Kétciklusú képzés a műszaki felsőoktatásban Jobbágy Ákos Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, BME.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Alapképzések kreditjeinek elismerése a mesterképzésben - a TTK-s megfontolások Dr. Varga Zsuzsa OKT egyetemi docens SZTE-TTIK.
Advertisements

Tájékoztató az emelt szintű érettségiről a 10-dik évfolyamosoknak
A gazdaság és az oktatás együttműködése
A tanári mesterszakról és a TÁMOP 3.1.5/A pályázatról Stéger Csilla OKM Felsőoktatási Főosztály Pécs, november 18.
Felsőoktatási menedzsment MA Felsőoktatás Nyilvánossága Konferencia november 17. dr. Princzinger Péter.
A bolognai folyamat 2006 Magyar Bálint oktatási miniszter december 14.
Nyitórendezvény „Szak-nyelv-tudás” – Az idegen nyelvi képzési rendszer fejlesztése a Debreceni Egyetemen TÁMOP D-12/1/KONV
Technical University of Budapest
Felvételi eljárás Felvételi tájékoztató megjelenése  december 31-éig elektronikus formában ( Jelentkezés a 2014.
NYELVI KÉPZÉS AZ ÓBUDAI EGYETEMEN Elfogadta a Rektori Tanács
Hol található a Gépészmérnöki Kar?
Alapszakok elemzése Agrár képzési terület Dóka Ottó Nyugat-Magyarországi Egyetem Adott szempontrendszer alapján Mezőgazdasági képzési ág - Mezőgazdasági.
Mérnökképzés a XXI. század elején Jobbágy Ákos oktatási igazgató BME.
Műszaki és informatikai képzési terület jelentkezés és felvételi követelmények Dr. Bakos Károly szakmai főtanácsadó OKM.
Kalmár László  Informatikai Tanszékcsoport, Főépület 2000-nél több informatikus hallgató.
Környezettudományi MSc A Szegedi Tudományegyetemen.
Anyagmérnöki Alapszak
Egészségügyi informatika oktatása és kutatása az Egészségügyi Főiskolai Karon.
Az alapképzések bevezetésének tapasztalatai
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
A megújuló tanárképzés
Pázmány Péter Katolikus Egyetem Angol-Amerikai Intézet
Rejtő Sándor Könnyűipari Mérnöki Főiskolai Kar
Tájékoztató Tájékoztató a BA/BSc képzésekben résztvevő hallgatóknak a szakirány választás, a tanári mesterképzésbe való belépés feltételeiről és lehetőségeiről.
Gyógyszerügyi szervezéstan február 3. Dr. Zelkó Romána.
Biomérnök alapszak (BSc)
FRANCIA NYELV, IRODALOM ÉS KULTÚRA MESTERKÉPZÉSI SZAK.
„ A pedagógusképzés tartalmi és szerkezeti fejlesztése” című projekt eredményeinek disszeminációja a Kecskeméti Főiskola Tanítóképző Főiskolai Karának.
A bolognai rendszer Jogszabályok: 2005.CXXIX
Szakirányú továbbképzési szak /szakmérnöki képzés/
„Felsőfokú szakképzés lehetőségei a STRATOSZHOZ tartozó tagvállalatoknál” Ea.: Dr.Szeri István Stratosz Dél-alföldi régióvezető szeptember 28.
Szakképzési programok kidolgozása az FSZ szakképesítésekhez
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
