"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Kapcsolattartás a szülői házzal
Informális tanulás Horváth H. Attila. Az informális tanulás • „szerteágazó és laza fogalom, amely magába foglal számos különböző tanulási módszert, stílust.
Iskolai teljesítmény pszichológiai determinánsai
„Ezt egy életen át kell játszani”
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
1. TÁMOP /2 Kompetenciaalapú oktatás,egyenlő hozzáférés –Innovatív intézményekben Záró konferencia Mikszáth Kálmán Gimnázium, Postaforgalmi Szakközépiskola.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Fontosabb fogalmak Képesség :
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Szocializáció Fogalmak:
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A munka világával kapcsolatos tudás
Szociális kompetencia
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
A történelemtanítás általános funkciói, módszerei
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
A PEDAGÓGUSOK ÉRTÉKELÉSE
Nevelés és érték Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
Projektmunka.
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
A TÁRSADALMOSODULÁS LEGFONTOSABB FELTÉTELE A SZILÁRD IDENTITÁS TUDAT, VALAMINT AZ ALKALMAZKODÁSI-, A BEILLESZKEDÉSI-, ÉS A VISELKEDÉSI NORMÁK ELSAJÁTÍTÁSA.
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
Befogadó iskolák, befogadó pedagógus-közösségek
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Nevelés és nevelői attitűdök
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
Autonómia és felelősségvállalás
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Szociális, Életviteli és Környezeti Kompetenciák
OK! Tanársegéd Online Könyvek
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Összeállította: Patakfalvi Attiláné közoktatási szakértő
Út a sikeres tanuláshoz A tanítás és a tanulás módszertana
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók együttnevelésének.
Az iskola és a szülők kapcsolattartási formái a Csaholci Általános Iskola intézményében Készítette: Kádár Ágnes mesterpedagógus szaktanácsadó
Patócs Anikó március 17. Egészségismeret és –készség követelményrendszere.
Oktatói és módszertani megújulás a felsőoktatásban Dr. Balázs László főiskolai docens.
Intenzív családi foglalkozások o családi apartmanok számának bővülése o két napos programok.
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
A szocializáció folyamata
Tervezési folyamat.
Égigérő mesefa Biblioterápiás foglalkozások az életminőség javításáért
A gyakorlati képzés szemléleti hátterének és kereteinek meghatározása
Kakusziné Körtvélyesi Anikó
Szociális kompetencia
5. Tétel – A Life Long Learning
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Szociális kompetencia Készítette: Komoróczy Melinda, munkaközösség vezető

"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós attitűdök, kedvtelések és ellenszenvek gyakran sokkal fontosabbak, mint a nyelvtanórák, földrajzórák, vagy a megtanult történelmi tények. Mert alapvetően ezek az attitűdök számítanak később." (John Dewey 1938.) – Nincs új a nap alatt! Dewey reformpedagógusként 1938-ban megfogalmazott gondolatai 2012-ben is nagyon aktuálisak. A projekoktatás elméletének kitalálója.

Változások A közoktatásban végbemenő paradigmaváltás hatásai a mi életünket is gyökeresen megváltoztatta. Az eddigi ismeret-központú oktatást-nevelést felváltja kompetencia alapú. A szegregált nevelési forma helyett az integráció kerül előtérbe. Az egyik fő érv az együttnevelés mellett a SNI gyerekek szociális kompetenciáinak fejlesztése Paradigmaváltás az elmúlt évtizedekben a gyp-ban és a társadalomtudományokban új szemlélet, filozófia jelent meg a gyermeket és környezetét összefüggő rendszerként értelmezik, már nem fogyatékosságon, deficiten van a hangsúly, hanem az erősségeken és a szükségletek feltárásán. Az orvosi modellt felváltja egy pedagógiai vagy szociális modell.A másság természetes jelenség

A szocializáció értelmezése A szocializáció lényege: folyamat melynek eredményeként a biológiai lényként megszületett ember szociális lénnyé alakul, aki beilleszkedik a szociális térbe, azaz képes és késztetett a szociális környezet elvárásainak, normáinak, törvényeinek megfelelni. A szocializáltság fontos mutatója az együttműködés, a társadalmi érintkezés normáinak elfogadása, alkalmazása, az egyéni és közösségi érdekérvényesítés, az én és mások elfogadása.

