Antropológa IV. rész Az emberi ismeret. Az ismeret fontossága Van-e kapcsolat a külvilág és a gondolat közt? (Mátrix) Van-e lét, van-e igazság? - a lét.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A hallás.
Advertisements

EGY CSEPP EMBERSÉG Hallgasd a zenét, nézd a képeket!
A szabad akaratról I. V. Rész
Tartalom határok nélkül Csepeli György Szováta,
Önismeret.
Egy ötlet megvalósítása
„A Honlapod a Holnapod” online marketingkommunikációs workshop december 3. Varga István
Feladatsor A mi világunk 1. c. tankönyvhöz
INFORMATIKA OKTATÁS GYÓGYÁSZAT KÖZLEKEDÉS TÁVKÖZLÉS HADITECHNIKA
Rítus és színház. Isten – szól a mese – a teremtés hetedik napján azt tapasztalta, hogy halálos unalom uralkodik mindenek felett, és akkor rájött, hogy.
Tudás, közösség, hatalom
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
TURIYAM Téma: Önmagunk mibenléte
A humanizmus pedagógiai és lelkigondozói szemlélete Minden gyermekben él a cselekvési vágy és a világ megismerésének igénye, ennélfogva biztosítani kell.
érzékelés-észlelés, figyelem, emlékezet, képzelet, gondolkodás.
A nyelv, az orr és a bőr mint érzékszervek
2. témakör: Az állatok kommunikációja
6. Tájékozódás és navigáció
3. óra Kódok, adatok.
Vizuális kommunikáció bevezetés
A test-lélek probléma a filozófiában
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
A középkori filozófia főbb kérdései
A hellénizmus korának filozófiája (Kr. e Kr. u. 3. sz.)
Rekurziós példa „Az érzékek elé kell tárni mindent, mégpedig a láthatókat a látás elé, a hallhatókat a hallás elé, a szagolhatókat a szaglás elé, az ízelhetőket.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Budapest, „Az ember csak azt érti meg, amire maga jön rá; amit készen kap, anélkül, hogy lélekben megdolgozna érte, az egyik fülén be, a másikon.
Általános, speciális kompetenciák Negyedik félév.
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 1. Előadás vázlata
Az iskolaérettség kérdése
Az ember egszisztenciális szükségletei és a karakterből eredő, különböző szenvedélyek Erich Fromm.
Bevezetés a pszichológiába
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
Egy csepp emberség Hallgasd a zenét, nézd a képeket!
A kommunikáció Az emlékezet
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
A hallás.
VTT-BudapestSchanda János VE-Professzor Emeritus – CIE-MNB Színészlelet és „lágy” metrológia CIE TC 1-65:A framework for the measurement of visual appearance.
A szövegértés tanítása II.
Az emberi magatartást kialakító tényezők
A pszichikumról általában
 1.Interakcióban jön létre!  2.A megoldás is csak interakcióban  lehetséges, melynek eszköze a  kommunikáció  (speciális kommunikáció)  Kommunikációm.
Antropológia VII. Személy - Lélek I..
VIII. KÖZMŰVELŐDÉSI NYÁRI EGYETEM Művelődés – műveltség Dr. Gelencsér Katalin: A köz művelődése Szeged –
„….valami bűzlik Dániában….” /Shakespeare/
Állatok érzékszervei.
Állatok érzékszervei.
A megtérés fogalma. Mk 1:14-15 Miután Jánost fogságba vetették, elment Jézus Galileába, és így hirdette az Isten evangéliumát: "Betelt az idő, és elközelített.
Gottfried Wilhelm Leibniz sz. Filozófus Matematikus
A tanítás szolgálata GYHT2.. Tanítás Ismeret, tudás átadása; szokás, készség, magatartás elsajátíttatása (Magyar értelmező kéziszótár)
Három hetet meghaladó projekt-hét Neked, rólad, hozzád szól a dal
Hegel ( ) művészetfilozófiája
Pedagógusképzés támogatása TÁMOP-3.1.5/ AZ ÚJ GENERÁCIÓS ÁLTALÁNOS ISKOLAI MAGYAR NYELV ÉS IRODALOM TANKÖNYVEKRŐL Készítette: Andok Zsuzsa.
A Világ 7 csodája… Egy napon a tanár megkérdezte a tanítványait, hogy összetudnának-e állítani egy listát, amir ő l úgy gondolják, hogy a világ 7 csodájának.
Filozófiatörténet előadások 1I.
KEZDJÜNK HOZZÁ 1.Ismerd meg magad! 2.Ismerd meg a területet! 3.Építs és elemezz 4.Dolgozz tökéletesen 5.Nézz a jövőbe.
Wigner FK, Beszéd- és Rehabilitáció-Technológia
Bevezetés az újkori filozófiába. Miért új korszak? -szabad városok -polgárság (pénz és tudás) -egyház- és tekintély- ellenesség - ész.
Kiégés prevenció Testi-lelki-szellemi törvényszerűségek a betegség és az egészség hátterében dr. Darnói Tibor.
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Bevezetés a filozófiába
Egy csepp emberség A Kormorán csodaszép dalával.
A teljes ember bevonása a liturgikus cselekményekbe
KÖRNYÉKI IDEGRENDSZER, ÉRZŐMŰKÖDÉS
Előadás címe: Tudom, változnom kell!!!
Egy csepp emberség A Kormorán csodaszép dalával.
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
Egy csepp emberség A Kormorán csodaszép dalával.
Marx a versben – vers az órán
Előadás másolata:

Antropológa IV. rész Az emberi ismeret

Az ismeret fontossága Van-e kapcsolat a külvilág és a gondolat közt? (Mátrix) Van-e lét, van-e igazság? - a lét önközlő - az ember képes a világ megértésére - az értelemnek célja van (önkibontakoztatás)

Az ismeret kialakulása Intencionalitás -A-T viszonya -1. és 2. differencia Az emberi ismeret anyag feletti –Ez utal az ember lelki létére Intencionalitás kétségbevonása –Az ismert velünk születik –Az ismeret csak a tapasztalásból származik

Absztrakció Az emberi ismeret az elvonatkoztatásra épül Elvonatkoztatás: lényeglátás (az ami) –Kitérő: nominalizmus (van-e általános?) Az ember egyszerre ismeri a világot és önmagát mint megismerő alanyiságot (láthatja-e a szem önmagát?)

Az ismeret szintjei Az ismeret: a saját formának a külső formához való alakítása –Vegetatív: táplálkozás –Szenzomotorikus: ösztönös cselekvés –Intellektív: tudott tudás, célorientáció Az ember különbözik az állattól: ismeri a lényeget a világban

A lényeg Az állat ösztönösen cselekszik A tehén füvet eszik Az ember kérdéseket tesz fel (mi ez, miért, hogyan…) Az ember rendszerez: közös nevet ad Az ember túlemelkedik a létszükségletek szintjén

A megismerés lépései1 A megismerés néha csalóka (racionalizmus) Az érzékszervek tökéletlenek Honnan az igaz ismeret?

A megismerés lépései2 Érzékelés Külső: érzékszervek (tapintás, hallás, látás, szaglás, ízlelés) Lehatároltak: min. – max. érték csak egy típusú jelet be: 10.10bit/s->100 inger

A megismerés lépései3 Érzékelés: –Belső Sensus communis Fantázia Memória Ösztön (felismerés) Intellectus -agens -possibilis

Az ismeret tévútjai Csak tapasztalat Csak értelem: –Egy világszellem –Egy történeti szellem –Egy anyagi szellem-társadalom Az ember nem determinált: autonóm ismeret

Nyelv-kommunikáció Az emberek értik egymást – azonos fogalmi struktúrák Az ember az általánosat mondja ki Az általános függetlenedik az anyagtól Az értelmes közölhető