Átmenet az osztatlan és a kétlépcsős képzés szakjai között A BME-VIK példája 1. Zoltai József egyetemi docens, Dékáni Hivatalvezető BME-VIK.
Felvételi a mesterképzésre a műszaki területen
Technical University of Budapest
Ráckeve, Matemetika oktatás mérnök és informatikus képzésekben 1 Dunaújvárosi Főiskola
Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Kar
____________________________________________________________________________________________________ ____________________________________________ Debreceni.
Matematika oktatás mérnök és informatikai képzésekben
Perjésiné Hámori Ildikó
Tájékoztató az emelt szintű érettségiről a 10-dik évfolyamosoknak
A felsőoktatási képesítési keret tervezete és megvalósulása Magyarországon Derényi András.
A tanárképzés szerkezete
Felvételi eljárás 2015.
MERRE TART A MAGYAR FELSŐOKTATÁS? Dr. Molnár Károly Budapest,
A Bologna-folyamat a munkáltatók szempontjából Gerner Péter
Bolognai Folyamat a az európai és a hazai mérnökképzésben Jobbágy Ákos BME november 17.
A SZAKMAI PEDAGÓGUSKÉPZÉS HELYZETE Tóth Béláné október.
A Bologna-folyamat második ciklusa Gaál Zoltán, Molnár Károly, Sima Dezső FFK, dec. 2-3.
Környezetmérnöki szak
SZTE Egyetemi Tavasz TÁJÉKOZTATÓ A KÉTCIKLUSÚ KÉPZÉSRŐL Dr. Szendrei Mária Szegedi Tudományegyetem Bolyai Intézete.
Informatikai szakok duális oktatása a Miskolci Egyetemen 2015.
Korszerű és innovatív mérnökképzés!. Képzéseink rt itt kedvedre választhatsz! BSc 11 alapszak MSc 6 mesterszak PhD 2 Doktori Iskola.
1. Logisztikai menedzsment mesterképzési szak  A szak indítása: 2011  Végzettség: okleveles logisztikai menedzser  Képzési idő: 4 félév  Jelentkezési.
NYELVI KÉPZÉS AZ ÓBUDAI EGYETEMEN Elfogadta a Rektori Tanács
Emberi erőforrások FOKSZ. FOKSZ Felsőoktatási szakképzés 4 félév 2 szakirány: személyügyi és humánpolitikai 120 kredit  90 kredit, besorolási szakon.
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNY I EGYETEM MŰSZAKI MENEDZSER SZAK KIG Pályaválasztási Napok Papp Gabriella (KIG )
Gépészmérnöki és Informatikai Kar rt itt a helye! Korszerű és innovatív mérnökképzés! „Hallgatóvá fogadom”
A képzés szeptemberében indul!
Korszerű és innovatív mérnökképzés!
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
PANNON EGYETEM VEGYÉSZ MESTERSZAK.
Budapesti Műszaki és gazdaságtudományi egyetem
Készítette: Szabó Tamás
Nappali mesterszakjaink
KÉT DIPLOMA 10 FÉLÉV ALATT!
Gyker.uni-eszterhazy.hu A külső szakmai gyakorlatok adminisztrációját támogató rendszer használatának bemutatása EKE  Kutatáshasznosítási Iroda Gyakorlati.
KÉT DIPLOMA 10 FÉLÉV ALATT!
Gyker.uni-eszterhazy.hu A külső szakmai gyakorlatok adminisztrációját támogató rendszer használatának bemutatása EKE  Kutatáshasznosítási Iroda Gyakorlati.
Előadás másolata:

Kétciklusú képzés a műszaki felsőoktatásban Jobbágy Ákos Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, BME

Hogyan történt az átállás? Az új képzések – céljának, – tartalmának, – kereteinek, – közös jellemzőinek, – specialitásainak meghatározása.

Hallgató (csak nappali) /főállású oktató a BME-n Terhelésváltozás a BME-n TU Delft, 2002 forrás: BME Oktatási Igazgatóság

Felhasználói igények I.

Felhasználói igények II. megalapozott tudás (jó minőségű képzés eredményeként), erős természettudományos alapok, probléma megoldási készség, önálló tanulásra való készség, kommunikációs-, jogi-, pénzügyi-, menedzsment ismeretek, nyelvtudás.

A felhasználói igények eltérőek nagyvállalat - kisvállalat, gyártó cég - kereskedő cég, multinacionális cég - hazai cég, közszféra - versenyszféra,...

A javasolt struktúra

Új képzési struktúra Nem cél – lehetséges megoldás. Műszaki területen jól illeszkedik az igényekhez. A képzési célok módosítása szükséges. Alapdiploma ≠ főiskolai diploma. Mesterdiploma ~ egyetemi diploma.

A főiskolai és egyetemi mérnökképzés gyakorlat elmélet főiskola egyetem első 3 év

Szakképzési szintek felsőfokon

BSc szakok a magyar műszaki és informatikai felsőoktatásban anyag-, fa- és könnyűipari mérnöki bio-, környezet- és vegyészmérnöki építőmérnöki és műszaki földtudományi építészmérnöki, ipari termék- és formatervezői gépész-, közlekedés-, mechatronikai mérnöki had- és biztonságtechnikai mérnöki villamos- és energetikai mérnöki műszaki menedzser, műszaki oktató mérnök informatikus, progr. terv. inf., gazdaságinf., (a Műegyetemen is indítani tervezett szakok) NBB műszaki szakbizottságaiban részt vesznek a gazdasági szféra képviselői

Milyen változást hoz a kétciklusú képzés? Az első ciklusban: szakon belüli specializáció csökken, nagyobb súlyt kap az ismeretek alkalmazása (nem egyszerűen a több gyakorlat), gyakorlat + labor: min. 60 kredit, a „felhasználók” igényeinek jobb kiszolgálása, elitképzés a tömegképzésen belül.

Képesítési követelmények a műszaki alapképzési szakokon Az alapszak képzési célja, az elsajátítandó szakmai kompetenciák, A törzsanyag (a szakképzettség szempontjából meghatározó ismeretkörök) 210 kredites szakon: természettudományos alapismeretek:40–50 kr. gazdasági és humán ismeretek:16–30 kr. szakmai törzsanyag:70–103 kr. Szakmai gyakorlat Nyelvi követelmények

A műszaki alapképzési szakok közös jellemzői A képzési ágon belüli közös képzési szakasz minimális kreditpontjai: - ; A szakirányhoz rendelhető minimális kreditpont: 40; A szabadon választható tantárgyakhoz rendelhető minimális kreditpontok: 10; A szakdolgozathoz rendelt kreditpont:15 ; A gyakorlati ismeretekhez rendelhető minimális kreditpont: 60;

MSc szakok a magyar műszaki felsőoktatásban egyelőre nincs túlburjánzás a szakok számát illetően, a szaktávolság tételes mérése nem indokolt, szakon belüli szakirányok: diplomába is beírható, ha legalább 30 kreditnyi kötelező tantárgy tartozik hozzá.

A műszaki mesterképzési szakok közös jellemzői I. természettudományos alapismeretek 17 – 30 %, 20 – 36 kredit gazdasági és humán ismeretek 8 – 17 %, 10 – 20 kredit szakmai törzsanyag 8 – 25 %, 10 – 30 kredit differenciált szakmai ismeretek38 – 50 %, 46 – 60 kredit ebből diplomamunka 17 – 25 % 20 – 30 kredit szabadon választható min. 5 % min. 6 kredit ÖSSZESEN 76 – 127 % 92 – 152 kredit (120 kredites képzésekben)

Elméleti/gyakorlati képzés aránya: a gyakorlati képzéshez rendelt kreditek aránya min. 25 % (120-ból min. 30 kredit, de a diplomamunka nem számítható ide) Idegen nyelv ismeret: szakmai anyaggal bővített középfokú C Kontaktórák minimális száma: 22 / hét A műszaki mesterképzési szakok közös jellemzői II.

Képzési és kimeneti követelmények megfogalmazása egyszerű: knowledge, application, analysis, megfogalmazása nem egyszerű, mind a programok mind a hallgatók értékelésénél nehezen mérhető : comprehension, synthesis, evaluation.

Learning outcome új fogalom, fontosságáról előbb meg kell győzni az érintetteket, kifejező és mérhető kell legyen.