Budapesti Gazdasági Főiskola Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó FSZ és felsőoktatás Eredmények és dilemmák 2010. április 15.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A képzett szakemberekért A HEFOP és programok szinergikus eredményei Budapest május 20.
Advertisements

Érettségi utáni továbbtanulási lehetőségek
Érettségi utáni továbbtanulási lehetőségek
A felnőttképzés jövőképe (Érdemes-e intézményi stratégiát alkotni?) Akkreditált Felnőttképzési Intézmények Országos Egyesülete – országos konferencia (2008.
A tanári mesterszakról és a TÁMOP 3.1.5/A pályázatról Stéger Csilla OKM Felsőoktatási Főosztály Pécs, november 18.
A FELNŐTTKÉPZÉS SAROKKÖVEI:
A bolognai folyamat 2006 Magyar Bálint oktatási miniszter december 14.
ÁTALAKULÓ FELSŐOKTATÁS Bevezetés a szociológiába WJLF ÁSZM I. évf. nappali tagozat.
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
Minőségi oktatás hatékony vezetéssel az európai dimenzióban
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
A távmunka fejlesztésének lehetőségei és eredményei Simon Gábor Távmunka Tanács elnöke Szociális és Munkaügyi Minisztérium államtitkára Szociális és Munkaügyi.
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
Trendek és politika a magyar felnőtt- és szakképzésben Sum István MP Rt. Oktatási Központvezető.
Az európai oktatás és képzés jövője és a magyar felnőttképzés perspektívái szeptember 30 - október 1. Pécs Trendek és politika a magyar felsőoktatásban.
ELTE Bologna Szeminárium február 7.. „A”- szekció kérdései I. 1. Hogy értendő a mesterképzés 35%-os hallgatói létszáma? Minek a 35%-a ez, illetve.
Kiadványaink Országos Felsőoktatási Információs Központ.
Tanárképzés : modellváltás a Bologna folyamatban „Apu, hogy megy be?” (Egyszerű kérdések – világos válaszok kellenek.) Bazsa György az FTT elnöke OM, Budapest,
A közoktatás fejlesztési tervei az Új Széchenyi Terv keretein belül Az Európai Unió 2010 nyarán indította útjára az Európa 2020 Stratégiát, amely.
A bolognai folyamat – Párizs: Sorbonne-i Nyilatkozat Franciaország, Egyesült Királyság, Olaszország, Németország  hallgatói és oktatói mobilitás.
dr. Sediviné Balassa Ildikó Projektzáró konferencia
Az alapképzések bevezetésének tapasztalatai
Képzések a pécsi bölcsészkaron
Tájékoztató Tájékoztató a BA/BSc képzésekben résztvevő hallgatóknak a szakirány választás, a tanári mesterképzésbe való belépés feltételeiről és lehetőségeiről.
Borbély-Pecze Tibor Bors Budapest, június 4.
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
Az FSZ képzés és az új OKJ valamint a tervezett törvénymódosítások Bánhidyné Dr. Szlovák Éva PhD. felnőttképzési igazgató .:
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
Benedek András – BME GTK APPI A Bolognai Folyamat hatása a szakmai pedagógusképzésre Budapest, október 25.
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
Diplomás pályakövető rendszer TÁMOP és TÁMOP kapcsolata Educatio Kht. Horváth Tamás felsőoktatási igazgató március 4-6.
Felsőoktatási szakok részletes bemutatása tanulható tantárgyak, választható specializációk, elsajátítható kompetenciák FELVÉTELI TÁJOLÓ 2009.
Befolyásolhatták-e a jelentkezői döntéseket a felvételi rendszer és a képzési szerkezet változásai?  Képzési szerkezet  Felvételi követelmények  Állami.
Széchenyi István Egyetem, Győr
1 Felsőoktatási jelentkezés A szeptemberben induló felsőoktatási képzések jelentkezői Forrás: Educatio Kht. – OFIK, Felvi.hu
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
Átalakulási prognózisok Temesi József egyetemi tanár, Bologna tanácsadó „Mesterképzések Magyarországon” Országos oktatási konferencia Felvételi Információs.
˝ FELSŐOKTATÁS 2007 Hiller István Oktatási és kulturális miniszter November 8.
A bolognai rendszer Jogszabályok: 2005.CXXIX
Mesterszakok Dr. Bazsa György, a MAB elnöke → Listák FTT ülés – október 10.
Szakképzési programok kidolgozása az FSZ szakképesítésekhez
MUNKAKULTÚRA – SZAKKÉPZÉSI MODELLEK Dr. Veres Pál PhD Nemzetközi, EU-s folyamatok a felsőoktatási program- és tantervfejlesztésben OKTÁV RÁCIÓ február.
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés Oktáv Ráció Munkakultúra – szakképzési modellek Hajdúszoboszló február 3-5.
Felsőfokú/felsőoktatási szakképzés Helyzet és perspektívák Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó BGF, december 1.
Az FSZ-, a felsőoktatás és a munkaerőpiac Bánhidyné Dr. Szlovák Éva CSc. főiskolai tanár, igazgató Hajdúszoboszló Február 7. Budapesti Műszaki Főiskola.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
A szakképzés fejlesztés jelenlegi állása
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
A szakképzés helyzete Magyarországon
Készítette: Kiss Éva.  A Maastrichti Szerződést követően kiépült oktatási politika alapjait a közösségi programok képezik  Szókratész program: feladata.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
A felsőoktatási szolgáltatások rendszer szintű fejlesztése: diplomás pályakövetés és vezetői információs rendszerek (TÁMOP 4.1.3) december 7. Fejlesztés.
Keretrendszerek az oktatás rendszerében Felnőttképzés a változó gazdasági és oktatási rendszer környezetében konferencia Eger április
1 Felsőoktatási intézményi akkreditáció 2006/2007 Dr. Vámosi Tamás Egyetemi adjunktus PTE FEEK Andragógia Intézet.
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
Az idegennyelvi képzés helyzete a bolognai- rendszerű képzésben (Nyelvi követelmények) MFRFK Gödöllő április 22.
Gaál Zoltán MFRFK Budapest, szeptember 29..
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés az OKKR szempontjából Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet OKKR Műhelykonferencia 2010.
A KKK-rendszer és az OKKR viszonya a felsőoktatásban
AZ ORSZÁGOS KÉPESÍTÉSI KERETRENDSZER 5. SZINTJÉNEK LEÍRÁSA JAVASLAT ÉS PROBLÉMAFELVETÉS Sediviné Balassa Ildikó Felsőfokú Szakképzés Kollégium Egyesület.
Kommunikáció a felsőoktatásban Rós László PTE BTK, április 14.
Az Erasmus - jelen és jövő - ELTE, Budapest, október 2. Bokodi Szabolcs Tempus Közalapítvány.
A SZAKMAI PEDAGÓGUSKÉPZÉS HELYZETE Tóth Béláné október.
A Bologna-folyamat második ciklusa Gaál Zoltán, Molnár Károly, Sima Dezső FFK, dec. 2-3.
Felnőttképzés és felnőttoktatás a felsőoktatásban Fekete Ilona Dóra Eger 2011.
A PÁLYAORIENTÁCIÓ SZEREPE A KORMÁNYZATI FEJLESZTÉSEK SORÁBAN
A PÁLYAORIENTÁCIÓ SZEREPE A KORMÁNYZATI FEJLESZTÉSEK SORÁBAN
Előadás másolata:

Budapesti Gazdasági Főiskola Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó FSZ és felsőoktatás Eredmények és dilemmák április 15.

Felsőoktatás és szakképzés A felsőoktatás mint szakképzés –Minden második pályakezdő munkavállaló diplomás –Többciklusú rendszer: Bachelor: munkaerő-piaci képzés Mesterképzés: szakképzés –Szakirányú továbbképzés Munkaerő-piaci képzés Szakképzés a felsőoktatásban –Felsőfokú szakképzés –Egyéb OKJ-s képzések –Felnőttképzés Kompetencia-kurzusok Résztanulmányok

Kihívások - lehetőségek Felsőoktatási Intézmények Szabályozási környezet Tömegesedés és demográfia ICT + ped. innováció Kapacitások fejlődése EFT + globalizáció Diverzifikált finanszírozás Input-verseny Output/outcome-verseny Változó gazdaság Stakeholderi igények Rangsorok EFT + globalizáció Válság Bologna Lisszabon Válság

Forrás: OKM statisztika – saját szerkesztés

? Forrás: ?: Többlet magyarázata mesterszakok indítása nyelvi előkészítő év

Államilag támogatott felvételi keretszámok a felsőoktatásban 1997–2010 Forrás: Kormányrendeletek az államilag finanszírozott hallgatói létszámról

Forrás: OKM statisztika – Tucsni Anna szerkesztése

Forrás: OKM statisztika – saját szerkesztés

Forrás: OFIK

Forrás: OM statisztika – saját szerkesztés

Forrás: OM statisztika - saját szerkesztés

Államilag támogatott hallgatói keretszámok a felsőfokú szakképzésben 1999– Forrás: OKM

Tömegesedés és demográfia következményei abszolút és relatív tömegesedés különbsége, a lakosság és a foglalkoztatottak átlagéletkora növekszik, az aktív, illetve munkaképes életkor kitolódik, a felsőoktatás hagyományos merítési bázisa csökken, új képzési igények és célcsoportok jelennek meg az oktatásban, nehézségek a gazdaság változó munkaerőigényének kielégítésében.

