Az Európai Unió regionális politikája I.. Európában eltérő természeti, társadalmi, gazdasági adottságú térségeket találunk  eltérő életfeltételek, jövedelmek,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

A korrupció észlelése, elfogadása és gyakorlata Keller Tamás – Sik Endre Tárki Európai Társadalmi Jelentés, 2009.
A MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG XI. VÁNDORGYŰLÉSE Az új európai kohéziós politika November 22. Kaposvár PhD hallgató SZIE Enyedi György Regionális.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Az Európai Unió létrejötte, bővítésének állomásai
EU alapismeretek E-Learning.
Az Európai Unió nyelvpolitikája
Nemzetgazdaságunk ágazati megoszlása a GDP%-ában
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
Az adórendszerek változásai az elmúlt évtizedekben Halmosi Péter.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Az Európai Unió története
Területfejlesztési alapfogalmak, stratégiai típusok
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. EU ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Jeney László A város–vidék kettősség mint felértékelődő térszerkezeti elem az ezredforduló Európájában Új elemek a vidékfejlesztésben A Magyar Regionális.
Urban Audit Az egységes városstatisztikai adatbázis.
Intézményi fejlettség a Duna-stratégia makrorégióban
Térszerkezeti sajátosságok Közép-Kelet-Európában
Nyugat-Magyarországi Egyetem Közgazdaságtudományi Kar
Dr. Jeney László A nagyváros–vidék kettősség erősödése Európa gazdasági térszerkezetében Magyar Tudomány Ünnepe 2008 „Európa változó terei” Tudományos.
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
MTA Regionális Kutatások Központja APARADIGMAVÁLTÁS SZÜKSÉGESSÉGE A TERÜLETFEJLESZTÉSBEN HORVÁTH GYULA ________________________________ MTA Regionális.
EU II..
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Felsőoktatási munkatársak képzési célú mobilitása - STT 2014/2015.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
„Családtámogatások, rugalmas munkavégzési formák és társadalmi kohézió” műhelykonferencia Budapest, november 24. Dr. Pulay Gyula, főigazgató, ÁSZ.
Controlling a gyakorlatban Nemzetgazdasági controlling, Eger és Kelet-Magyarország szerepe a nemzetgazdaság fejlődésében dr.Bamberger Anna Magyar Controlling.
Controlling a gyakorlatban Dr. Szegvári Péter kormány-főtanácsadó Magyar Controlling EgyesületMiniszterelnöki Kabinet Uniós körkép - Az európai regionális.
Kormányszóvivői tájékoztató. Tájékoztató a gazdaságról Dr. Veres János pénzügyminiszter szeptember 14.
GLOBAL CORRUPTION BAROMETER 2010 Globális Korrupciós Barométer Közvéleménykutatás az emberek korrupcióval kapcsolatos tapasztalatairól December 9.
Társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek Régiók, megyék, kistérségek.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
Folie 1 Ausztria mint gazdasági telephely Európai üzleti tevékenységének kiindulópontja Peter Ch. Löschl ABA-Invest in Austria Budapest, October
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
Pályázatírás módszertana
Foglalkoztatás-politika
Az Európai Unió bővülése Vincze János, 12. osztály Fazekas Mihály Gimnázium Debrecen >
Trendváltás a termékenység és a női foglalkoztatás kapcsolatában Dr. Pulay Gyulának, az ÁSZ Kutató Intézete főigazgatójának előadása „Tudomány a gyarapodó.
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
MTA Regionális Kutatások Központja A DUNA - AZ EU VII. KORRIDORA Horváth Gyula MTA Regionális Kutatások Központja 2008.
Hogyan pályázzunk ? Az EUGA program az innováció szolgálatában Vicze Gábor.
Az Európai Unió.
Európa regionális földrajza
Közigazgatási Jog 4 Európai Közigazgatás, 5. előadás október Az Európai Unió területi-helyi közigazgatása 3.1. Regionalizmus az EU-ban integráció.
1 Regionális gazdaságtan 9. előadás A regionalizmus és regionális politika az Európai unióban.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
Tankötelezettségi korhatárok nemzetközi összehasonlításban
regionális politikája
Európai Uniós ismeretek Az európai integráció kialakulásának története.
Duna Stratégia – Duna menti Kamarák Szövetsége Budapest Kiss Ervin DCCA és BKIK főtitkár.
„A régiók kialakulásának jogi és társadalmi előfeltételei, gazdasági szerepük” „nincs olyan régióalkotási lehetőség, amely homogén területeket fog össze,
Az EU regionális politikája
Régiófogalmak, régióformáló folyamatok
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Európai Uniós ismeretek
Régiófogalmak, régióformáló folyamatok
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Foglalkoztatás, szakképzés, jó gyakorlatok
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
A politika feladatai a kutatásban, a fejlesztésben és az innovációban
Régiófogalmak, régióformáló folyamatok
A nagyváros–vidék kettősség az európai térszerkezetben
Friedrich Ebert Stiftung Szociális párbeszéd és ipar 4.0 konferencia
Előadás másolata:

Az Európai Unió regionális politikája I.

Európában eltérő természeti, társadalmi, gazdasági adottságú térségeket találunk  eltérő életfeltételek, jövedelmek, eltérő fejlettségű térségek EU15: a legfejlettebb és legelmaradottabb térségek között közel háromszoros a különbség, EU25: közel ötszörös De vezérlőelv (EU): európai szolidaritás, egység erősítése, stabilitásra törekvés

Európai Unióban egyik kiemelt feladat: a térségek közötti társadalmi-gazdasági különbségek mérséklése, az elmaradottak felzárkóztatása, s így a belső társadalmi, gazdasági kohézió erősítése Ennek eszköze a regionális politika, jelenleg a közösségi költségvetés közel 1/3-át teszi ki a regionális politikai célok megvalósítása Ehhez szükséges: országok alatti területi beosztás (régiók), regionális statisztikák (kiemelt indikátorok), területi elemzések; EZ (IS) REGIONÁLIS TÁRSADALOMFÖLDRAJZ Ezekre épül a területi politika!

I.Milyen tevékenységet jelent a regionális politika? II.Mi a régió? Milyen regionális szintek vannak az Európai Unióban? III.Milyen regionális statisztikák állnak rendelkezésre? IV.Milyen területi egyenlőtlenségek figyelhetők meg az Európai Unióban? V.Milyen térszerkezeti modellek készültek? VI.Hogyan kezeli az EU regionális politikája a területi különbségeket? Fő kérdések:

A regionális politika (vagy más néven területfejlesztés) fő feladata: a térségek közötti – elsősorban fejlettségi – egyenlőtlenségek mérséklése, a hátrányos helyzetű, lassan fejlődő vagy válságba jutott térségek felzárkóztatása, s így egyensúly teremtése a térségek között. Ennek módja a térben zajló társadalmi-gazdasági folyamatokba való beavatkozás. I. REGIONÁLIS POLITIKA

törvényi szabályozást kiépített intézményrendszert szakmai döntéshozókat tudományos hátteret, kutatásokat (széles szakmai tábor) területi keretet (régiók) területi statisztikai adatokat Mit igényel a regionális politika:

többféle területi szinten működik (ország, regionális szintek) decentralizált (nem dekoncentrált) szorosan kötődik ágazati politikákhoz (gazdaság, közlekedés stb.) Nem összekeverendő: Területfejlesztés Településfejlesztés Területrendezés Vidékfejlesztés Jellemzők (ideális esetben):

1.Helyzetfeltárás 2.Területfejlesztési koncepció 3.„Vertikális, horizontális” egyeztetés 4.Területfejlesztési program 5.Jóváhagyás 6.Pénzügyi fedezet előteremtése (helyi költségvetésből, külső források – állam, integráció, cégek, szervezetek stb.) 7.Pályáztatás 8.Monitoring 9.Hatásértékelés És kezdődik elölről. Működési mechanizmus:

II. RÉGIÓ, REGIONÁLIS SZINTEK AZ EU-BAN térkategóriai fogalom, nincs rá egységes definíció, rokon(?) fogalmak (térség,területegység,körzet,tartomány stb.) térbeli szerveződés – térszervezés közötti különbség (pl. egy város agglomerációja); törekvés a térszervezéskor: térbeli szerveződés figyelembevétele régió használatos: területi szint az országos és a települési szint között – Európai Unióban is tervezési statisztikai régió (határok) – „ország az országban” (kohézió, identitás, intézményesülés)

Régiók az Európai Unióban: Igazgatás!

