egyesület Tibolddaróc, január 30.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
Az agrártámogatások új rendszere
Viták az Európai Parlamentben a KAP jövőjéről Glattfelder Béla európai parlamenti képviselő 1.
KAP I. támogatások Madarász István osztályvezető Agrárközgazdasági Főosztály Budapest, május 14.
KAP reform, az agrártámogatások új rendszere. Vidékfejlesztési Támogatások.
Az új Vidékfejlesztési Program
Vidékfejlesztési Program Pályázati lehetőségek a vidéknek Dr. Mezei Dávid agrár-vidékfejlesztési stratégiai ügyekért felelős helyettes államtitkár Miniszterelnökség.
Mezőgazdasági szaktanácsadás uniós és hazai rendszere VI. Országos Tanácsadási Konferencia, BKIK Budapest, március 21. ISBN száma:
Európai Uniós ismeretek Közös Agrárpolitika (CAP).
Dél Baranya Határmenti Települések Egyesülete Siklós, A Közös Agrárpolitika jövője Papp Gergely Agrárgazdasági Kutató.
Dr. Benkő Péter Osztályvezető Március 8.
Európai Uniós ismeretek
Előadás másolata:

A KÖZÖS AGRÁRPOLITIKA REFORMJA

,83% ,86% ,07% ,76% ,97% ,26% ,51% ,71% ,93% ,77% ,69% ,80% ,86% ,95% ,43% ,62% ,83% ,00% ,18% A magyar mezőgazdaság Európai Unión belüli súlya a termelési érték alapján A magyar mezőgazdaság támogatottsági szintje az Európai Unió teljes támogatottságához képest I. és II. pillér összesen Közvetlen támogatások (I. pillér) Vidékfejlesztési támogatások (II. pillér)

3 KAP ÚJ CÉLKITŰZÉSEI 1.Életképes élelmiszertermelés: a mezőgazdasági jövedelmek és a szektor versenyképességének javítása 2.Természeti erőforrásokkal való fenntartható gazdálkodás: a mezőgazdaság által előállított közjavak ellentételezése és ösztönözése 3.Kiegyensúlyozott területi fejlődés: a vidéki közösségek és vidéki munkahelyek fenntartása

4 FORRÁSELOSZTÁS A KAP kiadásokat 2013-as nominálértéken befagyasztják Magyarország helyzete a tagállamok közötti újraelosztással a közvetlen támogatások terén nagyjából változatlan marad január 1-ig regionális, vagy nemzeti hektáronkénti átalánytámogatás létrehozása

5

6 A KÖZVETLEN TÁMOGATÁSOK ÚJ RENDSZERE Minden tagállam számára kötelező elemek Tagállamok által választható önkéntes elemek Alaptámogatás „Zöld” komponens Fiatal gazdálkodóknak juttatott támogatás Termeléshez kötött támogatás Természeti hátrányokkal sújtott területek támogatása VAGY + A kisgazdaságok számára kialakított egyszerűsített támogatási rendszer Tagállam számára kötelező, a gazdák számára választható elem A támogatás feltétele a kölcsönös megfeleltetés intézkedéseinek betartása

7 ALAPTÁMOGATÁS Új jogosultságok kerülnek kiosztásra 2014-től Kizárólag az aktív gazdák jogosultak: mezőgazdasági tevékenységet folytat és megfelel a tanácsi rendelet és a tagállam által támasztott minimum követelményeknek akinek az éves közvetlen támogatása eléri az adott évi nem mezőgazdasági tevékenységéből származó bevételeinek 5%-át

8 „ZÖLD” KOMPONENS Kötelező a tagállam és a gazdák számára is, a közvetlen kifizetési keretösszeg 30%-a Általános érvényű (kiv. kisgazdálkodók), évenkénti és nem szerződéses formájú A kölcsönös megfeleltetés követelményein túlmutat Feltételei: Diverzifikálás (legalább 3 különböző növény termesztése) Állandó legelő fenntartása Ökológiai célterület fenntartása (mezőgazdasági terület min. 7%-án)

