Merre tovább, magyar egészségügy?

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Komplex kistérségi programok a gyerekszegénység csökkentéséért Kun Zsuzsa, MTA KTI Gyerekprogram Iroda.
Advertisements

EGÉSZSÉGÜGY AZ „ÉDENTŐL KELETRE” AZ EGÉSZSÉGÜGY ÁTALAKÍTÁSÁNAK MENETÉRŐL ÉS ÜTEMTERVÉRŐL DR. RÁCZ JENŐ BUDAPEST, JANUÁR 17. ÖNKORMÁNYZATI EGÉSZSÉGÜGYI.
BIZTONSÁG ÉS PARTNERSÉG Lépésváltás az egészségügy korszerűsítésében.
1 BALESETBIZTOSÍTÁS (munkahelyi egészségbiztosítás) az üzleti biztosítók szerepvállalásával Összeállította: Magánbiztosítók egészségügyi reformbizottsága.
MILYEN KIIGAZÍTÁSOK SZÜKSÉGESEK A PROGRESSZIVITÁSI SZINT, A KAPACITÁS ELOSZTÁS ÉS A TEK VONATKOZÁSÁBAN A RENDSZER MŰKÖDŐKÉPESSÉGÉNEK JAVÍTÁSA ÉRDEKÉBEN?
Az egészségügy átalakítása közgazdász szemmel A tervezett reformok hatásai Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató Intézet Kft.
A magyar egészségügy reformja június Dr. Kincses Gyula ESKI Főigazgató.
Egészségügyi vagy betegségügyi reform?
1 Az egészségügy tematizálása a médiában Marketing, public relations és reklám az egészségügyben VII. Országos Konferencia Budapest - Hotel Platánus, 2004.
Gondolat, ötlet és megvalósulás
15. Egészség-Gazdaságtani Szimpózium Dr. Szócska Miklós Egészségügyért felelős államtitkár EMBERI ERŐFORRÁSOK MINISZTÉRIUMA.
Egészségügyben kialakult gazdasági helyzet. Problémák • 1. Előző évhez képest - 44,6 milliárd ft • 2. Első félévben időarányost jóval meghaladó pénzkiáramlás.
Semmelweis terv - Értékek, alapelvek, célok és megvalósíthatóságuk feltételei Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva tanszékvezető.
Nemzeti Fenntartható Fejlődési Keretstratégia. Nemzeti Fenntartható Fejlődési Tanács Széleskörű társadalmi képviselet (pártok, szakszervezetek, kamarák,
Az öngondoskodás és a magánforrások szerepe az egészségügyi reformban
A szociális szolgáltatásokhoz kapcsolódó foglalkoztatás tervezett átalakítása 1.Klasszikus határterületi kérdés szociális ellátástámogatott életvitel foglalkoztatás.
1 VERSENY és SZOLIDARITÁS a gyógyításban Bokros Lajos közgazdaságtan és közpolitika professzora vezérigazgató Közép-Európai Egyetem Budapest.
Az egészségügyi rendszer Az egészségügy "piac" sajátosságai
Az EFOP köznevelést érintő beavatkozásai
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
A paraszolvencia egészségpolitikai jelentősége és a megszüntetésére tett kísérletek értékelése január 25.
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
Egészségpolitika.
Az egészségügy ma és a távlatok
Mit ér a forint az egészségügyben ?
Egészségügy átalakítás előtt Nógrádi Tóth Erzsébet egészségügyi szerkesztő Világgazdaság Konszenzus az egészségügyért II. konferencia szeptember.
Az OEP lehetséges szerepe az ellátási hibák felismerésében és megelőzésében „(Elkerülhető) ellátási hibák az egészségügyben” országos konferencia, Budapest,
A kapacitás fogalma az egészségügyben
Javaslat az ágazati információ-politika átalakítására Dr. Kincses Gyula mb. főigazgató MEDINFO.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Az egyes egészségügyi tárgyú törvények módosításáról.
Konzervatív alternatíva Avagy: A normális megoldás Dr Pusztai Erzsébet MDF.
Merre, hogyan tovább budapesti egészségügyi ellátás?
Egészség-gazdaságtan felértékelődése gazdasági válság idején
A GYEMSZI közbeszerzési feladatai 1.GYEMSZI saját közbeszerzései 2.GYEMSZI irányítása alatt lévő intézmények közbeszerzéseinek ellenőrzése, felügyelete.
Bikal, október 18. Közösségi alapú tervezés az uniós finanszírozású területfejlesztésben Péti Márton NTH Október 28.
2011. évi CCIX. Tv. Konferencia neve, helye: Budapest, 2012 október 30. GWP-konferencia Vojtilla László elnöki tanácsadó Magyar Energia Hivatal.
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
Nógrád TISZK sajtótájékoztató 2009 december 14. A Nógrád TISZK fejlesztése.
A hippokratészi eskü értelmezése
Placebó vagy védőoltás? Tartós megoldást jelentenek-e a reformlépések, vagy csak hiszünk bennük? november 14. Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató.
1 Az egészségügy tematizálása a médiában Marketing, public relations és reklám az egészségügyben VII. Országos Konferencia Budapest - Hotel Platánus, 2004.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
KI FIZET A VÉGÉN ? Dr. Csiba Gábor elnök Stratégiai Szövetség a Magyar Kórházakért Budapest, november 10.
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
A Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program aktuális pályázati lehetőségei aktuális pályázati lehetőségei szeptember 26. Szolnok.
21 a 100-ból: egészségügy Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató Intézet Kft. Hova jutunk 100 lépéssel? GKI Rt. Ützleti konferencia Június 24.
A MEGYEI MEGÁLLAPODÁSOK MARGÓJÁRA MOLNÁR ATTILA ELNÖK EGÉSZSÉGÜGYI GAZDASÁGI VEZETŐK EGYESÜLETE.
Dr. Rácz Jenő ÖNKORMÁNYZATI EGÉSZSÉGÜGYI NAPOK BUDAPEST FEBRUÁR 24.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
A munkaerőpiac aktív politikájának szervezése, rendszere és finanszírozása Magyarországon BORBÉLY-PECZE, Tibor Bors, Ph.D. szakmai tanácsadó Budapest,
„Szervezeti hatékonyság fejlesztése az egészségügyi ellátórendszerben – Területi együttműködések kialakítása” TÁMOP B Magyar Kórházszövetség XXVII.
Nem a forrás hiányzik, hanem a döntés… Csató András MKSZ Kongresszus – április 23. WWW. ETOSZ. ORG.
Emberi erőforrás tudatos fejlesztése
Merre tovább…? Dr. Horváth Ágnes államtitkár november 15.
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
Új egyensúly Sikerek és kihívások. 2 Felzárkózik a gazdaság.
Az egészségügyi intézményrendszert érintő jogszabályi változások főbb következményei. Kapacitások és finanszírozás változásai dr. Koós Tamás Budapest,
Az Erős Magyarország egészségügyi programja Megújulás és megőrzés az egészségügyi szektorban.
Szükségletek és igények lehetséges értelmezése … Nemzeti Drogmegelőzési Intézet és az Országos Addiktológiai Intézet „Határ – Helyzetek” Konferencia Budapest,
Dr. Stubnya Gusztáv. Egészségpolitika Az egészségpolitika azon szabályok és szervezett cselekedetek összessége, amelyek az egészség (gyógyításon kívüli)
Migráció, bérek és a humán erőforrás helyzete az egészségügyben. DR
A szakma és az egészségpolitika kapcsolata a nemzetközi gyakorlatban
Menedzsergyakorlatok a gazdasági vezetők szemszögéből
KORMÁNYZATI CÉLOK AZ EGÉSZSÉGÜGYBEN
Magyar Útügyi Társaság
Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
Előadás másolata:

Merre tovább, magyar egészségügy? Kaló Zoltán Egészség-gazdaságtani Kutatóközpont, ELTE, TáTK Syreon Kutató Intézet

Az egészségügyi rendszerünk fenntarthatósága Jelen formájában az egészségügyi rendszer nem fenntartható, mert a források nem elégségesek a meglevő kapacitások működtetéséhez. Az egészségügyi rendszerünk időzített bombái a potenciális robbanás időrendjében: humán erőforrás ellátórendszer intézményi struktúrája gyógyszerágazat forrásteremtés - forrásallokáció

1. probléma: Humán erőforrás Válság van, mégis az egészségügyi dolgozók joggal várnak el fizetésemelést. Elfogadhatatlanul alacsony bérek más ágazatokhoz képest (pl. utcaseprők). Uniós piac elszívó hatása  a korábban túlkínálattal küzdő orvosi munkaerőpiacon munkaerőhiány  a nővéri munkaerőhiány fokozása Szaktárca beavatkozásai három reakciót váltanak ki: „nem elegendő az érintetteknek” „bérfeszültséget generál” „nem érint mindenkit” Jelen helyzet kritikus kérdései: az alapellátás bérhelyzetének rendezése bérfeszültségek kezelése a struktúra-átalakulásból származó források előteremtése (?!)

2. probléma: Ellátórendszer intézményi struktúrája Kórházi központú, erősen forráshiányos szakellátás Működőképesség fenntartásához szükséges finanszírozás: volumenkorlát  minőségi és hozzáférési korlátok Jelentős Európai Uniós forrás rossz felhasználása: zöldmezős beruházások nagy volumenű centrumokban évekig tartó tervezés Államosítás: központi akarat végrehajtásának lehetősége (ld. kapacitás- redukció és átalakítás) és a központosított beszerzésben rejlő tartalékok kiaknázása Államosítás rövidtávú kockázatai  további költségek és bizonytalanságok átadás-átvétel szerződések felmondása párhuzamosságok felszámolásának egyszeri költségei ösztönzők? döntési jogkörök?

Átalakulás megvalósíthatóságának kulcsa: egyszeri többlet büdzsé és humán erőforrás Ellátórendszer átszervezésének fő felelőse Gyógyszerészeti és Egészségügyi Minőség- és Szervezetfejlesztési Intézet (GYEMSZI): munkaerőhiány + korlátos költségkeretek Szervezetfejlesztés és intézmények átvétele a Területi Egészségszervezési Központok (TESZK) feladata korlátos forrásokkal, nem tisztázott feladattal és hatáskörökkel

Átalakulás működésének kulcsa: fenntartható finanszírozás, munkaerő-átcsoportosítás, ellátásszervezés Fenntartható finanszírozás: Jelenlegi funkciókhoz kapcsolt TVK újraosztása: csak a megszűnő kapacitások TVK-ja, a TVK fokozatos újraosztása az allokált feladatok szerint, a TVK radikális újraosztása az allokált feladatok szerint kistérségi járóbeteg központok TVK-jának kialakítása Munkaerő-átcsoportosítás, hiányszakmák, munkaidő- normák Ellátásszervezés: TESZK + informatikai rendszer + alapellátás erősítése és pénzügyi ösztönzők kialakítása

3. probléma: Gyógyszerágazat

3. probléma: Gyógyszerágazat

Magánkiadások relatív növekedése a közkiadásokhoz képest (1993-2008) és a közkiadások aránya a teljes egészségügyi kiadásokban (1993) Forrás: How Much is Too Much? Value for Money in Health Spending, OECD 2010

Jelenlegi támogatáspolitika: bizonyítékokon alapuló döntések helyett folyamatszabályozott rendszer OEP támogatott gyógyszerkör a megfelelő betegszámra rendelkezésre álló oEP gyógyszer- büdzsé Következmények: volumenkorlátok biztosítják a folyamatszabályozott támogatáspolitikai rendszer működését bizonyos betegek nem férnek hozzá a közfinanszírozott technológiákhoz a fő cél a rendszer működése és nem a lakosság egészségi állapotának javítása a hiány miatt a rendszerben kódolva van a korrupció

4. probléma: Forrásteremtés és forrásallokáció egyensúlytalansága Vegyes finanszírozás (járulék + adó + magán) A járulékfizetésre épülő bismarcki rendszerben továbbra is alacsony a járulékot fizetők aránya Az inaktív lakosság forrásteremtését elvileg az állam egyéb formában fizetné, de a címkézetlen (azaz adóbevételekből származó) egészségügyi forrásteremtés csökkentése nehéz gazdasági periódusokban előre borítékolható. Az állam feladata a közeljövőben a közkiadások csökkentése lesz… Új bevételi formák sem címkézettek (pl. chipsadó), nem garantált, hogy a bevételeket az egészségügyi rendszerben lehet felhasználni. A magánkiadások növekedése nagyon jelentős mértékű, és a kiadások nem intézményesült formában (pl. magán kiegészítő biztosítás) realizálódnak. Az alkalmanként kötelezően fizetett (pl. térítési díj, vizitdíj), családokat terhelő hozzájárulások komoly egyenlőtlenségekhez vezetnek.

Mi lehet a megoldás? Ellátórendszer rendszer fix és változó költségeinek csökkentése szakellátás kapacitásának csökkentése (nyertesek vs vesztesek) szolgáltatási csomag szűkítése gyógyszertámogatásban a jelenlegi módszerek (pl. generikus program) mellett csomagszűkítés Forrásteremtés a járulékfizetők számának növelése a járulék/adó arány növelése a páciensek választásából fakadó szolgáltatások magánfinanszírozásának növelése (pl. osztott finanszírozás csípőprotézis műtét esetén, területen kívüli ellátás esetén a szolgáltatás mértékétől függő „vizitdíj”) a közfinanszírozott csomag szűkítésekor kiesett ellátások bekapcsolása a magánbiztosítási rendszerbe

Mi lehet a megoldás? Humán erőforrás megmaradt egészségügyi ellátóhelyeken a fizetések további emelése alapellátás forrásainak bővítése és a finanszírozási ösztönzők átalakítása Népegészségügyi helyzet ciklusokon átnyúló népegészségügyi program intézményi és finanszírozási alapjainak megteremtése explicit kritériumokon alapuló prioritások meghatározása a terápiahűségen alapuló generikus gyógyszerprogram feltételeinek kidolgozása (egyéni felelősség kérdésének újratárgyalása a szolidaritási elven alapuló egészségügyi rendszerben különösen nagy értékű ellátások esetében – ld. aktív dohányosok tüdőrákjának kezelése)

Főbb üzenetek Legfontosabb kérdés politikai és egészségpolitikai döntéshozóknak: a válságra hivatkozva javítani akarják-e az egészségpolitikai döntéshozatal megalapozottságát; vagy az elmúlt évekhez hasonlóan csak a (köz)kiadások csökkentésére koncentrálnak? azaz bizonyítékokon alapuló döntéshozatal vagy folyamatszabályozás (volumenkorlátokkal biztosítva a rendszer működőképességét) Hamis ígéret, hogy az egészségügyi rendszer hatékonysági tartalékainak feltárásával a helyzet orvosolható, valamint hogy a betegek a változásokból nem fognak semmit megérezni a kivéreztetett ellátórendszerben nincs elegendő hatékonyságtartalék rendszer túlélési esélyének javítása egyes betegek túlélési esélyeit csökkentheti Az egészségügyi rendszert újra kell tervezni, forrásbevonás és csomagszűkítés szükséges. Az új rendszert (az ésszerűség határain belül) a tudományos bizonyítékokra és a szereplők partneri viszonyára kell alapozni.

Köszönöm a megtisztelő figyelmüket!