Vállalatgazdaságtan a gyakorlatban Bevezetés. 2 Követelmények  8:30-10:25  8:30-9:15.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Növekedés-támogatás M27 ABSOLVO. 2 Mi kell a növekedéshez?
Advertisements

Cash flow A vállalat működése, befektetései és pénzügyi tevékenysége által genarált pénzáramlásokat tartalmazó kimutatás. Az eredménykimutatásban és a.
Az üzleti tervezés alapjai
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Innováció konferencia
A Vállalkozásfejlesztési munkacsoport
Kockázatitőke-finanszírozás
e-NIVÓ zárókonferencia Jászfényszaru szeptember 23.
Az üzleti terv.
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott.
Üzleti terv.
10. Tétel Sikeresen működő üzletét az igényeknek megfelelően bővíteni szeretné. Ehhez szüksége van egy üzleti terv elkészítésére. Foglalja össze, hogy.
Versenyelemzés 8.fejezet.
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
Az Esőemberekért Egyesület által gondozandó elemek bemutatása.
MFG-Pro váll-ir. rendszer bemutatása
Értékesítési ajánlat elemei február. A termék koncepciója Tisztázandó a termék vagy szolgáltatás célpiaca.
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
Üzleti terv készítése Bevezetés. Követelmények  ogportal.tk/letöltések/2008 II/  ZH Elmélet Elmélet Gyakorlat Gyakorlat  Utolsó órára kiadott házi.
MUNKA-TERMELÉKENYSÉG
A VÁLLALKOZÁS 7. előadás.
Kérdések a ZH-hoz.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Az átalakulási formák felé mutató döntések célszerűsége a gazdálkodás, befektetés, működtetés, vagyoni érték szempontjából.
Piac és Profit - Pénzek a régióban március 21. Nézd meg kivel kötsz üzletet!
Új ügyfél nélkül mit érek én? Január 30.. Tartalom 1.Bemutatkozás 2.Értékesítés. Hatékonyan. 3.Jelzőlámpa az üzleti élet forgatagában 4.Több, mint.
A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE
Mit adhat egy jó controlling? A Kerry Hungária Kft. controlling rendszerének bemutatása Általános Vállalkozási Főiskola Vállalkozásszervező Szak 2003.
Mérleg, eredménykimutatás, cash flow
A BESZÁLLÍTÓI BEFEKTETŐ RT. TEVÉKENYSÉGÉNEK BEMUTATÁSA
Kérdések a második zh-hoz
II. Logisztikai tervezés
A diákat készítette: Matthew Will
Termelésmenedzsment Production Management
Az Euro One Számítástechnikai Rt. Egy távmunka-projekt bevezetésének tapasztalatai Vass Gábor gazdasági igazgató Euro One Számítástechnikai Rt December.
Sponsorare necesse est
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Az EEM helye a menedzsmentben
Controlling feladata A controlling időbeli dimenziói: 1. Stratégiai
Tananyag -koncepció. Célcsoport – céltevékenység Középiskolai tanulók A projekt keretein belül 1 -1 e-learning tananyagcsomagot.
Vállalati tanácsadás pályázatainak értékelése
Vállalkozói készségek fejlesztése
IV. Terjeszkedés.
IV. Terjeszkedés 2..
Vállalatgazdaságtan a gyakorlatban
Vállalati Gazdaságtan. Vállalati gazdaságtan Kötelező és ajánlott irodalom Kötelező irodalom: 1.Chikán Attila: Vállalatgazdaságtan, Aula,
Pénzügyi-számviteli mutatók
1 Költségvetés tervezés 6. előadás. 2 Tartalom A tervezési renaissance Az éves operatív terv Mitől függ az éves operatív terv hatékonysága?
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Külpiacra lépés az Európai Unióban – Gyurácz Németh Iván.
AZ ÖTLET Mit termeljek, mit gyártsak?. Hogyan hozzunk létre, hogyan működtessünk fenntartható szociális vállalkozást ?
BEVEZETÉS A VÁLLALATGAZDASÁGTANBA 5.
Szegmentáció & pozicionálás.
Kérdések a második zh-hoz A vizsgán mindkettő lesz.
Vállalkozásmenedzsment I.
IVSZ START-UP KONFERENCIA ÉS VERSENY ÁPRILIS 4. A versenyre való jelentkezés határideje: március 10..
Sági Sándor (Kontroll Pont ‘91 Kft). Üzleti terv Üzleti koncepció„Pénzügyi” terv Befektető tájékoztatása, pótlólagos pénzügyi forrás szerzése Folyamatos.
Kérdések VIZSGÁHOZ. VÁLLALKOZÁSI FORMÁK Mi szükséges egy üzleti vállalkozás sikeréhez? Hasonlítsa össze a Kft-t és a Bt-t, mint vállalkozási formát! Melyiket,
Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan dr. Sz abó G ábor Cs aba
ECONOMSOL a Kis- és Középvállalkozások kontrolling szolgáltatója
Kérdések a második zh-hoz
A VÁLLALKOZÁS 7. előadás.
VÁLLALKOZÁSI FORMÁK Mi szükséges egy üzleti vállalkozás sikeréhez?
Üzleti terv.
A STRATÉGIA KIALAKÍTÁSÁNAK FŐBB SZEMPONTJAI
Üzleti terv.
Előadás másolata:

