Egységes, új szakmastruktúra, piacképes programok Budapest 2007. december 6.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A képzett szakemberekért A HEFOP és programok szinergikus eredményei Budapest május 20.
Advertisements

A felsőoktatási szakképzési programok
Érettségi utáni továbbtanulási lehetőségek
Érettségi utáni továbbtanulási lehetőségek
Felnőttképzés az új OKJ rendszerében
OKJ a gyakorlatban Az iskolarendszerű és felnőttképzés kapcsolata és egymásra épülése a Békéscsabai Központi Szakképző Iskola és Kollégiumban Vlcskó Pál.
Deák Ferenc Kereskedelmi és Vendéglátóipari Szakképző Iskola
Szakmatanulás érettségi után a Belvárosi Térségi Integrált Szakképző Központban (BeTISZK) 1073 Budapest Dohány utca 65.
A FELNŐTTKÉPZÉS SAROKKÖVEI:
A kompetencia alapú moduláris szakképzés oktatási dokumentumai Tóth Lászlóné 2008.
A szak- és felnőttképzés Magyarországon
Medvéné Dr. Szabad Katalin Dr. Zimányi Krisztina
Szakképzés-szervezési Kiemelkedően Közhasznú Nonprofit Kft.
Munkavállalás OKJ szakképesítéssel? Előadó: Eperjesi Zsuzsanna képzési igazgató Változások a szakképzésben konferencia PBKIK november 29.
A Keszthelyi Kistérség Szakközépiskoláinak a megújuló energiával foglalkozó szakemberképzésre irányuló igényfelmérése május.
Szent László ÁMK Szakközépiskolai Intézményegysége
A szakképzési rendszer modellje. 1. sz.m.2. sz.m.3. sz.m. 4. sz.m.5. sz.m. 6. sz.m. Kötelező szakmai tantárgyak Tantárgyi vizsgák Választható szakmai.
Műszaki és informatikai képzési terület jelentkezés és felvételi követelmények Dr. Bakos Károly szakmai főtanácsadó OKM.
dr. Sediviné Balassa Ildikó Projektzáró konferencia
1 Apertus Közalapítvány Nemzeti Fejlesztési Program
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI RT.
A szakképzés kihívásai az új szakképzési szerkezet tükrében Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes Nemzeti Szakképzési Intézet Budapest, április.
Soós László NGM Szakképzési és Felnőttképzési Főosztály
TÁMOP / „Négy kistérség egy projekt” Marcali,
Az egészségügyi szakképzés fejlesztésének lehetséges irányai Kiss Mária Balatonfüred, augusztus 25.
A képzett szakemberekért Fejlesztés és szolgáltatás a szakképzésben. Budapest augusztus 27.
„A képzés minőségének és tartalmának fejlesztése”
Mérés-értékelés alprojekt Liptákné Czakó Ildikó 2009.december 14.
A kompetencia alapú, moduláris szakképzési szerkezet
1 Utazás § turizmus Program Utazás § turizmus Program Siófok december 3.
Szakképzési programok kidolgozása az FSZ szakképesítésekhez
dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ
1 FELSŐFOKÚ SZAKKÉPESÍTÉSEK AJÁNLOTT KÉPZÉSI PROGRAMJAI, ÉVI FEJLESZTÉSEK Legányi Mariann NSZFI Kutatásszervezési és fejlesztési osztály.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
Új paradigmák a FSZ képzés kereskedelmi szakmáiban Medvéné dr Szabad Katalin november 30.
Az NSZFI szerepe a szakképzés tartalmának és minőségének fejlesztésében Nagykanizsa január 29.
A szakképzés fejlesztés jelenlegi állása
Kompetencia alapú új moduláris képzés
Szakképzési dokumentumok
Új elemek a szakképzési dokumentumokban Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes október 5.
SZTT tevékenységének bemutatása
A szociális gondozó és ápoló képzés gyakorlati oktatásának tapasztalatai „Reflektív szociális képzési rendszer a 21. században” TÁMOP /2-C
Reguly Antal Szakképző Iskola és Kollégium
TÁMOP Nagyrendezvény. Magyarországi szakképzési rendszer változások I.  2011 új szakképzési törvény  2012 szeptember 01 köznevelési törvény hatályba.
Az előrehozott szakképzés tapasztalatai Zsámbékon 1 év elteltével.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Ipari Szakképző Iskolája
Szakképzési változások
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
A szak- és felnőttképzési alrendszer illeszkedése
Milyen perspektívákat nyit az új OKJ rendszere? Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Tanácsadási osztály Nádráné Tóth Borbála.
Váradi Antal szakmai főtanácsadó E-közigazgatás és ágazati programok főosztály I Informatikai Sz Szakképzési K Konferencia 2006.
Az Országos Képzési Jegyzék és a szakmai és vizsgakövetelmények Bruckner László.
Felnőttoktatás. Jogszabályi háttér  a nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. tv.  a Szakképzésről szóló évi CLCCCVII. tv.  az évi LXXXIV.
Szakmai vizsgáztatás Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes március 27.
Gépgyártástechnológus technikus modulrendszerű képzésének BEMUTATÁSA Gépipari, Közlekedési Szakközép- és Szakiskola Jendrassik György Tagintézmény SZOLNOK.
Kereskedelmi és Idegenforgalmi Középiskola Tokaj2007. január 31.
Szakmai tanulmányút NORVÉGIA ( – ) A bemutatót készítette: Dr. Csermák Károly Ph.D.
1 A SZAKMAI ÉS VIZSGAKÖVETELMÉNYEK JOGSZABÁLYI KÖRNYZETE Laczkovich Jánosné Budapest, március 13.
Alternativitás a szakképzésben Budapest október 14.
A SZAKMAI KOORDINÁTOROK FELADATAI
Szakmai nap Észak- alföldi Régió Kisvárda, november 24.
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV
Továbbtanulás a Remenyikben 2017/2018 tanév
moduláris szakképzési szerkezet
Az NSZFI szerepe a szakképzés megújításában
III BÉLA SZAKKÉPZŐ ISKOLA ÉS KOLLÉGIUM
A Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztériumhoz tartozó szakképzések jelenlegi helyzete Bazsáné Dr. Szabó Marianne osztályvezető Kutatási, Oktatási és.
Soós László Szakképzési és Felnőttképzési Főosztály szakmai tanácsadó
eddigi tapasztalatainak ismertetése és a tanulságok
Előadás másolata:

Egységes, új szakmastruktúra, piacképes programok Budapest december 6.

A szakképesítések típusai állam által elismert szakképesítésekállam által elismert szakképesítések - Országos képzési jegyzék - Országos képzési jegyzék szakképesítései szakképesítései - hatósági v. hatóság által tanúsított - hatósági v. hatóság által tanúsított szakképesítések szakképesítések akkreditált programok tanúsított képesítéseiakkreditált programok tanúsított képesítései munkahelyi/munkaköri képesítésekmunkahelyi/munkaköri képesítések

Az állam által elismert szakképesítések változása Az Országos Képzési Jegyzékben (OKJ) szereplő szakképesítések új szerkezete (alapszakma, rész-, elágazó, ráépülő szakképesítések) Az iskolarendszeren kívüli szakképzési lehetőségek bővülése Moduláris szerkezetű szakképesítések rendszere Kompetencia alapú szakmai követelmények Moduláris-, és kompetencia alapú vizsgarendszer

Az Országos képzési jegyzék szakképesítéseinek szerkezete szakképesítések (420 db) rész-szakképesítés (396 db – 184 szkp.-ben) elágazó-szakképesítés (385 db – 108 szkp.-ben) ráépülő-szakképesítés (152 db – 72 szkp.-ben)

12. Nyomdaipar 13. Közlekedés 14. Környezetvédelem-vízgazdálkodás 15. Közgazdaság 16. Ügyvitel 17. Kereskedelem-marketing, üzleti adminisztráció 18. Vendéglátás-idegenforgalom 19. Egyéb szolgáltatások 20. Mezőgazdaság 21. Élelmiszeripar 1. Egészségügy 2. Szociális szolgáltatások 3. Oktatás 4. Művészet, közművelődés, kommunikáció 5. Gépészet 6. Elektrotechnika-elektronika 7. Informatika 8. Vegyipar 9. Építészet 10. Könnyűipar 11. Faipar A szakmacsoportok választéka A szakmacsoportok választéka (nem változott)

21 Alapszintű szakképesítés, amely nem igényel befejezett iskolai végzettséget Fizikai munkát igénylő munkakör betöltésére jogosít 31 Középszintű szakképesítés, amely - alapfokú iskolai végzettségre, vagy - meghatározott bemeneti kompetenciákra épül Fizikai munkát igénylő munkakör betöltésére jogosít 33 Középszintű szakképesítés, amely - 10 osztály elvégzésére, vagy - meghatározott bemeneti kompetenciákra épül Fizikai munkát igénylő munkakör betöltésére jogosít A szakképesítések szintjei I.

