Az önkormányzatok érdekképviselete

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionalizáció alulnézetből szeptember 15. Pécs Regionalizáció alulnézetből szeptember 15. Pécs Dr. Zongor Gábor főtitkár főtitkár Települési.
Advertisements

ÜDVÖZLÖM ÖNÖKET A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGÉNEK NEVÉBEN!
Az Alaptörvény és a közpénzügyek az önkormányzatok szemszögéből
Tapasztalatok bemutatása a hátrányos helyzetű kistérségek szociális ellátó- rendszerének fejlesztése és a közszolgáltatások kistérségi integrációja területén.
Közigazgatási alapismeretek
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
HAT – Oktatáspolitikai kerekasztal március 8. Feladat- és felelősségmegosztás a közoktatásban.
Információs nap Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért Támop /2 Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért.
Sok kicsi sokra megy? avagy, Települési önkormányzatok vagy járási tanácsok? A regionális tudomány társadalmasítása PÉCS, május 4. Dr. Zongor Gábor.
Népfőiskola a helyi tudás megtöbbszörözésére, a településfejlesztés eszközeként Lakitelek, március 26. Lakitelek, március 26.
Belügyminisztérium Belügyminisztérium dr. Bitay Márton Önkormányzati Stratégiai Főosztályvezető Magyarország helyi önkormányzatairól szóló évi CLXXXIX.
Önkormányzati rendszer átalakítása
1 „Út a munkához” program tapasztalatai Szűcs Erika Siófok szeptember 17.
Közigazgatási alapismeretek
MTA Regionális Kutatások Központja A kooperáció intézményesítésének kérdései a városi térségekben Az MRTT VI. Vándorgyűlése Gödöllő, december 11–12.
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Dr. Lamperth Mónika Budapest október 18.
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Magyarország 2015 Intézményi Reform Munkacsoport.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kar A vidék fejlesztésének titka, a sikeres vidéki térségek és települések Nyugat-Magyarországon.
Távhőszolgáltatás és fogyasztóvédelem dr. Balku Orsolya főosztályvezető Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Távhőszolgáltatási Konferencia és KiállításPécs,
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Genfi Egyetem, Európai Tanulmányok Intézete A vidékfejlesztés területi és közigazgatási aspektusai a magyar és a.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
C2ENET: Közép-Európai Környezetvédelmi Hálózat ERFA, Interreg III.B. Cadses, európai uniós támogatással (2007. január – március) Dr. Zongor Gábor,
Zala megyei önkormányzati fórum A TÖOSZ programjai és aktuális önkormányzati ügyek Dr. Zongor Gábor főtitkár Január 26. Zalaszentgrót.
A járási rendszer megújítása
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
A kistelepülések jövője és a falu képe Budapest, április 14. Dr. Zongor Gábor TÖOSZ főtitkár.
Controlling a gyakorlatban Dr. Szegvári Péter kormány-főtanácsadó Magyar Controlling EgyesületMiniszterelnöki Kabinet Uniós körkép - Az európai regionális.
Regionális Civil Egyeztetések (RECE) Program Helyzetelemzés tapasztalatai Oprics Judit Társadalmi egyeztetés támogatása program vezetője október.
Nemzeti Területfejlesztési Hivatal A RÉGIÓÉPÍTÉS ÉVE ,3 MILLIÁRD FORINT ÁTADOTT FORRÁS A RÉGIÓKNAK március 17. Kormányszóvivői sajtótájékoztató.
LENDÜLETBEN AZ ORSZÁG LEADER Program a sikeres magyar vidékért Közösség, Összefogás, Tudás.
1 Megváltozott szerepben a megyei önkormányzatok! Tájékoztatás a megyei önkormányzatok feladatairól és azok szociálpolitikát érintő kapcsolódási pontjairól.
Bikal, október 18. Közösségi alapú tervezés az uniós finanszírozású területfejlesztésben Péti Márton NTH Október 28.
A helyi önkormányzatok az Alaptörvényben
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
FOGLALKOZTATÁSI PAKTUM, MINT A HELYI ÖSSZEFOGÁS FÓRUMA Gödöllő, március 9.
Budapest, december 6.1/12 A kistérségi rendszerépítés helyi tervezésének és módszertani támogatásának új hangsúlyai Dr. Németh Jenő IDEA Kistérségi.
Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége
Civilek a területfejlesztésben Dr.G.Fekete Éva MTA RKK, Miskolc.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Fenntartható önkormányzatok Az Országgyűlés Fenntartható fejlődés Bizottsága ülése Budapest Június 5. Schmidt Jenő TÖOSZ elnök 1.
Tájékoztató évi CXCVIII. törvény a területfejlesztéssel és a területrendezéssel összefüggő egyes törvények módosításáról „Regionális fejlesztési.
Az önkormányzatiság európai jó gyakorlata VIII. Országos Kistérségi Konferencia Miskolc-Lillafüred, november 24. Dr. Zongor Gábor TÖOSZ főtitkár.
Intézményesített határon átnyúló együttműködési lehetőségek az INNOAXIS régióban - CESCI - Intézményi háttér - Térszerkezeti háttér.
A kistelepülési könyvtári ellátás reformja
Önkormányzatiság Romániában – helyzetkép és jövőkép Kovács Péter, az RMDSZ ügyvezető alelnöke INNOVA KONFERENCIA Szabadka
PARTNERSÉG. Schwertner János Mi a partnerség? Különböző (magán, társadalmi, gazdasági) kapcsolatokban: Különböző (magán, társadalmi, gazdasági) kapcsolatokban:
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
Nyilas Misi Alapítvány „Civil Információs Centrum Borsod-Abaúj-Zemplén megyében” ÁROP – 2012 – 2012 –0008 „Civil Információs Centrum Borsod-Abaúj-Zemplén.
ÁLLAM ÉS ÖNKORMÁNYZATOK
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
INNO-REÁL Szövetség Civil Ágazati-szakmai Stratégiai Terv május 21.
A járási és az önkormányzati hivatalok közötti együttműködés erősítése Képzési program tájékoztató Dr. Zongor Gábor TÖOSZ főtitkár MANORKA projektvezető.
EGER TÉRSÉGE FEJLESZTÉSI EGYESÜLET „Területfejlesztés civil szemmel” Előadó: Pozsikné Hidvégi Éva, elnök.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
A magyar önkormányzati rendszer bemutatása OSLO április 22
Az ÖNET megújításának lehetséges módja Schmidt Jenő, ÖNET munkacsoport vezetője, TÖOSZ elnök Budapest, május 19. „Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar.
Az önkormányzati érdekképviselet Magyarországon. I. A keletkezés 1989 –
Schmidt Jenő TÖOSZ elnök
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
A Nemzeti Civil Alapprogram 4 éves működése, a törvénymódosítás indokai, az alapprogram jövőképe CIVIL PARTNERSÉG REGIONÁLIS KONFERENCIA SZOMBATHELY 2007.
Téglásy Kristóf március 06. EMBERI ERŐFORRÁSOK MINISZTÉRIUMA Ifjúságügyi Főosztály Az ifjúságpolitika irányításának új szervezeti helye.
A járási rendszer megújítása
Önkormányzat és állam.
A polgármesterség változásai Veresegyház október 15. Dr
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
Helyi Foglalkoztatási Együttműködések az Edelényi kistérségben
Előadás másolata:

Az önkormányzatok érdekképviselete Dr. Zongor Gábor főtitkár Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége TÖOSZ Gödöllő MÖSZ konferencia 2011. március 16.

Új helyzet – alkotmányozás – államosítás Az önkormányzás értékeinek bemutatása - A helyi közösségek újra éledése - A települési demokrácia kialakulása - Konfliktus kezelés helyi gyakorlata Az államosítás előnyei és veszélyei - Előny: azonos minőségre való törekvés - Hátrány: helyi specialitások elveszése Az állam és az önkormányzatok viszonyának újra fogalmazása

Strukturális változtatások veszélyei Differenciálatlan hatáskör telepítés – differenciált hatáskörgyakorlás - az állami szervezetrendszer előnyeinek túlhangsúlyozása - felülről vezényelt közigazgatás kockázata A szubszidiaritás érvényesülésének valósága - a közszolgáltatások elérésének garanciái - állam (járás) – társulás (önkéntes – kötelező) – mikro térség

Települési önkormányzatok száma sok vagy kevés? Európai összehasonlítás az egy települési önkormányzatra jutó átlagos lakosság szám figyelembevételével Legkevesebb lakosság szám egy önkormányzat esetén: - Csehország: 1500 fő - Franciaország: 1600 fő Legtöbb lakosság szám egy önkormányzat esetén - Nagy Britannia: 118000 fő Magyarország: 3150 fő/ települési önkormányzat Néhány példa: - Svájc: 2100 fő - Ausztria: 3400 fő - Németország: 5000 fő

Települési önkormányzatok száma sok vagy kevés?

