Új Magyarország fejlesztési terv Területi együttműködés, kistérségek szerepe Bajnai Gordon fejlesztéspolitikáért felelős kormánybiztos.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Közlekedésfejlesztési Integrált Közreműködő Szervezet
Advertisements

ÚMFT – a foglalkoztatás növeléséhez kapcsolódó hazai és EU-s források elérése mikro-, kis-, és középvállalkozások részére.
TERÜLETI SZEMPONTBÓL VERSENYKÉPES ÉS KIEGYENLÍTETT MAGYARORSZÁGÉRT Dr. Kolber István regionális fejlesztésért és felzárkóztatásért felelős miniszter.
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
Magyarországi fejlesztések, EU támogatások
Kovács István Vilmos Fejlesztéspolitikáért felelős elnökhelyettes
Új Magyarország Fejlesztési Terv
A Nemzeti Fejlesztési Terv Logisztika a gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Szeptember 12. Jobbágy Valér Nemzeti Fejlesztési Terv és EU Támogatások.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
A foglalkoztatás és növekedés programja Az Új Magyarország Fejlesztési Terv ágazati és regionális programjai március 13.
2008. december 08. A KEOP szennyvízelvezetési és –tisztítási konstrukciójának pályáztatási tapasztalatai, és a es akcióterv bemutatása Balla.
BEVEZETÉS. Magyarország között 15 operatív program megvalósításáért felelős Összesen mintegy 22,4 milliárd euró fejlesztési forrást tudunk felhasználni.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
A TÁMOP felépítése Tóth István január 26.. ÚMFT prioritások és OP-k Társadalmi megújulás Gazdaság- fejlesztés Közle- kedés Környezeti és energetikai.
INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? Az EU intézmény rendszere,
Bevezetés, akciótervek, pályázatok, végrehajtás, intézményrendszer Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
A z LHH program aktuális kérdései Kullmann Ádám, LHH Fejlesztési Programiroda Szentendre, május 27.
Varju László, államtitkár NFGM A Regionális Fejlesztési Operatív Program tapasztalatai Tanulságok és következtetések az ÚMFT regionális programjai tükrében.
Európai Uniós támogatásokat kezelő intézményrendszer a környezeti fejlesztésekben Kiss Pál 2007/04/20 Igazgató Fejlesztési Igazgatóság Környezetvédelmi.
A leghátrányosabb helyzetű kistérségek támogatása az Államreform Operatív Program keretében ápr. 29. Kullmann Ádám.
A pályáztatási eljárás általános bemutatása, kiemelt projektek Czégér Zsuzsanna főosztályvezető KvVM FI KEOP KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZET Székesfehérvár 2007.április.
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Az INTERREG közösségi kezdeményezés 2/C modul Ponácz György Márk SAKK-tréner.
Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT) Dr. Tóth Sándor irodavezető, Pécsi Helyi Vidékfejlesztési Iroda Területfejlesztők és Polgármesterek.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Pályázati lehetőségek,A pályázatírás menete:Feltételek,Dokumentáció
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
Az ÚMVP intézményrendszere
Pályáztatás Országos Széchényi Könyvtár november 14.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
A Dél-dunántúli régió helyzete, fejlesztési lehetőségei és az RFT szerepe a DDOP végrehajtásban Dr. Wekler Ferenc elnök szeptember 14.
