1 Mégis, kinek az érdeke? Szakvélemények, tantárgyi felmentések a nevelési tanácsadó, a szakértői bizottság és az iskolák szemszögéből Fehérvári Katalin gyógypedagógus Ferencvárosi Nevelési Tanácsadó
2 ProblémafelvetésProblémafelvetés Emelkedik a tanulási zavarral, nehézséggel küzdő gyerekek száma Az elmúlt 10 év során ez a tendencia felerősödni látszik.
3 A nevelési tanácsadó esetforgalmában, és az iskola tanulói nyilvántartásában is reprezentálódik. A létszámnövekedésben nemcsak a valódi tanulási zavarok jelennek meg.
4 Vizsgálati módszerek: Négy tanév esetforgalmának mennyiségi és minőségi elemzése Ferencvárosi statisztikák Országos adatok elemzése, összehasonlítás Pedagógusok megkérdezése (kérdőív)
5
6
7
8 Országos adatok
9
10
11
12
13 A nevelési tanácsadó szerepének változásai a törvényi szabályozás tükrében: Fogyatékos gyerekek szegregáltan A speciális szükségletűek számára szegregált intézmények LXXIX ktv. „Más fogyatékos”; „beilleszkedési zavar”; „tanulási nehézség”; „magatartási rendellenesség” – hab./rehab. Mentesítési lehetőség, pozitív diszkrimináció érettségi vizsgán is. Egyéni továbbhaladás
14 Újabb elnevezések, változások, módosítások : SNI+BTM BTM: gyűjtő elnevezés vagy súlyossági kategória ? Organikus és nem organikus eredet SNI a.) b.)
15 A nevelési tanácsadó működését jelenleg meghatározó jogszabályok : évi LXXXVII. Törvény a közoktatásról szóló évi LXXIX. törvény módosításáról 7/2007. (II. 13.) OKM rendelet a képzési kötelezettségről és a pedagógiai szakszolgálatokról szóló 14/1994. (VI. 24.) MKM rendelet módosításáról
16 Szakmai dilemmák, ellentmondások: Fogalmi bizonytalanságok Zavar vagy nehézség? Organikus vagy nem organikus? Diagnosztikus nehézségek Kompetencia kérdése Érdekeltségek Szakmai függés-függetlenség Új szerepben: ellenőrzés; kötelezhetőség
17 Fogalmi bizonytalanságok más fogyatékos speciális szükségletű sajátos nevelési igényű b eilleszkedési, t anulási, m agatartási nehézség
18 Diagnosztikus nehézségek Standardizált vizsgálatok…Standardizált vizsgálatok… Intelligenciahányados ….Intelligenciahányados …. Környezeti hatások…Környezeti hatások…
19 Zavar vagy nehézség? Gyűjtőfogalom, vagy súlyossági kategória?
20 Kompetencia kérdése Ktv 35.§(4) Meghatározza a szakemberek körét, akik a tanulási nehézséggel küzdő gyereket elláthatják. 14/1994 MKM rendelet biztosítja szakszolgálatok szakmai kompetenciáit DE! Az iskolában, óvodában a pedagógus munkakörök között fejlesztőpedagógus azonban nem szerepel. Vagyis, bárki elláthatja!!!
21 ÉrdekeltségekÉrdekeltségek 1.Intézmény érdeke: Létszámproblémák megoldása Felelősség kérdése 2.Gyerek érdeke: Kedvezmények, mentességek Fejlesztés Felzárkózás
22 Új szerepben… Önkéntesség Ellenőrzés
23 Pedagógusok véleménye A tanulási nehézségről A nevelési tanácsadóról
24 A tanulási nehézség mögött álló leggyakoribb okok
25 Szegregáltan, vagy integráltan?
26 A szakvéleményből leginkább hasznosítható
27 Felzárkózási esélyek
28 Mi segíti a felzárkózást?
29 Köszönöm a figyelmet! Fehérvári Katalin
30