A szociális kompetencia két alapvető eleme Az ember belső harmóniája és bizalma abban, hogy képes a társas környezetben eligazodni, valamint arra hatást gyakorolni; 2. Olyan attitűd- és képesség-csoport, amely a társas környezetben eredményes viselkedésminták elsajátítását és gyakorlását jelenti. Kiemelt feladunk, hogy megtanítsuk gyerekeinket eligazodni, és az elvárások szerint viselkedni társas környezetben. Ez különösen nehéz feladat számunkra amikor felsőben kerülnek hozzánk olyan gyerekek akik negatív viselkedésmintájukkal egy egész közösség addigi szabályait forgatja fel fenekestől. Drámajáték, szituációsjátékok

Néhány konkrét kompetenciaterület Az „ÉN” dimenziója Belsőkontrollt létrehozó érték- és motivációrendszer, erkölcsi fejlettség Hiteles magatartás kialakítása Reális önismereten alapuló önbizalom és önállóság Reális igényszint kialakítása, a kudarctűrés és a siker kezelésének képessége Kitartás, kellő akarati működés, a döntéshozás és felelősségvállalás képessége Önbizalomhiány sok-sok frusztráció illetve a másik véglet. Önállóságra nevelés fontossága túlzottan óvó-védő szülői magatartás kompenzálása. Reális igényszint kialakítása, mire vagyok képes, ezt nehéz eldönteni Gyakran önbizalomhiány miatt szükség van a buzdításra.

Társas dimenzió Decentrális, a másik szempontjának figyelembevétele Konstruktív alkalmazkodáson alapuló hiteles és hatékony kommunikáció Együttműködési készség Konfliktuskezelési készség Szervezőkészség Empátia, a másikra figyelés, az érzelmi ráhangolódás és megértés képessége Tolerancia, nyitottság a másik értékeinek és különbözőségeinek elfogadása A különböző társas szerepek megélése alakítása A szabályok alkotásának és elfogadásának képessége, szabálykövetés Együttműködési készség fejl kooperatív technikákkal. Empátia, másikra figyelés pl beszélgetőkör. A szabályok közös alkotása illetve a megszegés következményeinek közös kitalálása.

Kognitív dimenzió Problémamegoldó gondolkodás A véleményalkotás képessége, vitakészség Kreatív jegyek erősítése: rugalmasság, eredetiség, ötletgazdagság Nyitottság és kíváncsiság, sokrétű érdeklődés A legnagyobb kihívást gyerekeink számára ez a terület jelenti. Azonban egyéni sajátosságaikhoz mérten feladatunk ezen képességek fejlesztése is

Az iskola és a pedagógus szerepe A családok gyakran nem töltik be megfelelően gyermeknevelő funkcióikat fontos az iskola szerepe a gyermek személyiségfejlesztésében

A pedagógus szerepe meghatározó A pedagógus viselkedését és beállítódását a tanulók utánozzák (modelltanulás) fontos nevelői tulajdonságok empátia hitelesség melegség következettség

biztosítja a sikeres tanulás feltételeit, forrásait elsősorban „facilitátor” felkelti, megőrzi és folyamatosan fenntartja a tanulási kedvet, motivációt. Segíti, támogatja, szervezi a gyerekek önálló tapasztalat- és ismeretszerzését biztosítja a sikeres tanulás feltételeit, forrásait A tanulási folyamat megfigyelője és értékelője (pozitív és előremutató értékelés) Háttérbe szorul a hagyományos tanári szerepkör, mely szerint a ped teljes mértékben uralja a helyzetet, irányít utasít ehelyett a ped elsősorban mint segítő, másodsorba mint instruktor funkcionálnak. A frontális, ismeretközlő osztálymunka mellett hangsúlyosabbá válnak az új oktatási metodikák pl kooperatív módszerek-csoport és párosmunka, projektoktatás, differenciált tanítás-tanulás.

A szociális kompetencia fejlesztésének színterei iskolánkban

Különböző játéktevékenységek

Drámajáték

Lucázás

Rituálék, szilárd struktúrák kiemelkedő fontosságúak

Kooperatív csoportmunka

Projektmunka

A család

A ház projekt

A ló

Köszönöm a figyelmet!