Eseménykivizsgálás (Root cause analysis)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A vagyonvédelemtől a katasztrófavédelemig.
Advertisements

Biztosítás. Mi jelent a biztosítás? •A biztosítás a nyugalom megvásárlásának egy formája •Ha valamilyen szerencsétlen előre nem látható veszteséget szenvedsz.
A műszaki hibák szerepe a közúti balesetekben Az EU hatástanulmányának eredményei.
A normalizálás az adatbázis-tervezés egyik módszere
Humán rendszerek, közszféra
Önkéntes menedzsment Előzmények Toborzás Szűrés, kiválasztás
Út a napenergia hasznosítás felé, avagy sikerek és nehézségek az önkormányzatokkal való együttműködésben.
A kritikus infrastruktúra biztonsági aspektusai a MOL-nál
Az Önkéntes Tűzoltó Egyesületek szerepe
A PROJEKT, A VÁLLALKOZÁSI SZERZŐDÉS SZEMSZÖGÉBŐL dr. Naszádos Krisztina NKKB Ügyvédi Iroda 2010.
 H ol?  Kiemelt kockázatú objektumokban.  Milyen eszközökkel?  Speciális felderítő eszközök használatával.  Levélvizsgáló berendezés  Röntgensugaras.
INFORMÁCIÓRENDSZEREK FEJLESZTÉSÉNEK IRÁNYÍTÁSA.. Alkalmazás - projekt Alkalmazás - a vállalat tökéletesítésére irányuló új munkamódszer projekt - az új.
DOKUMENTUMKEZELÉS.
A többszörös összehasonlítás gondolatmenete. Több mint két statisztikai döntés egy vizsgálatban? Mi történik az elsõ fajú hibával, ha két teljesen független.
Közösségfejlesztés és közösségi munka
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
Műszaki okú kockázatok kezelése a közlekedésben
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
MŰSZAKI MEGHIBÁSODÁS? - Avagy mi okozhat műszaki meghibásodást
ÜZEMBENTARTÓI BALESETVIZSGÁLAT első tapasztalatok
Szoftvertechnológia Ember-gép rendszerek. Mit értünk rendszer alatt? Kapcsolódó komponensek halmaza – egy közös cél érdekében működnek együtt A rendszer.
KÉT FÜGGETLEN, ILL. KÉT ÖSSZETARTOZÓ CSOPORT ÖSZEHASONLÍTÁSA
1 MER ellenőrzés ek egységes értelmezése Budapest, szeptember 5. Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja.
A szociális segély indokoltsági célzása – önkormányzati esettanulmányok tapasztalatai (vázlat) Bódis Lajos – Nagy Gyula.
Operációs Rendszerek II.

Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Ajánlás a felkészítések (gyakorlás, munkaműhely) tartalmára és módszerére A gyakorlat bemutatása A gyakorlat célja az etilén termékvezetékek sérülése következtében.
Karbantartási tevékenység felmérése és fejlesztése
Az NFT társadalmi egyeztetése civil szemszögből Civilek a Nemzeti Fejlesztési Terv Nyilvánosságáért - CNNy Pécs, március 23.
ETR generáció váltás Tanterv konverzió előkészítés Tanterv konverzió (ösvényesítés)
Emberi erőforrás menedzsment Munkakörök elemzése, tervezése
Emberi Erőforrás Menedzsment Teljesítményértékelés
ELEMI FOLYAMATSZAKASZOK VIZSGÁLATA Válóczy István.
Az elemzés és tervezés módszertana
E-közigazgatás biztonsági nézőpontból Szigeti Szabolcs CISA, CISM, CISSP
Ipari katasztrófák5. előadás1 Eseménykivizsgálás.
Nagy rendszerek biztonsága
Ipari Katasztrófák3. előadás1 A technika. Ipari Katasztrófák3. előadás2 A technológia kialakulása 1.Alapkutatás: a természettudományos össze- függések.
Ipari katasztrófáknyomában 6. előadás1 Mélységi védelem Célok: Eszközök meghibásodása és emberi hibák esetén bekövetkező meghibásodások kompenzálása A.
Példák Egy berendezés meghibásodását vizsgáljuk, azonos T időközök alatt. A meghibásodások száma: n 1,n 2,...,n N. Milyen modell használható? Példa: Egy.
Miért szükséges? Önkormányzati feladatok irányításának alapköve Kinek és miért hasznos? Képviselőtestületek és bizottságai Polgármester Polgármesteri hivatal.
MUNKAVÉDELEM 2006/2007. tanév II. félév MEBIR. Munkahelyi egészségvédelem és biztonság MEB Feltételek, és tényezők, amelyek hatással vannak a munkavállalók,
©2011 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice ©2011 Hewlett-Packard Development.
Controlling tevékenységek kritériumai Jelentésdialógus A jelentésben fontos tényezők ELŐADÁS ÁTTEKINTÉSE.
Információáramlás és kommunikáció 2010/2012. Ön szerint az információ-átadás mely formáját helyezi előtérbe az intézményvezető? (fő) (fő)
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) II. Hanyecz Lajos.
Ellenőrzés, karbantartás, felülvizsgálat
A Digitális Pénz Kállay Petra Zsirkai Noémi.
A beiskolázás előkészítése
KÖBE. Ahol a balesetmegelőzés is KÖTELEZŐ. Tudatos Vezetők Klubja.
MAGYAR LOGISZTIKAI EGYESÜLET Good Distribution Practice TÁVOKTATÁS MODUL TESZT Dr. Lakatos Péter PhD Magyar Logisztikai Egyesület, Alelnök, Logisztikai.
i.e. SMART üzleti ötletek versenye SWOT analízis workshop
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
Valószínűségszámítás II.
Útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez
Adatbáziskezelés. Adat és információ Információ –Új ismeret Adat –Az információ formai oldala –Jelsorozat.
A projektmunka jelentősége Minőségjavítási elvárások A minőségbiztosító ELŐADÁS ÁTTEKINTÉSE.
Munkakörelemés és –tervezés röviden
Pályázatok értékelésének tapasztalatai Hoffmann Miklós független szakértő.
Adatbiztonság, adatvédelem, kockázatelemzés
2003. május 21. ÜZLETMENETFOLYTONOSSÁG ÉS KATASZTRÓFA ELHÁRÍTÁS TERVEZÉSE Jakab Péter igazgató Magyar Külkereskedelmi Bank Rt. Bankbiztonság.
A külterületi kármentesítést meghatározó feltételrendszer és a kivitelezés összehangolása, együttműködés az irányító szervekkel.
Kockázati értékelés kis szervezetekben Tar György Szeged, 2013.október
„Útban a Minősített Könyvtár cím felé” Gödöllő, 2016.szeptember.28
Mintavétel.
PMK minőségirányítási szakmai nap
A lelkigondozott védekezései
„ÖSSZEFOGÁSBAN AZ ÉSZAK- HEGYHÁTÉRT”- EFOP
Előadás másolata:

Eseménykivizsgálás (Root cause analysis)

Egy káresemény alapvető oka, vagy tényezője, amelynek letávolítása kizárja az adott káresemény ismételt bekövetkezését. Csak olyan eseményt nevezhetünk meg oknak, amely befolyásolható. Külső okok esetében a beépített korlátok szükségszerűen a szervezet hatáskörébe tartoznak. Létezik látszólagos ok is, ez azonban nem azonos az okkal. Ha az eljárás hibás, az igazi ok felderítése helyett egy látszólagos okot fogunk azonosítani. Egy bonyolult szervezetben nehéz egyetlen alapvető okot megnevezni. Amennyiben a biztonságos üzem feltételeit megfogalmazták, a veszélyek elhárítására akadályokat építettek be, alkalmazták a mélységi védelem elvét, egyetlen hiba nem elegendő egy káresemény bekövetkezéséhez. ILYEN HELYZETBEN KÁRESEMÉNYHEZ CSAK SZARVAS HIBÁK VEZETBEK KÁRESEMÉNYHEZ.

A kivizsgálás célja az okok feltárása már az első alkalommal, így kerülhető el a káreset ismétlődése. Ez a gazdaságos! Az okok megkeresésének célja legyen a tanulságok maximalizálása. A majdnem baleset, a szerencsés kimenetelű incidensek kivizsgálása ugyanolyan tanulságos lehet, mint egy tragédia vizsgálata. A kimenet gyakran csak a véletlentől függ. Ha az okok feltárásához csak akkor folyamodunk, ha az szükséges (pl. mert előírás rögzíti), akkor ugyan a felmerült problémákat megoldjuk, de sokkal hatékonyabb a teljes körű kivizsgálás. Az elemzés eszközei Az elemzés részekre bontást jelent Az elemzés kipróbált módszereket használ Az elemzésben használt módszerek két célt követnek: az adatok struktúrákba rendezését és kérdések megfogalmazását, amelyekre szembesítések, kihallgatások során keresik a választ.

