Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ
A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS TARTALMI, MÓDSZERTANI FEJLESZTÉSE AZ EURÓPAI UNIÓVAL VALÓ HARMONIZÁLÁS ÉRDEKÉBEN HU/00/B/F/PP
A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS STRUKTURÁLIS, TARTALMI FEJLESZTÉSE ELEKTRONIKUS ÉS NYOMTATOTT TANANYAGOK FEJLESZTÉSE (14 TANTÁRGYHOZ), EZEK ELTERJESZTÉSE TANANYAGFEJLESZTÉSI MÓDSZERTAN ÉS TECHNOLÓGIA 2 ÉVES PILOT KURZUS HÁROM MAGYAR INTÉZMÉNYBEN A PROJEKT FŐ CÉLJAI ÉS EREDMÉNYEI
A VÁLLALATI GYAKORLAT (HAZAI ÉS EURÓPAI) ÉS A MUNKAVÁLLALÓI KOMPETENCIÁK FEJLESZTÉSE ÚJ TANÍTÁS-TANULÁSI ÉS ÉRTÉKELÉSI MÓDSZEREK KIPRÓBÁLÁSA (BLENDED KÉPZÉS) A TANULÓK FELKÉSZÍTÉSE A TANULÁSRA (TANULÁSTECHNIKAI TRÉNING KIDOLGOZÁSA) TANÁROK FELKÉSZÍTÉSE A KORSZERŰ SZAKKÉPZÉSRE A PROJEKT FŐ CÉLJAI ÉS EREDMÉNYEI
Mi indokolja, hogy a felsőoktatásban és közoktatásban dolgozó tanárok speciális továbbképzésben vegyenek részt? A tanítás-tanulási folyamatban történő speciális szakmai együttműködés (felsőoktatási intézmények + középiskolák), az együttműködésen alapuló munkamegosztás TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS
A szak jellemzői (I/O követelmények, képzés, képzés-fejlesztés, gyakorlat-központúság) Speciális értékelési, minőségbiztosítási rendszer (a kredit-beszámítás módja) A jogi szabályozás folyamatos követésének szükségessége TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS
A tartalomfejlesztés folyamatossága Új, magasabb követelményeket jelentő kompetenciák Új, más típusú tanítási módszerek a kompetenciák fejlesztéséhez (az ismeretátadási módszerek nem elegendőek) Új, alternatív és fejlesztő jellegű értékelési módszerek alkalmazásának szükségessége TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS
Az elektronikus tananyagfejlesztés módszereinek elsajátítása Az elektronikus tanítás-menedzselés tanulása Az önálló tanulás és önellenőrzés alkalmazása Az elektronikus ön- és tanári értékelés irányítása A gyakorlatorientált képzés sajátosságai A képzés kettős kimeneti jellege TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS
Megismerjék és közösen alakítsák ki a felső- oktatással a szakspecifikus értékelési és minőségbiztosítási rendszer elemeit MI A CÉLJA A TANÁRTOVÁBBKÉPZÉSNEK? Megismerjék a tanárok az új képzési szint tartalmi követelményeit és felkészüljenek annak tanítására, szakmai dokumentumainak fejlesztésére.
Új tanítás-tanulási módszereket sajátítsanak el. Az ÚJ eszközökkel történő tanítás-tanulási folyamat irányítására készüljenek fel (e-learning, blended) Tananyagfejlesztési team-ben való részvételre, munkára váljanak alkalmassá. Új eszközök alkalmazására készüljenek fel. MI A CÉLJA A TANÁRTOVÁBBKÉPZÉSNEK?
HOGYAN TERVEZZÜK MEG A TOVÁBBKÉPZÉSI PROGRAMOT? A meglévő akkreditált tanártovábbképzési programot alapul véve Tanári kérdőív és workshop (2001. november) Tanárokkal workshop keretében (2002. I. Wales) Nemzetközi tanártovábbképzés keretében (Bp.) A folyamatos képzés eredményeinek figyelembe vételével (két éven keresztül fél évente kurzus)
MIT TARTOTTAK FONTOSNAK A TANÁROK? Szakmai és vizsgakövetelmények ismerete A képzéstípus megkülönböztető sajátosságai A nyomtatott és elektronikus tananyagok szerepe és használata Új tanítás-tanulási módszerek elsajátítása Értékelési módszerek Minőségbiztosítás Európai képzési követelmények megismerése
MILYEN TEMATIKÁT TERVEZTÜNK?
A TANÁRTOVÁBBKÉPZÉSI PROGRAM JELLEMZŐI? Akkreditált (folyamatban van az akkreditáció) Időtartam: 10 hónap / 127 óra Minden szakképzésben oktató számára fontos tartalommal fejlesztett Változatos ismeretelsajátítási és értékelési módszereket tartalmaz (előadások, workshop, önálló tanulás-önértékelés, projektmunka- projektértékelés, egyéni és csoportos konzultációk)
KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET! További információk: