Thomas S. Kuhn: A tudományos forradalmak szerkezete

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Informatikai tudásleképezés paradigmái és problémái Szekeres András Márk.
Advertisements

Az észlelés kulturális eltérései A valóság alternatív nézetei.
Kognitív nyelvészet Készítette: Molnár Dániel és Herczeg Renáta.
„Igazságügyi könyvszakértés és a könyvvizsgálat kapcsolata”
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Matematika a filozófiában
Tudás, közösség, hatalom
Kémiai Technológia Transzfer Kft. Egy pályázat előkészítése Hasznos tanácsok kutatóknak egy sikeres pályázat benyújtásához.
2. pódiumbeszélgetés Bécs december 4. Dr. Leopold Stieger Active Ageing a Centrope-ban.
Nem számít!. Nem számít! Lezárás Lényegi Részei HATÁRIDŐ BEMUTATKOZÁS JÓ STRATÉGIA, ÉS TAKTIKA TERMÉKLÉTRA KIFOGÁSKEZELÉS.
A tudomány természete Társadalomtudomány = Elmélet + kutatásmódszertan + statisztika Paradigma Eredetileg mintapélda (pl igeragozás) Adott tudós közösség.
Albert Einstein idézetek.
Készítette: Tóth Enikő 11.A
A többszörös összehasonlítás gondolatmenete. Több mint két statisztikai döntés egy vizsgálatban? Mi történik az elsõ fajú hibával, ha két teljesen független.
Az ICT hatása az oktatási folyamatra Paradigmaváltás az oktatásban.
T. Kuhn tudományfelfogása. Menet T. Kuhn és a Structure of Scientific Revolutions (1962) Tudományos Forradalmak Szerkezete (1984) A kumulatív tudomány(történet)
Elméletek a tudományos módszerről
Csabai IstvánELTE Komplex Rendszerek Fizikája Tanszék.
„A gyermek évszázada” Szabolcs Éva.
A tanári szerep A kezdő pedagógus (10).
A projektpedagógia elmélete és gyakorlata
Általános lélektan IV. Nyelv és Gondolkodás 2..
Matematika Eredete és története Kaszás Tamás.
Nemzetközi politikai gazdaságtan I.
Mi a filozófia? bevezetés. Mi a filozófia? bevezetés.
A „MÁSODIK ESÉLY” PROJEKT PEDAGÓGUS TOVÁBBKÉPZÉSI PROGRAMJAI
Gyermekvédelmi politika I. Levelező tagozat 2008/09. tanév/őszi félév.
Albert Einstein idézetek.
A társadalomtudományi kutatás módszerei
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 1. Előadás vázlata
Az érvelés.
1 1 1.
A konstruktivista pedagógia alapjai
A modern közgazdaságtan és a marxi elmélet kapcsolata
1. Bevezetés a tárgy célja: azoknak az eszközöknek és módszereknek a megismertetése és begyakoroltatása, melyek az érvelések megértéséhez, elemzéséhez,
2. Argumentációs szabályok (É 50−55) argumentációs szabályok meghatározzák, hogy mi mellett és mivel kell érvelni 1. a feleknek érveléssel indokolniuk.
Bevezető információk Terv volt egy könyv, de … Így kissé rövidített változatban az interneten: geo.u-szeged.hu/~rjanos/ Jegy: írásban – rövid kifejtős.
„A tudomány kereke” Szociológia módszertan WJLF SZM BA Pecze Mariann.
Fenntarthatatlan gazdaság avagy a „politikai korrektség” diszkrét bája.
Ne sírj, apám! – Don’t Cry Daddy! Apám meg én a kisszobában, csendes esti félhomályban, béke van, ő mégis sír. Én nézem, nézem meglepetten, szégyelli,
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
Naturalista filozófia Avagy milyen állásponton lehetünk azzal kapcsolatban, hogy hogyan épül fel a világ? Sipos Péter Budapest, 2007 október 10.
Irracionális Racionalitáselméletek versus Racionális Irracionalitáselméletek MAKOG 2006 Kőhegyi Gergely BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék BCE Mikroökonómia.
A csillagászat keletkezése
TÁMOP /A Tanulás, képzés, önfejlesztés Az elmúlt időszak fejlődési üteme, amely az élet minden területét jellemzi, elengedhetetlenné.
Karl Popper: A tudományos forradalmak racionalitása (1975) Készítette: Takács Viktória november 7.
A metafizika és a természettudomány. Különböző érzékszervi ingereket érzünk, melyeket alkalmi mondatokkal fejezhetünk ki. Pl.: a tej látványára a „Tej.
Tudományfilozófia Rédei Miklós
A tudományfilozófia két nagy tradíciója Bevett (elfogadott) nézet Kb A logikai pozitivizmus eszmei áramlatához tartozik R. Carnap, M. Schlick,
Laudan: A tudomány áltudománya Lehetséges-e szociológiailag megmagyarázni, hogy a tudósok miért fogadják el a vélekedéseiket a világról? -> Bloor állítása.
W.V. O. Q UINE A DOLGOK ÉS HELYÜK AZ ELMÉLETEKBEN (1981) Mészáros Zsuzsanna Tudományfilozófia szem.
Kémia szakmódszertani kutatások a Debreceni Egyetemen Tóth Zoltán.
A valószínűségi magyarázat induktív jellege
VI.1. A Principia jelentősége: a szintetikus elmélet A forradalmiság tartalma A forradalmiság tartalma a szintézis a szintézis a halmozódó tudás szükségszerűen.
A fizika története az ókortól Newtonig (folytatása lesz: Newton, A fizika története Newtontól napjainkig, Az atombomba története)
Az internetes keresési módszerek
Aldo Rossi ( ) The Architecture of the City.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az ökoiskolák előtt álló jelenlegi kihívások és a lehetséges válaszlehetőségek.
Algebrai logika Leibniz folytatói a 18. században: Lambert, Segner és mások. 19. sz., Nagy-Britannia: Aritmetikai és szimbolikus algebra. Szimbolikus algebra:
Érvelés vs. következtetés érvelés: definíció Az érvelés verbális, társadalmi és racionális tevékenység, amely arra irányul, hogy egy értelmes [reasonable]
JÖVŐKUTATÁSI PARADIGMÁK Magyar UNESCO Bizottság Társadalomtudományi Albizottságának Jövőkutatási Bizottsága Budapest, június 4. Dr. Hideg Éva egyetemi.
Mérő László egyetemi tanár ELTE Pszichológiai Intézet Innováció Netlock, december 2.
1 Tárgy- feladatelemzés módszerei Dr. Kaucsek György.
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
Bevezetés a filozófiába
A fizika mint természettudomány
Dialektika, logika, retorika, avagy miről lesz szó
Komplex természettudományos tantárgy
Tudásstruktúrák szerepe a befogadásban
Előadás másolata:

Thomas S. Kuhn: A tudományos forradalmak szerkezete Készítette: Gőgh Attila

Bevezetés Tudománytörténet Leíró történeti modell (vs. racionális rekonstrukció) Esszéisztikus stílus → (félre)értelmezések

„Akár radikális, akár konzervatív, progresszív vagy ciklikus, kifinomultan érvelő vagy irracionális, modern, posztmodern, sőt premodern vállalkozásként kívánod értelmezni a tudományt, Kuhn a te embered.” Thomas Nickles

Vázlat Mi minden a paradigma? A normál tudomány Tudományos forradalmak

Paradigma 1. Masterman összeszámolta (Masterman, Margarite (1970): The Nature of a Paradigm. In Lakatos I. – Musgrave, A. szerk.: Criticism and the Growth of Knowledge. Cambridge: University Press.) Eredetileg mintapélda, séma (pl. az igeragozásé) Egy adott tudós közösségre jellemző

Paradigma 2. Módszertani szabályok Alapkísérletek, mintafeladatok Szemléleti modellek, észlelési sémák Fogalmak és jelentésük Szóba jöhető entitások, ontológiai kategóriák

Paradigma 3. Értelmes problémák, jogos kérdések, elfogadható érvek Normák, képzés, szocializáció Intézmények: folyóiratok, kézikönyvek, szöveggyűjtemények

Normál tudomány 1. = a paradigma szellemében folytatott kutatómunka időszaka kísérlet, hogy „a természetet a paradigmából adódó, előre kialakított és elég merev keretbe erőszakolják bele” (46. o.) „termékeny szűklátókörűség”, a mennyiségi fejlődés

Normál tudomány 2. Adatgyűjtés, gyakorlatilag hasznos predikciók készítése Az elmélet szempontjából fontos mérések végzése A paradigma kifejtése, pontosítások Alkalmazás új területeken

Normál tudomány 3. Előny: nem kell mindig újrakezdeni, definiálni, fogalmakat tisztázni Hátrány: kirekesztés, problémák elnapolása, megfigyelések ignorálása

Normál tudomány 4. Metafora: rejtvényfejtés Fix problémamegoldó eljárások, strukturált feladat Jellegét tekintve ismert és biztosan létező megoldás Kudarc esetén a tudós hibázott

Tudományos forradalmak 1. = a domináns paradigma leváltásának és az új előtérbe kerülésének folyamata A politikai analógia jórészt találó: intézmények kerülnek válságba majd leváltásra NEM racionális módon történik a választás: inkommenzurabilitás

Tudományos forradalmak 2. „A politikai forradalmakhoz hasonlóan a paradigma megválasztásakor sincs magasabb szint, mint a szóban forgó közösség jóváhagyása. Így tehát amikor igyekszünk megtudni, hogyan is mennek végbe a tudományos forradalmak, nem csak a természet és a logika hatását kell majd megvizsgálnunk, hanem azokat a meggyőző érvelési módszereket is, melyek a tudományos közösséget alkotó, igen speciális csoportokra hatnak.” (132. o.)

Tudományos forradalmak 3. nincs paradigmafüggetlen értékelési standard, viszonyítási alap A paradigmák közötti vita „süketek párbeszéde” Példa: Newton és Einstein dinamikája

Tudományos forradalmak 4. A paradigmaváltás mint észlelési sémák kicserélődése „Hogy mit lát az ember, függ attól is, amit néz, és attól is, hogy a korábbi vizuális-fogalmi tapasztalatai minek a meglátására tanították meg.” (155. o.) Pl. Bruner és Postman kísérlete

Gestalt-switch

Tudományos forradalmak 5. A tudomány Gestalt-switchei esetében nincs külső viszonyítási alap ahhoz, hogy „valójában” mit nézünk, amikor valamit látunk Kopernikusz nem mondja, hogy: „Azelőtt bolygót láttam, most pedig egy holdat.” Hanem: „Régen bolygónak tekintettem a Holdat, de tévedtem.” A kutatók paradigmánként különböző világokban dolgoznak

Köszönöm a figyelmet!