Egyes elemzési módszereket fel lehet használni a korábban megfogalmazott ajánlások megerősítésére. A katalogizált elemzési eljárások száma több, mint 100. A módszerek változatosak, figyeljünk a módszer mélységére, komplexitására, célkitűzéseire. Több módszer együttes alkalmazása biztosabb következtetéseket eredményez. Az okmeghatározás filozófiája Alaposság Vizsgáljuk meg alaposan az előzményeket Vegyük figyelembe az általános körülményeket Maximalizáljuk tudásunkat, elsősorban a vezetés és a munkaszervezés kérdéskörében

Tisztességes elbánás Őszintén figyeljünk, ne ugorjunk azonnal a következményekre Törekedjünk a tanácsadó szerepére, ne pedig a rendőrt játsszuk Ne bűnbakot keressünk, hanem tanulságokat Hatékonyság Osszuk be a rendelkezésünkre álló erőforrásokat (a vizsgálatban résztvevők, függetlenség biztosítása,stb), azokat a megfelelő szinten használjuk föl. Kövessünk egy előre elfogadott protokollt, használjunk az elemzéshez alkalmas eszközöket Gyarapítsuk tudásunkat, sajátítsunk el új készségeket, javítsuk a vizsgálódás szervezetét

Emberek, üzem, eljárások Vegyük számba a lehetőségeket mindhárom területen Ne tételezzük fel, hogy a személyek, az emberek-üzem stb. függetlenek egymástól Biztonságvédelem A tervezés szolgája a minimális kockázatot Legyenek biztonsági berendezések Legyenek biztonsági jelzések Legyen eljárásrend Legyen folyamatos képzés, felkészítés

Kulcspontok Soroljuk be a kivizsgálandó eseményeket egy skálán Legyen 3-4 kategória Vegyük figyelembe a lehetséges következményeket A megbízás Függ az esemény kategóriájától Csoportok vagy egyének? Hierarchia vagy függetlenség? Információterjedés?

Eljárások Függjön a kategóriától Eldöntendő: szerepek, hatáskör, jelentési kötelezettség Az információval és a jelentéssel kapcsolatos követelmények Kockázatalapú kategóriák Katasztrófa: haláleset, a termelő berendezés súlyos sérülése, komoly anyagi kár, termeléskiesés, érinti a lakosságot Kritikus: súlyos személyi sérülés, komoly anyagi kár, termelés kiesés, akár súlyosabb is lehetett volna, ha (lucky barrier) Marginális: könnyebb személyi sérülés, kisebb kár, az üzem kis része érintett Lényegtelen: a fentiek egyike sem fordul elő

Kockázat alapú kategóriák (gyakoriság) Gyakori: egy emberélet, vagy az üzem élettartama alatt valószínűleg gyakran előforduló esemény. Nagyszámú hasonló berendezésnél gyakran előforduló esemény Valószínű: valószínűleg többször előfordul egy emberélet, vagy az üzem élettartama alatt Alkalomszerű: valószínűleg egyszer előfordul egy emberélet, vagy az üzem élettartama alatt Ritka: Valószínűtlen, de lehetséges esemény Valószínűtlen: Annyira kis valószínűséggel fordul elő, hogy előfordulásával nem kell számolni. A súlyosság és a gyakoriság szerint egy táblázatba lehet összefoglalni a kategóriákat.

Adatgyűjtés Meghibásodások elemzése Ismerd meg Az információ eltűnik, az emberek felejtenek, ezért mindent dokumentálni kell Egy ábra többet ér ezer szónál A jelenlétet semmi sem pótolja Konzultáció Honnan kérhetek segítséget? Mennyire kockázatos a helyzet? Van az üzemben alkalmas szakértő?

Kontextus Ismerd meg a berendezés (üzem) történetét Ki rendelkezik az adott berendezésről megbízható ismeretekkel? (Üzemeltető, szállító, kereskedő) Üzembeállítás, tesztelés, karbantartás rendben ment? Mikor készült a berendezés? Mennyi volt a tervezett élettartama? Van hibafa? Lehet teszteket csinálni?

Interjúkészítés, kihallgatás Az adatgyűjtés speciális formája. Beszélgetés két személy között, legalább az egyiknek jól meghatározott célja van. A beszélgetés kérdés-felelet formában zajlik. Az interjút meg kell tervezni! mi az interjú célja? kikkel kell interjút készíteni? milyen környezetben? mi legyen a megközelítés? menetrend? Az interjú kezdésének feladata az interjúalany megnyugtatása, együttműködésének megnyerése. Közöljük az interjú várható menetrendjét.

Az interjú kérdéseinek típusai: nyílt-zárt: a nyílt kérdés sokféle választ megenged. (Meséljen a munkájáról!). A zárt kérdés egyens választ kívánnak. (Itt volt szeptember elsején?) elsődleges-másodlagos kérdések: új témát nyit az első (Mikor értesült az új rendszerről?) A második követi a korábbi választ (És ön mit tett ekkor?) neutrális-terelő kérdések: az első nem preferál egy adott választ (Ön melyik zárat kedveli?) a második kiprovokálja a választ (Ugye ön a TUTO zárat kedveli?) Az interjú vége legyen határozott, közölje a kérdezettel, hogy nincs több kérdés, mondjuk meg, mi lesz a következő lépés.