Óvoda-, és iskolapszichológia Magyarországon

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A nevelési tanácsadók szerepe a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos organikus okra vissza nem vezethető rendellenessége.
Advertisements

A Szily TISZK közösségfejlesztési szolgáltatása /2009/ Bemutatkozás a tagiskoláknak Fejlesztő pedagógusi szakszolgáltatás Iskolapszichológusi szakszolgáltatás.
MÉREI FERENC FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI ÉS PÁLYAVÁLASZTÁSI TANÁCSADÓ INTÉZET 1088 BUDAPEST, VAS U TEL.: Április 29.Németh Margit A
Korai fejlesztés, korai intervenció tapasztalatai Biztos Kezdet mentorképzés Velence Meszéna Tamásné Apáczai Nevelési és Általános Művelődési Központ.
Rendszerszemléletű megközelítés az iskolai agresszió megelőzésében és kezelésében November 30. Ódry Színpad.
 A pedagógiai munkát segítő feladatok jogszabályi környezetének ambivalenciája: • A nevelési és oktatási intézmények működéséről szóló 11/1994. MKM rendelet.
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Az iskolai szociálismunka
JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK, ÚJ FELADATOK A NEVELÉSI TANÁCSADÁSBAN
3. alprojekt A hátrányos, ill. halmozottan hátrányos helyzetű, a sajátos nevelési igényű illetve tanulási nehézségekkel küzdő tanulók fejlesztésére létrehozandó.
A szaktanácsadás támogató szerepe
A FEJLESZTŐ PEDAGÓGIA SZEREPE AZ ÓVODÁBAN
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /
Előadó: Faragóné Bircsák Márta
A Megyei Pedagógiai Intézet szolgáltatásai a 2013/2014-es tanévben
MÉREI FERENC FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI ÉS PÁLYAVÁLASZTÁSI TANÁCSADÓ INTÉZET
Csillag Ferenc MFPI közoktatási szakértő
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
Az iskolai könyvtárhasználat hazai innovatív példái
Dr. Nyitrai Ágnes, AVKF Paradigmaváltás a családi napközi ellátásra való felkészítésben június 1.
Méltányossági elvek a közoktatásban
A társadalmi kohéziót erősítő bűnmegelőzési és reintegrációs programok módszertani megalapozása-kiemelt projekt (TÁMOP 5.6.2/10-1),
Az agressziókezelés elmélete és gyakorlata
Varga Katalin Gimnázium (Varga Katalin Secondary School)
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
ISKOLAPSZICHOLÓGIA ELMÉLETBEN
Pályaválasztási és Pszichológiai Tanácsadó Osztály
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
A nevelési tanácsadás aktuális szakmai kérdései
A nevelési tanácsadás aktuális szakmai kérdései Martonné Tamás Márta Dr. Szvatkó Anna
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET TÁMOP /1-2F MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET A MENTORTANÁROK TEVÉKENYSÉGE JANUÁR
Egyensúlyban a világgal TÁMOP A konzorcium tagjai Zuglói Benedek Elek Egységes Gyógypedagógiai Zuglói Benedek Elek Egységes Gyógypedagógiai Módszertani.
Brazzorottó Jenőné elnök-igazgató
Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő tanulók ellátása a jogszabályi előírások alapján Ammerné Nagymihály Emília közoktatási szakértő.
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
A sajátos nevelési igényű gyermekek, és a pedagógiai szakszolgálatok finanszírozása 2008-ban Előadó: Dr. Gergőné Babina Jusztina- igazgatónő Egységes Pedagógiai.
Készítette: Gellénné dr. Nagy Valéria igazgató
1 Mégis, kinek az érdeke? Szakvélemények, tantárgyi felmentések a nevelési tanácsadó, a szakértői bizottság és az iskolák szemszögéből Fehérvári Katalin.
Munkamegosztás és együttműködés Iskolapszichológia a nevelési tanácsadó ellátó rendszerében Horváth Ágnes Klinikai szakpszichológus Zuglói Nevelési Tanácsadó.
Az óvoda-, és iskolapszichológia szakmai feladatkörei
Iskolapszichológia a Nevelési tanácsadóban
Korai tehetségnevelés
Pszichológiai és gyógypedagógiai diagnosztika
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Jelen és jövő a kistérségben
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
M.Tamás Márta Mentálhygiéne M.Tamás Márta
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Néder Katalin Ökoiskolai nevelési-oktatási program fejlesztése.
A tanárképzés szerkezete
Integráció és inklúzió
Pedagógiai hét 18. kerület PIHGY Iskolasegítő munkacsoport
Az Országos képesítési keretrendszer 0. szintje Katona Nóra ELTE, PPK, Pszichológai Intézet május 12.
Iskolapszichológus protokoll – vitapontok, dilemmák és megoldási javaslatok 2. N. Kollár Katalin és Martonné Tamás Márta március 22.
A többcélú kistérségi társulás finanszírozási gyakorlata Debrecen, Megyeháza-Árpád terem.
Pedagógiai szakszolgálatok és pedagógiai szakmai szolgáltatók a tehetséggondozásban Kállai Gabriella.
Iskolapszichológus protokoll – vitapontok, dilemmák és megoldási javaslatok N. Kollár Katalin és Martonné Tamás Márta február 1.
II. Kerületi PSZSZ Honfiné Nagy Andrea Gál Nóra
A pszichológiai mérés alapjai
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
A Fejér Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Bicskei Tagintézménye
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
A 20 éves MKNE és az ökoiskolák
Szakszolgálati feladatellátás a JNSZMPSZ Kunhegyesi Tagintézményben
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
főosztályvezető-helyettes
Előadás másolata:

Óvoda-, és iskolapszichológia Magyarországon M. Tamás Márta pedagógiai szakpszichológus Nevelési Tanácsadó és PSZK igazgató

Az előadás témakörei Hazai és külföldi történeti előzmények Szervezeti jellemzők

Történeti előzmények Képességmérés pl. Binet-Simon teszt Diagnosztizálás Pályaorientáció Tanulási problémákban való segítség

Külföldi történeti előzmények 1. Franciaország: iskolapszichológia és pályaválasztás - klinikai, pszichopedagógiai, pszichoszociális irányzatok Anglia: C. Burt 1913! Nevelési tanácsadók, ip. szervízhálózat Terápia - diagnosztika

Külföldi történeti előzmények 2. USA: gyermeknevelési tanácsadó 1896. tanulási és magatartási problémák klinikus – diagnoszta – tanácsadó szerep Németország: 1945 első iskolapszichológia szerviz egyéni tanácsadás – konzultáció, koordináció .

Hazai történeti előzmények 1. 60-as évek Nevelési Tanácsadók hálózatának megalakulása Harsányi István, Temesi Alfréd, Tunkli László: az iskolapszichológiai feladatok körülírása 70-es évek Tunkli László ELTE iskolapszichológia tantárgy tanítása

Hazai történeti előzmények 2. 1966-tól iskolai terepen Blumenfeld Gyuláné, Gádor Anna, Császár Ildikó, Halász Anna Szalainé Simkó Hilda 1972 „Útmutató a Nevelési Tanácsadó munkájához” pszichoterápiás ellátás kezdete

Hazai történeti előzmények 3. 1984. MM. Pszichológiai Szakbizottsága iskolapszichológus feladata: nevelőmunka segítése, pszichológiai kultúra terjesztése, társas kapcsolatok fejlesztése, egyéni differenciált bánásmód segítése 1983-84: iskolapszichológia kísérlet Galba Katalin, Kalamár Hajnalka, Kreácsik Judit, N. Kollár Katalin részvételével

Szakmai feladatok Pszichológus az iskolában = iskolapszichológus Hunyady Gy.-Templom J. 1989. Módszertani levél Primer prevenció: Gyermek – pedagógus – szülő segítése Iskolapszichológusok Országos Módszertani Bázisa – Porkolábné dr Balogh Katalin

Szervezeti keretek 1988: 30 iskolapszichológusi státusz Budapest, Debrecen Csepeli Nevelési Tanácsadó 90-es évek: nevelési tanácsadói hálózathoz kapcsolódás elindítása Intézményi státuszok óvodapszichológia

Törvényi háttér Kt. 1996. LXII. 13. §. – az alkalmazás feltételeiről Iskolapszichológus az lehet, aki Pszichológus és pedagógus, vagy Pedagógiai szakpszichológus diplomával rendelkezik

Törvényi háttér Kt 35.§. 4.bek. „…a nevelési tanácsadás elláthatja az iskolapszichológusi szolgáltatás feladatait is.” Munkaidő 40 óra/ 21 kontakt óra Szakszolgálati támogatás

Nehézségek Szervezeti – szakmai hovatartozás Egységes szakmai protokoll Szakmai felügyelet hiánya Szupervízió hiánya Munkamegosztás a szakterületek között Képzettség Statisztika

Pozitívumok, előnyök Változatos feladatok Kreativitás lehetősége Szellemi és fizikai aktivitás Együttműködés

Nevelési Tanácsadók Egyesülete www.nevtanegy.hu Magyar Pszichológiai Társaság Óvoda-, és iskolapszichológia Szekció www.mpt.hu tamas.marta@enternet.hu Iskolapszichológusok Országos Módszertani Bázisa ELTE VI.Izabella u.46. gyenei.melinda@elte.ppk.hu

Köszönöm a figyelmüket!