dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ AZ ÚJ OKJ INFORMATIKAI SZAKMÁI (felsőfokú szakképzések) Új utakon a felsőfokú szakképzés Szakmai konferencia BUDAPEST, 2006. november 30
ÚJ INFORMATIKAI SZAKMÁK - FSZ KÉPZÉSEK A SZAKMASTRUKTÚRA FEJLESZTÉS EREDMÉNYEI AZ INFORMATKAI KÉPZÉSEKNÉL STRUKTÚRA (KONKRÉT KÉPZÉSEK, MEGOSZLÁS) FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSEK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSEK ARÁNYA TARTALOM (TARTALMI VÁLTOZÁSOK - SZVK) FEJLESZTÉSI FELADATOK BEVEZETÉS FELADATAI (SZAKMAI PROGRAM ELKÉSZÍTÉSE, TANÍTÁS-TANULÁS, MÉRÉS, ÉRTÉKELÉS ÚJRATERVEZÉSE)
A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSEK 2006. 63 KÉPZÉS – jelenlegi
A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSEK 2007. 24 ALAPKÉPZÉS – 55 ELÁGAZÁS – ÚJ
AZ ÚJ OKJ SZERINTI INFORMATIKAI SZAKMÁK Szint ALAP szakképesítés RÉSZ ELÁGAZÁS 55 Általános rendszergazda Informatikai statisztikus és gazdasági tervező Telekommunikációs asszisztens Web-programozó 54 Adatbázis adminisztrátor Adatbázistervező Adatelemző CAD-CAM informatikus 31 Számítógépes műszaki rajzoló Informatikai alkalmazásfejlesztő Infokommunikációs alkalmazásfejlesztő Információrendszer-elemző és -tervező Internetes alkalmazásfejlesztő Szoftverfejlesztő IT kommunikációs szolgáltató IT mentor Közösségi informatikai szolgáltató Oktatási kommunikációtechnikus Informatikai rendszergazda 52 IT kereskedő Informatikai hálózattelepítő és -üzemeltető
AZ ÚJ OKJ SZERINTI SZAKMÁK Szint ALAP szakképesítés RÉSZ ELÁGAZÁS 52 Számítástechnikai szoftverüzemeltető 54 Informatikai műszerész IT biztonság technikus Számítógéprendszer-karbantartó Szórakoztatótechnikai műszerész Webmester Informatikus Gazdasági informatikus Infostruktúra menedzser Ipari informatikai technikus Műszaki informatikus Távközlési informatikus Telekommunikációs informatikus Térinformatikus Multimédia-alkalmazás fejlesztő Designer E-játék fejlesztő E-learning tananyagfejlesztő Multimédiafejlesztő Tartalommenedzser 33 Számítógép-szerelő, -karbantartó
AZ ÚJ OKJ SZAKMÁK MEGOSZLÁSA 12 SZAKMA
AZ ÚJ OKJ SZAKMÁK MEGOSZLÁSA 12 ALAPKÉPZÉS 3 RÉSZKÉPZÉS 27 ELÁGAZÁS
A SZAKMASTRUKTÚRA JELLEMZŐI RENDSZER SZINTŰ FEJLESZTÉS ( TARTALMI) (Jellemzők: átjárhatóság, rugalmasság) MODULOKBÓL ÉPÍTKEZIK (egymásra épül, közös modulok vannak, ezért a vertikális és horizontális átjárhatóság, beszámíthatóság a jellemző. KONKRÉT MUNKAADÓI ELVÁRÁSOKRA ÉPÍT .
SZAKMASTRUKTÚRA JELEMZŐI A RÉSZ-, ÉS ALAP SZAKKÉPZÉSEK , ELÁGAZÁSOK ÉS RÁÉPÜLÉSEK A RENDSZERE RÉSZE AZ ÉRTÉKELÉSI RENDSZER IS (mely magába foglalja bemeneti tudás, a képzés moduljainak, továbbá a kimeneti kompetenciának az értékelését)
AZ ÚJ OKJ FELSŐFOKÚ INFORMATIKAI KÉPZÉSEI KÖVETELMÉNYMODULOK TARTALOM AZ ÚJ OKJ FELSŐFOKÚ INFORMATIKAI KÉPZÉSEI
A TARTALOM MEGHATÁROZÁS A SZAKMAI FELADATOK - FELADATPROFIL SZAKMAI ISMERETEK SZAKMAI KÉSZSÉGEK, ALKALMAZÁS MÓDSZERKOMPETENCIÁK TÁRSAS KOMPETENCIÁK SZEMÉLYES KOMPETENCIÁK K Ö VE T ELMÉNYMODULOK T ULAJDONSÁG OK
Az FSZ informatikai képzések alapmodulja FELADATPROFIL „Korszerű munkaszervezés” szakmai követelmény modul (1180-06) SZAKMAI FALADATOK Számítógépet kezel, szoftvereket használ Hardvert üzemeltet, szoftvert telepít Vírusellenőrzést, vírusirtást végez Szövegszerkesztő, táblázatkezelő és adatbázis kezelő programokat használ Műszaki, ügyviteli leírásokat, utasításokat használ Betartja a munkavégzéssel összefüggő szabályokat A munkahelyi minőségbiztosítási előírásokat alkalmazza Szakmai nyelven kommunikál ….
TARTALOMFEJLESZTÉS: TULAJDONSÁGPROFIL FELSŐFOKÚ INFORMATIKAI KÉPZÉSEKBEN AZ ELSŐ MODUL : „Korszerű munkaszervezés” SZAKMAI KOMPETENCIÁK (ISMERETEK ÉS KÉSZSÉGEK) ECDL SZAKMAI ISMERET ÉS GYAKORLATI TUDÁS SZAKMAI IDEGENNYELVI ISMERETEK FEJLESZTÉSE SZEMÉLYES KOMPETENCIÁK (felelősségtudat) TÁRSAS KOMPETENCIÁK (együttműködési készség) MÓDSZERKOMPETENICIÁK (gyakorlatias feladatértelmezés)
A LEGFONTOSABB KÉRDÉSEK HOGYAN ALKOSSUNK SZAKMAI PROGRAMOT ? (EGYÜTTMŰKÖDÉS) MILYEN FORRÁSBÓL FEJLESSZÜNK ? HOGYAN TANULJUK MEG AZ ÚJ KÉPZÉS- FEJLESZTÉST ? (FSZ EGYESÜLET) HOGYAN TANULJÁK MEG A TANÁROK ÉS OKTATÓK: TANÍTÁS MELLETT FEJLESZTÉS A MÓDSZERTANI INNOVÁCIÓK BEVEZETÉSE (MILYEN KONKRÉT SEGÍTSÉG LESZ ?) ÚJ VIZSGARENDSZER (OKJ, MODUL)
MIRE KELL FELKÉSZÍTENI AZ KÉPZÉSI FOLYAMAT SZEREPLŐIT ? - BEVEZETÉS A TANÁROK KÉPZÉSE (módszertani, tananyag fejlesztési) MENEDZSMENT, TANÁROK FELKÉSZÍTÉSE (tanítás- tanulási folyamat tervezése, képzésfejlesztés, oktatásszervezési stratégiák) A TANULÓK KÉPZÉSE (tanulás-technikai) FELKÉSZÍTÉS AZ E-TANANYAGOK HASZNÁLATÁRA (TANÁROK ÉS TANULÓK)
KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET balassa@szamalk.hu TOVÁBBI INFORMÁCIÓK: http://www.szamalk.hu http://www.e-methods.hu http://www.fsze.hu