„Nem mondunk le senkiről” zászlóshajó program A Program szervezeti keretei október 3.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
ÚMFT első éves tapasztalatai, az uniós pénzek felhasználásának várható üteme Közbeszerzés.
Magyarország észak és dél között – régiós fejlesztések március 29. Dr. Veres János pénzügyminiszter.
Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
Teleházas Konferencia május 16.
A Phare továbbélése a regionális operatív programokban Wächter Balázs.
Tájékoztató a Társadalmi Megújulás Operatív Programról.
Gazdaságfejlesztési Operatív Program
2008. november 20. Az európai uniós integráció és a magyar gazdaság; avagy esélyek és kockázatok a magyar gépjármű szektor beruházási lehetőségeiben Dr.
ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSI TERV DR. NÉMETH IMRE AUGUSZTUS 7.
A Nemzeti Fejlesztési Terv és a közoktatás lehetőségei Gönczi Tamás Nemzeti Fejlesztési Hivatal Önfejlesztő iskolák egyesülete Szolnok.
1 Pályázati lehetőségek az Új Magyarország Fejlesztési Tervben Kecskemét, június 21. Dr. Kónya József.
Integrált közösségi szolgáltató terek
2007. évi célkitűzéseink. I as uniós pénzügyi-tervezési időszakra való felkészülés átfogó regionális területfejlesztési program elékszítése,
Humán közszolgáltatások fejlesztése prioritás Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
FELELŐS SZAKMAI SEGÍTŐ EREDMÉNY NFT (CSF) végrehajtásáért felelős szervezet kijelölése: kormány NFT végrehajtási rendjének kialakítása: NFT munkacsoport,
A es NYDOP akcióterv előkészítése. Várható ütemezés  Végleges módszertan: március  Főbb változások, újítási szándékok jelzése, egyeztetése:
Kiemelt projektek Csabina Zoltán, főosztályvezető.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
Az Új Magyarország Fejlesztési Terv és az operatív programok rendszere CIVILIÁDA 2006 Budapest, október 18. Kelemen Balázs, főosztályvezető-helyettes.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Kormányszóvivői tájékoztató. A fejlesztéspolitika új intézményrendszere Bajnai Gordon fejlesztéspolitikai kormánybiztos július 7.
Iparpolitikai és regionális szempontok a GKM Stratégiájában és az ÚMFT-ben Dr. Cservenyák Ildikó Főosztályvezető, GKM MRTT, V. vándorgyűlése október.
Indulnak az új, kkv-k versenyképességét segítő EU-pályázatok
EU-s pályázati források keresése Összeállította: Dr. Juhász Erika.
Az NCA Civil Önszerveződés Területi és Szakmai Együttműködés Kollégiumának támogatáspolitikája és hozzájárulása a civil szektor fenntartható fejlődéséhez.
INDULNAK AZ ÚJ, KKV-K VERSENYKÉPESSÉGÉT SEGÍTŐ EU- PÁLYÁZATOK MÁTHÉ PÉTER VEZETŐ TERVEZŐ, DDRFÜ.
Gazdaságfejlesztési Operatív Program pályázati lehetőségei ( ) vállalkozások számára Keller Péter osztályvezető GKM Vállalkozásfinanszírozási Főosztály.
Új Magyarország Fejlesztési Terv Egészségügyi fejlesztési lehetőségek Gál Ilona közgazdasági szakállamtitkár Új Magyarország Fejlesztési Terv Egészségügyi.
ÉMOP 1.Prioritás Versenyképes helyi gazdaság megteremtése ÉMOP 1. Prioritás Versenyképes helyi gazdaság megteremtése.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
TOP vas megyei aktualitásai
„Út a munkához” program tapasztalatai
Előadás másolata:

Új Magyarország fejlesztési terv Területi együttműködés, kistérségek szerepe Bajnai Gordon fejlesztéspolitikáért felelős kormánybiztos

Átfogó célok Horizontális célok Foglalkoztatás bővítése – felzárkózás az EU foglalkoztatási mutatóihoz Tartós növekedés – GDP az EU átlag fölött nőjön Horizontális célok Fenntarthatóság – környezeti, makrogazdasági, társadalmi Kohézió – esélyteremtés, területi-, társadalmi különbségek csökkentése

Elvek Államreform – struktúra átalakítása v. új struktúra fejlesztése: „Lyukas zsákba nem öntünk pénzt” GDP-n belüli újraelosztás csökkentése – költségvetés terhei ne nőjenek a fejlesztések eredményeként A magántőke számára nem megtérülő beruházások finanszírozása – magántőkét nem helyettesítjük, hanem ösztönözzük Átláthatóság – biztosítja, hogy a részérdekek ne kerüljenek az összérdek elé „Gazda szeme hizlalja a jószágot” – Egy projekt akkor lehet sikeres, ha az foglalkozik vele, akinek fontos

A fejlesztés területei, programok Környezet és Energia Humán Államreform Régiók 6+1 1620 mrd Ft Gazdaság Közlekedés Környezet és energia OP 1053 mrd forint Államreform OP 40 mrd E-közig. OP 99 mrd Gazdaság fejlesztés OP 674 mrd forint Közlekedés OP 1721 mrd forint Társadalmi megújulás OP 933 mrd forint Társadalmi infrastruktúra OP 539 mrd forint Összesen elosztható források: 6 875 milliárd forint Plusz vidékfejlesztési támogatás: ~ 1 300 milliárd forint Plusz magántőke: ???? milliárd forint

Kistérségi tanácsadó hálózatok 2007-től Cél: a kistérségek fejlesztéspolitikai szerepének erősítése, a tanácsadói hálózatok munkájának összehangolása (közös munkaterv, közös értekezletek, fogadóórák és rendezvények) NFT-hálózat (180 fő, NFÜ)  NFT-, ÚMFT-támogatásokkal kapcsolatos tájékoztatás, kapcsolattartás, egyedi projektek kezelése, ÚMFT végrehajtásának támogatása Térségi koordinátor (166 fő, ÖTM)  Stratégiai tervezés, programozás, projektfejlesztés, TEIR támogatása, tájékoztatás Vidékfejlesztési Tanácsadó Hálózat (168 + 7 fő, FVM)  Vidékfejlesztési strat. koordinációja, vidékfejlesztési közösség megszervezése, kapcsolattartás, NVH-koordináció, információgyűjtés

Kistelepülési lehetőségek Közvetlen támogatási lehetőségek Gazdaságfejlesztés: Munkahelyteremtő beruházások a leghátrányosabb térségekben Széles sávú internet üzletileg nem megtérülő településeken Környezet és Energia: Egészséges ivóvíz-ellátás, komplex hulladékkezelő beruházások Közösségi energia-ellátó rendszerek Társadalmi megújulás: Egész életen át tartó tanulás, társadalmi befogadás, készségfejlesztés Szociális gazdaság, foglalkoztatás támogatása Regionális programok: Egészségügyi alapellátás, oktatási (bölcsőde-óvoda+általános iskola) és szociális ellátás alap-infrastruktúra fejlesztése, 4-és 5 számjegyű utak fejlesztése; turisztikai beruházások

Kistelepülési lehetőségek II. Közvetett előnyök Államreform OP hatékonyabb és szakszerűbb közigazgatás-, eljárások-, személyzet -- közigazgatási kapacitások megerősítése a mikrotérség-központokban, E-közig OP elektronikus hozzáférés (széles-sáv a GOP-on keresztül a „nem-piaci” településekre is) Egészségügy járóbeteg szakrendelés színvonalának fejlesztése, erősítése a mikrotérség-központokban Vállalkozásfejlesztés és logisztikai rendszerek fejlesztése Közlekedés-fejlesztés jobb megközelíthetőség, új foglalkoztatók letelepülésének lehetősége

További menetrend Operatív Programok beadása az Európai Bizottságnak december közepéig (ágazati és régión belüli konkrét részcélok, pénzfelosztás, 7 évre szólnak) Akciótervek kidolgozása december-március folyamán + (konkrét pályázati- és projektcélok, pénzügyi keretek, 2 évre szól, évente újra tervezve) Ideiglenes akciótervek elfogadása az elsőként kiírni tervezett pályázatokra, projektekre Pályázati kiírások 2007 januárjában indulnak

A fejlesztési tervtől a projektig Közösségi Stratégiai Irányelvek Tagállamokkal való konzultáció alapján EU Bizottság dolgozza ki ÚMFT Tagállam dolgozza ki, EU Bizottsággal konzultálva Operatív Program Tagállam dolgozza ki, EU Bizottságnak jóváhagyásra benyújtja OP kibontása – meghatározza a pályázat nélkül támogatandó kiemelt projekteket, a várhatóan kiírásra kerülő pályázatok feltételrendszerét. A Monitoring Bizottság megtárgyalja, a Kormány hagyja jóvá, az NFÜ (irányító hatóságok) és a nevükben eljáró közreműködők hajtják végre. Akcióterv Műveletek Akciótervben kijelölt kiemelt projektek, Akciótervben meghatározott feltételek szerint kiírt pályázatok Akcióterv alapján támogatott kisprojekt és KKV fejlesztési alapok