Vállalatgazdaságtan a gyakorlatban Bevezetés

2 Követelmények  8:30-10:25  8:30-9:15

3 Alapkoncepció  Az eddig tanult ismeretek összegzése, új ismeretek elsajátítása  Gyakorlatok, Esetek értelmezése  Hetilapok, Napilapok, egyéb

4 Vállalatgazdaságtan  Kezdeti lépések Ötlet, lehetőség, technológia Ötlet, lehetőség, technológia  Üzleti terv Alapítás Alapítás Működés Működés Esetek Esetek Graphisoft Rt.Graphisoft Rt. Apenta Kft.Apenta Kft.

5 Vállalatalapítás  Kezdeti lépések Ki? Ki? Mit? Mit? Hogyan? Hogyan? Miért? Miért?

6 Vállalatalapítás  Kezdeti lépések Ki? Ki? MagánszemélyMagánszemély Vállalkozó Vállalkozó CégCég Bővítés Bővítés ÁllamÁllam

7 Vállalatalapítás  Kezdeti lépések Mit? Mit? Termelés versus SzolgáltatásTermelés versus Szolgáltatás Ehhez érteni kell (szakember) Ehhez érteni kell (szakember) Hogyan? Hogyan? CégformaCégforma Jogrend szerintJogrend szerint Egyéni versus TársasEgyéni versus Társas

8 Vállalatalapítás  Kezdeti lépések Miért? Miért? ProfitorientációProfitorientáció Non-profitNon-profit EgyébEgyéb

9 Vállalatalapítás  Összefoglalás Természetes személy vagy cég Természetes személy vagy cég Szolgáltatás, Termelés Szolgáltatás, Termelés Ev., Bt., Kft., Rt., Kkt., Kht., Alapítvány stb. Ev., Bt., Kft., Rt., Kkt., Kht., Alapítvány stb. Profit, Non-profit Profit, Non-profit

10 Vállalkozások, Vállalatok  Vállalat Jogi személyiséggel rendelkező vállalkozás Jogi személyiséggel rendelkező vállalkozás  Vállalkozás Igénykielégítés Profitszerzés Egy vagy több személy

11 Üzleti terv  A vállalat jelenét és jövőképét leíró dokumentum, amely feltárja a megoldásra váró problémákat, cselekvéstervet ad, ezek egymásra hatását, realitását bizonyítja.  Kompromisszum a célok és lehetőségek között, az operatív gyakorlati döntések alapja.

12 Üzleti terv  Általános leírás a vállalat működéséről  Alapítás versus Cégértékelés  Elkülöníti az egyes funkcionalitásokat

13 Üzleti terv  Célmeghatározás Piaci esélyek Piaci esélyek  Külső pénzügyi források segítése Hitel Hitel Alaptőke-emelés Alaptőke-emelés  Értékesítés Erős alkupozíció Erős alkupozíció  Operatív döndések Segíti a vezetői döntésfolyamatot Segíti a vezetői döntésfolyamatot

14 Üzleti terv  Előnyök Alapítás Alapítás Működés Működés Értékesítés (cég) Értékesítés (cég) 1. Vezetői összefoglaló 2. A vállalat értékelése (bemutatkozás) 3. Termék-szolgáltatás-paletta 4. Marketing terv 5. Működés terv 6. Vállalati hierarchia 7. Jogi Környezet 8. Pénzügyi terv, tőkeszerkezet 9. Mellékletek