NUTS – Nomenclature des Unites Territoriales Statistiques (területi statisztikai egységek jegyzéke, 1970-es években hozták létre) Cél: egységes területi beosztás legyen adatgyűjtési szempontból Gentleman’s agrements, majd 2003-tól egységes szabályozás (Regulation No 1059/2003 EK rendelet) Jellemzői:  5+1szintű (0,1,2,3,4,5), hierarchikus rendszer  1,2,3 regionális, 4,5 lokális szint  heterogén rendszer

Jelentős a heterogenitás népesség- és terület szempontjából: Pl. NUTS 2 szinten - terület relatív szórása 130% - népesség relatív szórása 87%

NUTS szintek (1,2,3) az Európai Unióban Szürke = nem közigazgatási szint JELENTŐS HETEROGENITÁS KÖZIGAZGATÁSI SZEMPONTBÓL

Országok csoportosítása területi közigazgatás szerint (egy verzió):  föderalizált államok (pl. D, A, B)  regionalizált államok (pl. I, E)  decentralizált államok (pl. F, P)  unitárius államok (pl. GB, GR, DK, SF, NL) Az országok különböző területi szintjei egy-egy külön történet. pl. Görögország, Olaszország, Franciaország Politikai, gazdasági stb. okok alakítják a különböző területi beosztásokat. (etnikumok, támogatásra jogosultság stb.)

4. szint 5. szint kistérségek települések (168) (3135) (2001-ben)

NUTS 2 régiók Magyarországon

Szükség van: adatbázisokra – területi (regionális és országos) Tagállamoktól adatok az EU statisztikai osztályainak számára (EU Statisztikai Hivatala = Eurostat) Adatbázisa: New Cronos több mint 260 millió gazdasági és társadalmi adat (EU tagállamok, régiók, EFTA országok, USA, Japán …) Havi, negyedéves, éves adatok Lekérhető, megvásárolható III. TERÜLETI STATISZTIKA AZ EU-BAN

Hat szint: Theme, Domain, Collections, Groups, Subjects, Tables. Országos adatok: Theme 1. General Statistics (Ezen belül: REGIO adatbázis) Theme 2. Economy and finance Theme 3. Population and social conditions Theme 4. Industry, trade and services Theme 5. Agriculture and fisheries Theme 6. External trade Theme 7. Transport Theme 8. Environment and energy Theme 9. Research and development

Statisztikai kiadványok, adatokkal, táblázatokkal, ábrákkal

REGIO adatbázis – regionális adatok (NUTS 0,1,2,3)

Adatbázis változott: a) Tartalmilag - átalakult az indikátorok köre: változó társadalom, gazdaság, változó „problémák”; társadalom mire „érzékeny” b) Formailag - bővült az új tagállamokkal, régióikkal - adatok mellett térképek, szöveges elemzések stb. Statisztikai Évkönyv (NUTS 0,1,2) (Regions: Statistical Yearbook) Válogatott mutatók

Oktatás: iskolai végzettség Munkaerőpiac: munkanélküliségi ráta (teljes, hosszú távú, női, fiatalkorú) foglalkoztatási ráta Demográfia: népességszám népsűrűség korosztályos megoszlás Gazdaság: GDP/fő foglalkozási szerkezet (mg., ipar, szolg.) bejegyzett találmányok száma 1 millió lakosra Fő indikátorok (Kohéziós jelentés 2004):

Kiemelt: a fejlettség területi különbségei és ezek alakulása Fejlettség több dimenziós, több mutatós, hely-, idő- és társadalomfüggő jelenség Nemzetközileg használt: GDP, GNP Értéktermelés korrigálása (GDP kritikái…): pl. GPI (Genuine Progress Indicator) HDI (ENSZ) EU-ban a fejlettség mérése: GDP/fő (PPS(P), Euro) EU15(25)=100% (de előtérbe került: háztartások jövedelme)

REGIO kiegészül városi statisztikákkal (Urban Audit, jelenleg II.) 189 várost jelöltek ki (+60-at egy Phare program keretében a csatakozó országokból) 333 változót gyűjtöttek, állítottak össze az alábbi blokkokban: demográfia (népesség, nemzetiség, háztartási statisztikák), társadalmi jelzőszámok (lakás, egészségügy, bűnözés), gazdasági jelzőszámok (munkaerőpiac, üzleti élet, jövedelmek), lakossági aktivitás (választások, helyi önkormányzat), oktatás-képzés (oktatási lehetőségek, képzettség), környezet (klíma, légszennyezés, vízszennyezés, hulladék, energiafelhasználás), közlekedés-szállítás, infrastruktúra, kultúra-rekreáció (turizmus, kulturális lehetőségek).