Stratégiai tervezés FIT NFT Part NFÜ OP TKB EU Miniszter ÚMFT, OP vélemény Koord. javaslat OP TKB EU Miniszter ÚMFT, OP javaslat ÚMFT, OP Korm.döntés Régiók javaslat

Monitoring Biz. (megtárgyalja) Akciótervezés FIT NFÜ Koord. vélemény javaslat OP TKB Miniszter Akcióterv javaslat Akcióterv Monitoring Biz. (megtárgyalja) Akcióterv Korm. döntés Régiók javaslat

A támogatástípusok Kiemelt projekt 2 fordulós pályázat KORMÁNYDÖNTÉS = miniszterek, régiók javas- latára az akciótervben. Spec. eset: régióhoz decentralizált előirányzat = régió dönt. Indikatív lista is lehetséges: ezek között később NFÜ dönt. Kiemelt projekt Akciótervben leírt célcsoportnak NFÜ pályá- zatot ír ki. Szakmai bírálat alapján nyertesekről NFÜ DÖNT, támogatás érkezési sorrendben 2 fordulós pályázat 1 fordulós pályázat Akcióterv szerinti célcsoportnak NFÜ pályá- zatot ír ki. Szakmai bírálat alapján NFÜ DÖNT. Akcióterv (Korm. döntés) Régió, önkormányzat, vagy civil szervezet által kezelt pályázati alap. Az alap a támogatásáról az NFÜ DÖNT. Az alapra beadott pályázatokról az ALAP KEZELŐJE DÖNT, NFÜ által jóváhagyott eljárás alapján. („global grant”) Kisprojekt alap Mikrohitel Közvetett támogatás Tőkealap Vállalkozástámogatás kereskedelmi társaságok (bankok és alap-kezelők) bevonásával. Garanciaalap Pólus programok, zászlóshajó projektek a fenti művelettípusok bármely kombinációjaként – az egyes OP-k akcióterveiben meg- jelenítve

Projektméret és döntéshozatal Kiemelt projekt A pályázat nélkül befogadható projektek köre mérettől függetlenül Kormánydöntés tárgya (akcióterv keretében). Régió dönt, ha a egy-egy intézkedés esetében a Kormány előzetesen arra felhatalmazza. 2 fordulós pályázat A pályázatra meghívható célcsoportról az akcióterv (Kormány) dönt. A pályázatra beérkező projektekről szakmai bírálat alapján az NFÜ dönt. Pályázati projekt, 50 millió Ft alatt, normatív támog. Csak jogosultsági ellenőrzés van, tartalmi versenyeztetés nincs, így a döntést az NFÜ a közreműködő szervezetre delegálhatja. Pályázati projekt, 50 millió Ft alatt NFÜ dönt a közreműködő szervezet által bonyolított szakmai bírálat alapján. Pályázati projekt 50 mio - 1 mrd Ft NFÜ dönt (irányító hatóság) a közreműködő szervezet által bonyolított szakmai bírálat alapján. Bíráló bizottságokba miniszterek, régiók (ROP) tagot küldhetnek. Pályázati projekt 1 mrd – 5 mrd Ft NFÜ dönt, a közreműködő szervezet által bonyolított szakmai bírálat alapján. Bíráló bizottságokba miniszterek, régiók (ROP) tagot küldhetnek. Ha az érintett szakminiszter nem ért egyet, a Kormány dönt. Pályázati projekt 5 mrd forint felett Kormánydöntés az NFÜ javaslatára EU „nagyprojekt” 50 m € fölött NFÜ javaslatára kormánydöntést követően Brüsszel (EU Bizottság) dönt. (Környezetvédelemben a határ 25 millió euró.) A támogathatóság biztosítása érdekében kormánydöntés esetén az előterjesztést az NFÜ nyújtja be. Az OP-ba nem illeszkedő, ill. nem elszámolható projekt nem kaphat támogatást.

Intézmények Kormány (Miniszterek) Nemzeti Fejl. Tanács Pénzügyminisztérium Fej.pol. Irányító Tes. Igazoló Hatóság Audit Hatóság Nemzeti Fejlesztési Ügynökség Koord. Hatóság Irányító Hatóság Irányító Hatóság Irányító Hatóság Irányító Hatóság Irányító Hatóság KSz KSz KSz KSz KSz KSz KSz