Budapesti Gazdasági Főiskola Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó FSZ és felsőoktatás Eredmények és dilemmák április 15.
Felsőoktatás és szakképzés A felsőoktatás mint szakképzés –Minden második pályakezdő munkavállaló diplomás –Többciklusú rendszer: Bachelor: munkaerő-piaci képzés Mesterképzés: szakképzés –Szakirányú továbbképzés Munkaerő-piaci képzés Szakképzés a felsőoktatásban –Felsőfokú szakképzés –Egyéb OKJ-s képzések –Felnőttképzés Kompetencia-kurzusok Résztanulmányok
Kihívások - lehetőségek Felsőoktatási Intézmények Szabályozási környezet Tömegesedés és demográfia ICT + ped. innováció Kapacitások fejlődése EFT + globalizáció Diverzifikált finanszírozás Input-verseny Output/outcome-verseny Változó gazdaság Stakeholderi igények Rangsorok EFT + globalizáció Válság Bologna Lisszabon Válság
Forrás: OKM statisztika – saját szerkesztés
? Forrás: ?: Többlet magyarázata mesterszakok indítása nyelvi előkészítő év
Államilag támogatott felvételi keretszámok a felsőoktatásban 1997–2010 Forrás: Kormányrendeletek az államilag finanszírozott hallgatói létszámról
Forrás: OKM statisztika – Tucsni Anna szerkesztése
Forrás: OKM statisztika – saját szerkesztés
Forrás: OFIK
Forrás: OM statisztika – saját szerkesztés
Forrás: OM statisztika - saját szerkesztés
Államilag támogatott hallgatói keretszámok a felsőfokú szakképzésben 1999– Forrás: OKM
Tömegesedés és demográfia következményei abszolút és relatív tömegesedés különbsége, a lakosság és a foglalkoztatottak átlagéletkora növekszik, az aktív, illetve munkaképes életkor kitolódik, a felsőoktatás hagyományos merítési bázisa csökken, új képzési igények és célcsoportok jelennek meg az oktatásban, nehézségek a gazdaság változó munkaerőigényének kielégítésében.
EFT – Globalizáció Nemzetközi szakmai és módszertani sztenderdek szükségessége –EKKR – OKKR- KKK – képzési program Kompatibilis tananyagok –Tankönyvek –E-learninges felületek –Hallgatók fogadási és küldési képessége Részképzések Szakmai gyakorlatok Validáció + LLG
Változó gazdaság – stakeholderek Folyamatos kétoldalú kommunikáció szükséges –Gazdaság – visszacsatolás Igény közvetítése Információk átadása Közreműködés a gyakorlati képzésben és a szakmai gyakorlatban Közreműködés a mérésben, értékelésben Speciális munkaköri képzések –Felsőoktatás Lehetőségek közvetítése Kimeneti célok meghatározása Módszerek meghatározása Tanulási folyamat vezérlése Mérés-értékelés Közreműködés a speciális munkaköri képzésben Képzési és foglalkoztatási validáció
Változó gazdaság – stakeholderek Általános kompetenciák súlya nő –Kulcskompetenciák LLL súlya nő LLG egységes rendszere –Felvételi –Diáktanácsadás –Karrier-tanácsadás –Pályakövetés, alumni –Tanulási készségek fejlesztése Programok nyitottsága –Validáció
A felsőoktatás részesedése a szakképzési hozzájárulásból (millió Ft) ÉvMPA képzési alaprész központi MPA képzési alaprész Fejlesztési megállapodás alapján Összesen decentralizált ,0441,52341,13082, ,5404,03020,53548, ,5180,93306,94407, ,6308,94105,04780, ,7414,54363,04866, ,0 131,6 4405,04721, ,3125,94467,3 4984,5 Össz.:2374,62007,326008,830390,7 Forrás: NSZFI
Forrás: OKM statisztika – saját szerkesztés
Minőség új felfogása LO = sztenderdizáció = ígéret EKKR – OKKR – KKK – képzési program Minőségbiztosítási modell –Önértékelés –Független tanúsítás Ügynökségek Rangsorok –Munkaerő-piaci visszajelzések Képzési program kulcsszerepben –Input és output kihívások kezelése
A mobilitás formái, lehetőségei Longitudinális –Egyéni haladási sebesség Horizontális –Adott szinten és szakon intézményváltás Vertikális –Más képzési szintre lépés Nem feltétlenül magasabb szintre Adott szinten: képzési terület, képzési ág, szak, szakirány váltás Keresztmobilitás –Szint- és szakváltás egyidejűleg Átmenet a munka világába Átmenet a munka világából
Forrás: OFIK
Az OKKR felsőoktatási alapjai Többciklusú képzési rendszer –Szintek közötti kreditbeszámítás –Szintleírások az alap- és mesterképzésre –Tanulmányi eredmény alapú KKK-k Korábbi tanulmányok beszámításának kiszélesítése (validáció) FSZ híd szerepe az OKJ és a felsőoktatás között Pályaorientáció Pályakövetés
OKKR- bemeneti és kimeneti követelmények Képzéstípus (FSZ, Bsc, Msc, PhD) megfeleltetése az OKKR szintnek (KKK alapján) Visszacsatolás –Kimeneti követelmények igazítása –Képzési program (folyamat) igazítása –Mérés-értékelés igazítása Képzéstípus bemeneti követelményeinek meghatározása (érettségi, Bsc, Msc, PhD stb.) Mobilitási és beszámítási alternatívák –Eset: 7. szintre besorolt képzettség – de NEM mester!!
Megoldandó feladatok Mobilitás szélesítése –Lemorzsolódás csökkentése Rugalmasabb tanulási utak! Új szintleírások (FSZ, alap, mester, PhD) Új KKK-k Új intézményi képzési programok (tantervek, tananyagok, módszerek, mérés-értékelés stb.) –Tanulási eredmény alapú –Tanuláscentrikus LLL-rendszerben gondolkodás –FSZ és szakirányú továbbképzés szerepe Működő validációs, kreditbeszámítási rendszer –LLG
Köszönöm a figyelmet!