EFT – Globalizáció Nemzetközi szakmai és módszertani sztenderdek szükségessége –EKKR – OKKR- KKK – képzési program Kompatibilis tananyagok –Tankönyvek –E-learninges felületek –Hallgatók fogadási és küldési képessége Részképzések Szakmai gyakorlatok Validáció + LLG

Változó gazdaság – stakeholderek Folyamatos kétoldalú kommunikáció szükséges –Gazdaság – visszacsatolás Igény közvetítése Információk átadása Közreműködés a gyakorlati képzésben és a szakmai gyakorlatban Közreműködés a mérésben, értékelésben Speciális munkaköri képzések –Felsőoktatás Lehetőségek közvetítése Kimeneti célok meghatározása Módszerek meghatározása Tanulási folyamat vezérlése Mérés-értékelés Közreműködés a speciális munkaköri képzésben Képzési és foglalkoztatási validáció

Változó gazdaság – stakeholderek Általános kompetenciák súlya nő –Kulcskompetenciák LLL súlya nő LLG egységes rendszere –Felvételi –Diáktanácsadás –Karrier-tanácsadás –Pályakövetés, alumni –Tanulási készségek fejlesztése Programok nyitottsága –Validáció

A felsőoktatás részesedése a szakképzési hozzájárulásból (millió Ft) ÉvMPA képzési alaprész központi MPA képzési alaprész Fejlesztési megállapodás alapján Összesen decentralizált ,0441,52341,13082, ,5404,03020,53548, ,5180,93306,94407, ,6308,94105,04780, ,7414,54363,04866, ,0 131,6 4405,04721, ,3125,94467,3 4984,5 Össz.:2374,62007,326008,830390,7 Forrás: NSZFI

Forrás: OKM statisztika – saját szerkesztés

Minőség új felfogása LO = sztenderdizáció = ígéret EKKR – OKKR – KKK – képzési program Minőségbiztosítási modell –Önértékelés –Független tanúsítás Ügynökségek Rangsorok –Munkaerő-piaci visszajelzések Képzési program kulcsszerepben –Input és output kihívások kezelése

A mobilitás formái, lehetőségei Longitudinális –Egyéni haladási sebesség Horizontális –Adott szinten és szakon intézményváltás Vertikális –Más képzési szintre lépés Nem feltétlenül magasabb szintre Adott szinten: képzési terület, képzési ág, szak, szakirány váltás Keresztmobilitás –Szint- és szakváltás egyidejűleg Átmenet a munka világába Átmenet a munka világából

Forrás: OFIK

Az OKKR felsőoktatási alapjai Többciklusú képzési rendszer –Szintek közötti kreditbeszámítás –Szintleírások az alap- és mesterképzésre –Tanulmányi eredmény alapú KKK-k Korábbi tanulmányok beszámításának kiszélesítése (validáció) FSZ híd szerepe az OKJ és a felsőoktatás között Pályaorientáció Pályakövetés

OKKR- bemeneti és kimeneti követelmények Képzéstípus (FSZ, Bsc, Msc, PhD) megfeleltetése az OKKR szintnek (KKK alapján) Visszacsatolás –Kimeneti követelmények igazítása –Képzési program (folyamat) igazítása –Mérés-értékelés igazítása Képzéstípus bemeneti követelményeinek meghatározása (érettségi, Bsc, Msc, PhD stb.) Mobilitási és beszámítási alternatívák –Eset: 7. szintre besorolt képzettség – de NEM mester!!

Megoldandó feladatok Mobilitás szélesítése –Lemorzsolódás csökkentése Rugalmasabb tanulási utak! Új szintleírások (FSZ, alap, mester, PhD) Új KKK-k Új intézményi képzési programok (tantervek, tananyagok, módszerek, mérés-értékelés stb.) –Tanulási eredmény alapú –Tanuláscentrikus LLL-rendszerben gondolkodás –FSZ és szakirányú továbbképzés szerepe Működő validációs, kreditbeszámítási rendszer –LLG

Köszönöm a figyelmet!