Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionalizáció alulnézetből szeptember 15. Pécs Regionalizáció alulnézetből szeptember 15. Pécs Dr. Zongor Gábor főtitkár főtitkár Települési.
Advertisements

Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
ÜDVÖZLÖM ÖNÖKET A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGÉNEK NEVÉBEN!
Az ÉARFÜ NONPROFIT KFT - szerkezete, felépítése, a színes mozaik.
Az Alaptörvény és a közpénzügyek az önkormányzatok szemszögéből
HAT – Oktatáspolitikai kerekasztal március 8. Feladat- és felelősségmegosztás a közoktatásban.
INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? Az EU intézmény rendszere,
Belügyminisztérium Belügyminisztérium dr. Bitay Márton Önkormányzati Stratégiai Főosztályvezető Magyarország helyi önkormányzatairól szóló évi CLXXXIX.
A megyei tervezés jelenlegi állása, a közeljövő jogszabályi változásai Területfejlesztési, területi tervezési és szakmai koordinációs rendszer kialakítása,
Baranya Megyei Önkormányzat
A leghátrányosabb helyzetű kistérségek támogatása az Államreform Operatív Program keretében ápr. 29. Kullmann Ádám.
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
A stratégiai tervezés történeti háttere
Az évi LXV. törvény a helyi önkormányzatokról
Készítette: Mogyorósi Bettina. Az ország kiegyensúlyozott területi fejlődése és a térségei társadalmi-gazdasági, kulturális fejlődésének előmozdítása,
Az évi XCII. törvény (az évi XXI. törvény módosítása)
Településmarketing Marketing a területfejlesztésben!?
A területfejlesztés szereplői és intézményei Magyarországon
Irányváltások a területfejlesztés intézményrendszerében 1Területfejlesztők Napja Balatonkenese.
Ugrás az első oldalra ÚJ TERÜLETFEJLESZTÉSI STRATÉGIA október Dr. Lamperth Mónika önkormányzati és területfejlesztési miniszter.
Működőképes-e a területfejlesztés új rendszere Nagyházi György PhD hallgató RGDI - Győr.
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Többcélú kistérségi társulások működési szabályai, zavarai
Magyarország 2015 Intézményi Reform Munkacsoport.
A lokalitás szerepe a munkaerőpiaci folyamatok alakításában László Gyula Pécs, május 19.
Vissi András Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht Pécs, szeptember 15. A „régióvá válás” autonóm lehetőségei – brüsszeli képviselet,
Régiók alulnézetből: merre tartanak a hálózatok? Dr. Kaiser Tamás Egyetemi docens Pannon Egyetem, Veszprém.
Nyugat-dunántúli Régió
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Zala megyei önkormányzati fórum A TÖOSZ programjai és aktuális önkormányzati ügyek Dr. Zongor Gábor főtitkár Január 26. Zalaszentgrót.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Köszöntjük Önöket az „Esély az együttműködésben” – Élhetőbb vidék megteremtése konferencián!
Controlling a gyakorlatban Dr. Szegvári Péter kormány-főtanácsadó Magyar Controlling EgyesületMiniszterelnöki Kabinet Uniós körkép - Az európai regionális.
Távmunka a területfejlesztésben
Regionális Civil Egyeztetések (RECE) Program Helyzetelemzés tapasztalatai Oprics Judit Társadalmi egyeztetés támogatása program vezetője október.
