A továbbképzés szerepe az élethosszig tartó tanulásban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A felsőoktatási szakképzési programok
Advertisements

Országos könyvtári fejlesztések a tanulás támogatására
ÉRETTSÉGI UTÁN TANÉV.
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
A regisztrált diplomás munkanélküliek helyzete a fővárosban Előadó: Vass István igazgató
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
A FELNŐTTKÉPZÉS SAROKKÖVEI:
A bolognai folyamat 2006 Magyar Bálint oktatási miniszter december 14.
A kompetencia alapú moduláris szakképzés oktatási dokumentumai Tóth Lászlóné 2008.
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
NWS' 2000 Gödöllő Távoktatás a KFKI RMKI-ban Giese Piroska
M ű szaki és Természettudományi Egyesületek Szövetsége Szabolcs – Szatmár – Bereg Megyei Szervezete.
ÁTALAKULÓ FELSŐOKTATÁS Bevezetés a szociológiába WJLF ÁSZM I. évf. nappali tagozat.
1. Tájékoztató az Oktatási Minisztérium HEF OP pályázati kiírásairól február 24.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
A TÁMOP felépítése Tóth István január 26.. ÚMFT prioritások és OP-k Társadalmi megújulás Gazdaság- fejlesztés Közle- kedés Környezeti és energetikai.
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
Europass dokumentumok cégeknek We mean business, október 18.
Az e-learning gyökerei, az e-tanulás fejleményei
Egy év az Európai Unióban Arató Gergely Budapest, április 29.
Általános tájékoztatás az oklevélmellékletről
Kiadványaink Országos Felsőoktatási Információs Központ.
A bolognai folyamat – Párizs: Sorbonne-i Nyilatkozat Franciaország, Egyesült Királyság, Olaszország, Németország  hallgatói és oktatói mobilitás.
Az alapképzések bevezetésének tapasztalatai
Pontszámítás BSc,osztatlan képzések és felsőfokú szakképzések esetén, 2011 Nagy Pontszámítási Nap Felvételi összpontszám ( pont): -Tanulmányi.
Munkatársi képzések a Debreceni Egyetemen HEFOP /1
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
A gyakorlatvezető mentor
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
A mesterképzések lehetőségei a Bologna- rendszerben.
Nyíregyházi Főiskola március 6. Dr. Kokovay Ágnes Kompetenciaalapú képzés és a távoktatás.
Mit tud? Mire képes? Kompetencia alapú szakképzés
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében Benedek András Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében VI. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
A bolognai rendszer Jogszabályok: 2005.CXXIX
Tanulási partnerségek kezdeményezése A NYITOK hálózatfejlesztési program bemutatása Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért június 22.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) NCA-ÖNSZ-08-C-0070 A Társadalmi Megújulás Operatív Programról: a HEFOP.
Leonardo da Vinci Program. A Leonardo da Vinci program az Európai Bizottság 1994-ben indult együttműködési programja a szak- képzés területén.
Szakképzési programok kidolgozása az FSZ szakképesítésekhez
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés Oktáv Ráció Munkakultúra – szakképzési modellek Hajdúszoboszló február 3-5.
Egységes, új szakmastruktúra, piacképes programok Budapest december 6.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
Új paradigmák a FSZ képzés kereskedelmi szakmáiban Medvéné dr Szabad Katalin november 30.
A szakképzés fejlesztés jelenlegi állása
Kompetencia alapú új moduláris képzés
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Készítette: Kiss Éva.  A Maastrichti Szerződést követően kiépült oktatási politika alapjait a közösségi programok képezik  Szókratész program: feladata.
Onkológiai szakdolgozók képzése
A kompetenciafejlesztés eszközrendszere
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
A gyakorlati képzés megújítása a pedagógia szakos képzésben
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
EUROPASS.
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
Péter Katalin December 2. Aszód.  Hol dolgozik?  Hogyan?  Kikkel?  Milyen tevékenységeket végez?  Milyen eszközöket használ?  Mit szeret csinálni?
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés az OKKR szempontjából Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet OKKR Műhelykonferencia 2010.
Kézenfogva Alapítvány módszertani újdonságok 2009 november, Nyíregyháza 1.Aktív Műhely a fenntartható foglalkoztatásért! - pályázat 2.Európai Gondozási.
A Bologna-folyamat hatása az ifjúság munkaerő-piaci helyzetére
A Bologna-folyamat a munkáltatók szempontjából Gerner Péter
A MODERN IKT SZEREPE A MESTER-TANÁRKÉPZÉSBEN
2014. november 26. Tordai Péter igazgató Tempus Közalapítvány
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
SZIME XVII. KONFERENCIA
Magyar Képesítési Keretrendszer EURÓPAI MOBILITÁSI ÉS LLL ESZKÖZÖK, ALAPELVEK.
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV
Szakiskolai fejlesztési program
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
Fővárosi Petrik Térségi Integrált Szakképzési Központ
Előadás másolata:

