Csoportlélektani alapfogalmak Csoportdinamika
evolúciós nézőpont Ha elterjedt, előnyt kellett biztosítania (szelekció) Csoport előnye: az utód felnevelése eredményesebb eredményesebb a vadászat nő a megszerezhető táplálék mennyisége munkamegosztás alakulhat ki Kommunikáció, agy… fejlődésére is hatás
Ki tartozik a csoporthoz ? Hogy értékeli az egyén? Hogy értékeli az adott csoport? Hogy értékelik mások, a kívülállók? Látható hasonlóság szerepe A csoporthoz tartozás motivációja térbeli közelség; érintkezés sűrűsége; hasonlóság: attitűdök, értékek szimpátia
Fogalmak kiscsoport — nagycsoport elsődleges (primer) — Létszám ? elsődleges (primer) — másodlagos (szekunder) (1909) érzelmi töltés, „face to face” család, szomszédság, faluközösség, baráti társaság társadalmi munkamegosztásból ered formális — informális szervezetpszichológia, szociológia szervezeti intézkedés formális csoport spontán módon alakulás informális csoport
A kiscsoport kölcsönhatás, dinamikus kapcsolat (vö: csoportdinamika) a személyek ismerik egymást, alkalmuk van egymással találkozni, hatnak egymásra és bizonyos fokig függnek egymástól. Lewin: „A csoport több mint tagjainak összessége… a csoport dinamikus egésznek tekinthető, ez azt jelenti, hogy bármely rész állapotának megváltoztatása módosítja bármelyik rész állapotát.” (1940) Más minőség kölcsönhatás, dinamikus kapcsolat (vö: csoportdinamika)
A csoport nagysága /2 fő pár, 3 fő csoport, de veszély: 2+1 szövetségellenség/ Alsó határ: 3-4-5 fő ha van vezető, csökken a tagok közötti interakció Felső határ: csoport céljától függ: nő a létszám, csökken az egymásra figyelés lehetősége terápiás csoportok felső határa 9-10 fő; érzékenységfejlesztő csoportok 12-16 fővel is működhetnek DE: egy határon felül már romlik a tagok közérzete, csökken a teljesítmény (30-40 fő)
Jellemzők saját cél, önfenntartó tendencia, norma-, értékteremtés, feladatok kijelölése, szerepek elkülönül és kapcsolódik más csoportokhoz viszonylagos stabilitás jellemzi, tagjai kicserélődhetnek, de szokásrendje állandó maradhat. nyitott — zárt nyílt cs. nagysága közel állandó, a csoport működhet határozott vagy határozatlan ideig; zárt cs. a kezdés után nem vesz fel új tagokat, ált. határozott ideig működik;
A kohézió A kiscsoport legjellemzőbb tulajdonsága a kohézió: az együttlétre, az együttes tevékenységre irányuló akarat, szolidaritás, közösségi érzés
A csoportok fejlődése (Tuckman) Alakulás (forming) tájékozódás vezetőtől várják az irányítást – orientáció Viharzás (storming) versengés, hatalmi harcok, vezető ellen is irányul – polarizáció Normázás (norming) bizalmasság, közös tevékenység, intimitás – konszolidáció Működés (performing) magas teljesítmény, szabad önkifejezés, egyéniség vállalása – differenciálódás Felbomlás tagadás, regresszió, elszakadás, leválás, nyitás új csoport felé
Fejlődéslélektani szempontból a csoport fejlődése Mérei, V. Binet magányos játéktól a párhuzamos játékon keresztül az együttműködésig az út: együttlét (ugyanazon fizikai tér), együttmozgás (utánzás), tárgy körüli összeverődés (összetartó erő: a tárgy iránti kíváncsiság), összedolgozás (közös tevékenység), elvezet a szerepszerű tagolódáshoz. (vö. 130-133. o.)
a (terápiás) csoportok hatótényező Yalom információközlés az elsődleges családcsoport korrektív megismétlése szocializáló technikák kialakítása: néhány csop.-ban különösen hangsúlyos (pl. hazatérésre előkészítő-, vagy serdülőcsoportokban) utánzó viselkedés interperszonális tanulás: viselkedésünkről visszajelzést kapunk, új elemeket beépítjük. egyetemlegesség: a közös vonások észlelése, „egy csónakban evezünk” ez hat a kohézióra is, altruizmus csoportösszetartás: vonzóerő, az érzelmek átélése, reménysugalmazás: (önsegítő csoportok) katarzis
A csoport vezetése A vezető tekintélye és hatalma származhat: büntető és jutalmazó hatásköréből; az elfoglalt pozíció erejéből; különleges szakértelméből, jártasságából; személyiségének (a tagokra gyakorolt vonz-) erejéből
Vezetői stílusok Lewin, White és Lippitt A döntéshozatali technikában, az irányításban, a hatalommegosztás arányában és a vezető személyiségében jelenik meg. az autokratikus; a demokratikus és a laissez faire vezetési stílus.
Az autokrata vezető Ő dönt, ugyanaz a cél, Megköveteli, hogy azt és úgy tegyék, ahogy azt ő meghatározza. Utasít, a lépéseket diktálja; információkat visszatart; önkényesen jutalmaz és büntet – fegyelmezési eszköz is Kialakulhat: fagyos, alkotószellemet fékező, félelem/szorongáskeltő légkör.
A demokratikus vezető a csoport közösen dönt – közvéleményt „teremt” kikéri a csoporttagok véleményét, konzultál velük, a csoporttagok egymás között is kommunikálnak. ösztönzi a csoportmunkát, a tagok választhatnak, hogy kivel dolgoznak együtt a közösség véleményét is figyelembe veszi, objektív értékelésre törekszik; pozitív, alkotó légkör.
A laissez faire stílusú vezető minden vonatkozásban teret enged a csoport tagjainak ráhagyó formálisan, passzívan jelen van a csoportban, nincs irányítás, nincsenek célok, nincs tervezett tevékenység, nincsenek döntések anarchia alakul ki egyéni jogok hangsúlyozása, néhány gyerek önérvényesítése fejlődik
eredmények Agresszió: Lassez-faire>autokratikus>demokratikus Motiváció dem: belső, autok: külső, L-f: nincs Kreativitás demokratikus> Lassez-faire > autokratikus Teljesítmény: ha a vezető jelen van autokratikus75%*>demokratikus 50%>Lassez-faire 30% Teljesítmény: ha a vezető nincs jelen Demokratikus45%> autokratikus29%>Lassez-faire