Látványos űrtani kísérletek - űrtan az iskolában - Neizer Zita ŰRTANítás Munkaműhely, , szombat
ŰRTAN A TANÓRÁN MIÉRT? MIKOR? KINEK? HOGYAN?
HOGYAN? Csoportos tanulókísérletek Csoportos tanulói poszterek Önálló témafeldolgozás (kiselőadás, esszé) Modellkészítés (házi feladat) Tanári bemutató kísérlet Tanári előadás
Csoportos tanulókísérletek
Csoportos tanulói poszterek Pl. a repülés történetének feldolgozása: Minden fontos eseményt egy diák dolgoz fel egy A4-es lapon, szabadon választott technikával.
Önálló témafeldolgozás Kiselőadás, esszé bármilyen űrtani témából Űrtani témához kapcsolódó kísérlet, mérés megtervezése, kidolgozása Interneten forráskutatás (előny: angol nyelv, szakirodalom-keresés gyakorlása is)
Modellkészítés Űrállomás modellje Űreszköz-modellek Interneten forráskutatás
„Rakétafellövés” Típus: csoportos tanulókísérlet Szükséges eszközök/anyagok: –üres filmdoboz, –pezsgőtabletta/sütőpor, különböző mennyiségekben (pl ¼, ½, stb.) –1 teáskanál víz (sütőporhoz ecet), –stopper
„Rakétafellövés” folyt. Eljárás: 1.A filmdobozba tegyünk 1 tk. vizet (v. ecetet)! 2.Ebbe tegyünk előre elhatározott mennyiségű pezsgőtablettát (v. sütőport)! 3.Tegyük rá a dobozra a fedelét, majd gyorsan tegyük le a „starthelyre” fejjel lefelé! 4.Stopper indul, mérjük a fellövésig eltelt időt (ha tudjuk, mérjük a levegőben töltött időt is)! 5.(rögzíthetjük videóval – röppálya visszanézhető lassítva)
„Rakétafellövés”-adattáblázat (rakéta neve)Üzemanyag mennyisége A startig eltelt idő A levegőben eltöltött idő
„Rakétafellövés” folyt. Eredmények értelmezése
„Rakétafellövés” folyt. Űrtani/tantárgyi vonatkozások: ŰRTAN Rakétahajtóművek típusai, működése (Almár I.- Both E. – Horváth A. és mtsai: SH atlasz – Űrtan, oldal) (Diák poszter, kiselőadás, esszé!)
„Rakétafellövés” folyt. Űrtani/tantárgyi vonatkozások: FIZIKA Newton III. törvénye Függőleges hajítás (Fizika 9.)
„Rakétafellövés” folyt. Űrtani/tantárgyi vonatkozások: KÉMIA gázfejlődéssel járó reakciók (Kémia 9.)
„Rakétafellövés”- „bonyolítás” Összeköthető diákok posztereivel, kiselőadásával Összeköthető modellépítéssel (építsük meg a filmdoboz köré különböző űreszközök modelljét, „versenyeztessük” őket) A rakéta/repülőgép stabilizálása – súlypont kérdése (Fizika 9.), terelőszárnyak szerep, helyzete (kieg.)
Modellkészítés Fizikához kapcsolódó érdekességek, kísérletek: Modellekkel kapcsolatos leírások, segédletek: Models/.index.html Space Shuttle modell letölthető az alábbi két weblapról: Space.Shuttle.Glider/Space.Shuttle.Glider.pdf Space.Shuttle.Glider/Space.Shuttle.Glider.pdf
Ballonrakéta Eszközök: –lufi, –nylonzacskó (amibe a lufi belefér, de nem nagyobb nála), –szigetelőszalag –szívószál, –zsinór (spárga)
Ballonrakéta folyt. Eljárás: 1.A zsineget átfűzzük a szívószálon, majd kifeszítve rögzítjük két pont között vízszintesen, függőlegesen és 45°-os szögben. 2.A szívószálhoz szigetelőszalaggal rögzítjük a zacskót. 3.A lufit felfújjuk, beletesszük a zacskóba úgy, hogy a szája a zacskó nyílása felé álljon. 4.Elengedjük a lufit, mérjük a szerkezet által megtett utat.
Főként kémiai űrtani kísérletek Kristályosítás (egyszerű átkristályosítás) –Kristálynövekedés vizsgálata gyors és lassú lehűtéssel (mikroszkóp) Fehérje-extrakció és kristályosítás –Fehérjék oldhatósága, koagulációja –Ozmózis –Kristályosítás Keverékek elválasztása (kromatográfia) –Adszorpció
Egyéb ajánlott weblapok Science.in.a.Box/
Látványos űrtani kísérletek - űrtan az iskolában - Neizer Zita ŰRTANítás Munkaműhely, , szombat