51 Középszintű szakképesítés, amely - középiskola elvégzésére, vagy - szakmai végzettségre, és meghatározott bemeneti kompetenciákra épül Jellemzően fizikai munkát igénylő munkakör betöltésére jogosít 52 Középszintű szakképesítés, amely - érettségi vizsgára, vagy - szakmai végzettségre, és meghatározott bemeneti kompetenciákra épül Szellemi vagy fizikai munkát igénylő munkakör betöltésére jogosít A szakképesítések szintjei II.

54 Emelt szintű szakképesítés, amely - érettségi vizsgára, vagy - szakmai végzettségre, és - meghatározott bemeneti kompetenciákra épül Jellemzően szellemi munkát igénylő munkakör betöltésére jogosít 55 Érettségi vizsgára épülő felsőfokú szakképesítések Kizárólag iskolai rendszerben oktatható 61 felsőfokú iskolai végzettségre szakképesítések A szakképesítések szintjei III.

Alap-szakképesítés a szakmai és vizsgakövetelményben meghatározott modulokból épül fel, munkakör ellátására képesít. Részszakképesítés Egy szakképesítésnek a szakmai és vizsgakövetelményben meghatározott moduljaiból épül fel, legalább egy munkakör ellátására képesít. Jelentősége: - iskolarendszeren kívüli képzésben választható, - a szakképesítés több szakaszban is megszerezhető - az iskolarendszerű képzés szakképesítő vizsgáján (!) rész-szakképesítés is szerezhető, rész-szakképesítés megszerzésére azonban képzés nem indítható! A szakképesítések típusai I.

Elágazó szakképesítés a szakképesítés részeként a szakmai és vizsgakövetelményben meghatározott modulokból épül fel, amely kötelezően választandó modullal/modulokkal együtt munkakör ellátására képesít.Jelentősége: - iskolarendszeren kívüli képzésben választható, - az iskolarendszerű képzésben egyszerre egy elágazó-szakképesítés szakmai programjára (képzésre) lehet felvételt nyerni A szakképesítések típusai II.

Ráépülő szakképesítés a szakmai és vizsgakövetelmény tartalmazza, hogy mely modulok/szakképesítés/rész-szakképesítés/elágazás moduljaira épül, meghatározza, hogy mely modulokból épül fel, újabb munkakör ellátására képesít. Jelentősége: - a meglévő szakképzettség birtokában újabb / magasabb szintű szakképesítés szerezhető, elsősorban iskolarendszeren kívüli képzésben A szakképesítések típusai III.

Az Országos Képzési Jegyzék felépítése

Példa egy szakképesítés belső felépítésére Vasúti járműszerelő Rész-szakképesítés Kocsivizsgáló Elágazás Dízelmotoros vasúti jármű szerelő Vasúti villamosjármű szerelő Vasúti vontatott jármű szerelő Ráépülés Vasúti jármű technikus

A szakmai és vizsgakövetelmények felépítése I. A munkaterület rövid leírása Elmélet és gyakorlat aránya Szakmai követelmények leírása, követelménymodulok Vizsgakövetelmények leírása Eszközlista

A szakmai és vizsgakövetelmények felépítése II. A szakképesítés kompetencia-profilja Feladatprofil - jellemző feladatok, szakmai tevékenységek Tulajdonságprofil - ismeretek - készségek - személyi-, társas-, és módszer-kompetenciák

Képzési programok kidolgozás alatt Vendéglátó és idegenforgalmi szakmenedzser (2/2) 1. Vendéglátó szakmenedzser 2. Idegenforgalmi szakmenedzser Kereskedelmi menedzser (2/7) 3. Kereskedelmi szakmenedzser 4. Reklámszervező menedzser 5. Jogi asszisztens (önálló, elágazások nélkül) 6. WEB-programozó (önálló, elágazások nélkül) Mérnökasszisztens (1/13) 7. Műszaki informatikai mérnökasszisztens

Összegzés Az új szakképesítési és szakképzési rendszer Szélesebb szakma-választékot kínál Jobb pályakorrekciós lehetőséget nyújt (elágazások) Szakmai továbbképzésre ösztönöz (ráépülés) Gazdaságosabb tanulást biztosít (modularitás) Hasznosíthatóbb végzettséget nyújt (kompetencia-elv) Támogatja az alacsonyabb iskolai végzettséggel rendelkező tanulókat a szakképesítés megszerzésében

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!