Török Szabolcs tankerületi igazgató Klebelsberg Intézményfenntartó Központ Székesfehérvári Tankerülete
A PROGRAM CÉLJA Az általános iskolák 1-6. évfolyamos tanulóival megkedveltesse a zöldségeket, gyümölcsöket, ezáltal hosszú távon emelje a korosztály zöldség-, gyümölcsfogyasztását, így hozzájáruljon az egészséges táplálkozási szokások kialakulásához, valamint a túlsúlyosság és az elhízás elleni küzdelemhez.
LÉNYEGES VÁLTOZÁSOK a 2013/2014-es tanévben JOGSZABÁLYI HÁTTÉR A Vidékfejlesztési Minisztérium 50/2012. (V.25.) VM rendelete az iskolagyümölcs program végrehajtásáról LÉNYEGES VÁLTOZÁSOK a 2013/2014-es tanévben Kibővített célcsoporttal folytatódott a program, hiszen ettől a tanévtől az alsó tagozatosok mellett az általános iskolák 5-6. évfolyamán tanuló gyermekek is részt vehetnek a programban. 2013/2014. tanévtől kezdve az iskolagyümölcs-programban való részvételhez szükséges megállapodásokat nem a köznevelési intézményeknek, hanem az intézmények fenntartóinak kellett megkötni a szállítókkal.
FELADATOK: FENNTARTÓ A megállapodás megkötése a szállítóval. Felelősség vállalás egyes kísérő intézkedések végrehajtásáért. Könyvelés. (pénzforgalom nélküli) Minőségi kifogás esetén az MVH értesítése. Közreműködés a program helyszíni ellenőrzése során. Kérésre közreműködés a program értékelésében.
FELADATOK: ISKOLA A termék átvétele, átmeneti tárolása a tanulóknak való kiosztásig. A termék kiosztása a tanulóknak (a közétkeztetéstől eltérő időpontban). Legalább két kísérő intézkedés végrehajtásában való közreműködés. Plakát elhelyezése a főbejáratnál.
FELADATOK: ISKOLA Nyilvántartás vezetése (a programban és a kísérő intézkedésben résztvevő tanulók számáról és a kiosztott termék mennyiségéről), a nyilvántartásokat 5 évig meg kell őrizni. Selejtezési jegyzőkönyv vezetése. Minőségi kifogás esetén jegyzőkönyv felvétele. Közreműködés a program helyszíni ellenőrzése során. Kérésre közreműködés a program értékelésében.
FELADATOK: SZÁLLÍTÓ A termék kiszállítása és átadása a köznevelési intézménynek (legalább heti egyszeri szállítás). Legalább két kísérő intézkedés vállalása(önállóan, vagy az intézménnyel közösen - megállapodás alapján). Kommunikáció (plakát elkészíttetése és átadása a köznevelési intézménynek).
75 % A programban résztvevő iskolák aránya 100 % 35 % 86 % 42 % 85 % 9 Tankerület Összes iskola Résztvevő iskola Bicskei 9 Dunaújvárosi 17 6 Enyingi 3 Gárdonyi 4 Martonvásári 7 Móri Polgárdi Sárbogárdi 12 5 Székesfehérvári 26 22 Összesen 91 68
85 % A programban résztvevő tanulók aránya 100 % 65 % 93 % 80 % 86 % Tankerület Összes 1-6. évf. Résztvevő 1-6. évf. Bicskei 1897 Dunaújvárosi 5479 3538 Enyingi 586 Gárdonyi 1300 Martonvásári 1428 1330 Móri 1842 Polgárdi 1038 Sárbogárdi 1632 1313 Székesfehérvári 7396 6338 Összesen 22598 19182
SZÁLLÍTÓK ÁLTAL VÁLLALT KÍSÉRŐ INTÉZKEDÉSEK A vállalások megoszlása: Megyei szinten 5 termelő szállítja a programban résztvevő intézményeknek a gyümölcsöt. Közülük 2 termelő három tevékenységet vállalt be, 3 termelő pedig kettőt. A vállalások megoszlása: Interaktív honlap létrehozása 3 Tanulmányutak termelőkhöz Oktatási segédanyag készítése Oktatási tevékenység Versenyek, pályázatok kiírása, szervezése, azok jutalmazása 4 Kóstoltatás (legalább 4 féle gyümölcs és zöldség) 2
A PROGRAM MEGVALÓSULÁSÁNAK TAPASZTALATAI Az iskolák részvételi motivációi: Az egészséges táplálkozási szokások, illetve a rendszeres gyümölcsfogyasztás gyerekek közötti elterjesztése, és a hátrányos helyzetű gyerekek gyümölcsfogyasztásának javítása. Fontos szempont, hogy a hátrányos helyzetű gyermekek számára jelentős részben az iskolagyümölcs-program biztosítja a napi gyümölcsfogyasztást. Az idei tanévtől a kiszélesedett a célcsoport korosztálya (1-6. évfolyam), amelyet az intézményekben egyértelműen örömmel fogadtak. A programban résztvevő partnerek (fenntartó – szállító – intézmény) között jó munkakapcsolat és partneri kommunikáció zajlik. A program keretében elfogyasztott gyümölcs egyértelműen növeli a gyerekek gyümölcsfogyasztását. Az adminisztrációs (nyilvántartás, átvétel, selejtezés) és szervezési feladatok (kiosztás) terhek az iskolában megnövekedtek.
A PROGRAM lehetséges fejlesztési területei A KÍSÉRŐ INTÉZKEDÉSEK ANYAGI TÁMOGATÁSA a jobb ellenőrizhetőség és a program hatékonyságának növelése céljából. nagyobb költségráfordítás, tartalmasabb programok. A SZÜLŐK AKTÍV BEVONÁSA AZ ISKOLAGYÜMÖLCS-PROGRAMBA A gyerekek táplálkozási szokásainak formálása nem nélkülözheti az otthoni környezet, a család támogatását és adott esetben az otthoni zöldség‐, és gyümölcsfogyasztási szokások változását. a szülők tájékoztatása, ismereteik bővítése a programban (pl. a kísérő intézkedésekben történő aktív bevonásuk). AZ ISKOLAGYÜMÖLCS-PROGRAM ÖSSZEHANGOLÁSA MÁS, AZ EGÉSZSÉGES TÁPLÁLKOZÁST ÉS HELYES EGÉSZSÉGMAGATARTÁST CÉLZÓ PROGRAMOKKAL, INTÉZKEDÉSEKKEL. az intézmény egyéb ilyen irányú programjaiba való bekapcsolódás pl. versenyek, projektek, tanulmányi kirándulások