IKT kompetenciák és az esélyegyenlőség Jelli János Apor Vilmos Katolikus Főiskola (HU) Námesztovszki Zsolt Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar (SRB) IKT kompetencije i jednakost šansi
Szabadka - Subotica A XXI. század kihívásai Izazovi XXI. veka Tudományos és technikai fejlődés Információs társadalom Nemzetközi gazdaság Különbségek elmélyülése Naučni i tehnički napredak Informaciono društvo Međunarodna privreda Produbljenje razlika
Szabadka - Subotica Az oktatás informatikai stratégiája Informatička strategija obrazovanja Kulcskompetenciák fejlesztése IKT eszközökkel segített tanulás, tanítás LLL – life long learning – élethosszig tartó tanulás Kutatások az új tanulási környezetekkel kapcsolatban Esélyegyenlőség az IKT eszközökkel Razvijanje ključnih kompetencija Učenje i nastava podržano sa IKT alatima Učenje tokom celog života Pronalaženje novih okolina učenja Jednakost šansi sa IKT sredstvima
Szabadka - Subotica Magyarország Nemzeti Alaptanterve (2007) Nacionalni nastavni plan Mađarske Kulcskompetenciák –Anyanyelvi komm. –Idegen nyelvi komm. –Matematikai és term tud. kompetenciák –Digitális kompetenciák –Önálló tanulás –Állampolgári komp. –Vállalkozói komp. –Kulturális komp. Ključne kompetencije -Komunikacija na maternjem jeziku -Komunikacija na stranom jeziku -Kompetencije matematike i prirodnih nauka -Digitalne kompetencije -Samostalno učenje -Preduzetnička kompetencija -Kulturna kompetencija
Szabadka - Subotica Digitális kompetenciák Digitalne kompetencije Lehetőség –Új pedagógiai módszerek –Aktív tanulás Témakörök –Informatikai eszközök –Alkalmazói ismeretek –Infokommunikáció –Információs társadalom –Könyvtári informatika Mogućnosti –Nove pedagoške metode –Aktivno učenje Teme –Informatički alati –Primena znanja –Infokomunikacija –Informaciono društvo –Informatika u biblioteci
Szabadka - Subotica Az informatika helye a szerbiai oktatási rendszerben Mesto informatike u obrazovnom sistemu u Srbiji Alsó osztályokban választható: Játéktól a számítógépig Felső osztályokban informatika + műszaki Középiskola: nem ECDL alapú Felsőoktatás: a karok autonóm joga U nižim razredima: Od igračke do računara U višim razredima: informatika + tehničko vaspitanje Srednje škole: nisu zasnovane na ECDL Visoko obrazovanje: autonomno pravo
Szabadka - Subotica Közös IKT kompetencia felmérés Zajedničko istraživanje IKT kompetencije Cél: –Kutatási módszer kidolgozása –Összehasonlítás –Esélyegyenlőség biztosítása Témakörei –Előzetes tanulmányok –Tárgyi feltételek –Kompetencia mérés Cilj: –Izrada metode istraživanja –Upoređivanje –Mogućnosti jednakosti u šansi Teme –Inicijalne studije –Materijalni uslovi –Merenje kompetencije
Szabadka - Subotica Felmérés adatai Podaci o istraživanju Nappali I. éves tanító jelöltek 2008 szept. – okt. AVKF - 56 fő MTTK – 39 fő Redovni studenti I godine – smer: učitelji septembar i oktobar Apor János katolička viša škola: 56 Učiteljski fakultet na mađ. nast. jeziku: 39
Szabadka - Subotica Előzetes informatikai tanulmányok Predhodno informatičko obrazovanje AVKFMTTK Átlagos informatika óraszám középiskolában (óra/hét) Broj časova u srednjoj školi (čas/nedelja) 0,702,07 Informatika érettségi Matura iz predmeta informatike 12,5%3,57% ECDL vizsga ECDL ispit 7,14%0,00%
Szabadka - Subotica Technikai feltételek – Számítógép megléte Tehnički uslovi – Posedovanje računara
Szabadka - Subotica Technikai feltételek – Internet kapcsolat Tehnički uslovi – Posedovanje Internet konekcije
Szabadka - Subotica IKT kompetenciák – internetes tevékenységek IKT kompetencije – aktivnosti vezane za Internet AVKFMTTK Elektronikus ügyintézés (bank, vásárlás) Elektronski transfer novca i kupovina 46%13% Zenék, filmek letöltése Preuzimanje muzike i filmova 50%79% Honlap készítés Izrada web stranica 12%
Szabadka - Subotica IKT kompetenciák – eszköz és programhasználat IKT kompetencije – korišćenje alata i softvera AVKFMTTK Digitális fényképezőgép Digitalni fotoaparat 84% Grafikai programok Grafički softveri 46%82% Digitális tábla Elektronska tabla 14%
Szabadka - Subotica IKT kompetenciák és az esélyegyenlőség Jednakost šansi i IKT kompetencije IKT kompetenciják helye és szerepe a két oktatási rendszerben Átjárhatóság a két rendszer között Mesto i uloga IKT kompetencija u dva obrazovna sistema Prelaznost između dva sistema
Szabadka - Subotica A felmérés továbbfejlesztése Evaluacija istraživanja A kimenő kompetenciák lemérése 4 év múlva (hatékonyság) Új tanítóképző karok bevonása Merenje izlaznih kompetencija posle 4 godine (efikasnost) Saradnja sa ostalim učiteljskim fakultetima
Szabadka - Subotica Következtetés Zaključak Számos hasonlóság, de sok különbség a két ország között Új pedagógia módszerek IKT eszközökre építenek Hasznos az országokon átnyúló együtt működés Brojne sličnosti, ali i puno razlika između dve države Nove pedagoške metode se grade na IKT alatima Korisna je međunarodna saradnja
Köszönjük a figyelmet! Hvala na pažnji! Jelli János Námesztovszi Zsolt