Szociológia - Jogszociológia

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A roma családok segítése a csecsemőmasszázs módszerével. Gyakorlati útmutatás az egyéni és csoportos csecsemőmasszázs oktatásában a roma lakosság körében.
Advertisements

Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
A viselkedés, mint a pszichológia tárgya
A fogyasztói magatartás
A POLITIKAI MARKETING HATÁSA A DEMOKRÁCIA MINŐSÉGÉRE
A SZOCIÁLGEOGRÁFIA iii. módszertan Escher, M. C.: Hand with Reflecting Globe, 1935.
Demokrácia és diktatúra
A VEZETÉSTUDOMÁNY TÖRTÉNETE, ALAPVETŐ VEZETÉSI ISKOLÁK
A VEZETÉSTUDOMÁNY FEJLŐDÉSE, TÖRTÉNETE
Gordon W. Allport vonáselmélete
Kognitív megközelítések
5. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
Informatika.
Általános, speciális kompetenciák Negyedik félév.
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Kognitív modellek, sémák, attribúciók
Az érvelés.
A bürokrácia térnyerése Weber szerint a bürokráciának a társadalmi fejlődéssel összefüggésben bekövetkező „előrenyomulása” speciális racionalitásával függ.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A szakértők lehetséges szerepe a helyi fejlesztésben A részvételi akciókutatásban rejlő lehetőségek Bajmócy Zoltán – Málovics György Szegedi Tudományegyetem.
A középvárosi dzsentrifikáció várospolitikai dilemmái
A felnőttoktatás funkciói Magyarországon
Vezetés – Vezetési Stílusok
Egyéni döntések a szervezetben
KULTÚRA, ÉRTÉKEK, NORMÁK, DEVIANCIA
Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
MTA Regionális Kutatások Központja A decentralizált hatalomgyakorlás és a regionális fejlődés Pálné Kovács Ilona.
Alapfogalmak: a titok Titkosszolgálatok a században  kurtán 2011.
Alapfogalmak: igazgatás, közigazgatás, bürokrácia Kormányzati és politikai döntéshozatal  kurtán 2012.
A NEMZETKÖZI TŐKEMOZGÁS SAJÁTOSSÁGAI DR. KOVÁCS JÁNOS.
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
Összehasonlító gazdaságtan
„A tudomány kereke” Szociológia módszertan WJLF SZM BA Pecze Mariann.
NEVELÉSELMÉLET.
Ideológiák.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Érték és etika a szociális munka gyakorlatában / F. Loewenberg-R
Nyíregyházi Főiskola, 2006/2007. II. félév
Személyiségelméletek
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Éntudat – identitástudat - énkép
Szociológia Közgazdászoknak BEVEZETÉS A SZOCIOLÓGIÁBA
Az Élet Igéje január „A hívők sokaságának egy volt a szíve-lelke. Egyikük sem mondott birtokából semmit sem a saját tulajdonának, hanem mindenük.
Glenn C. Loury A faji egyenlőtlenségek anatómiája nov. 19. ELTE ÁJK.
A tudásszociológia erős programja
Laudan: A tudomány áltudománya Lehetséges-e szociológiailag megmagyarázni, hogy a tudósok miért fogadják el a vélekedéseiket a világról? -> Bloor állítása.
Információelméleti alapok Adat és információ. Szemléletmód Fogalomalkotás Kommunikáció - konvenciók Az ismeret rokonai - adat, információ Az adatkezelés.
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
A valószínűségi magyarázat induktív jellege
7.Az elméleti redukció 1.A mechanizmus-vitalizmus vita –Szélesebb értelemben: redukálható-e a biológia a fizikára és a kémiára, vagy beszélhetünk-e autonóm.
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
Az OKKR szintjei és szintleírásai a 6–8. szint Bókay Antal.
GÉNEK ÉS VISELKEDÉS.
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK
Aldo Rossi ( ) The Architecture of the City.
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
Társadalmi kiscsoportok, konformitás és deviancia
Egy iskola, ahol az ADHD-s gyerekek érettségiznek
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
Információelmélet 8. 1 Eszterházy Károly Főiskola, Eger Médiainformatika intézet Információs Társadalom Oktató-
Kimagasló teljesítményt nyújtani…. Az összetettség és az alkotás művészete……………és a megvalósulás…..
A pedagógia mint tudomány Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
Érzékenyítés. Általános értelemben: valamilyen kérdésre való fokozottabb érzékenység kifejlesztése. Érzékenyítés.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Nemi sajátosságok a vállalkozói készségekben
12. óra Kenőpénz és korrupció.
„SENKI SEM KÖVETHET EL NAGYOBB HIBÁT, MINT AZ, AKI AZÉRT NEM TESZ SEMMIT, MERT AMIT MEGTEHET, AZ KICSINY.” (E. Burke)
Előadás másolata:

Szociológia - Jogszociológia A szociológiai gondolkodásmód

A társadalom (különböző jelenségei) megfigyelhető, mérhető, értelmezhető a társadalomtudomány eszközeivel (elméletek és módszerek) “Mindenki amatőr szociológus”, konvencionális tudás, személyes tapasztalatok, vélekedések A magától értetődő tudások megkérdőjelezése, használt sémák újraértelmezése

John Godfrey Saxe: A VAKOK ÉS AZ ELEFÁNT (Hindu mese)

Szociológia: az emberi társadalom és viselkedés szisztematikus tudományos vizsgálata. (mikro és makroszociológiai megközelítések) Az emberi viselkedés hogyan hat a társadalomra és a társadalom a viselkedésre. Konkurenciák a társadalmi jelenségek értelmezésében

Szociológiai szemléletmód (perspektíva, gondolkodásmód) „szociológiai képzelőerő” – sociological imagination (C. Wright Mills, 1959) az egyéni élettörténet, tapasztalat és a társadalmi szintű összefüggések közötti viszony, események, jelenségek szélesebb kontextusban való megértése. Az idegen társadalmat vizsgáló kívülálló perspektívája (culture shock) „üres lap” (beginner’s mind): az ismertek zárójelbe tétele, a dolgok új módon való látása, személyes paradigmaváltás

Mannheim Károly: Ember és társadalom az átépítés korában (1935) Nem egyidejű dolgok egyidejűsége: régi és új, laissez faire és szabályozás Általános diszproporcionalitás: az emberek felett gyakorolt racionális uralom és az önuralom lépéshátrányban a technikai fejlődés mögött Szociális diszproporcionalitás: a szükséges ésszerűség és moralitás egyenlőtlenül oszlik el Fundamentális demokratizálódás: a tömegek aktivitása és irracionalitás „Az uralkodó rétegek számára addig volt érdemes a tömegeket szellemileg alacsony szinten tartani, amíg azzal számolhatott, hogy a tömegek ostobasága egyáltalában a politikai akciótól is távol tartja őket.”

Komplexitás és interdependencia: a társadalom alkotóelemei jobban függnek egymástól, funkcionális kapcsolatok. Az iparosodás csak a funkcionális racionalitás számára kedvező (szervezet, bürokrácia), a szubsztantív racionalitást (ítélőerő) nem fejleszti. Nem csak a termelőeszközök tulajdona koncentrálódik, hanem azok a helyek is, ahonnan a társadalmi összefüggések láthatóvá válnak.

Negatív demokratizálódás: az irracionális érzelmek, ösztönök benyomulnak a demokrácia olyan helyeire, ahol racionális irányításra lenne szükség.