Kulcsár László: A MULTIKULTÚRALTÁS SZOCIOLÓGIAI ÉS TÖRTÉNETI DIMENZIÓI – kutatási inspirációk - Sopron 2008 1Nyugat Magyarországi Egyetem Benedek Elek.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kelet-nyugati Átjáró A világzene és az interkulturális kommunikáció kapcsolata a pécsi Balkán Világzenei Fesztivál vizsgálata alapján Készítette: Halász.
Advertisements

Migránsok társadalmi beilleszkedése együttműködéssel
Átjáró: szférák között - Kulturális antropológia és civil szervezetek. Alkalmazott antropológiai módszerek egy miskolci civil szervezet tevékenységében.
Pompsofmso mőpof őa A cigány identitás változása az asszimiláció és a szegregáció tükrében, avagy miért nem tudnak (akarnak?) integrálódni az iváni cigányok?
A könyvtárak szociális funkciói. Visszatekintés  70-ES ÉVEKTŐL - “MŰVELŐDÉSI HÁTRÁNY”  MANFRED NAGEL(1982) - SZOCIÁLIS FUNKCIÓ MEGHATÁROZÁSA - “ KÜLÖNLEGES.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Ifjúságpolitika - A fiatalok, mint erőforrás -
Az emberi jogok és a nyelvek Pécs, október 10. Szalayné Sándor Erzsébet Nyelv és jog – avagy a jogi nyelv és a nyelvi jog dilemmája Európában.
Oktatás, kutatás és fejlesztés a PPKE BTK-n Cser András PhD habil. tudományos és kutatási dékánhelyettes.
A SZOCIÁLGEOGRÁFIA I. ROKONTUDOMÁNYOK
Negyedik előadás Március 11
TÁMOP /A – RÉV projekt ORSZÁGOS MUNKAERŐ-PIACI SZOLGÁLTATÓ ÉS SZAKMAI TÁMOGATÓ HÁLÓZAT III. ORSZÁGOS HÁLÓZATI TALÁLKOZÓ Budapest
A társadalmi tértudományok alapjai (Bepillantás egy előadásba)
Samuel P. Huntington Civilizációk összecsapása
Többség- Kisebbség Nyugat- Európában
POLITIKAI IDEOLÓGIÁK © kurtán sándor pefele 2009.
Dr. Tóth Olga PTE Illyés Gyula Főiskolai Kar, Szociális munka szak Társadalmi problémák szociológiája Levelező.
Az ápolók etikai kódexének helye és szerepe a gyakorlatban
Erdővagyon-gazdálkodási Intézet Erdészeti politikai és Ökonómiai Tanszék ERDŐVAGYON-GAZDÁLKODÁS Mészáros Károly egyetemi tanár.
“Ha az ember eltűnik, lesz-e reménye a gorillának? Ha a gorilla eltűnik, lesz-e reménye az embernek?”
Pártok és választások Politológia előadás április 14.
Megváltozott feladatok a középiskolai kollégiumi nevelésben Egy svédországi tanulmányút tapasztalatai fényében.
A vidéki társadalom néhány jellegzetessége Farkas Tibor PhD. SZIE GTK RGVI MRTT VI. Vándorgyűlés, Gödöllő december
Muszlim integráció és iszlamofóbia Hollandiában
Csillagok, határok, magyarok Szegedi Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Kar Politológiai Tanszék Témavezető: Dr. Löffler Tibor tudományos munkatárs.
Nemzetközi migráció az Európai Unióban
Az amerikai (USA) kommunikáció
KULTURÁLIS ANTROPOLÓGIA III.. A 60-as évek antropológiája E. Wolf: részterületek, terminusválság El ő zmények: 1.Angolszász strukturalista funkcionalizmus.
Kisebbségi kultúrák.
KULTÚRA, ÉRTÉKEK, NORMÁK, DEVIANCIA
MTA Regionális Kutatások Központja A decentralizált hatalomgyakorlás és a regionális fejlődés Pálné Kovács Ilona.
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
Magyar Könyvtárosok Egyesülete 42. Vándorgyűlése ajánlásai.
SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA: Történeti vázlat
NEVELÉSELMÉLET.
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
IN / TOLERANCIA Strédl Terézia Selye János Egyetem, Komárom
Migrációs trendek és helyi közösségek Baranya megyében Konfliktusok és stratégiák a hátrányos helyzetű kistelepüléseken RAGADICS TAMÁS PTE BTK, SZOCIOLÓGIA.
A multikultúra megítélése
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Tapasztalatok az orvosi szociológia oktatásával a Semmelweis Egyetemen
Koltai Zsuzsa Pécsi Tudományegyetem, FEEK: A múzeumandragógia kihívásai az USA-ban Széphalom, május 11.
Történelem – középszintű témakörök
Társadalmi és kultúraközi kommunikáció I.
Koncepciók, dimenziók az integráció kutatásában
Alapfogalmak, definíciók
Alapfogalmak, definíciók ÁVF Civil társadalom és nonprofit elméletek 1.
Nincs átfogó magyar monográfia Idegen nyelvű irodalom Időrendi adatbázis Tematikus adatbázis Folyóiratok, szaklapok Gazdasági adatok értékelése Kétoldalú.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Szakértelmek és tudások integrációja Horváth Zsuzsanna Budapest 2013.
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
Nemzetközi migráció és az Európai Uniós választások
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
A munkahelyi diszkrimináció
Multikulturális nevelés
Törzsök Erika: Színes szőttest - avagy milyen kisebbségpolitikára van szükség? 2006.
Jelenkori társadalmi problémák és konfliktusok Tantárgyfelelős: Dr
Szociológia előadás I. Dr. Kovács Ernő egyetemi docens
Faj, Nemzet, Etnikai csoport, Kisebbségek Tantárgyfelelős: Dr
Civil szervezetek szerepe a nevelési és oktatási feladatok ellátásában Harmóniában a környezettel=egészséges életmód.
Az UNHCR feladatai és működése. A menekültügy nemzetközi feladatai
A határ menti vállalati együttműködés kulturális gátjai – egy magyar szempontú elemzés Szőke Júlia Gazdasági tanár, abszolvált PhD hallgató Széchenyi István.
Interkulturális kommunikáció Győr-Moson-Sopron Megyei Kereskedelmi és Iparkamara HR-klub október 24.
Napjaink „globális” migrációi (Amerika, DK-Ázsia és Ausztrália, valamint Európa), a közös és eltérő vonások, várható eredmények JAKAB DÁVID
A népesség összetétele
Miért fontosak a határok?
Európai Uniós ismeretek
Langerné dr. Buchwald Judit Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézet
A KUTATÓKÖZPONT FŐBB KUTATÁSAI A kárpátaljai magyar oktatás helyzete és az ukrán oktatáspolitika. A kárpátaljai magyar nyelvű oktatás társadalmi.
Migráció és a struktúrális diszkrimináció kapcsolata
Magyar könyvtárosok egyesülete 50. Vándorgyűlése
Előadás másolata:

Kulcsár László: A MULTIKULTÚRALTÁS SZOCIOLÓGIAI ÉS TÖRTÉNETI DIMENZIÓI – kutatási inspirációk - Sopron Nyugat Magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar Társadalom - és Neveléstudományi Kutatóközpont

Elöljáróban néhány találó és nem találó megfogalmazás a multikultúralitásról „ Soha ne ülj egy csónakba egy multikultúralistával! Képes egy lyukat fúrni a csónak aljába, csak azért, hogy felhívja magára a figyelmet és megvalósítson valami diverzitást” „A bevándorlók feltehetően iskolázottak a saját fura nyelvükön” „Töröljünk el minden szót, kivéve a ‘diverzitást’. Jelentősen csökkenthetnénk a szótárakra fordított költségeket” „A bevándorlók erősítik a diverzitást: főként a fura zenéjük és öltözékük miatt” „Nincs szükséged egy arabra, hogy tájékozódj az Iszlámról” Megfontolandó egy multikulturalista számára: „Ha hazudnod kell, hazudj minél nagyobbat” (Göbbels) „A multikulturalizmus legnagyobb haszna a 2. Világháború után az ázsiai (etnikai) konyha elterjedése” 2Nyugat Magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar Társadalom - és Neveléstudományi Kutatóközpont

