Multietnikus-identitás a gender aspektusából Molnár Csilla adjunktus NyME BEPK Nyelvi és Kommunikációs Intézet.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Republikon Tolerancia-kutatások
Advertisements

Kelet-nyugati Átjáró A világzene és az interkulturális kommunikáció kapcsolata a pécsi Balkán Világzenei Fesztivál vizsgálata alapján Készítette: Halász.
Munkáltató és a részvételi intézmények Kisgyörgy Sándor ÉTOSZ.
Az egészséget támogató kommunikáció lehetőségei és eszközei
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
A jelenléten alapuló fejlesztés Az előadás menete A fejlesztés szükségessége, fogalma A probléma lényege A javasolt modell.
Pécsi tudományegyetem neveléstudományi Intézet
„Férfinak és nőnek teremtette”
A család Tóth József.
A magyar regény története a romantika korában és a századutón
Egyetemi élethelyzetek – Campus-lét a Debreceni Egyetemen május 29. DAB Székház, Debrecen Thomas Mann u. 49. Sportoló csoportok a Debreceni Egyetemen.
A KOZMIKUS SZÖVEDÉK TULAJDONSÁGAI:
A középkori filozófia főbb kérdései
Ápolásetika.
RADNÓTI MIKLÓS:Nem tudhatom…
A társadalomtudományi kutatás módszerei
A szervezeti centralizáció jelentősége
Összehasonlító politikatudomány. 3 egymással összefüggő elem Más országok berendezkedésének izolált tanulmányozása – angolszász kultúra – így csak implicit.
Politológia előadás A Pártrendszerek. Politológia előadás A Pártrendszerek.
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
Amikor a tanítvány ellentmondott a mesternek
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Az emberi tanulás.
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
Ukrajna. Hatalmi távolság (PDI ~70) -Korrupció elfojthatatlan, ezáltal: -Mindenkinek minden megfelel, -Mindenhol megvannak a kiskapuk -A rétegbeli és.
A szomatikus marker feltevés
Szép múlt vár ránk Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány.
Konformitás A viselkedés változása abból a célból, hogy ragaszkodjon a létező társas normákhoz Társas normák – széles körben elfogadott szabályok melyek.
Vezetés és kommunikáció
Isaac Newton.
A metatudat tere: a transzcendentalista kultúra The Space of Meta- Consciousness: the Transcendentalist Culture László Márfai Molnár (HU)
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
Bevezető előadás Történelemdidaktika Dr. habil. Dárdai Ágnes /I.szem.
A történelmi tanulás sajátosságai
Nyíregyházi Főiskola, 2006/2007. II. félév
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
1. Szabadság és boldogság különféle értelmezése Dr. Skrabski Árpád főiskolai tanár Apor Vilmos Katolikus Főiskola Kass János: Az Isten tenyerén.
A szövegszerkesztés menete
Neorealizmus és neoidealizmus
Színész Szerep Nézők  Színház lényege, ami nélkül, nincs színház  Nincs színház  Színész / szerep-be lépés,  Néző (közönség), több ember  Közös.
Fejlesztes.emagyar.net farkas andrás. fejlesztes.emagyar.net mi ez? A Magyar-magyar Platform – bár még maga is új kezdeményezés – állandó fejlesztést,
A gender-kutatások kritikai jellege Dr. Molnár László PhD egyetemi docens NYME FMK Tanárképző Intézet.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Az epikus művek elemzésének lehetséges szempontjai
ELBESZÉLÉS ÉS TÖRTÉNET
SZERVEZETI MAGATARTÁS V.
SZERVEZETI MOZGÁSOKAT BEFOLYÁSOLÓ FŐBB ERŐK
Az epikus művek elemzésének lehetséges szempontjai
KORLÁTOK ÉS LEHETŐSÉGEK: EGYETEMI KÉPZÉSI HELYEK TÉRSÉGFEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A SZÉKELYFÖLDÖN Magyar Régiótudományi Társaság Vándorgyűlése Debrecen, 2010.
Törzsök Erika: Színes szőttest - avagy milyen kisebbségpolitikára van szükség? 2006.
Bölcsész Hefop tananyag- fejlesztési zárókonferencia szept ELTE BTK.
Információelmélet 8. 1 Eszterházy Károly Főiskola, Eger Médiainformatika intézet Információs Társadalom Oktató-
A NYILVÁNOSSÁG HOGYAN ERŐSÍTI A TELEPÜLÉSEK KULTURÁLIS ÉLETÉT ? Molnár Aranka, március 25. Halmaj.
A szövetkezet mint sui generis vállalkozási forma
A szövetkezet mint sui generis vállalkozási forma
ISZLAMISTA INDÍTTATÁSÚ RADIKALIZÁLÓDÁS EURÓPÁBAN
Nagy elbeszélések II. / Epika I.
LEADER, Identitás, Sport
Irodalom a figyelemfelkeltés kultúrájában
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
A nemzeti irodalom megteremtése. 2.
Kultúra és kommunikáció
Regionális és vállalati identitás az ellátási láncokban
Langerné dr. Buchwald Judit Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézet
Tudásstruktúrák szerepe a befogadásban
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
Előadás másolata:

Multietnikus-identitás a gender aspektusából Molnár Csilla adjunktus NyME BEPK Nyelvi és Kommunikációs Intézet

Hatalom és jelölés a diskurzuselméletben Hatalom és jelölés a diskurzuselméletben „A hatalom nem intézmény, nem struktúra, nem valamiféle erő, amellyel egyesek meg vannak áldva: a hatalom az a név, amellyel egy adott társadalomban egy bonyolult stratégiai helyzetet megjelölnek.” „A hatalom nem intézmény, nem struktúra, nem valamiféle erő, amellyel egyesek meg vannak áldva: a hatalom az a név, amellyel egy adott társadalomban egy bonyolult stratégiai helyzetet megjelölnek.” A hatalmat számtalan pontból kiindulva lehet gyakorolni, valamifajta egyenlőtlen és folyvást változó viszonyok játékterében. A hatalmat számtalan pontból kiindulva lehet gyakorolni, valamifajta egyenlőtlen és folyvást változó viszonyok játékterében. A hatalmi viszonyok nem külsődlegesek az egyéb viszonytípusokhoz (gazdasági, szexuális) képest, hanem szerves részei ezeknek. A hatalmi viszonyok nem külsődlegesek az egyéb viszonytípusokhoz (gazdasági, szexuális) képest, hanem szerves részei ezeknek. (M. Foucault)

Genealógia és történelem Genealógia és történelem Amennyiben feltételezzük emlékezés, narráció, identitás és önmegértés összefüggéseit, akkor összekötő mozzanatnak a genealógiát kell tartanunk. Amennyiben feltételezzük emlékezés, narráció, identitás és önmegértés összefüggéseit, akkor összekötő mozzanatnak a genealógiát kell tartanunk. Nietzsche vonatkozó műveiben genealógia és történelem szembeállítása eredet és (le)származás oppozícióján nyugszik: az eredet kutatása hozná létre a modern európai ember történeti tudatát, míg a (le)származás a genealógia sajátos tárgyát próbálja megragadni. Nietzsche vonatkozó műveiben genealógia és történelem szembeállítása eredet és (le)származás oppozícióján nyugszik: az eredet kutatása hozná létre a modern európai ember történeti tudatát, míg a (le)származás a genealógia sajátos tárgyát próbálja megragadni.

Az eredet a források, az eredetiség, az egység elve, vagyis feminin elv, az anya irányába történő regresszió. Az eredet a források, az eredetiség, az egység elve, vagyis feminin elv, az anya irányába történő regresszió. A (le)származás, a hitelesség és a differencia elve maszkulin elv, a teremtés nyomának kutatása. A (le)származás, a hitelesség és a differencia elve maszkulin elv, a teremtés nyomának kutatása. A modern történeti tudat egyik feloldhatatlan ellentmondása, hogy az eredet feminin elvére alapozódik, miközben fenntart egy patriarchális világot. A modern történeti tudat egyik feloldhatatlan ellentmondása, hogy az eredet feminin elvére alapozódik, miközben fenntart egy patriarchális világot. Ez a belső ellentmondás lesz az alapja minden későbbi emancipációs törekvésnek, így az önálló női mozgalmaknak, például a feminizmus különböző hullámainak is. Ez a belső ellentmondás lesz az alapja minden későbbi emancipációs törekvésnek, így az önálló női mozgalmaknak, például a feminizmus különböző hullámainak is. Eredet és leszármazás modern dichotómiája

Foucault és a történeti tudat A jelenkor tudományos szótárába a genealógia Michel Foucault révén került, aki Nietzsche műveiből eredeztette és értelmezte újra. A jelenkor tudományos szótárába a genealógia Michel Foucault révén került, aki Nietzsche műveiből eredeztette és értelmezte újra. „A ’valódi’ történelem abban különbözik a történészek történelmétől, hogy semminemű szilárd elemre nem támaszkodik …a történelem annyiban lesz ’valódi’, amennyiben bevezeti a megszakítottságot.…A ’valódi’ történelem az esemény egyediségére és hatékonyságára mutat rá.” (Foucault) „A ’valódi’ történelem abban különbözik a történészek történelmétől, hogy semminemű szilárd elemre nem támaszkodik …a történelem annyiban lesz ’valódi’, amennyiben bevezeti a megszakítottságot.…A ’valódi’ történelem az esemény egyediségére és hatékonyságára mutat rá.” (Foucault)

