Csoportlélektani alapfogalmak

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mi a kompetencia?.
Advertisements

1. 2 Hol vásárol? Hogyan vásárol? Mikor vásárol? Milyen szempontok alapján dönt? Ki vagy mi befolyásolja a döntést? ( fekete doboz elmélet)
Differenciált tanulásszervezés 3. Szervezési módok, munkaformák
(A vezető magatartása, stílusa)
Csoport munka.
FÉSZEKRAKÓ és GÓLYAVÁRÓ CSOPORT
Egyén a szervezetben Vezetés és szervezés BA Pécs.
Minőségmenedzsment alapelvek
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
INTERAKCIÓ KÖZÖS CÉLOK ÉRTÉKEK KÖZÖS CÉLOK ÉRTÉKEK ÖNDEFINICIÓ.
Értékelés a pedagógiában
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
7. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
A tanulók társas helyzete az iskolában
A személyiség Vagyok, mint minden ember: fenség, Észak-fok, titok, idegenség, Lidérces, messze fény. (Ady)
A KISCSOPORT. Megközelítések: Cooley: primerszekunder ( az empirikus valóságban(társadalmi munkamegosztás létező, konkrét alakzat)következménye) Simmel:
A CSOPORT MEGHATÁROZÁSA
Család Családi kapcsolatok jelentősége a gyermek életében
Társas viszonyok.
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Családi vállalkozás.
SZERVEZETI ALAPFORMÁK
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A család szerepe, jellemzői
KONFLIKTUSPSZICHOLÓGIA
A szociálpszichológia tudományos alapjai
A munkahely és a stressz
Egyéni döntések a szervezetben
Soft skills.
Az iskolai csoportok sajátosságai
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Kommunikáció a szervezetben
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Csoportműködést segítő vezetési módszerekgyógykezelő csoportokban (Toseland-Rivas) Csoportműködést segítő vezetési módszerek gyógykezelő csoportokban (Toseland-Rivas)
A csoportfejlődés modelljei
Önsegítő csoportok Összetétel: azonos problémával küzdő kliensek
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK 1.A MENEDZSMENTRŐL ÁLTALÁBAN - KÖZÉPPONTBAN: AZ EMBER 2.A CSOPORTOK MŰKÖDÉSE 3. KOMMUNIKÁCIÓ 4.MOTIVÁCIÓ 5.VEZETÉSI.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Az ütközések fejlesztő ereje -
Nevelés és nevelői attitűdök
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Csoport, egyszemélyes csoport, család
Attitűd, nevelői attitűd
A csoport.
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
SZERVEZETI MAGATARTÁS V.
13K – Tárgyalási technikák – 2. előadás
Neveléslélektan Debrecen
Társadalmi kiscsoportok, konformitás és deviancia
A CSOPORT HATÁSA A KLUBTAGRA
Vezetői hatékonyság, vezetési stílus
Szociálpszichológia – csoportközi viszonyok, előítéletek, szerepek, identitás Illés Anikó MOME.
A szocializáció folyamata
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Miért fontosak a határok?
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
A KOMMUNIKÁCIÓ FUNKCIÓI A SZERVEZETBEN
Kognitív újrastrukturálás Kognitív ön-instrukció Gondolat-stop
Kultúra és kommunikáció
Szociálpszichológia-2 Attitűd
Csoportos technikák, kompetencia-fejlesztő foglalkozások
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
Szervezeti Kommunikáció
Előadás másolata:

Csoportlélektani alapfogalmak Csoportdinamika

evolúciós nézőpont Ha elterjedt, előnyt kellett biztosítania (szelekció) Csoport előnye: az utód felnevelése eredményesebb eredményesebb a vadászat nő a megszerezhető táplálék mennyisége munkamegosztás alakulhat ki Kommunikáció, agy… fejlődésére is hatás

Ki tartozik a csoporthoz ? Hogy értékeli az egyén? Hogy értékeli az adott csoport? Hogy értékelik mások, a kívülállók? Látható hasonlóság szerepe A csoporthoz tartozás motivációja térbeli közelség; érintkezés sűrűsége; hasonlóság: attitűdök, értékek  szimpátia

Fogalmak kiscsoport — nagycsoport elsődleges (primer) — Létszám ? elsődleges (primer) — másodlagos (szekunder) (1909) érzelmi töltés, „face to face” család, szomszédság, faluközösség, baráti társaság  társadalmi munkamegosztásból ered formális — informális szervezetpszichológia, szociológia szervezeti intézkedés  formális csoport spontán módon alakulás  informális csoport

A kiscsoport kölcsönhatás, dinamikus kapcsolat (vö: csoportdinamika) a személyek ismerik egymást, alkalmuk van egymással találkozni, hatnak egymásra és bizonyos fokig függnek egymástól. Lewin: „A csoport több mint tagjainak összessége… a csoport dinamikus egésznek tekinthető, ez azt jelenti, hogy bármely rész állapotának megváltoztatása módosítja bármelyik rész állapotát.” (1940) Más minőség kölcsönhatás, dinamikus kapcsolat (vö: csoportdinamika)