9 A „ZÖLDÍTSÉS” HATÁSAI MAGYARORSZÁGON hektáronként 81 euró kiegészítő támogatás, 143 euró/hektáros alaptámogatás mellett Diverzifikáció: 2010-es adatok szerint db 3ha feletti területtel rendelkező gazdaság csak egy vagy két különböző növényt termelt Állandó legelők gazdálkodói szintű fenntartása: rugalmatlan, gátat szab a racionális üzemi döntéseknek Ökológiai célterület fenntartásának követelménye: leginkább veszélyezteti az ágazat versenyképességét, közel 92 ezer gazdálkodónak jár többletköltséggel, vagy jövedelem kieséssel

10 FIATAL GAZDÁLKODÓK TÁMOGATÁSA Kötelező, a közvetlen kifizetési keretösszeg legfeljebb 2%-áig Feltételei: 40 évnél fiatalabb és megfelelő képzettséggel rendelkezik Most kezd mezőgazdasági tevékenységbe, vagy Gazdaságát 2014-et megelőző 5 éven belül hozta létre Legfeljebb 5 éven keresztül Magyarország esetében a gazda támogatása maximum 25 ha-ig növelhető az általa aktivált támogatási jogosultságok átlagértékének 25%-ával

11 TERMÉSZETI HÁTRÁNYOKKAL RENDELKEZŐ TERÜLETEK TÁMOGATÁSA Önkéntes, az éves pénzügyi keret 5%-áig Nem lép a II. pillérből finanszírozott, kedvezőtlen adottságú területeknek (KAT) juttatott támogatás helyébe, azzal párhuzamosan létezne

12 TERMELÉSHEZ KÖTÖTT TÁMOGATÁS Önkéntes, Magyarország esetében az éves pénzügyi keret 10%-áig lehetséges. (~130 millió euró) Indokolt esetben (az adott régióban speciális, érzékeny igények mutatkoznak) a Bizottság beleegyezésével 10%-ot meghaladó mértékben is lehetséges augusztus 1-ig felülvizsgálhatják a tagállamok, változtathatnak a korábbi döntésükön

13 KISGAZDASÁGOK EGYSZERŰSÍTETT TÁMOGATÁSI RENDSZERE Tagállam számára kötelező, gazdálkodó számára választható, a közvetlen kifizetési keretösszeg 10%-áig minden közvetlen kifizetést helyettesít, egyösszegű támogatás A támogatás mértéke 500 és 1000 € között lehet Befelé zárt, kifelé nyitott rendszer: Belépés csak október 15-ig lehetséges Bármikor lehetséges kilépés Kérelmek, ellenőrzések egyszerűsítése: nem kötelező a zöldítés és a kölcsönös megfeleltetés követelményeinek betartása Kisgazdálkodó: A kifizethető összeg nem haladja meg kedvezményezettenkénti átlagos közvetlen támogatás 15%-át, vagy a maximális átalánytámogatást max. 3 hektárra vetítve

14 NEMZETI TARTALÉK Kötelező, az alaptámogatási felső határ max. 3%-a Felhasználható: az újonnan belépő gazdálkodók segítésére speciális hátrányokkal sújtott területek támogatására (pl. szerkezetátalakítás)

15 TÁMOGATÁSI FELSŐHATÁR (CAPPING) 100 EUR, illetve egy hektár alatt nem fizethető közvetlen támogatás; ezer euró között 20%-kal csökken a támogatás; ezer euró között 40%-kal csökken a támogatás; ezer euró között 70%-kal csökken a támogatás; 300 ezer euró felett 100%-kal csökken a támogatás, vagyis megszűnik. figyelembe vennék a foglalkoztatottságot és a munkaintenzitást – a gazdaság által az előző évben kifizetett munkabérek, adók, járulékok levonhatóak Az elvont összegek az adott tagállamban a II. pillér keretében innováció- fejlesztésre (100% EU finanszírozás) felhasználhatóak

16 ~181 gazdaságot fog érinteni a capping Magyarországon Összesen 10,6 millió euró közvetlen támogatás kerül átcsoportosításra a II. pillérbe, ami az összes közvetlen támogatás 0,8 százaléka Kizárólag innovációra, 100 százalékos közösségi finanszírozás mellett lesz felhasználható A CAPPING HATÁSAI MAGYARORSZÁGON