A továbbképzés szerepe az élethosszig tartó tanulásban LLL A továbbképzés szerepe az élethosszig tartó tanulásban Vízvári László

Amiről beszélni szeretnék… Célom: Áttekintés és bepillantás nyújtása a képzési filozófiák és rendszerek változásaiba Gondolatok a tudásról Mit is jelent a Life Long Learning? Képzési rendszerek Felsőfokú oktatás (Bolognai folyamat) Középfokú oktatás (OKJ) Bepillantás az E-learning világába

A modern kor koldusa…

A tudás szerzés filozófiája Nonformális Formális „Az egész életen át tartó tanulás az iskolai előkészítéstől a nyugdíj utáni korig terjedően magában foglal minden formális, nem-formális és informális tanulást. Tehát az egész életen át tartó tanulás fogalmába minden olyan tanulási tevékenység beleértendő, amely tudás, készségek és képességek fejlesztése céljából történik, személyes, állampolgári, társadalmi és/vagy foglalkoztatási szempontból.” (Az Európai Tanács (2002/C 163/01) az egész életen át tartó tanulásról) Informális

Egy kutatás… „az egész életen át tartó tanulás elvének összefüggésében a nem-formális és informális tanulás azonosításának és érvényesítésének az a célja, hogy láthatóvá tegye és értékelje az egyén birtokában lévő ismeretek és képességek teljes körét, függetlenül attól, hogy ezeket hol és hogyan szerezte.[…] „

Tanulási szokások Európa Magyarország

A felnőtt népesség részvétele a tanulásban-képzésben (Eurostat 2006)

Formális (szak)képzési rendszer FELSŐOKTATÁS OKJ Szakképzési rendszer PhD Szak. Md. 5.4. 3.3 5.3 5.5 BSc. Kp iskola

Szakképzés

Új szakképzési szerkezet (OKJ) Meghatározás Ráépülés: A szakmai és vizsgakövetelmény tartalmazza, hogy mely modulok/szakképesítés/rész-szakképesítés/elágazás moduljaira épül, meghatározza, hogy mely modulokból épül fel, újabb munkakör ellátására képesít. RÁÉPÜLŐ SZAKKÉPESÍTÉSEK Elágazás: A szakképesítés részeként a szakmai és vizsgakövetelményben meghatározott modulokból épül fel, amely kötelezően választandó modullal/modulokkal együtt munkakör ellátására képesít. Rész-szakképesítés: Egy szakképesítésnek a szakmai és vizsgakövetelményben meghatározott moduljaiból épül fel, legalább egy munkakör ellátására képesít. Alap-szakképesítés: A szakmai és vizsgakövetelményben meghatározott modulokból épül fel, munkakör ellátására képesít. ELÁGAZÁSOK Alap szakképesítés Rész-szakképesítés

Képzési utak változása Portfólió elemzés Felnőtt szakápoló Szakmai vizsga Elmélet Gyakorlat OKJ ápoló Szakápoló képzés Kompetencia mérés

Portfólió elemzés      Portfólió ? ? Ápolói modulok Jelentkezési lap (elektronikus) Szakképesítések másolata Szakmai önéletrajz Szakmai gyakorlatok igazolás Továbbképzések igazolása Ápolói modulok  Elfogadás  Elfogadás  Elfogadás  Beszámítás  Beszámítás ? Kompetencia mérés ? Kompetencia mérés

Egy aktualitás (közmunka program) A pályázat elérhető: www.szmm.hu Foglalkoztatás/közmunka/ pályázati felhívások, eredmények/ közmunkapályázat kórházaknak A pályázók köre Munkáltatói Munkavállalói A pályázat ütemezése I. szakasz: Szándék nyilatkozat 2009. 01. 31 II. szakasz: Pályázat 2009. 03. 17 III. szakasz: Megvalósítás 2009. 04.01 – 12.31