A magyar településhálózat struktúrája Az összes települési önkormányzat száma: 3177 50 főnél kisebb települések száma: 27 200 főnél alacsonyabb lakosságszám: 352 500 főnél : 1048 1000 főnél: 1725 (54%) 10 ezer lakos alatti települések száma: 3008 (95%) 50 ezer feletti: 21 (0,7%) - ebből - 100 ezer feletti: 9

A magyar településhálózat struktúrája

A magyar konfliktus oka Szétaprózódott településszerkezet Az integráció hiánya Azonos feladat- és hatásköri, valamint felelősségi rendszer Nem tisztázott a települések teherbíró képessége Nincs tisztázva mi a települési önkormányzás minimumának feltétele

Önkormányzatok és a gazdasági válság Az önkormányzatok jelentős többsége mindennapi túlélési gyakorlatot hajt végre Csőd és ellehetetlenülés között Stratégiai gondolkodás és tervezés hiánya Menekülés a jövőbe? - Hitel helyett kötvény Kié a kockázat? A fejlesztések helyi feltételei hiányoznak 2000-től az önkormányzatiság folyamatosan gyengül: napi működési zavarok Önkormányzatok bűnbak szerepben!

A jövő lehetőségei Az önkormányzás feltételrendszerének újra fogalmazása: - Önkormányzati minimum és minimum önkormányzati szolgáltatás meghatározása. - Szubszidiaritás elvének gyakorlattá tétele. Strukturális átrendezés helyett működés központú átalakításra törekvés. Az állami és önkormányzati feladat és felelősség megosztása, és a megvalósítás garantálása.

A jövő lehetőségei (2) Az önkormányzati szintek és szerepek tisztázása: Melyek a települési önkormányzás feltételei? Önkormányzati társulások és együttműködések. Kistérség (járás) és települési autonómia viszonya. Mire való a megye? – kormányhivatal – önkormányzat viszonya Közigazgatási, területfejlesztési és önkormányzati közszolgáltatások egymáshoz való viszonya.

A jövő lehetőségei (3) Az önkormányzatok pénzügyi helyzetének átfogó tisztázása. Az önkormányzati rendszer „konszolidációja”. Az új rendszerű feladatmegosztáshoz igazodó finanszírozás. Az állam és az önkormányzatok közötti új forrásmegosztási rendszer alkotmányos garanciája. Virtuális önkormányzatok és változó szintek helyett színvonalas közszolgáltatásokra alkalmas autonómiák és együttműködések kialakítása.

A jövő lehetőségei (4) Egyedül senkinek sem megy! A partnerség és a bizalom rendszerének újraépítése, az együttműködési szemlélet erősítése. A képviseleti demokrácia és a szakmai végrehajtás intézményrendszerének újrafogalmazása. Az önkormányzati szereplők képzése, tudásbővítése Alkotmányos megoldásokra alapított decentralizált átalakítás.

Az önkormányzati érdekképviselet szabadsága Az új Alkotmány-tervezetben 32. Cikk „(1) A helyi önkormányzat a helyi közügyek intézése körében törvény keretei között k) szabadon társulhat más önkormányzattal, érdekképviseleti szövetséget hozhat létre, feladatkörében együttműködhet más országok helyi önkormányzatával, és tagja lehet nemzetközi szervezetnek,” Az Ötv. új, kiegészítő szabályozása az országos önkormányzati szövetségekről Öt féle országos érdekképviselet: (vár)megye – megyei jogú – főváros – körzetközpont (járás) – minden más A nyílt párbeszéd teljes hiánya a kormány és az önkormányzati szféra között

Lehetőségek az önkormányzati érdekek megjelenítésére Kényszerből előny - A vidéki önkormányzatok összefogása – csaknem 3000 települési önkormányzat - Partnerség a nagyokkal – kísérlet a közös önkormányzati érdekek megfogalmazására Partnerség a vidék társadalmával – önkormányzatok – gazdasági szereplők - civil szervezetek Önkormányzó Magyarországot!

E-mail: zongor@toosz.hu KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! E-mail: zongor@toosz.hu www.toosz.hu