A kérdés antropológiai aspektusa John Borneman kortárs amerikai antropológus szerint a genealógia jelentősége, hogy a személyes emlékezés ez által valósul meg, amely így az önmegértés előfeltételeként működik. John Borneman kortárs amerikai antropológus szerint a genealógia jelentősége, hogy a személyes emlékezés ez által valósul meg, amely így az önmegértés előfeltételeként működik. Nála a narráció a genealógiai elrendezésen keresztül jön létre, és fordítva, az élettörténet narratív jellege megköveteli a genealógiai reprezentációt. Nála a narráció a genealógiai elrendezésen keresztül jön létre, és fordítva, az élettörténet narratív jellege megköveteli a genealógiai reprezentációt.

Identitás és gender Amennyiben az adatközlői narratíva személyes nézőpontot érvényesít, az egyéni élettörténetet helyezi a középpontba, akkor a „nagy” történelem eseményei csak ennek az értelmezési horizontján belül tűnhetnek föl. Amennyiben az adatközlői narratíva személyes nézőpontot érvényesít, az egyéni élettörténetet helyezi a középpontba, akkor a „nagy” történelem eseményei csak ennek az értelmezési horizontján belül tűnhetnek föl. Ebben az esetben az adatközlői elbeszélés is az eredet feminin elvére kell, hogy építsen. Ebben az esetben az adatközlői elbeszélés is az eredet feminin elvére kell, hogy építsen. Amikor viszont az egyén narratívája a leszármazásra épül, beszédéből kiiktatja a személyes élettörténet eseményeit. Ilyenkor az egyén valamilyen testület, közösség vagy hivatali pozíció nevében beszél, anélkül, hogy életéről túl sok szót ejtene. Amikor viszont az egyén narratívája a leszármazásra épül, beszédéből kiiktatja a személyes élettörténet eseményeit. Ilyenkor az egyén valamilyen testület, közösség vagy hivatali pozíció nevében beszél, anélkül, hogy életéről túl sok szót ejtene. Az élettörténeti narratívák kutatása során mindkét esettel találkoztam, és azt is megfigyeltem, hogy a kétféle beszéd mintha kölcsönösen kizárná egymást. Az élettörténeti narratívák kutatása során mindkét esettel találkoztam, és azt is megfigyeltem, hogy a kétféle beszéd mintha kölcsönösen kizárná egymást.

Egy multietnikus identitás vizsgálata Adatközlő: J. T. (Felsőpulya) szül. Pozsony, Adatközlő: J. T. (Felsőpulya) szül. Pozsony, Családi háttér: anya: szlovák, apa: szlovákiai magyar, férj: burgenlandi magyar Családi háttér: anya: szlovák, apa: szlovákiai magyar, férj: burgenlandi magyar J.T. narratívája: J.T. narratívája: 1. genealogikus, az eredet elvén elbeszélt történetek sorozatára épül: hangsúlyosan női szempontból, női szereplőket idézve beszél 2. multietnikus, vagyis a vállalt közép-európai többnyelvűség, többféle kultúra képviselője 3. integrálódni kíván a befogadó társadalomba, úgy hogy közben nem asszimilálódik 4. küldetésként fogja fel pedagógusi hivatását a közös zenei nyelv, illetve a magyar kultúra terjesztésére

5. elbeszélése hangsúlyozottan reflexív (az önmegértés feltétele) 6. időszerkezetében a jelen a domináns; 7. ennek megfelelően az elbeszélés tere is pontszerű, alig rendelkezik kiterjedéssel 8. szerkesztésmódja kontrasztos jellegű: az értékelő mozzanatok alapja a Nyugat normáihoz való konzekvens vonatkoztatás, amely megfelel a nagy nyugati narratívák (jólét, szabadság, önmegvalósítás) belsővé tételének 9. a megmutatkozó erőhatások szerint dinamikus, centripetális, progresszív jellegű az elbeszélés, ami multietnikus és cselekvésorientált szemléletéből fakad. 10.bár a múlt veszteségtudatából adódhatna elégikus hangnem, ez elmarad. A fentebb említett küldetés- és hivatástudat némi heroikus felhangot kölcsönöz az elbeszélésnek. Zárásként az előadás kezdetén vázolt foucault-i hatalomfelfogásra szeretnék visszautalni: a vizsgált női narratíva kivételes példa arra, hogy az elbeszélő hogyan függetleníti magát a hatalom jelölő tevékenységétől.

Köszönöm a figyelmet!