Mediációs lehetőségek az iskola világában Önfejlesztő Iskolák Egyesülete XVII. Országos Konferencia Budapest, 2010. november 12-13.
Tartalom I. Konfliktusok II. Mediáció III. Iskolákban 1. Bevezetés 2. Eszkaláció, szintek 3. Kimenet II. Mediáció 1. Határok 2. Fázisok 3. Jellemzők III. Iskolákban 1. Áttekintés 2. Sárga Angyal 3. Karbantartás 4. Fejlesztés ÖIE XVII. Országos Konferencia | 2010. november 13. | Mediációs lehetőségek az iskola világában | Nagy Tibor 2
„Ha két ember mindig mindenben egyetért, az egyikük felesleges.” I.1. Bevezetés „Ha két ember mindig mindenben egyetért, az egyikük felesleges.” W. Churchill Az együttműködés megerőltető, a konfliktusban való elmélyedés automatikus. ÖIE XVII. Országos Konferencia | 2010. november 13. | Mediációs lehetőségek az iskola világában | Nagy Tibor 3
I.2. Konfliktusok eszkalációja © MIRA ÖIE XVII. Országos Konferencia | 2010. november 13. | Mediációs lehetőségek az iskola világában | Nagy Tibor 4
I.2. A konfliktusok szintjei érdek pozíció, követelés érzelmek érdekek, igények kapcsolatok, különböző jellemvonások ÖIE XVII. Országos Konferencia | 2010. november 13. | Mediációs lehetőségek az iskola világában | Nagy Tibor 5
I.3. Konfliktusok lehetséges kimenetei ÖIE XVII. Országos Konferencia | 2010. november 13. | Mediációs lehetőségek az iskola világában | Nagy Tibor 6
I.3. Konfliktusok lehetséges kimenetei delegálás, a hierarchia beavatkozik konszenzus alávetés kompromisszum menekülés a hierarchiára bízzuk megsemmisítés ÖIE XVII. Országos Konferencia | 2010. november 13. | Mediációs lehetőségek az iskola világában | Nagy Tibor 7
II.1. A mediáció határai Elválasztó határok bíróság mediáció terápia ÖIE XVII. Országos Konferencia | 2010. november 13. | Mediációs lehetőségek az iskola világában | Nagy Tibor 8
szervezet-fejlesztés II.1. A mediáció határai Összekötő határok szervezet-fejlesztés coaching mediáció terápia ÖIE XVII. Országos Konferencia | 2010. november 13. | Mediációs lehetőségek az iskola világában | Nagy Tibor 9
II.2. A mediáció fázisai bevezetés, mediációs szerződés témák és információk összegyűjtése érdekek tisztázása (pozíció érdek) kreatív ötletkeresés a megoldási lehetőségek értékelése és kiválasztása mediációs megállapodás és annak végrehajtása ÖIE XVII. Országos Konferencia | 2010. november 13. | Mediációs lehetőségek az iskola világában | Nagy Tibor 10
II.2. A mediáció jellemzői Szociális síkon dolgozik. Akkor alkalmas segítség, ha a probléma gyökere a kapcsolatban, az együttműködésben van. Kreatív, gyors, hatékony. A felek szabadon, önálló felelősséggel alkotják meg jövőbeli együttműködésük szabályait. Új jogrend jön létre, amely csak rájuk érvényes. Semleges. A mediátor semleges közvetítő. Nem képviselője, nem tanácsadója egyik félnek sem. Bizalmas. A mediáció során elhangzottakat minden résztvevő köteles titokban tartani. A mediátort a felek írásos hozzájárulása nélkül bíróság sem kötelezheti arra, hogy beszéljen az elhangzottakról. Nem bíróság. Nincs ítélet, nincs minősítés vagy értékelés. A konfliktus kezelése a kapcsolat, az együttműködés jövőjére koncentrál. Az ügy és a döntés végig a felek kezében van, nem máséban (ügyvéd, bíró). Eredménye nyitott. A konfliktus megoldásának csírája benne van a felekben. A mediáció az a folyamat, amelyet végigjárva a felek saját maguk jutnak el problémájuk megoldásához. ÖIE XVII. Országos Konferencia | 2010. november 13. | Mediációs lehetőségek az iskola világában | Nagy Tibor 11
III.1. Mediáció az iskolákban – Áttekintés Szereplők, lehetséges konfliktusok az iskolákban Minden iskola végiggondolhatja, melyik konfliktustípus nála a leggyakoribb, melyik a legsúlyosabb, legégetőbb, melyik hátráltatja leginkább a pedagógiai munkát, a szervezetet stb. horderő gyakoriság Pedagógusnak Tanulónak Szülőnek Munkatársnak pedagógussal tanulóval szülővel munkatárssal PÉLDA ÖIE XVII. Országos Konferencia | 2010. november 13. | Mediációs lehetőségek az iskola világában | Nagy Tibor 12
III.1. Mediáció az iskolákban – Áttekintés Mediációs lehetőségek az iskola világában három szinten: „Sárga Angyal” Karbantartás Fejlesztés ÖIE XVII. Országos Konferencia | 2010. november 13. | Mediációs lehetőségek az iskola világában | Nagy Tibor 13
III.2. Sárga Angyal mediáció mint ambuláns segítség konfliktuskezelés mint tűzoltás kitekintés: szervezetfejlesztés ÖIE XVII. Országos Konferencia | 2010. november 13. | Mediációs lehetőségek az iskola világában | Nagy Tibor 14
III.3. Karbantartás Nyitott szoba program: mint az üzemorvos alapozás (elmélet, gyakorlatok) (4 × 2 óra) indul maga a Nyitott szoba ÖIE XVII. Országos Konferencia | 2010. november 13. | Mediációs lehetőségek az iskola világában | Nagy Tibor 15
III.4. Fejlesztés tanácsadás konfliktusismereti tréning mediátorképzés osztályfőnöki óra diák békebíró-program (peer mediation) előfeltétel: a tanári kollégium tudjon róla és támogassa ÖIE XVII. Országos Konferencia | 2010. november 13. | Mediációs lehetőségek az iskola világában | Nagy Tibor 16
Kapcsolat Napvitézek Kft. 1075 Budapest, Károly krt. 3/a. www.napvitezek.hu (70) 778 6930 Nagy Tibor nagy.tibornak@invitel.hu (28) 415 981 (20) 9533 128 Dr. Tiber Péter tiber@invitel.hu (30) 949 1664 ÖIE XVII. Országos Konferencia | 2010. november 13. | Mediációs lehetőségek az iskola világában | Nagy Tibor 17