MTA Regionális Kutatások Központja Regionális fejlesztéspolitika régiók nélkül? Pálné Kovács Ilona MTA RKK MTA Regionális Kutatások Központja.
Nemzeti Területfejlesztési Hivatal A RÉGIÓÉPÍTÉS ÉVE ,3 MILLIÁRD FORINT ÁTADOTT FORRÁS A RÉGIÓKNAK március 17. Kormányszóvivői sajtótájékoztató.
Cselekedni most és mindenkiért Kormányszóvivői tájékoztató „A közpénzek felhasználásáról és a köztulajdon használatának nyilvánosságáról, átláthatóbbá.
1 Megváltozott szerepben a megyei önkormányzatok! Tájékoztatás a megyei önkormányzatok feladatairól és azok szociálpolitikát érintő kapcsolódási pontjairól.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
RÉGIÓK ÉS REGIONÁLIS KÖZIGAZGATÁS EURÓPÁBAN Horváth Gyula.
Régió, megye, járás (kistérség): múlt- jelen- jövő Pálné Kovács Ilona MTA KRTK, Regionális Kutatások Intézete Pécs,
Fenntartható önkormányzatok Az Országgyűlés Fenntartható fejlődés Bizottsága ülése Budapest Június 5. Schmidt Jenő TÖOSZ elnök 1.
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
Tájékoztató évi CXCVIII. törvény a területfejlesztéssel és a területrendezéssel összefüggő egyes törvények módosításáról „Regionális fejlesztési.
Az önkormányzatok érdekképviselete
Tájékoztató a területfejlesztéssel összefüggő aktuális feladatokról Szabó István alelnök Pest Megye Önkormányzata Érd, június 7.
A Nemzeti Fejlesztési Terv és a partnerség Civil részvétel és EU források – december 3. Európai Ifjúsági Központ Dr. Arató Krisztina ELTE.
A Regionális Munkaügyi Tanáccsal szembeni elvárások a munkaadói oldal szemével nézve Készítette: ÉMRMT munkaadói oldal november 12.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Az új típusú szakképzési rendszer főbb jellemzői MÁV konferenciasorozat 2. rendezvény április 29. Dr. Szivi József SZMM Felnőttképzési és Szakképzési.
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI Zalai Mihály elnök Békés Megyei Önkormányzat Települési Önkormányzatok.
Eszköztelenül? Területfejlesztés új helyzetben Szaló Péter.
A regionális politika 1996 után Magyarországon
Közigazgatási Jog 4. Európai Közigazgatás, 11. előadás november 23. Témakörök: 5. Az EU jogrendszerének közigazgatási alapjai 5.1. Az EU jogrendszerének.
1 A városfejlesztési stratégia dilemmái A Magyar Regionális Tudományi Társaság IV. Vándorgyűlése Szeged, október Önkormányzati és Területfejlesztési.
A felnőttképzés, szakképzés fejlesztése és a gazdaság igényei november 21. DAT 2006 Konferencia S2 – Gazdaság vezérelt informatikai szakképzés Szociális.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
A magyar önkormányzati rendszer bemutatása OSLO április 22
Az önkormányzatok településfejlesztési
Az ÖNET megújításának lehetséges módja Schmidt Jenő, ÖNET munkacsoport vezetője, TÖOSZ elnök Budapest, május 19. „Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar.
Az önkormányzati érdekképviselet Magyarországon. I. A keletkezés 1989 –
A területfejlesztés megújult rendszere február 5. Baranya Megyei Önkormányzat.
KISTÉRSÉG ÉS REGIONALITÁS A KÖZMŰVELŐDÉSI GYAKORLATBAN Pap István Megyei Művelődési Központ, Békéscsaba.
A polgármesterség változásai Veresegyház október 15. Dr
„Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt
Európai Uniós ismeretek
Előadás másolata:

Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége Centralizáció és decentralizáció a kormány és az önkormányzatok együttműködésében Dr. Zongor Gábor főtitkár Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége

A MÚLT A politikai rendszerváltozás megcélozta, hogy a centralizációt a decentralizáció váltsa fel. A helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény a közhatalom demokratikus decentralizációjára törekedett. Feladatok, hatáskörök, felelősségek decentralizációja megtörtént, miközben az önkormányzatok gazdasági alapjai nem teremtődtek meg. Az önkormányzatok konfliktus konténerekké váltak.

A MÚLT (2) Az önkormányzati gazdasági autonómia korlátozottsága miatt a fejlesztési források is korlátosan álltak rendelkezésre. A terület- és sok tekintetben a településfejlesztés meghatározója a kormányzat maradt. 1990 és 1996 között érdemi forrásdecentralizáció nem történt.

FORDULAT A területfejlesztésről és a területrendezésről szóló 1996. évi XXI. törvény áttörést jelentett a fejlesztéspolitikában. A magyar törvényi szabályozásban érvényesültek az európai uniós alapelvek: a szubszidiaritás – a decentralizáció – a partnerség – a tervezés és a programozás – a koncentráció és az addicionalitás. Kialakult a területfejlesztés megyei intézményrendszere és önkéntesen a regionális fejlesztés intézményi csírája, valamint elindult a kistérségi szerveződés.

ÚJABB FORDULAT A területfejlesztési törvény 1999-es módosítása egyrészt rögzítette a megyei és a regionális intézményrendszert, másrészt két pólusúvá tette a tanácsokat. A gazdaság szereplői (kamarák, munkaügyi tanácsok) kikerültek a szavazati jogú tagságból, csökkent az önkormányzati szereplők száma (kistérségek képviseletének korlátozása). Új elemként növelte az állami szereplők számát (Földművelésügyi hivatal, RIB) és a kormányzati szakmai képviselőket felváltották a minisztériumokat uraló politikai pártok helyi „reprezentánsai”.

ÚJABB FORDULAT (2) A regionális fejlesztési tanácsokban a kormányzati túlsúly biztosítása. A megyei területfejlesztési tanácsokban a kormányzati befolyás növelésére való törekvés. Kistérségekben 2000-től kormány alkalmazott kistérségi megbízotti hálózat kiépítése. A térségfejlesztésben a direkt pártpolitikai szempontok erősödése.

KÍSÉRLET A FORDULATRA Medgyessy kormány kudarcos kísérlete a területfejlesztés decentralizálására. A területfejlesztési törvény módosításával nem történt meg a regionális fejlesztési tanácsok „kormánytalanítása”. Kormányprogram célkitűzésévé vált a regionális önkormányzat létrehozatala és a kistérségi társulás kötelezővé tétele.

A JELEN Gyurcsány kormány markánsan hozzálátott az önkormányzati és ezzel a területfejlesztés intézményrendszerének strukturális átalakításához. Elmaradt az alkotmány és alkotmányos törvények szükséges módosítása, megmaradt a strukturális átalakítás kényszere. A dekoncentrált állami hivatalok regionalizációja nem a decentralizációt, hanem a centralizációt erősíti

A JELEN (2) A kormányzati befolyás garantálása érdekében a regionális fejlesztési tanácsok elnöklésének kormányzati képviselőkkel való betöltése. A kistérségi megbízotti hálózat lebegtetése. Csökkenő mértékű elosztható regionális és megyei forrás a jövő évben.

A JÖVŐ A területpolitikai és területfejlesztési döntések nem nélkülözhetik a partnerséget. Újra kell építeni a politikai szereplők közötti bizalmat. A decentralizáció mértéke nem függhet a pillanatnyi politikai szereposztástól. A szakmai szereplők befolyását erősíteni szükséges.

A JÖVŐ (2) A felelősség mellett a források decentralizálása is elkerülhetetlen. A szakmai tudás decentralizálása szükséges (kistérségi megbízottak, vidékfejlesztési menedzserek, NFT házhoz jön munkatársak.) A decentralizáció erősödését szolgálná a fejlesztéspolitikai törvény megalkotása az uniós és a hazai források felhasználásának rendjéről, az intézményrendszer stabilitásának megalapozásáról. Csak közös akarattal és együtt, valamennyi felelős szereplő részvételével sikerülhet.

Kérdéseikkel forduljanak hozzám bizalommal! KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Kérdéseikkel forduljanak hozzám bizalommal! eMail: zongor@toosz.hu