Turizmus gazdaságtan 4.. Szálláshely-statisztikai megfigyelések Előny Helyettesítheti a határstatisztikai megfigyeléseket (részben) Legtöbb országban.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A statisztika rejtelmei
Advertisements

Magyar Fesztiválszövetség közgyűlése Százhalombatta, november 25. Dr. Faragó Hilda.
Szakpolitikai reflexiók a turizmusfejlesztés területi kohéziós szempontú értékeléséhez április 25. Dr. Nemes Andrea főosztályvezető NGM Turisztikai.
A Turizmus sajátosságai a marketingben
Turizmus gazdaságtan 12..
Turizmus gazdaságtan 5..
Bozzay Andrásné főosztályvezető
A kerékpáros turizmus fejlesztési stratégia céljai, alapelvei Kerékpáros Tárcaközi Bizottság január 28. DR. KOVÁCS MIKLÓS turisztikai szakállamtitkár.
Magyar Turizmus ZRt. Újvári Ágnes nemzetközi igazgató Zánka február 22.
A turizmus rendszer környezete
Kereskedelem- politikai eszközök. Célja…  kereskedelem korlátozása  kereskedelem támogatása  kereskedelmi feltételek meghatározása  Σ kereskedelem.
Wellness lehetőségek A wellness, mint az egészségturizmus része.
Turizmus gazdaságtan 11.. Árak a turizmusban Ár Pénzben kifejezett csereérték és fizetési feltételek összessége Árérzékenység Az ár 1%-os változása hány.
2. Piaci gazdálkodás a szálláshely szolgáltatásban
A TURIZMUS GAZDASÁGTANA A NEMZETKÖZI AGROTURISZTIKAI FESZTIVÁL gazdasági hatása Előadó:Pintérné Kanyó Judit október 29.
Idegenforgalmi statisztika
Árpolitika a turizmusban
A gazdasági fejlettség mutatói
TDM Szakmai Nap november 21.
MNB Statisztika A külső finanszírozási igény/képesség változása
A világ legnépszerűbb turisztikai desztinációi Készítette: Gyarmati Zoltán Hajdú Júlia.
SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR II. A magyar gazdaság „kórképe” - a diagnózis Szeged, február-május Belyó Pál „G A Z D A S Á G P O.
A turizmus gazdasági hatásai
A cash flow kimutatás összeállítása és elemzése
1 A magyar gazdaság helyzete, perspektívái 2008 tavaszán Dr. Papanek Gábor Előadás Egerben május 7.-én.
Szállodagazdálkodás és vezetés I (2007 ősz)
Szállodagazdálkodás és vezetés I
Dr. Csapó János Egyetemi tanársegéd PTE-TTK-FI Turizmus Tanszék
A nemzeti számlák rendszere
Ciklus és trend a magyar gazdaságban,
Turizmusstatisztika a KSH-ban Központi Statisztikai Hivatal
NOVÁK TAMÁS Nemzetközi Gazdaságtan X.
Csávás Csaba elemző munkatárs, MNB A főbb hazai pénzügyi piacok meghatározó szereplői és jellemző kereskedési stratégiái november 8.
A turizmus mérése, statisztika
A turizmus alapfogalmai
Városi turizmus. Város A turista szemében a város szabadidős termék, amelyet arra használ fel, hogy élményei, tapasztalatai bővüljenek. Így - marketingszempontú.
Görögország vonzerői Andalits Alexandra.
Bauer András – Berács József
Önkormányzatok turisztikai feladatai
HÚZ-E AZ ÁGAZAT? A MAGYAR TURIZMUS VERSENYKÉPESSÉGE
Készítette: Ékes Ildikó és Cserháti Ilona
A globalizáció hatása a nemzeti számlarendszerre KSH, szeptember 22.
A LAKOSSÁG UTAZÁSI SZOKÁSAI (LUSZ)
Nemzeti Egészségügyi Számlák (NESZ) május 23. Mentusz Zsófia Központi Statisztikai Hivatal.
A magyar gazdaság várható helyzete
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon
Turizmus gazdaságtan 3..
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon.
Balaton régió turizmusában
turizmusért felelős helyettes államtitkár
A Magyar Turizmus Zrt. marketing aktivitásai Horváth Gergely Magyar Turizmus Zrt február 28.
VIDÉKI TURIZMUS, VÁLSÁG, KISTÉRSÉGI FEJLESZTÉS Borsodi-Mezőség – Tisza-tó Dr. Dávid Lóránt
1458/17. tétel. 17/A Ez ideig ismeretlen külföldi partner kereste fel ben, és ajánlott fel a Földközi-tenger egyik szigetén szolgáltatásokat az.
A turizmus statisztika kialakulása
SZOLGÁLTATÁSOK A TURIZMUSBAN
A turizmus szerepe a makrogazdaságban 4-5. előadás
Turizmus a statisztika tükrében 3. előadás
Gyógyturisztikai szekció április 1. Bozzay Andrásné Nemzetközi Balneológiai Konferencia.
A friss hal és haltermékek fogyasztói megítélése 2014-ben Ózsvári László – Fodor István – Bódi Barbara – Kasza Gyula HALÁSZATI TUDOMÁNYOS TANÁCSKOZÁS SZARVAS,
Az euró bevezetésének lehetőségei Magyarországon Tabák Péter Gazdaságpolitikai főosztály Pénzügyminisztérium Budapest, május 23.
Az autóbuszos turizmus támogatásának fontossága az EU tagállamaiban Stephen Smith Elnök Autóbuszos Turizmus Európai Szövetsége.
9. fejezet Megjelenés a nemzetközi piacon
Dr. Bienerth Gusztáv prezentációja 2016.december 12.
Nemzetközi hallgatók helyi értéke Révész Balázs – Kéri Anita SZTE GTK
Ahogy én látom a helyi turizmust Radics Vendégház Máza
Turisztikai fejlesztési lehetőségek a programozási időszakban
Az árindexek helye, szerepe a Nemzeti számlákban
Szállodák eredmény kimutatásai és mutatószámai
Irány Pécs! kártya.
Tájékoztatás a évi Országos Statisztikai Adatfelvételi Program (OSAP) teljesüléséről az Országos Statisztikai Tanács és a Nemzeti Statisztikai Koordinációs.
Előadás másolata:

Turizmus gazdaságtan 4.

Szálláshely-statisztikai megfigyelések Előny Helyettesítheti a határstatisztikai megfigyeléseket (részben) Legtöbb országban kötelező a vendégek nyilvántartása Megállapítható a vendégéjszakák száma Lehetséges a turizmus területi megoszlásának vizsgálata Alkalmas a belföldi turizmus mérésére

Szálláshely-statisztikai megfigyelések 2. Hátrány Nem mutatja a kiránduló forgalom alakulását Nem mutatja a szálláshelyek feketeforgalmát Nem vizsgálja a passzív forgalom alakulását Az „érkezések száma” halmozódást takarhat

Szálláshely-statisztikai adatok Regisztrált érkezések száma Vendégéjszakák száma Átlagos tartózkodási idő hossza Állandó lakóhely szerinti küldő ország Forgalom időbeni és területi Forgalom szállástípus szerinti megoszlása Szobafoglaltság Átlagár, szobaárbevétel

Kötelező olvasmány Probáld, Á – Virág, E. (2004): Szállodai mutatószámok: valóban gyors KSH adatok a szállodai forgalomról; Turizmus Bulletin 2004/1, pp – Szakmai oldalak – Piackutatások és Turizmus Bulletin – Turizmus Bulletin és egyéb kiadványok – Archívum – 2004/1

Bevételek és kiadások számbavétele Bevételek A nemzetközi közlekedési kiadások kivételével a fogadó országban (közvetlenül vagy közvetve) külföldi valutában megjelenő, külföldi látogatók által saját célra fordított összeg Kiadások Az adott ország lakosainak külföldi utazásaik során felmerül kiadásai a nemzetközi közlekedési kiadások kivételével

Bevételek és kiadások számbavétele Adatgyűjtési módszerek Központi banki módszer Megkérdezéses módszer (turisták/turisztikai szervezetek) Kombinált módszer Turizmus szatellit számla rendszer

Banki (közvetlen) módszer Turisztikai célra történő valutavétel Helyi valuták külföldre történő átutalása Helyi valutában külföldről történő utalás Látogatók valuta-beváltása Külföldiek készpénz-fizetése Információk pontossága? Euró bevezetésének hatása? Feketepiac hatása? Információszolgáltatás köre?

Banki módszer Előnyei Meglévő információs rendszer Nem „zaklatja” a turistát Nem igényel egyéb adatokat Hátrányai Turisztikai célú tranzakciók elkülönítése Nem képes a teljes forgalom regisztrálására Nem képes kimutatni a költés szerkezetét A valutáknak csak származási ország szerinti osztályozására alkalmas

Megkérdezéses módszer a költés becslésében Átlagköltés – megkérdezés alapján Látogatók kiadásai = Turisztikai bevétel = vendégéjszakák száma*átlagköltés

Megkérdezéses módszer a költés becslésében 2. Előny Tényleges turisztikai költés kimutatása A teljes turisztikai fogyasztás becsülhető Képet ad a költés szerkezetéről is Szegmentált vizsgálat lehetősége

Megkérdezéses módszer a költés becslésében 2. Hátrány Egyéb statisztikai alapadatokat igényel Szubjektivitás, költés alulbecslése Válaszok visszaérkezése bizonytalan

A turizmus mint gazdasági ágazat Összetett iparág Komplex termék Turizmuson kívüli tényezők hatása a minőségre Egységes iparág vagy számos önálló ágazat? Együttműködés vagy verseny más ágazatokkal

Turizmus mint gazdasági ágazat 2 Láthatatlan export Láthatatlan –Megfoghatatlan, szállíthatatlan termék –Országon belül létrejövő külkereskedelmi tranzakció Export –Nemzetközi fogyasztó –A turista utazik a termékhez Exportálhatatlan/más módon értékesíthetetlen termékek megvásárlása Kiskereskedelmi értékesítés

Turizmus mint gazdasági ágazat 3. Szezonális, rendkívül érzékeny kereslet Politikai, természeti kockázat Árfolyamkülönbségek Szezonalitás hatása –Maximális/optimális igénykielégítés –Overbooking Időbeni koncentráció mérséklése

Turizmus mint gazdasági ágazat 4. Motivációk/igények sokfélesége Magas ár- és jövedelemrugalmasság Fogyasztói hűség? –Törzsvendég, törzsutas Pénzügyi eszközök hatása (árfolyam, duty free)