Algoritmikus gondolkodás fejlesztése informatikai eszközökkel Készítette: Szabóné Balogh Ágota Szent István Egyetem Pedagógiai Kar Debreceni Egyetem, Pszichológia Doktori Iskola PhD-hallgató E-mail: szabone.balogh.agota@pk.szie.hu Algoritmikus gondolkodás fejlesztése informatikai eszközökkel
Problémamegoldó gondolkodás Algoritmikus gondolkodás Problémamegoldás Problémamegoldó gondolkodás
Első szint deduktív gondolkodás (előhívás, megoldás). Második szint induktív gondolkodás. Harmadik szint analógikus gondolkodás. Negyedik szint kreatív gondolkodás. Az alkalmazás szintjei: a deduktív gondolkodástól a kreatív gondolkodásig
A számítógépes feladatmegoldás lépései: 1. A feladatat megértése, mely nélkülözhetetlen annak megoldásához: a megfelelő algoritmus kiválasztása, bemeneti és kimeneti információk, azok közötti kapcsolatok meghatározása. 2. Tervkészítés: adatok vizsgálata, számítógépes ábrázolása, részekre bontás, strukturálás, részfeladatok megoldása, illetve azok keresése, javasolt az algoritmus rajzos lejegyzése. 3. A terv végrehajtása: lépések ellenőrzése papíron, a működés átgondolása, és ha szükséges azok kódolása. 4. Megoldás vizsgálata: tesztelés, javítás, újra tesztelés, dokumentáció készítése, illetve másik, hatékonyabb megoldás keresése, amennyiben létezik. A számítógépes feladatmegoldás lépései:
Informatika: fejlesztő, motiváló, mérő eszköz Kommunikációs eszköz Információs eszköz Oktatási eszköz Tanulási eszköz Informatika szerepe Informatika: fejlesztő, motiváló, mérő eszköz
Fejlesztés informatikai eszközökkel Logo-pedagógia Felhasználói programok Saját fejlesztésű programok, oktatóprogramok Interaktív tábla Internet Fejlesztés informatikai eszközökkel
Vizsgálati szempontok az informatikára vonatkozólag Osztálytermi felhasználás Szülői részvétel A számítógépezés szociológiája Nemi különbözőségek Számítógép használat, mint a gondolkodás és a megismerés módja Ezen terület fejlesztési szempontjai Számítógépes tehetség Vizsgálati szempontok az informatikára vonatkozólag
Vizsgálat Általános iskola 5-8. osztály Fejlesztő 150 fő Kontroll 150 fő Vizsgálat Mérések, kérdőívek Interjúk, konultációk Megfigyelés Módszer: Osztálytermi E-learning
Inkább nem jellemző rád Motiváció Nagyon jellemző rád Inkább jellemző rád Nem tudom eldöntetni Inkább nem jellemző rád Nem jellemző rád Szeretek a számítógéppel foglalkozni 51 % 42% 7% 0% Szeretem a számítógépes, informatika órákat 64% 14% 10% 5% Szeretek játszani a számítógépen, az interneten 56% 37% Egyszerű felhasználó szinten használom a számítógépemet, szöveget szerkesztek, levelezek, böngészek az interneten. 69%
Eredmények Képességek (2006) Kísérleti csoport Kontrollcsoport átlagok különbsége t-érték szign. N átlag szórás Algoritmikus gondolkodás, logika 150 56,40 21,614 55,50 16,494 0,900 -0,405 0,685 Vizuális problémamegoldás 68,25 25,277 69,2 21,553 0,951 0,351 0,726 Képességek (2008) Kísérleti csoport Kontrollcsoport átlagok különbsége t-érték szign. N átlag szórás Algoritmikus gondolkodás, logika 150 64,80 17,703 59,93 23,983 4,867 -2,000 0,046 Vizuális problémamegoldás 78,47 19,867 73,45 22,006 5,023 -2,075 0,039
Kísérleti csoport 1. mérés Kísérleti csoport 2. mérés átlagok Képességek N Kísérleti csoport 1. mérés Kísérleti csoport 2. mérés átlagok különbsége t-érték szign. átlag szórás Algoritmikus gondolkodás, logika 150 56,40 21,614 64,80 17,703 8,40 -14,204 0,000 Vizuális problémamegoldás 68,25 25,277 78,47 19,867 10,22 -12,602 Képességek N Kontrollcsoport 1. mérés 2. mérés átlagok különbsége t-érték szign. átlag szórás Algoritmikus gondolkodás, logika 150 55,50 16,494 59,93 23,983 4,43 -1,911 0,058 Vizuális problémamegoldás 69,20 21,553 73,45 22,006 4,25 -1,639 0,103
Köszönöm megtisztelő figyelmüket!