17 A BIZOTTSÁG JAVASLATA A KÖZÖTTI VIDÉKFEJLESZTÉSI POLITIKÁRA

18 Főbb v á ltoz á sok időszakhoz képest (1) A időszak vidékfejlesztési céljait a hat vidékfejlesztési Uniós prioritáson keresztül kell elérni: 1.Tudás transzfer a mezőgazdaságban és az erdőgazdálkodásban 2.Mezőgazdaság versenyképessége, üzemek életképessége 3.Élelmiszerlánc-szervezés, kockázatkezelés a mezőgazdaságban 4.Mezőgazdaságtól és erdőgazdálkodástól függő ökoszisztémák megőrzése, javítása 5.Erőforrás hatékonyság és alacsony szénfelhasználású és szén-dioxid- kibocsátású gazdaságra való áttérés az agrár-élelmiszer és erdőgazdálkodási ágazatokban 6.A vidéki területek foglalkoztatási és fejlesztési lehetőségeinek kiaknázása

19 Főbb v á ltoz á sok időszakhoz képest (2) A különböző alapok programjainak összehangolása Közös Stratégiai Keret létrehozása: – lefordítja az Unió célkitűzéseit részletes beruházási prioritásokra és fókusz területekre az Uniós alapok esetében A tagállam és a Bizottság Partnerségi Szerződést köt, amelyet a tagállam készít el a Bizottsággal együttműködve. A Partnerségi Szerződés valamennyi támogatást magába foglalja (ERDF-ERFA, ESF-ESZA, CF-KA, EAFRD-EMVA, EMFF- ETHA (volt EHA)).

20 Az ÚMVP-ben ismert és alkalmazott tengelyek megszűnnek. Egy intézkedés lista lesz, amelyből intézkedések kombinációját kell kiválasztani az EU prioritásainak elérése érdekében. Új intézkedések: – biogazdálkodás, – az együttműködést elősegítő intézkedés megerősített formában, – a kedvezőtlen adottságú területek (KAT) fogalma megszűnik és helyette a természeti hátránnyal érintett területek új lehatárolását tervezi a Bizottság, 8 biofizikai kritérium alapján Tematikus alprogramokat lehet a vidékfejlesztési programba foglalni, ezekre magasabb társfinanszírozás adható, de legfeljebb 90%: – fiatal gazdák, – kis gazdaságok, – hegyvidéki területek, – rövid értékesítési láncok Főbb v á ltoz á sok időszakhoz k é pest (3)

21 Új elem a kockázatkezelési eszköz bevezetése, –termény-, állat- és növénybiztosítás, –állat- és növénybetegségek és környezeti károk kölcsönös pénzügyi alapja, –újonnan bevezetendő jövedelem stabilizációs eszköz Főbb v á ltoz á sok időszakhoz k é pest (4) Az innováció kulcstéma lesz a vidékfejlesztési intézkedésekben; - Az I. pilléres támogatási felső határ alkalmazása következtében felszabadult forrásokat is innovációs projektek finanszírozására kell fordítani

22 A BIZOTTSÁG JAVASLATA A KÖZÖTTI KÖZÖS PIACSZERVEZÉSRE

23 A PIACSZABÁLYOZÁS VÁLTOZÁSAI (1) Megerősített biztonsági háló Rendkívüli intézkedések – nagyobb lefedettség és rugalmasság (pl. állat és növénybetegségek támogatásának kiterjesztése több ágazatra) Intervenció/magántárolás – egyszerűsített rendszer, hatékonyabb válságkezelés Tartalékalap felállítása válságok esetére Piaci orientáció folytatása Termeléskorlátozások megszüntetése – cukor, tej Bizonyos támogatások megszüntetése – sovány tejpor, komló és selyemhernyó

24 A PIACSZABÁLYOZÁS VÁLTOZÁSAI (2) Az élelmiszerláncban elfoglalt pozíció javítása Átláthatóbb versenyszabályok (pl. tejcsomag) Termelői szervezetek, szakmaközi szervezetek elismerésének elősegítése Kapcsolat a vidékfejlesztési támogatásokkal – együttműködési intézkedések (pl. kis támogatások, állat és növénybetegségek támogatásainak integrálása a vidékfejlesztési programokba) Fenntartható fogyasztás: iskolagyümölcs és iskolatej programok Megemelt támogatás Társfinanszírozás lehetősége új intézkedéseknél

25 Köszönöm a figyelmet. Bővebb információ: A KAP 2013-at követően „A KAP jövője 2020-ig” című bizottsági közlemény Hatásvizsgálat Jogalkotási javaslatok