Látványos űrtani kísérletek - űrtan az iskolában - Neizer Zita ŰRTANítás Munkaműhely, 2004. 04. 17., szombat.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TIOP 1.1.1/09/ Angol nyelvi modulok feldolgozása tanulói laptopok segítségével.
Advertisements

A kompetenciafejlesztés lehetőségei az iskolai tantárgyakon keresztül
Comenius program készítette: Zakhariás Laura. „Egész életen át tartó tanulás“ Oktatás támogatása, minden korosztály számára, több programon keresztül:
A Garay János Gimnáziumban
Kossuth Lajos Kéttannyelvű Fővárosi Gyakorló Műszaki Szakközépiskola
Programjaink fizikából a es tanévben
Orvosi széntabletta adszorpciójának vizsgálata ammóniával
A tanári munka sikerességének vizsgálata a pedagógiai attitűdök, a tanár-diák viszony és az iskolai élmények összefüggésrendszerében Indoklás.
Tudomány – „természetesen” – a Belvárban! TÁMOP / azonosító számú projekt Szakmai munka az Öveges laboratóriumban Szilágyi Tibor laborvezető.
Készítette: Galán Anita Debreceni Egyetem Szociálpolitika MA, I. évf.
Gimnáziumi tagozat 9. a normál tantervű 9.b nyelvi előkészítő.
Nyílt napok látogatottsága
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
Aki tudja, csinálja, aki nem tudja, tanítja, aki tanítani sem tudja…
Természettudományok fizika, kémia, biológia Céljaink  Szemléletformálás (tanórán és azon kívül is)  Gyakorlatias tudás  Egyéni tehetséggondozás  Felkészítés.
RACIONÁLIS GYÓGYSZERTERVEZÉS MOLEKULASZERKEZETI VONATKOZÁSOK.
Környezettechnika A 13. C osztály részére 2011/2012.
Dudley Challenge Harmath Zsolt, Menczel Dániel. Dudley Challenge 2000 Problémamegoldó utazás én indult a weblap 6 nap alatt 80 iskola nevezett.
Informatika matematika speciális tagozat - tematika évfolyam -
Kémiai anyagok felhasználása az iparban Comenius-project.
Karácsonyi János Katolikus Gimnázium
Kémiai reakciótipusok
Webdesign I - Oldaltervezés alapelvek. I. Tartalom-elhelyezés az oldalon ALAPELVEK 1.Mindig értékes és érdekes tartalom jelenjen meg az oldalon! 2.A tartalom.
Sokszínű Digitális Tanítás főszerkesztő-helyettes
Önleíró adatok: XML INFO ÉRA, Békéscsaba
(tömegpontok mozgása)
VITORLÁZÓREPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
REGIONÁLIS GAZDASÁGTAN
Ergonómiai elvek prezentáció készítésekor
Vizminőség vizsgálat a biotikus index használatával
„Jó gyakorlatok” Nagyné G. Jordanoff Györgyi. A „jó gyakorlat” újszerűsége  a MiTiok programban szereplő tananyag adaptálása és felhasználása IKT eszközök.
Fizikai paraméterek változása a fokhagyma kihajtása során Készítette: Muha Viktória IV. évfolyam SZIE Élelmiszertudományi Kar Konzulensek: Dr. Felföldi.
Mechanika KINEMATIKA: Mozgások leírása DINAMIKA: a mozgás oka erőhatás
A... TANTÁRGY OKTATÁSA KÍSÉRLETI/PROJEKT FORMÁBAN Projekt/kísérlet konkrét címe Név | Tanár neve | Iskola.
Tudomány – „természetesen” – a Belvárban! TÁMOP / azonosító számú projekt Bevezetés a kémia „rejtelmeibe” Lennert József szaktanár Szakmai.
A Számvitel Didaktikája
1. 1.A helyi tervezés lehetőségei A helyi tanterv megalkotásához különösen az alábbi szabályzókra kell tekintettel lennünk:   Közoktatási törvény (különösen.
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Kísérletek mobilszámítógéppel
A felvételi eljárás elemei
A széndioxidról másképp
Egyenes vonalú mozgások
Összeállította: Kovács Tibor igh. A NDRÁSSY GYULA G IMNÁZIUM ÉS K OLLÉGIUM Nyílt nap
RUGALMAS ERŐ Milyen anyagokat nevezünk ru- galmas anyagnak?
A radioaktivitás és a mikrorészecskék felfedezése
Szimuláció.
Könczöl Tamás igazgató Sulinet Digitális Tudásbázis.
Szaktanári Segédlet Tananyagfejlesztés A TÁMOP /2 projekt keretein belül.
A digitális kompetencia mérése. IKT-alapú értékelés
Informatika tanítása ea. Csernoch Mária
Témahét a laborban 2015 Német Nemzetiségi Általános Iskola
Kandó Kálmán Szakközépiskola és Szakiskola Kecskemét Bethlen krt. 63. Mérés-értékelés Konferencia Mezőtúr
1 A fizika tanítása 3. lecke Az oktatási folyamat makro- és mikroszerkezete, óratípusok.
1 Szakképzési Önértékelési Modell I. Helyzetfelmérő szint (SZÖM I.) 4. előadás 1.
1961-ben alapított intézmény Létszám: 770 fő Osztályok száma: 24 Az engedélyezett pedagógus státusz: 63 Az engedélyezett pedagógiai munkát segítő: 9,5.
Kandó Kálmán Szakközépiskola és Szakiskola
SZFP II. Mérés-értékelés Fejlesztési Szakterület
előadások tervezése és kivitelezése Kovács Ilona egyetemi tanár
GKLB_FKTM001 tantárgyi követelményrendszer
Jelrendszerek, a kettes számrendszer
magyar nyelv és irodalom
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
A felvételi eljárás elemei
A digitális kompetencia fejlesztése
TÁJÉKOZTATÓ A FAKULTÁCIÓ VÁLASZTÁSHOZ
IRODALOMKUTATÁSI MÓDSZEREK Varga Attila Testnevelési Egyetem Sporttudományi Doktori Iskola PhD II. évfolyam Témavezető: Dr.Kokovay Ágnes
Programjaink fizikából a es tanévben
Tóth Zoltán (DE) – Szalay Luca (ELTE)
Gimnáziumi statisztika
Hőtan.
Előadás másolata:

Látványos űrtani kísérletek - űrtan az iskolában - Neizer Zita ŰRTANítás Munkaműhely, , szombat

ŰRTAN A TANÓRÁN  MIÉRT?  MIKOR?  KINEK?  HOGYAN?

HOGYAN?  Csoportos tanulókísérletek  Csoportos tanulói poszterek  Önálló témafeldolgozás (kiselőadás, esszé)  Modellkészítés (házi feladat)  Tanári bemutató kísérlet  Tanári előadás

Csoportos tanulókísérletek

Csoportos tanulói poszterek Pl. a repülés történetének feldolgozása: Minden fontos eseményt egy diák dolgoz fel egy A4-es lapon, szabadon választott technikával.

Önálló témafeldolgozás  Kiselőadás, esszé bármilyen űrtani témából  Űrtani témához kapcsolódó kísérlet, mérés megtervezése, kidolgozása  Interneten forráskutatás (előny: angol nyelv, szakirodalom-keresés gyakorlása is)

Modellkészítés Űrállomás modellje Űreszköz-modellek Interneten forráskutatás

„Rakétafellövés” Típus: csoportos tanulókísérlet Szükséges eszközök/anyagok: –üres filmdoboz, –pezsgőtabletta/sütőpor, különböző mennyiségekben (pl ¼, ½, stb.) –1 teáskanál víz (sütőporhoz ecet), –stopper

„Rakétafellövés” folyt. Eljárás: 1.A filmdobozba tegyünk 1 tk. vizet (v. ecetet)! 2.Ebbe tegyünk előre elhatározott mennyiségű pezsgőtablettát (v. sütőport)! 3.Tegyük rá a dobozra a fedelét, majd gyorsan tegyük le a „starthelyre” fejjel lefelé! 4.Stopper indul, mérjük a fellövésig eltelt időt (ha tudjuk, mérjük a levegőben töltött időt is)! 5.(rögzíthetjük videóval – röppálya visszanézhető lassítva)

„Rakétafellövés”-adattáblázat (rakéta neve)Üzemanyag mennyisége A startig eltelt idő A levegőben eltöltött idő

„Rakétafellövés” folyt. Eredmények értelmezése

„Rakétafellövés” folyt. Űrtani/tantárgyi vonatkozások: ŰRTAN Rakétahajtóművek típusai, működése (Almár I.- Both E. – Horváth A. és mtsai: SH atlasz – Űrtan, oldal) (Diák poszter, kiselőadás, esszé!)

„Rakétafellövés” folyt. Űrtani/tantárgyi vonatkozások: FIZIKA Newton III. törvénye Függőleges hajítás (Fizika 9.)

„Rakétafellövés” folyt. Űrtani/tantárgyi vonatkozások: KÉMIA gázfejlődéssel járó reakciók (Kémia 9.)

„Rakétafellövés”- „bonyolítás” Összeköthető diákok posztereivel, kiselőadásával Összeköthető modellépítéssel (építsük meg a filmdoboz köré különböző űreszközök modelljét, „versenyeztessük” őket) A rakéta/repülőgép stabilizálása – súlypont kérdése (Fizika 9.), terelőszárnyak szerep, helyzete (kieg.)

Modellkészítés Fizikához kapcsolódó érdekességek, kísérletek: Modellekkel kapcsolatos leírások, segédletek: Models/.index.html Space Shuttle modell letölthető az alábbi két weblapról: Space.Shuttle.Glider/Space.Shuttle.Glider.pdf Space.Shuttle.Glider/Space.Shuttle.Glider.pdf

Ballonrakéta Eszközök: –lufi, –nylonzacskó (amibe a lufi belefér, de nem nagyobb nála), –szigetelőszalag –szívószál, –zsinór (spárga)

Ballonrakéta folyt. Eljárás: 1.A zsineget átfűzzük a szívószálon, majd kifeszítve rögzítjük két pont között vízszintesen, függőlegesen és 45°-os szögben. 2.A szívószálhoz szigetelőszalaggal rögzítjük a zacskót. 3.A lufit felfújjuk, beletesszük a zacskóba úgy, hogy a szája a zacskó nyílása felé álljon. 4.Elengedjük a lufit, mérjük a szerkezet által megtett utat.

Főként kémiai űrtani kísérletek Kristályosítás (egyszerű átkristályosítás) –Kristálynövekedés vizsgálata gyors és lassú lehűtéssel (mikroszkóp) Fehérje-extrakció és kristályosítás –Fehérjék oldhatósága, koagulációja –Ozmózis –Kristályosítás Keverékek elválasztása (kromatográfia) –Adszorpció

Egyéb ajánlott weblapok Science.in.a.Box/

Látványos űrtani kísérletek - űrtan az iskolában - Neizer Zita ŰRTANítás Munkaműhely, , szombat