1 Mégis, kinek az érdeke? Szakvélemények, tantárgyi felmentések a nevelési tanácsadó, a szakértői bizottság és az iskolák szemszögéből Fehérvári Katalin.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az akadálymentesítés szakmai háttere, indokoltsága Horváth Péter SZMM Országos Fogyatékosügyi Tanács titkára Budapest, június 7.
Advertisements

A nevelési tanácsadók szerepe a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos organikus okra vissza nem vezethető rendellenessége.
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
Gyógytestnevelés tanítására felkészítő szakirányú továbbképzési szak
A sajátos nevelési igényű gyermekek, és a pedagógiai szakszolgálatok finanszírozása 2010-ben Előadó: Dr. Gergőné Babina Jusztina- igazgatónő Egységes Pedagógiai.
Molnár László tanügy-igazgatási igazgatóhelyettes BPI
A Nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény
Peőcz Veronika Béki Andrea
Bölcsőde – óvoda közös intézményként történő működtetése
Sajátos nevelési igényű (SNI) gyermekek utáni normatív hozzájárulások
3. alprojekt A hátrányos, ill. halmozottan hátrányos helyzetű, a sajátos nevelési igényű illetve tanulási nehézségekkel küzdő tanulók fejlesztésére létrehozandó.
Az együttműködés színterei a segítő pedagógus szemszögéből
A FEJLESZTŐ PEDAGÓGIA SZEREPE AZ ÓVODÁBAN
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /
Integrált oktatás az 50 éves Trefort SZKI-ban
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
SNI együttnevelés törvényi szabályozása és intézményi gyakorlata 2012
Jogszabályi változások a pedagógiai szakszolgálatok rendszerében
Csillag Ferenc MFPI közoktatási szakértő
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
A hatósági ellenőrzés Fonyódi Ilona vezető főtanácsos
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
TANULMÁNYOK FOLYTATÁSA KÜLFÖLDÖN. BEJELENTÉSI KÖTELEZETTSÉG AMENNYIBEN A TANULÓ MÉG NEM IRATKOZOTT BE MAGYAR ISKOLÁBA, A LAKÓHELY SZERINT ILLETÉKES ÖNKORMÁNYZAT.
Méltányossági elvek a közoktatásban
Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézség, sajátos nevelési igény
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Német nyelvtanárok a pedagógiai minősítés küszöbén;
Intézményegységünk működésének törvényi szabályozói:
A nevelési tanácsadás aktuális szakmai kérdései
A nevelési tanácsadás aktuális szakmai kérdései Martonné Tamás Márta Dr. Szvatkó Anna
4/2010. (I. 19.) OKM rendelet a pedagógiai szakszolgálatokról
A halmozottan hátrányos helyzetű általános- és középiskolások nevelését/oktatását segítő pedagógiai rendszer Győr, Mosolits Lászlóné, Ildikó.
A sajátos nevelési igényű tanulók ellátásának új törvényi szabályozása
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
Az esélyegyenlőséget szolgáló törekvések a törvényalkotásban, különös tekintettel az SNI témakörére.
GYÓGYPEDAGÓGUS ÉLETPÁLYA Ammerné Nagymihály Emília
A sajátos nevelési igényű tanulókkal kapcsolatos változások Dömötör Monika, gyógypedagógiai tanár szeptember 8.
Törvények, feladatok, vizsgálatok, szakvélemények,
Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő tanulók ellátása a jogszabályi előírások alapján Ammerné Nagymihály Emília közoktatási szakértő.
Szakképzési dokumentumok
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
Szakképzési szakértők szakképzési változásokra való felkészítése Sajátos nevelési igényű tanulók a szakképzésben Nemzeti Fejlesztési Alap Képzési Alaprész.
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
A NEVELÉSI TANÁCSADÓ SZAKVÉLEMÉNYE KIRÁLY GABRIELLA KLINIKAI SZAKPSZICHOLÓGUS, GYÓGYPEDAGÓGUS készült az Oktatási és Kulturális Minisztérium támogatásával.
A sajátos nevelési igényű gyermekek, és a pedagógiai szakszolgálatok finanszírozása 2008-ban Előadó: Dr. Gergőné Babina Jusztina- igazgatónő Egységes Pedagógiai.
Készítette: Gellénné dr. Nagy Valéria igazgató
14/1994 MKM r. változásai Nevelési tanácsadásra vonatkozó részek Dr. Szakács Katalin Készült az Oktatási és Kulturális Minisztérium támogatásával.
Iskolapszichológia a Nevelési tanácsadóban
RMÁI Kazinczy Ferenc Tagiskola Kincsesbánya, Iskola u. 1.
Integráló iskolák a közoktatásban
Sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók nevelésének-oktatásának törvényi szabályozása Összeállította: JANKÓ ISTVÁN.
Inkluzív pedagógia Előadó: Török Mária.
SNI gyerekek az iskolában (1.) A sajátos nevelési igény
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
A szaktanácsadó segítő szerepe
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Integráció és inklúzió
A KÖZOKTATÁSI TÖRVÉNYEK A MINDENNAPOK GYAKORLATÁBAN április 2. Pölöskei Gáborné regionális igazgató.
Telefon:72/
Sajátos nevelési igényű tanulók a szakiskolai programban Kapcsáné Németi Júlia.
Nagyné Heidenwolf Erzsébet Hallássérült gyermekek integrált oktatásának segítése.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
Év végi értekezlet.
A Fejér Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Bicskei Tagintézménye
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Szakszolgálati feladatellátás a JNSZMPSZ Kunhegyesi Tagintézményben
VÁLTOZÁSOK címszavakban.
Szakértés/szaktanácsadás módszertana
Előadás másolata:

1 Mégis, kinek az érdeke? Szakvélemények, tantárgyi felmentések a nevelési tanácsadó, a szakértői bizottság és az iskolák szemszögéből Fehérvári Katalin gyógypedagógus Ferencvárosi Nevelési Tanácsadó

2 ProblémafelvetésProblémafelvetés  Emelkedik a tanulási zavarral, nehézséggel küzdő gyerekek száma  Az elmúlt 10 év során ez a tendencia felerősödni látszik.

3  A nevelési tanácsadó esetforgalmában, és az iskola tanulói nyilvántartásában is reprezentálódik.  A létszámnövekedésben nemcsak a valódi tanulási zavarok jelennek meg.

4 Vizsgálati módszerek: Négy tanév esetforgalmának mennyiségi és minőségi elemzése  Ferencvárosi statisztikák  Országos adatok elemzése, összehasonlítás  Pedagógusok megkérdezése (kérdőív)

5

6

7

8 Országos adatok

9

10

11

12

13 A nevelési tanácsadó szerepének változásai a törvényi szabályozás tükrében:  Fogyatékos gyerekek szegregáltan  A speciális szükségletűek számára szegregált intézmények  LXXIX ktv. „Más fogyatékos”; „beilleszkedési zavar”; „tanulási nehézség”; „magatartási rendellenesség” – hab./rehab.  Mentesítési lehetőség, pozitív diszkrimináció érettségi vizsgán is.  Egyéni továbbhaladás

14 Újabb elnevezések, változások, módosítások :  SNI+BTM  BTM: gyűjtő elnevezés vagy súlyossági kategória ?  Organikus és nem organikus eredet  SNI a.) b.)

15 A nevelési tanácsadó működését jelenleg meghatározó jogszabályok :  évi LXXXVII. Törvény a közoktatásról szóló évi LXXIX. törvény módosításáról  7/2007. (II. 13.) OKM rendelet a képzési kötelezettségről és a pedagógiai szakszolgálatokról szóló 14/1994. (VI. 24.) MKM rendelet módosításáról

16 Szakmai dilemmák, ellentmondások:  Fogalmi bizonytalanságok  Zavar vagy nehézség?  Organikus vagy nem organikus?  Diagnosztikus nehézségek  Kompetencia kérdése  Érdekeltségek  Szakmai függés-függetlenség  Új szerepben: ellenőrzés; kötelezhetőség

17 Fogalmi bizonytalanságok  más fogyatékos  speciális szükségletű  sajátos nevelési igényű  b eilleszkedési, t anulási, m agatartási nehézség

18 Diagnosztikus nehézségek Standardizált vizsgálatok…Standardizált vizsgálatok… Intelligenciahányados ….Intelligenciahányados …. Környezeti hatások…Környezeti hatások…

19 Zavar vagy nehézség? Gyűjtőfogalom, vagy súlyossági kategória?

20 Kompetencia kérdése Ktv 35.§(4) Meghatározza a szakemberek körét, akik a tanulási nehézséggel küzdő gyereket elláthatják. 14/1994 MKM rendelet biztosítja szakszolgálatok szakmai kompetenciáit DE! Az iskolában, óvodában a pedagógus munkakörök között fejlesztőpedagógus azonban nem szerepel. Vagyis, bárki elláthatja!!!

21 ÉrdekeltségekÉrdekeltségek 1.Intézmény érdeke: Létszámproblémák megoldása Felelősség kérdése 2.Gyerek érdeke: Kedvezmények, mentességek Fejlesztés Felzárkózás

22 Új szerepben…  Önkéntesség  Ellenőrzés

23 Pedagógusok véleménye  A tanulási nehézségről  A nevelési tanácsadóról

24 A tanulási nehézség mögött álló leggyakoribb okok

25 Szegregáltan, vagy integráltan?

26 A szakvéleményből leginkább hasznosítható

27 Felzárkózási esélyek

28 Mi segíti a felzárkózást?

29 Köszönöm a figyelmet! Fehérvári Katalin

30