1 Gazdasági változások a rendszerváltás után 1990-es évek: Első multinacionális cégek megjelenése Új management kultúra Keleti piac helyett nyugati piac Tömegtermelés helyett minőségi termelés
2 Emberi reakciók a változásra Változás támogatásának mértéke Első sokk Remény és ellenállás Végső elkeseredés Beletörődés, elfogadás Integráció + - Formálódás Normalizálódás Teljesítés Idő Gépek állásideje, átállási ideje növekszik Selejt százalékosan nő Vevői panaszok száma jelentősen nő Adminisztrációs költségek nőnek Balesetek száma, súlyossága nő Rejtett minőségi költségek nőnek Nő az alkalmazottak cserélődése Elvesztett vevők, szerződések, tenderek száma nő Új ügyfelek kliensek száma csökken ) ) ) ) ) ) ) ) ) Káosz Rendeződés Gépek állásideje, átállási idejecsökken Selejt százalékosan csökken Vevői panaszok száma jelentősen csökken Adminisztrációs költségek csökkennek Balesetek száma, súlyossága csökken Rejtett minőségi költségek csökkennek Csökken az alkalmazottak cserélődése Elvesztett vevők, szerződések, tenderek száma csökken Új ügyfele,k kliensek száma nő ) ) ) ) ) ) ) ) ) Vihar (Vita)
3 Új management igények Régi –Tudás –Képesség –Hozzáállás Új –Tudás –Képesség –Hozzáállás Teljesítmény = Tudás x Képesség X Hozzáállás
4 Tudás Minőségtudatosság Környezettudatosság Munkavédelmi tudatosság Nyelvtudás Magas informatikai ismeretek
5 Képesség Változási képesség Tanulási képesség Új ötletek elfogadásának képessége Kommunikációs képesség –Prezentáció –Oktatási képesség –Tárgyalástechnika Vezetési képességek Másként gondolkodás képessége Motivációs képességek Konfliktuskezelési képesség
6 Hozzáállás Motiváltság Állandó készenlét Az új, a jobb keresése Törekvés a minél magasabb teljesítmény elérésére
7 Paradigmák váltása ISO 9001 TQM (Total Quality Management) Deployment Balance Business Scorecard Toyota (Ford, Alcoa) Production System
8 A HR szerepének felértékelődése 1990 előtt a HR feladata adminisztratív jellegű volt 1990 után fontossága nőtt, egyre nagyobb szerepet kap a vállalati stratégia megvalósításában –Teljesítmény menedzsment rendszereket működtet –Karriertervezés –Munkaerő megtartó program –Motivációs program –Tehetségbank –Kompetencia alapú munkaerő beosztás –HR scorecard
9
10 Felmérés I.
11 Felmérés II.
12 A jövőkép és a stratégia fontossága