Multikultúralitás – a fogalom története Kanada a multikultúralitás „stréber” állama A multikultúralitás az 1960-as években váltotta fel a „kulturális pluralizmus” a „bi – kultúralizmus” fogalmát 1971 – Multikultúralitás koncepció (Multiculturalism Policy of Canada) 1988 – Kanadai Multikultúralitás Törvény elfogadása („minden kanadai állampolgár teljes és egyenlő résztvevője a kanadai társadalomnak”) Az „olvasztótégely” helyett a „mozaik” koncepció 3Nyugat Magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar Társadalom - és Neveléstudományi Kutatóközpont

A MULTIKULTURALITÁS FOGALMI BIZONYTALASÁGAI A fogalom határai – a kultúra határai: A multikulturalitás/multikulturalizmus fogalmának politikai kihasználhatósága A multikulturalitás fogalmának partalansága és/vagy leszűkítése A multikulturalitás: előny, vagy hátrány? 4Nyugat Magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar Társadalom - és Neveléstudományi Kutatóközpont

A fogalom dimenziói – multikulturalitás és/vagy interkulturalitás A multikulturalitás: Etnikai, nyelvi, nemzeti kultúrák egymásmellettisége Nemek, vallások, társadalmi csoportok, helyzetek kulturális egymásmellettisége Az interkulturalitás: Kapcsolatok, konfliktusok, interakciók a kultúrák között: integráció vagy asszimiláció A multikulturalitás és interkulturalitás egyenlő a történelemmel 5Nyugat Magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar Társadalom - és Neveléstudományi Kutatóközpont

A multikulturalitás dinamikus felfogásai Olvasztótégely – USA Generációs metszetek Állandó és változó kultúrák Diverzitás – Európa Szubszidiaritás – szociológia Nemzeti sajátosságok – politika Mozaik társadalom – Kanada 1981-ben 1.2 millió kanadai válaszolta azt a népszámláláskor, hogy heterogén kulturális gyökerei vannak, ez a szám ban már 10.2 millió volt 6Nyugat Magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar Társadalom - és Neveléstudományi Kutatóközpont

Mindenkinek van valamilyen kultúrája A kultúra komplex fogalom – a különbözőségek tárháza A kulturális különbözőségek összefüggenek az életmóddal és generációkon át hagyományozódnak Az emberek megosztják alapvető kulturális felfogásukat. A szükségletek hasonló sajátosságai és ezek hasonló magatartásokban való megmutatkozása jelenti a kulturális közösségek alapját Amikor ez mások számára nem teljesen érthető és elfogadható, akkor alakulnak ki A sztereotípiák Az előítéletek A diszkriminációk 7Nyugat Magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar Társadalom - és Neveléstudományi Kutatóközpont

Társadalompolitika - multikulturalitás A multikulturális társadalmakban tapasztalható megoldások- szegregáció, integráció, asszimiláció Az oktatáspolitika és az oktatási intézmények a kulturális sokféleséggel küszködve – a multikulturalitás társadalmi hiba? 8Nyugat Magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar Társadalom - és Neveléstudományi Kutatóközpont

Javasolt kutatási területek: multikultúralitás - multidiszciplinaritás A kultúrák és közösségek diverzitásának alakulása A multikulturalitás, mint a társadalmi egyenlőtlenségek egyik magyarázó faktora A kultúrák közötti együttműködés akadályai Tradíciók és innovációk az eltérő kultúrákban Az előítéletek és diszkriminációk történeti és strukturális dimenziói A domináns kultúra stratégiái – az interkulturális érzékenység A multikulturalitás és interkulturalitás vizsgálatának módszerei Történelemtudomány Kulturális antropológia Szociológia Szociálpszichológia Politológ ia 9Nyugat Magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar Társadalom - és Neveléstudományi Kutatóközpont

Köszönöm a figyelmet! Kulcsár László 10Nyugat Magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar Társadalom - és Neveléstudományi Kutatóközpont