Kohéziós jelentések Cél: a társadalom és gazdaság regionális egyenlőtlenségeinek feltárása, az egyes területi folyamatok nyomon követése Alapkutatások Kohéziós Fórum (European Cohesion Forum) Ezekre építve a regionális politika kialakítása az EU-ban. IV. REGIONÁLIS EGYENLŐTLENSÉGEK

FEJLETTSÉG (GDP/fő) Grafikus megjelenítés – diagramok, grafikonok Országos szint

Országokon belüli egyenlőtlenségek – „A” verzió

Terjedelem: maximum – minimum (relatív terjedelem: (max – min) / átlagDE pl. kiugró értékek

Országokon belüli egyenlőtlenségek – „B” verzió DE: nincs „súlyozva” (egy pont = egy régió, de mekkora népességű?)

A területi egyenlőtlenség nagysága (mérése): Területi egyenlőtlenségi mutatók (Hoover-index, súlyozott relatív szórás, Theil-index, GINI, Lorenz-görbe stb.) révén a)térbeli összevetés b)időbeli összevetés c)kettő együtt

ORSZÁGOK (NUTS 2 egységek száma) Hoover-index (%) 2000 ORSZÁGOK (NUTS 2 egységek száma) Súlyozott relatív szórás (%) 2000 Magyarország (7)16,2Csehország (8)41,8 Csehország (8)13,3Szlovákia (4)41,2 Szlovákia (4)12,9Románia (8)37,5 Belgium (11)12,7Belgium (11)36,6 Olaszország (20)12,1Magyarország (7)36,3 Románia (8)11,9Nagy-Britannia (37)34,0 Portugália (7)11,5Olaszország (20)26,7 Franciaország (22)10,5Portugália (7)24,5 Finnország (6)10,3Franciaország (22)28,0 Spanyolország (18) 9,9Németország (40)24,6 Németország (40) 9,5Finnország (6)24,0 Nagy-Britannia (37) 9,4Lengyelország (16)23,8 Lengyelország (16) 8,9Spanyolország (18)22,0 Ausztria (9) 8,5Ausztria (9)21,0 Bulgária (6) 8,0Bulgária (6)19,3 Svédország (8) 7,8Svédország (8)19,6 Írország (2) 7,2Írország (2)16,3 Görögország (13) 5,9Görögország (13)14,2 Hollandia (12) 5,8Hollandia (12)14,0 Dánia (1)– – Luxemburg (1)– – Észtország (1)– – Lettország (1)– – Litvánia (1)– – Szlovénia (1)– –

Litvánia29,029,234,842,553,5 Lengyelország39,342,142,945,850,9 Egyesült Királyság49,348,649,351,050,1 Magyarország40,542,743,843,946,0 Észtország39,339,843,446,145,2 Németország42,342,542,943,644,0 Franciaország41,241,7 42,0 41,3 Csehország31,029,533,038,240,7 Belgium38,439,439,239,639,5 Portugália36,636,835,937,137,3 Szlovákia37,9 40,539,137,3 Bulgária33,233,025,426,633,3 Olaszország29,7 29,329,529,2 Dánia27,826,426,727,727,6 Ausztria29,328,928,227,527,4 Finnország21,623,322,125,025,7 Románia20,522,323,824,7 Lettország13,013,115,019,723,8 Írország20,721,523,823,623,7 Spanyolország22,222,423,023,523,7 Hollandia20,421,522,022,522,4 Görögország23,325,022,622,222,0 Szlovénia19,419,219,4 20,4 Svédország13,014,116,117,016,5 Az egy főre jutó GDP regionális (NUTS 3) egyenlőtlenségeinek változása (súlyozott relatív szórás) Forrás: EC 2002

A regionális egyenlőtlenségek változása

A területi egyenlőtlenség képe Térképek A fejlettség (GDP/fő, PPS) regionális egyenlőtlensége az EU-ban 2001

A fejlettség (GDP/fő, Euro) regionális egyenlőtlensége az EU-ban 2000

„Kitekintés” Területi fejlettségi egyenlőtlenség az EU-ban és az USA-ban

Más társadalmi mutatók is vizsgálat tárgyai: NépsűrűségMunkanélküliség