EU ÉS A FELSŐOKTATÁS

EU felsőoktatás politikája Sem a képzés, sem ezen belül a felsőoktatás nem tárgya a „közös európai politikának”, azt nemzeti szinten szervezik. a Közösségnek hozzá kell járulnia a képzés minőségének fejlesztéséhez, (Amszterdami Egyezmény 149. cikkely) 1999: Javaslatok és projekt a felsőoktatás minőségbiztosítására, a Bolognai Deklaráció aláírása

Többciklusos, lineáris képzés Jellemzői: szint az alapképzés: bachelor, baccalaureus szak, „BA”, „BSc” diploma szint a mesterképzés: master, magister szak, „MA”, „MSc” diploma szint a doktorképzés: tudományos képzés, Doctor of Philosophy „PhD”, Doctor of Liberal Arts „DLA” Tiszteletbeli doktor: „Doctor honoris causa” „Dr. h. c.” Minden szint után kilépés a munkaerőpiacra vagy belépés a következő szintre

Egészségügyi felsőoktatás Orvos – és egészségtudományok képzési terület* Orvostudományi képzési ág Orvos alapszak Fogorvos alapszak Gyógyszerész alapszak Egészségtudományi képzési ág Ápolás és betegellátás alapszak (ápoló, dietetikus, gyógytornász, mentőtiszt) Eü. gondozás és prevenció alapszak (Népegészségügyi ellenőr, védőnő) Eü. szervező alapszak (Egészségbiztosítás, eü. ügyvitelszervező) Orvos laboratóriumi és képalkotó diagnosztikai analitikus alapszak(orvosdiagnosztikai laboratóriumi analitikus, képalkotó diagnosztikus, orvosi kutatólaboratóriumi analitikus, optometrista * 381/2004 (XII.28) kormányrendelet

Oklevelek elismerése 2005-től az alapképzésben és mesterképzésben szerzett oklevél mellé díjmentesen ki kell adni az oklevélmellékletet magyar és angol nyelven, valamint nemzeti és etnikai kisebbségi képzés esetében - a hallgató kérésére - az érintett kisebbség nyelvén. Europass portfolió – a végzettségek és készségek átláthatóságáért Fő cél: a (képzési és munkavállalói) mobilitás és az életen át tartó tanulás elősegítése Európában Europass dokumentumok: Európai önéletrajz, Mobilpass, Oklevél Melléklet, Europass Bizonyítvány Melléklet (szakképzés), Európai Nyelvi Portfolió Nemzeti Europass Központ 2005 elejétől az OFI

Pedagógiai innovácók E-learning Nyitott képzések Távoktatás B-learning Térbeli, időbeli, fizikai, vagy szociális „távolságok” leküzdése Nyitott képzések Távoktatás B-learning E-learning Szabad hozzáférés Információ- és kommunikáció- technikai eszközökkel támogatott tanulás Az átmenet

Az Internet használók számának növekedési trendje millió 200 USA Eu, Am, Au USA nélkül Ázsia Japán nélkül Japán 150 100 1998 2000 2002 2004 2006 2008

Nyitott képzések Nyitott képzés Hagyományos Oktató által vezetett Távoktatás E-learning B-learning Nyitott képzések Hagyományos Oktató által vezetett Tanteremben történik Ellenállás a hagyományos formákkal szemben Kevéssé hatékony Nincs idő a bevésésre Költséges Infrastruktúra fenntartása Oktatók költségei Utaztatás, étkeztetés Munkakiesés Tananyagok költségei Nyitott képzés Tanuló által vezetett Bárhol történhet Tér Idő Egyénre szabott Módszertani különbségek Költségek Fejlesztési magas Üzemletetés alacsony Infrastruktúrális feltételek

E-learning „Az eLearning a korszerű multimédia technológiák és az Internet alkalmazása az oktatás minőségének javítása érdekében, elősegítve a forrásokhoz való hozzáférést, információcserét, és együttműködést” (EU eLearning Action Plan)

Hágeni Távegyetem Universty of Hagen Távtanulási Központok Németország Ausztria (Bregenz, Linz, Saalfelden) Svájc (Brig/Bern, Pfäffikon) Magyarország (Budapest) Lettország (Riga) FÁK (Smolensk, St. Pétervár) Csehország (Brünn) Ukránia (Kiev) ~ 55.000 hallgató, ebből 2000 külföldi www.etitav.hu

“Ne gyónj!. Csak mutasd a cookies-jaidat.”

Köszönöm a figyelmet! www.etitav.hu