15 1. Vezetői összefoglaló  Tömör összefoglalás Tervdőszakra vonatkozik Tervdőszakra vonatkozik Tevékenységismertetés Tevékenységismertetés Általános stratégia Általános stratégia

16 2. A vállalat értékelése  Vállalat jellege  Alapvető üzleti tevékenység  Ügyfélkör Leírás Leírás Kiszolgálás módja, tartalma Kiszolgálás módja, tartalma  Székhely, telephely Földrajzi elhelyezkedés Földrajzi elhelyezkedés Adottságok Adottságok  Fejlődési szakaszok megjelölése

17 3. Termék-szolgáltatás-paletta  Tulajdonság leírás Fizikai Fizikai Forma, alakForma, alak Vonzerő Vonzerő Fejlettségi szint Fejlettségi szint Első második stb. szériaElső második stb. széria FelhasználhatóságFelhasználhatóság

18 4. Marketing terv  Piaci viszonyok Reagálás Reagálás Versenytárs pozíciójaVersenytárs pozíciója Befolyásolás Befolyásolás Vevői oldalVevői oldal

19 4. Marketing terv  D-S Célpiacok Célpiacok Piaci szegmensek Piaci szegmensek  Versenytársak - Szövetségesek Konkurencia Konkurencia Egyéb külső tényezők hatásai Egyéb külső tényezők hatásai  Marketingstratégia  Piackutatás  Értékesítési prognózis  Egyéb anyagok Tanulmányok Tanulmányok Szándéknyilatkozatok stb. Szándéknyilatkozatok stb.

20 5. Működés terv  Előállítás módjának leírása Gyártás Gyártás Anyagbeszerzés Anyagbeszerzés SzállítókSzállítók Munkaerő-szükséglet Munkaerő-szükséglet Értékesítési lánc Értékesítési lánc VevőVevő SzállítóSzállító Termékfejlesztés Termékfejlesztés TervezésTervezés Karbantartás Karbantartás Külső tényezők Külső tényezők Földrajzi adottságokFöldrajzi adottságok

21 6. Vállalati hierarchia  Vezetők, tisztségviselők bemutatása Alapítók Alapítók Befektetők Befektetők Kulcsalkalmazottak Kulcsalkalmazottak Tanácsadók Tanácsadók  Szervezeti felépítés Egységek leírása Egységek leírása Jog és döntési körJog és döntési kör KoordinációKoordináció  Személyzeti politika Munkaerőszerzés Munkaerőszerzés Tovább- át- képzés Tovább- át- képzés

22 7. Jogi Környezet  Általános jogi környezet Jogrend Jogrend Működés jogi formái Működés jogi formái Keretszerződések Keretszerződések

23 8. Pénzügyi terv, tőkeszerkezet  Vállalat pénzügyi forrásai Tőkeszerkezet Tőkeszerkezet Tőkebevonás lehetőségei Tőkebevonás lehetőségei  Előrejelzés Teljesítmény Teljesítmény Megtérülés Megtérülés Adósságszolgálati kapacitás Adósságszolgálati kapacitás  Előrejelzés leírása Feltételrendszer Feltételrendszer ÁB, ktg, fedezet stb.ÁB, ktg, fedezet stb.  Tervezett dokumentumok Eredménykimutatás (1-5 év) Eredménykimutatás (1-5 év) Nyitó- Záró- Mérleg (+likviditási mérleg ¼ éves bontásban) Nyitó- Záró- Mérleg (+likviditási mérleg ¼ éves bontásban) CF CF

24 9. Mellékletek  Sajátosság  Önéletrajz  Stb.

25 Induló vállalkozás  Ansoff: „Az a cég, amelynek nincs stratégiája hosszútávon nem működőképes.” „Az a cég, amelynek nincs stratégiája hosszútávon nem működőképes.”  ÜT és/vagy credo  ÜT és/vagy credo  vízió misszió  vízió misszió  Milyen elemek szerepelnének? Termelő Termelő Szolgáltató Szolgáltató

26 Magyarországi nagyok Ön szerint? Mutató Nettó árbevétel Export árbevétel Üzemi eredmény Adózás előtti eredmény Saját Tőke Létszám változás

27 Magyarországi nagyok Mutató Kumulált érték (Mrd Forint) VáltozásBázis=2002 Nettó árbevétel ,1% Export árbevétel ,0% Üzemi eredmény ,0% AEE868+7,5% Saját Tőke ,0% Létszám440-1,4% Forrás: Figyelő TOP200