Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet Szociálisan hátrányos helyzetű gyerekek felzárkóztatása
Az iskola helyzete Milyen településen van az iskola ? Milyen társadalmi csoportból kerülnek ki a tanulók (szociális körülmények, szülők munkajelleg csoportja) Távolság, hogy az iskolába érjenek.
A rétegek között nyílik az olló Felértékelődik a tudás – biztonságosabb elhelyezkedés Gyerekeknek magasabb iskolai végzettsége lesz mint a szüleiknek Nem érdekli az iskola Nem akar tanulni, nincs motiváció. Szélsőséges szülői háttér. Nem vár és elhárítja a segítséget.
Az óvoda tényleges speciális feladatai( kiemelés) Nevelési feladatok, tevékenységek, melyek biztosítják a gyermek személyiségének fejlődését, közösségi életre történő felkészítését, a szociálisan hátrányos helyzetű gyerekek differenciált fejlesztését, fejlődésének segítését.
Az iskola törvényi feladatai ( kiemelés) Személyiségfejlesztési, közösségfejlesztési feladatok, Beilleszkedési, magatartási nehézségekkel összefüggő ped. tevékenység, Tehetség , képesség kibontakoztatása, Gyermek –és ifjúságvédelmi feladatok, Tanulási kudarcnak kitett tanulók felzárkóztatását segítő program, Szociális hátrányok enyhítését segítő tevékenységek.
Javaslatok Készüljön el egy Városi felmérés arról, hogy hány gyerek él ma a létminimum alatt vagy szegénységben Önkormányzati stratégia kidolgozása a probléma kezelésére Intézményekben való megvalósítás (források szakember támogatással) Étkezési és segélyezési rendszer átdolgozása ( bonyolult és esetleges)
A szakképzés szerepe a felzárkóztatásban Az általános iskolából kikerülő tanulók helyzete, a jelenlegi városi szakképzés A mai szakmakínálat és a munkaerőpiaci igények Az intézmények nehézségei – anyagi és tartalmi kérdések Az szakképzésben tanuló fiatalok szociális helyzete – megsegítési javaslatok
A szakképzés megújítása, a TISZK-ek létrejötte TISZK szakmakínálata és a munkaerőpiac – a felemelkedés útja A TISZK-ek lehetőségnyújtása a felzárkóztatásban és a szociális feladatok megoldásában
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ „Akad-e csak egyetlen mag, vagy gyökér, melyet nem fogad be az anyaföld és ne gondoskodnék arról, hogy kicsírázzék? Csak legyen aki tudja, hol, mikor, milyen módszerrel kell mindegyiket elvetni..” ( Comenius)
Köszönöm a figyelmüket Majorosné Lasányi Ágnes