A csoport nagysága /2 fő pár, 3 fő csoport, de veszély: 2+1 szövetségellenség/ Alsó határ: 3-4-5 fő  ha van vezető, csökken a tagok közötti interakció Felső határ: csoport céljától függ: nő a létszám, csökken az egymásra figyelés lehetősége terápiás csoportok felső határa 9-10 fő; érzékenységfejlesztő csoportok 12-16 fővel is működhetnek DE: egy határon felül már romlik a tagok közérzete, csökken a teljesítmény (30-40 fő)

Jellemzők saját cél, önfenntartó tendencia, norma-, értékteremtés, feladatok kijelölése, szerepek elkülönül és kapcsolódik más csoportokhoz viszonylagos stabilitás jellemzi, tagjai kicserélődhetnek, de szokásrendje állandó maradhat. nyitott — zárt nyílt cs. nagysága közel állandó, a csoport működhet határozott vagy határozatlan ideig; zárt cs. a kezdés után nem vesz fel új tagokat, ált. határozott ideig működik;

A kohézió A kiscsoport legjellemzőbb tulajdonsága a kohézió: az együttlétre, az együttes tevékenységre irányuló akarat, szolidaritás, közösségi érzés

A csoportok fejlődése (Tuckman) Alakulás (forming) tájékozódás vezetőtől várják az irányítást – orientáció Viharzás (storming) versengés, hatalmi harcok, vezető ellen is irányul – polarizáció Normázás (norming) bizalmasság, közös tevékenység, intimitás – konszolidáció Működés (performing) magas teljesítmény, szabad önkifejezés, egyéniség vállalása – differenciálódás Felbomlás tagadás, regresszió, elszakadás, leválás, nyitás új csoport felé

Fejlődéslélektani szempontból a csoport fejlődése Mérei, V. Binet magányos játéktól a párhuzamos játékon keresztül az együttműködésig az út: együttlét (ugyanazon fizikai tér), együttmozgás (utánzás), tárgy körüli összeverődés (összetartó erő: a tárgy iránti kíváncsiság), összedolgozás (közös tevékenység), elvezet a szerepszerű tagolódáshoz. (vö. 130-133. o.)

a (terápiás) csoportok hatótényező Yalom információközlés az elsődleges családcsoport korrektív megismétlése szocializáló technikák kialakítása: néhány csop.-ban különösen hangsúlyos (pl. hazatérésre előkészítő-, vagy serdülőcsoportokban) utánzó viselkedés interperszonális tanulás: viselkedésünkről visszajelzést kapunk, új elemeket beépítjük. egyetemlegesség: a közös vonások észlelése, „egy csónakban evezünk” ez hat a kohézióra is, altruizmus csoportösszetartás: vonzóerő, az érzelmek átélése, reménysugalmazás: (önsegítő csoportok) katarzis

A csoport vezetése A vezető tekintélye és hatalma származhat: büntető és jutalmazó hatásköréből; az elfoglalt pozíció erejéből; különleges szakértelméből, jártasságából; személyiségének (a tagokra gyakorolt vonz-) erejéből

Vezetői stílusok Lewin, White és Lippitt A döntéshozatali technikában, az irányításban, a hatalommegosztás arányában és a vezető személyiségében jelenik meg. az autokratikus; a demokratikus és a laissez faire vezetési stílus.

Az autokrata vezető Ő dönt, ugyanaz a cél, Megköveteli, hogy azt és úgy tegyék, ahogy azt ő meghatározza. Utasít, a lépéseket diktálja; információkat visszatart; önkényesen jutalmaz és büntet – fegyelmezési eszköz is Kialakulhat: fagyos, alkotószellemet fékező, félelem/szorongáskeltő légkör.

A demokratikus vezető a csoport közösen dönt – közvéleményt „teremt” kikéri a csoporttagok véleményét, konzultál velük, a csoporttagok egymás között is kommunikálnak. ösztönzi a csoportmunkát, a tagok választhatnak, hogy kivel dolgoznak együtt a közösség véleményét is figyelembe veszi, objektív értékelésre törekszik; pozitív, alkotó légkör.

A laissez faire stílusú vezető minden vonatkozásban teret enged a csoport tagjainak  ráhagyó formálisan, passzívan jelen van a csoportban, nincs irányítás, nincsenek célok, nincs tervezett tevékenység, nincsenek döntések  anarchia alakul ki egyéni jogok hangsúlyozása, néhány gyerek önérvényesítése fejlődik

eredmények Agresszió: Lassez-faire>autokratikus>demokratikus Motiváció dem: belső, autok: külső, L-f: nincs Kreativitás demokratikus> Lassez-faire > autokratikus Teljesítmény: ha a vezető jelen van autokratikus75%*>demokratikus 50%>Lassez-faire 30% Teljesítmény: ha a vezető nincs jelen Demokratikus45%> autokratikus29%>Lassez-faire