Készítette: Kiss Éva.  A Maastrichti Szerződést követően kiépült oktatási politika alapjait a közösségi programok képezik  Szókratész program: feladata.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
EU és Magyarország 7. előadás A magyar állampolgárok jogai az EU-ban.
Advertisements

A Socrates / Grundtvig program pályázati lehetőségei.
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
A tanári mesterszakról és a TÁMOP 3.1.5/A pályázatról Stéger Csilla OKM Felsőoktatási Főosztály Pécs, november 18.
A bolognai folyamat 2006 Magyar Bálint oktatási miniszter december 14.
Ifjúságpolitika - A fiatalok, mint erőforrás -
1 Kormányszóvivői tájékoztató Az új felsőoktatási törvény március 9. Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének.
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program számokban Időtartam: Költségvetés: € – Ft/év Magyarországon.
A Lisszabon-folyamat és az oktatás képzés nemzeti politikája Dr
A személyek szabad áramlásának közpolitikai elemzése
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
Europass dokumentumok cégeknek We mean business, október 18.
Egy év az Európai Unióban Arató Gergely Budapest, április 29.
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
1 Kormányszóvivői tájékoztató Magyar Universitas Program június 16. A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja.
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
A bolognai folyamat – Párizs: Sorbonne-i Nyilatkozat Franciaország, Egyesült Királyság, Olaszország, Németország  hallgatói és oktatói mobilitás.
Az informatika oktatása a Debreceni Egyetem Informatikai Karán
Az informatika oktatása a Debreceni Egyetem Informatikai Karán
Az alapképzések bevezetésének tapasztalatai
1 Előadó: Tóth Anikó (Szabad bölcsészet szak, II. évfolyam) Kommunikáció az egyetemen Kommunikáció az egyetemen A Kommunikáció az egyetemen c. kurzus Kommunikáció.
Készítette:Keresztes Katalin Borbála KEKOAAF.PTE II. éves szabad bölcsészet szakos hallgató Óra: Kommunikáció az egyetemen Oktató:Viszket Anita
A mesterképzések lehetőségei a Bologna- rendszerben.
Nyíregyházi Főiskola március 6. Dr. Kokovay Ágnes Kompetenciaalapú képzés és a távoktatás.
A minőségirányítási rendszerek fejlesztésének aktuális kérdései Dr. Borda Jenő alprogramvezető.
Az Európai Unió és a sport, közvetlen brüsszeli pályázati lehetőségek
SZINTEK ÉS SZEMPONTOK AZ EURÓPAI FELSŐOKTATÁSI TÉRSÉGBEN Előadás a Felsőoktatási Kutatóintézet és az Oktatásügyi Közvetítői Szolgálat „Felsőoktatási konfliktusok”
Képesítési Keretrendszerek Európában
. Egy nemzeti képesítési keretrendszer lehetséges előnyei Vitaindító [ Derényi András ]
Jelentkezési Tendenciák Kutatás —Műhelykonferencia Budapest, június 16. Fábri István: Jelentkezési és felvételi tendenciák Magyarországon
2008. március 27. Magyar Tartalomipari Szövetség – A/016 – EQUAL IT mentor projekt.
Szakmai tanulási utak Előadás S truktúrák és folyamatok szekció SZABÓNÉ DR. BERKI ÉVA szakképzési és felnőttképzési szakértő VII. Nevelésügyi Konferencia.
Átalakulási prognózisok Temesi József egyetemi tanár, Bologna tanácsadó „Mesterképzések Magyarországon” Országos oktatási konferencia Felvételi Információs.
A bolognai rendszer Jogszabályok: 2005.CXXIX
Dr. Fodor Imréné Pécsi Regionális Képző Központ igazgatója
2012. január 25. Rozsnyai Krisztina 1 A felsőoktatás minőségbiztosítása Európában – a minőségbiztosítás és a nemzetköziesedés Rozsnyai Krisztina MAB Magyar.
Strukturális és Kohéziós Alapok
Leonardo da Vinci Program. A Leonardo da Vinci program az Európai Bizottság 1994-ben indult együttműködési programja a szak- képzés területén.
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés Oktáv Ráció Munkakultúra – szakképzési modellek Hajdúszoboszló február 3-5.
Az FSZ-, a felsőoktatás és a munkaerőpiac Bánhidyné Dr. Szlovák Éva CSc. főiskolai tanár, igazgató Hajdúszoboszló Február 7. Budapesti Műszaki Főiskola.
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
Kormányszóvivői tájékoztató 1 Tanulni és versenyben maradni felnőttkorban is.
Foglalkoztatáspolitika az Európai Unióban
TEMPUS KÖZALAPÍTVÁNY Október 30.. Tempus Közalapítvány tevékenységei Pályáztatás Képzés Tudásközpont.
Leonardo da Vinci projektek. Leonardo da Vinci program célkit ű zései a szakmai készségek és a szakmai tudás fejlesztése a szakmai alapképzésben résztvevők.
Tantervfejlesztési Hálózat építési Mobilitást segítő Támogatások forrás: „Magyar nyelven Európában” Budapest, április 1.
Balatonszemes Az Európai Unió szintű szociális párbeszédben való részvétel tapasztalatai.
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés az OKKR szempontjából Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet OKKR Műhelykonferencia 2010.
A KKK-rendszer és az OKKR viszonya a felsőoktatásban
Az intelligens, fenntartható és inkluzív növekedés stratégiája
Az UNESCO programja UNESCO Information for All Program (IFAP, I4-all) Az ismeretterjesztés és az élethosszig tartó tanulás előmozdítása érdekében könyvtárosok,
A Bologna-folyamat hatása az ifjúság munkaerő-piaci helyzetére
Az Erasmus - jelen és jövő - ELTE, Budapest, október 2. Bokodi Szabolcs Tempus Közalapítvány.
A MODERN IKT SZEREPE A MESTER-TANÁRKÉPZÉSBEN
2014. november 26. Tordai Péter igazgató Tempus Közalapítvány
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Társadalmi felelősségvállalás a felsőoktatásban Horváth Ágnes.
Social Europe Ifjúsági Foglalkoztatás október 31. Szeged Andor László, az Európai Bizottság foglalkoztatásért, szociális ügyekért és társadalmi befogadásért.
ANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK ANDRAGÓGIAI FEJLESZTÉSEK Mentális gyakorlatok Európa börtöneiben Molnár Attila Károly.
Történetünk  Nemzeti Pályainformációs Központ – 1999 óta  Euroguidance Hungary, Euroguidance hálózat tagja  Európai Bizottság: Leonardo Da Vinci >
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
NEMZETKÖZI EGYÜTTMŰKÖDÉSEK I. Kereskedelmi Vámkedvezmények Szabadkereskedelmi övezet Vámunió Közös piac II. Gazdasági Közös gazdaságpolitika III. Oktatás.
Duna Stratégia – Duna menti Kamarák Szövetsége Budapest Kiss Ervin DCCA és BKIK főtitkár.
Tempus Közalapítvány Balla Ágnes április 23.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Nemzeti Pályainformációs Központ
A Nemzeti Pályaorientációs Tanács (NPT) és a Regionális Fejlesztési és Képzési Bizottságok (RFKB) együttműködése TÁJÉKOZTATÓ ANYAG az RFKB pályaorientációs.
3. Tétel – Az Európai Unió oktatáspolitikája
Előadás másolata:

Készítette: Kiss Éva

 A Maastrichti Szerződést követően kiépült oktatási politika alapjait a közösségi programok képezik  Szókratész program: feladata az oktatási területek támogatása  Leonardo program: feladata a szakképzési együttműködés fejlesztése volt  Ifjúsági Európáért program: támogatta a fiatalok iskolarendszeren kívüli oktatását

 nagyobb hangsúlyt kap: - a foglalkoztatási helyzet javítása - az információs társadalom kiépítésének követelménye - egész életen át tartó tanulás - elektronikus tanulás  liszaboni stratégia

 Az EU-nak több egymást kiegészítő eszköz áll rendelkezésére, hogy oktatáspolitikai célkitűzéseit megvalósítsa, s a tagállamok oktatási gyakorlatait közös cél irányába lendítse.  Formális kényszer  Informális kényszer  Közösségi programok  Strukturális alapok  Hálózatok

 2006 november:,,az egész életen át tartó tanulás” program  Négy ágazati alprogram: - Comenius - Erasmus - Leonardo da Vinci - Grundtvig + transzverzális programok: legalább két ágazati alprogramot kell lefedniük

 Honnan ered a „bolognai folyamat” elnevezés? felsőoktatási modellt, illetve képzési formát jelent ( Bologna június 19.)  Kik vesznek részt a folyamatban? - 47 aláíró ország kormányzata - Európai Bizottság - Európai Tanács - UNESCO CEPES - Felsőoktatási intézmények és szereplőik - Munkaadók - Minőségbiztosítási ügynökségek

 a könnyen áttekinthető és összehasonlítható oklevelek rendszerének bevezetése  az alapvetően két fő cikluson alapuló felsőfokú képzési rendszer  a mobilitást segítő kreditrendszer bevezetése  a hallgatói és oktatói mozgásszabadság elősegítése  a minőségbiztosítás területén összehasonlítható kritériumok és módszerek kifejlesztése, amely az európai együttműködést támogatja  az európai érdekek és értékek megjelenítése a felsőoktatásban

 az aláíró országok felsőoktatásért felelős miniszterei két évenként találkoznak értekezleteiken - a beszámolók alapján minősítenek - a vitatott kérdésekben állást foglalnak - döntenek felvételi kérdésekben - súlypontozzák a tennivalókat - záró dokumentumot fogalmaznak meg a soron következő feladatokról

1. Az esélyegyenlőség megteremtése, a még fennmaradt szociális, gazdasági és kulturális korlátok lebontása 2. A felsőoktatási célok meghatározása a nemzeti és nemzetközi érdekek összehangolásával 3. A diplomások elhelyezkedési esélyeinek javítása és munkaadókkal való szorosabb együttműködés segítése 4. Az élethosszig tartó tanulás megvalósulásának elősegítése 5. A hallgató – centrikus oktatási struktúra megvalósítása 6. Az oktatás, kutatás és innováció céljainak összehangolása 7. Nemzetközi ügyek iránti nyitottság 8. A hallgatói mobilitás fejlesztése 9. A felsőoktatási rendszer transzparenciája 10. Költséghatékony oktatási módszerek és szerkezet megteremtése

 A felsőoktatás gyakorlatilag az egész világon egységesen három, egymásra épülő szakaszból, ciklusból áll: - alapképzés (3-4 év), ez a korábbi főiskolai szintnek felel meg - mesterképzés ( 1-2 év), ez a korábbi egyetemi szintet jelenti - doktori képzés ( 3 év), tudományos fokozat (PhD) megszerzésének a lehetősége

 Előnyök: - Ebben a rendszerben a hallgatók, oktatók és kutatók sokkal könnyebben utazhatnak és építhetnek nemzetközi kapcsolatokat - biztosítja, hogy a közösségi állampolgárok bármelyik tagállamban akadálytalanul továbbtanulhassanak - munkavállalóként, vállalkozóként kamatoztathassák megszerzett ismereteiket, szakképzettségüket

 tanulni egyéni tempóban.  a hallgató megválaszthatja az előrehaladás ütemét, de a képzésnek nem célja a tanulmányok idejének meghosszabbítása.  nincs többé félévismétlés  ha a hallgató nem teljesítette az előírt kredit számot, ebben az esetben is tovább haladhat  külföldi tanulási lehetőség.

 Horváth Zoltán: Kézikönyv az Európai Unióról  Horváth Zoltán és Ódor Bálint: Magyar EU- elnökség  rendszer.php rendszer.php 

Köszönöm a figyelmet!