„Ment-e a könyvek által a világ elébb?”

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Induló képzéseink – 2008/2009-es tanév Lovassy László Gimnázium  :  : Lovassy László Gimnázium Induló képzéseink 2008/2009-es.
Advertisements

Készítette:Tóth Nikolett
Változások az iskola pedagógiai programjában (2013/14-től): 1.Nem lesz es rendszer (azaz NYEK-be nem jelentkezhetnek a mostani 5-8. osztályos tanulók)
Egy ötlet megvalósítása
A mérési rendszer fejlesztése, az érettségi rendszer átvilágítása
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
Széchenyi István Gimnázium Nyitott nap negyedikeseknek november 27.
Európai fiatalok- hasonlóságok és különbségek. Pedagógiai módszerek:  tanórán kívüli foglalkozások  előadások, beszámolók, kérdőívek  nyelvi előkészítés.
Így tanítom az erkölcstant… 1.osztályban
Euroexam nyelvvizsgákra
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Projektoktatás április 8. Papp Dolli.
Angol nyelvi kompetencia
Rádai Péter Euroexam Nyelvvizsga Központ Top tippek az Euroexam nyelvvizsgákra készülő diákoknak Angol, német B2 / C1.
TÁMOP /2 „Lenni, akik vagyunk, és azzá válni, amivé válni tehetségünk adatott: ez életünk egyetlen célja.” Robert Louis Stevenson.
Könyvtárhasználati verseny
A kompetencia-alapú oktatás megvalósítása a Katedra Informatikai és Művészeti Szakközépiskolában HEFOP / /1.0.
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP /
Értékünk az ember – értékünk a gyermek!.
Kétszintű érettségi vizsga Magyar nyelv és irodalom Miről? Hogyan? §?! Tájékoztassuk diákjainkat!
Az idegen nyelvekről a NAT-BAN
Szegedi Tudományegyetem TÁMOP „XXI. Századi kompetenciaalapú gyakorló iskolák Szegeden – az óvodától az egyetemig.” „XXI. Századi kompetenciaalapú.
Kimeneti követelmények a 8. osztály végén
Az olvasás helye és megítélése az általános iskola felső tagozatában
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
Algoritmikus munkafolyamatok az irodalomórán Valaczka András, 2009.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
Az informatika tanítása Montessori-jellegű iskolában
2008. évi Országos kompetenciamérés 6. osztály / Matematika
„Sztárok” az irodalomban
Pankucsi Szilárd Mérnöktanár Mérnök Informatikus
Központi Érettségi Nyílt Nap Szeptember 24.
Fedezzük fel a geometria szépségeit
Tanulói laptopokkal a középszintű magyar érettségi felé
A szövegértési feladatok összeállítása
A szövegértési feladatok összeállítása
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
TIOK tapasztalatok a kompetencia fejlesztésről.
Radnóti Miklós Általános Iskola Kazinczy Ferenc Tagiskolája 8044 Kincsesbánya Iskola u. 1. „Jó gyakorlat” Év végi felmérő feladatlap kémia tantárgyból.
Kompetensek lettünk? június 27..
Alsóerdősori Ének-zene Tagozatos Általános Iskola és Gimnázium
Jó gyakorlat bemutató.  Az interaktív tábla használata manapság egyre több iskolában elérhető az európai uniós pályázatok révén.  A mai kor követelményeinek.
Kétszintű érettségi.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Almárium – Trescsik Angéla Ne kerteljünk, tanuljunk lépésről.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Ha javítani szeretnénk az eredményeken
Az Apáczai Kiadó átdolgozott matematika tankönyveinek bemutatása 5. -6
Óvodai szülői értekezlet Szentgotthárdi Oktatási Intézmény.
Tehetséggondozás 1962 óta ének-zene tagozat indításával.
A felmérés időpontja: május 28.. MÉRT TERÜLETEK:  matematikai eszköztudás  szövegértési képességek  háttérkérdőív kitöltése (szülők, tanulók)
Kétszintű érettségi. tartalom érettségi érettségi és nyelvvizsga emelt szint szerepe emelt szintű oktatásra jelentkezés pontszámítás jogszabályi háttér.
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
Módszerek 5/5.
-minősített közoktatási típusú sportiskola szeptemberétől induló első osztályai:
Az idegen nyelv oktatása a Darusban 1990-ig kötelező az orosz nyelv társadalmi igény:német angol mindennapos német a két tannyelvű oktatás – 2000-ben.
Tantárgy: Magyar nyelv és irodalom Cél: Micó című olvasmány feldolgozása Iskola: Munkácsy Mihály Áltanos Iskola 2. osztály Készítette: Vilmanné.
Hefele Menyhért Építő- és Faipari Szakképző Iskola Szombathely.
Mérés-értékelés konferencia március 28. Eger.
SPORTISMERETEK EDZÉSELMÉLET CSIK FERENC ÁLTANÁNOS ISKOLA ÉS GIMNÁZIUM KÉSZÍTETTE: LEITNER JÓZSEF.
Bonyhádi Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola
DARUS a gyermekekért.
Szakiskolai kompetenciamérés tapasztalatai
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
Kétszintű érettségi 2018 május
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Előadás másolata:

„Ment-e a könyvek által a világ elébb?” 1. 3. 2. A szövegértési készség fejlesztése az általános iskola felső tagozatán Előadó: VERES ILDIKÓ SZARVAS, 2011.04.28.

