A továbbképzés szerepe az élethosszig tartó tanulásban LLL A továbbképzés szerepe az élethosszig tartó tanulásban Vízvári László
Amiről beszélni szeretnék… Célom: Áttekintés és bepillantás nyújtása a képzési filozófiák és rendszerek változásaiba Gondolatok a tudásról Mit is jelent a Life Long Learning? Képzési rendszerek Felsőfokú oktatás (Bolognai folyamat) Középfokú oktatás (OKJ) Bepillantás az E-learning világába
A modern kor koldusa…
A tudás szerzés filozófiája Nonformális Formális „Az egész életen át tartó tanulás az iskolai előkészítéstől a nyugdíj utáni korig terjedően magában foglal minden formális, nem-formális és informális tanulást. Tehát az egész életen át tartó tanulás fogalmába minden olyan tanulási tevékenység beleértendő, amely tudás, készségek és képességek fejlesztése céljából történik, személyes, állampolgári, társadalmi és/vagy foglalkoztatási szempontból.” (Az Európai Tanács (2002/C 163/01) az egész életen át tartó tanulásról) Informális
Egy kutatás… „az egész életen át tartó tanulás elvének összefüggésében a nem-formális és informális tanulás azonosításának és érvényesítésének az a célja, hogy láthatóvá tegye és értékelje az egyén birtokában lévő ismeretek és képességek teljes körét, függetlenül attól, hogy ezeket hol és hogyan szerezte.[…] „
Tanulási szokások Európa Magyarország
A felnőtt népesség részvétele a tanulásban-képzésben (Eurostat 2006)
Formális (szak)képzési rendszer FELSŐOKTATÁS OKJ Szakképzési rendszer PhD Szak. Md. 5.4. 3.3 5.3 5.5 BSc. Kp iskola
Szakképzés
Új szakképzési szerkezet (OKJ) Meghatározás Ráépülés: A szakmai és vizsgakövetelmény tartalmazza, hogy mely modulok/szakképesítés/rész-szakképesítés/elágazás moduljaira épül, meghatározza, hogy mely modulokból épül fel, újabb munkakör ellátására képesít. RÁÉPÜLŐ SZAKKÉPESÍTÉSEK Elágazás: A szakképesítés részeként a szakmai és vizsgakövetelményben meghatározott modulokból épül fel, amely kötelezően választandó modullal/modulokkal együtt munkakör ellátására képesít. Rész-szakképesítés: Egy szakképesítésnek a szakmai és vizsgakövetelményben meghatározott moduljaiból épül fel, legalább egy munkakör ellátására képesít. Alap-szakképesítés: A szakmai és vizsgakövetelményben meghatározott modulokból épül fel, munkakör ellátására képesít. ELÁGAZÁSOK Alap szakképesítés Rész-szakképesítés
Képzési utak változása Portfólió elemzés Felnőtt szakápoló Szakmai vizsga Elmélet Gyakorlat OKJ ápoló Szakápoló képzés Kompetencia mérés
Portfólió elemzés Portfólió ? ? Ápolói modulok Jelentkezési lap (elektronikus) Szakképesítések másolata Szakmai önéletrajz Szakmai gyakorlatok igazolás Továbbképzések igazolása Ápolói modulok Elfogadás Elfogadás Elfogadás Beszámítás Beszámítás ? Kompetencia mérés ? Kompetencia mérés
Egy aktualitás (közmunka program) A pályázat elérhető: www.szmm.hu Foglalkoztatás/közmunka/ pályázati felhívások, eredmények/ közmunkapályázat kórházaknak A pályázók köre Munkáltatói Munkavállalói A pályázat ütemezése I. szakasz: Szándék nyilatkozat 2009. 01. 31 II. szakasz: Pályázat 2009. 03. 17 III. szakasz: Megvalósítás 2009. 04.01 – 12.31
EU ÉS A FELSŐOKTATÁS
EU felsőoktatás politikája Sem a képzés, sem ezen belül a felsőoktatás nem tárgya a „közös európai politikának”, azt nemzeti szinten szervezik. a Közösségnek hozzá kell járulnia a képzés minőségének fejlesztéséhez, (Amszterdami Egyezmény 149. cikkely) 1999: Javaslatok és projekt a felsőoktatás minőségbiztosítására, a Bolognai Deklaráció aláírása