Tapasztalatok a diákok szövegértési készségéről Mért eredmények Monitor-vizsgálatok (IEA, OECD, PISA) Hazai mérések Saját tapasztalat hamar elkalandozik a figyelmük a szövegről Nem értik, amit olvasnak Kicsi a szókincsük, sok szót nem ismernek Nehezen találják ki az ismeretlen vagy idegen szavak jelentését a szövegkörnyezet alapján Az olvasástól elsősorban szórakozást várnak

A szövegértési feladatsor célja A koncentrációs képesség fejlesztése, az érdeklődés és a figyelem felkeltése, fenntartása A szókincs bővítése Logikus gondolkodás fejlesztése (az idegen nyelvi ismeretek mozgósításával is) Az olvasás mint izgalmas ismeretszerzési lehetőség megtapasztalása (egyszerre szórakozás és tanulás) A vonatkozó tananyaghoz kapcsolódó kiegészítő anyag elsajátítása, a tanult korszak „átélése”, a mélyebb megismerés lehetősége Mindezek által felkészítés az egyetemi és a való életre

A feladatsor Korosztály: 8. osztály (nyolc évfolyamos gimnáziumi képzés) 4-5 fős csoportokban (vegyesen a képesség szerint, a tanár osztja be) a csoporton belül külön szerepek (időfelelős, szószóló…) Téma: középkori életmódtörténet (étkezés, az idő szerepe a középkorban) A szövegek lelőhelye: A Rubicon történelmi folyóirat cikkének részlete (Csukovits: Az idő folyása, 2009./11.), Egyetemi kötelező olvasmányként használ tudományos kiadvány részlete (Montanari: Éhség és bőség)

A szövegek fajtája: tudományos A feladattípusok mintája: az országos kompetenciamérés feladattípusai A megvalósításhoz szükséges tárgyi feltételek: - Nyomtatott szöveg (papír), + kivetített feladatsor (projektor) - kartonpapír és filctoll (a társasjáték elkészítéséhez, a diákok maguk rajzolják, a képei és a témája is az ő döntésük eredménye) - figurák (a diákok készítik/hozzák magukkal) Szabályok: a.) egyes feladatoknál minden csapatnak jár pont, aki helyesen megoldotta egy adott időkereten belül.→egyet előreléphetnek b.) más feladatoknál csak annak a csapatnak jár a pont, aki a legtöbb helyes megoldást gyűjtötte→csak ez a csapat lép előre

- a pontozást a tanár végzi - a legelőször célba érő csapat nyer A feladatok típusai: - egy szöveghez 10-15 feladat kapcsolódik - ráhangoló feladat (pl. a témával kapcsolatos szólások, közmondások gyűjtése) - a szövegkörnyezet alapján ismeretlen vagy idegen szavak jelentésének a kikövetkeztetése (feleletválasztós) - a szövegben nem szereplő állítás kiszűrése (feleletválasztós) - a szövegben található helyes válasz felismerése (feleletválasztós) - idegen szóból származó Mo.-n / tanult idegen nyelvekben is használatos szavak gyűjtése (nehezített feladat)

- A szövegben szereplő események időrendbe tétele a szöveg információi - Igaz-hamis állítások - adott szó szinonimáinak keresése a - A szöveg névmást tartalmazó mondata mire utal vissza? - Szöveghez illő kép keresése a megadottak közül - gazdagítás: szituációs játék (középkori zsírkereskedő) Díjazás: - A nyertes csapatról rövid, dicsőítő költemény írása

Tapasztalatok: Tanári tapasztalat: A kitűzött célok megvalósulása (◊ a szövegértési képesség edzése; ◊ érdeklődés felkeltése; ◊ az olvasás mint izgalmas tevékenység magtapasztalása; ◊ A vonatkozó tananyaghoz kapcsolódó kiegészítő anyag elsajátítása; ◊ a tanult korszak „átélése”, a mélyebb megismerés lehetősége ◊ gyakorolták a csapatmunkát)

A diákok tapasztalata: „A szövegértés projekt számomra első hallásra is izgalmas volt, mivel a nyelvtan/irodalom e részét különösen kedvelem. Készítettünk egy nagy társasjátékot, amivel egy kis versenyszellemet vittünk az órába, így mindenki élvezhette, és megpróbált igyekezni, mindent részletesen átgondolni, hogy léphessen tovább a táblán, és hogy megelőzzön mindenkit. A szöveget és a feladatsort végigolvasva az osztály olyan dolgokat, információkat hallott, amitől nagyon sok embernek leesett az álla. A feladatok között voltak könnyebbek is, nehezebbek is, ezért mindenki tudott pontokat szerezni, és lépni a magunk fabrikálta társasjáték tábláján. A tennivalókat csoportban oldottuk meg, így erősítettük egymást, mert mind másból vagyunk jók. Elosztottuk a munkát, és valaki olvasott, valaki értelmezett, valaki írt, így mindenre jutott időnk. A feladványok között volt olyan, amiben idegen nyelvi ismereteinkre támaszkodhattunk. A gimnáziumban 8 o. alatt összesen 3 nyelvvel, latinnal, némettel és az angollal ismerkedtünk meg, bár így is akadtak nehézségek. Nekem a csapatjáték nagyon a szívem csücske, szóval élveztem, és úgy láttam, hogy a többiek is.” (Pekár Áron 8./8 osztályos tanuló)

Köszönöm a figyelmet!