Többciklusos, lineáris képzés Jellemzői: szint az alapképzés: bachelor, baccalaureus szak, „BA”, „BSc” diploma szint a mesterképzés: master, magister szak, „MA”, „MSc” diploma szint a doktorképzés: tudományos képzés, Doctor of Philosophy „PhD”, Doctor of Liberal Arts „DLA” Tiszteletbeli doktor: „Doctor honoris causa” „Dr. h. c.” Minden szint után kilépés a munkaerőpiacra vagy belépés a következő szintre
Egészségügyi felsőoktatás Orvos – és egészségtudományok képzési terület* Orvostudományi képzési ág Orvos alapszak Fogorvos alapszak Gyógyszerész alapszak Egészségtudományi képzési ág Ápolás és betegellátás alapszak (ápoló, dietetikus, gyógytornász, mentőtiszt) Eü. gondozás és prevenció alapszak (Népegészségügyi ellenőr, védőnő) Eü. szervező alapszak (Egészségbiztosítás, eü. ügyvitelszervező) Orvos laboratóriumi és képalkotó diagnosztikai analitikus alapszak(orvosdiagnosztikai laboratóriumi analitikus, képalkotó diagnosztikus, orvosi kutatólaboratóriumi analitikus, optometrista * 381/2004 (XII.28) kormányrendelet
Oklevelek elismerése 2005-től az alapképzésben és mesterképzésben szerzett oklevél mellé díjmentesen ki kell adni az oklevélmellékletet magyar és angol nyelven, valamint nemzeti és etnikai kisebbségi képzés esetében - a hallgató kérésére - az érintett kisebbség nyelvén. Europass portfolió – a végzettségek és készségek átláthatóságáért Fő cél: a (képzési és munkavállalói) mobilitás és az életen át tartó tanulás elősegítése Európában Europass dokumentumok: Európai önéletrajz, Mobilpass, Oklevél Melléklet, Europass Bizonyítvány Melléklet (szakképzés), Európai Nyelvi Portfolió Nemzeti Europass Központ 2005 elejétől az OFI
Pedagógiai innovácók E-learning Nyitott képzések Távoktatás B-learning Térbeli, időbeli, fizikai, vagy szociális „távolságok” leküzdése Nyitott képzések Távoktatás B-learning E-learning Szabad hozzáférés Információ- és kommunikáció- technikai eszközökkel támogatott tanulás Az átmenet
Az Internet használók számának növekedési trendje millió 200 USA Eu, Am, Au USA nélkül Ázsia Japán nélkül Japán 150 100 1998 2000 2002 2004 2006 2008
Nyitott képzések Nyitott képzés Hagyományos Oktató által vezetett Távoktatás E-learning B-learning Nyitott képzések Hagyományos Oktató által vezetett Tanteremben történik Ellenállás a hagyományos formákkal szemben Kevéssé hatékony Nincs idő a bevésésre Költséges Infrastruktúra fenntartása Oktatók költségei Utaztatás, étkeztetés Munkakiesés Tananyagok költségei Nyitott képzés Tanuló által vezetett Bárhol történhet Tér Idő Egyénre szabott Módszertani különbségek Költségek Fejlesztési magas Üzemletetés alacsony Infrastruktúrális feltételek
E-learning „Az eLearning a korszerű multimédia technológiák és az Internet alkalmazása az oktatás minőségének javítása érdekében, elősegítve a forrásokhoz való hozzáférést, információcserét, és együttműködést” (EU eLearning Action Plan)
Hágeni Távegyetem Universty of Hagen Távtanulási Központok Németország Ausztria (Bregenz, Linz, Saalfelden) Svájc (Brig/Bern, Pfäffikon) Magyarország (Budapest) Lettország (Riga) FÁK (Smolensk, St. Pétervár) Csehország (Brünn) Ukránia (Kiev) ~ 55.000 hallgató, ebből 2000 külföldi www.etitav.hu
“Ne gyónj!. Csak mutasd a cookies-jaidat.”
Köszönöm a figyelmet! www.etitav.hu