Szűts Ildikó A Magyar Posta Zrt. Vezérigazgatója 2008. november 11. A különböző típusú pénztárak szerepe a vállalati ösztönzés rendszerében Szűts Ildikó A Magyar Posta Zrt. Vezérigazgatója 2008. november 11.
A postás pénztárak típusai Postás Önkéntes Kiegészítő Nyugdíjpénztár A postás pénztárak típusai
Postás Pénztárak megalapítása A Magyar Posta szociálpolitikai célkitűzése munkáltatói számára az öngondoskodás, a korszerű nyugdíjrendszerhez való csatlakozás lehetőségének megteremtése. Ennek fényében járt el a pénztárak létrehozásában, illetve tevékenységük kiterjesztésében; az eltelt évek alatt kiemelkedő módon támogatta és segítette a pénztárak munkáját. Ennek során 1998. január 1-én a Postás Magánnyugdíjpénztár és a Postás Önkéntes Nyugdíjpénztár, 2005. márciusában pedig a Postás Egészségpénztár alakult meg.
A pénztárak eredményei - Vagyonkezelés Az önkéntes nyugdíjpénztári és az egészségpénztári tagdíjfizetés a VBKJ keretén belül biztosított, így munkavállalóink az öngondoskodását a Magyar Posta Zrt. támogatja. Ennek köszönhetően is a pénztárak vagyona jelentős mértékben növekedett az elmúlt évek során.
Az Egészségpénztár előnyei a munkáltató számára
Egészségpénztár előnyei a munkavállalók számára 2006. évtől beépült a Választható Béren Kívüli Juttatások (VBKJ) rendszerébe lehetőség van egyéni befizetésekre is adókedvezmény és a szerződött szolgáltatóknál árkedvezmény vehető igénybe szolgáltatások a családtagok részére is elérhetőek Igénybe vehető szolgáltatások Sport és azzal kapcsolatos szolgáltatások Életmóddal kapcsolatos szolgáltatások Optikai, szemészeti szolgáltatások Fogászati ellátások Természetgyógyászat Társadalombiztosítás által nem finanszírozott ellátások ( pl. házi beteg ellátás, gyógyászati segédeszköz stb.)
Postás Önkéntes Nyugdíjpénztár előnyei a munkavállalók számára 2006. évtől beépült a Választható Béren Kívüli Juttatások (VBKJ) rendszerébe a munkaadó által fizetett adómentes juttatás az egyéni számlára kerül Öngondoskodás attitűdjének erősítése minden korosztálynak!
Pénzügyi válság hatása az önkéntes nyugdíjpénztárakra 2007. év vége szabályozói előírás: a kockázati befektetések ( részvények) arányának növelése a befektetési portfolióban A legtöbb ( köztük a Postás is) a fentiek szerint alakította a 2008. évi befektetési politikáját pénzügyi és tőzsdei válság – a részvényárfolyamok csökkenése ! – hozamcsökkenés és tömeges kilépések?
Postás Kiegészítő Nyugdíjpénztár adatai nem ezt bizonyítják A többi nyugdíjpénztárnál tapasztalható, első féléves – 6.91%-os hozamhoz képest csak – 1.62 %-os hozamadat Nem ugrott meg a kilépő tagok száma, sőt a tavalyi év hasonló időszakához képest a kilépők száma 516 fővel még csökkent is. lojalitás, bizalom 13 %-os részvényarány a portfolióban
A MAGYAR POSTA ZRT. VÁLASZTHATÓ BÉREN KIVÜLI JUTTATÁSI RENDSZERE
A Magyar Posta Zrt. VBKJ stratégiája A Magyar Posta Zrt. hagyományosan nagy figyelmet fordít munkavállalói jóléti és szociális ellátására. A VBKJ rendszer 2005. január 1-től került bevezetésre. Kialakításának legfontosabb alapelvei: önrendelkezés, öngondoskodás, igény szerinti választás, költség-hatékonyság. VBKJ rendszer biztosítson lehetőséget a munkavállalók részére, hogy élethelyzetüknek megfelelően, egyedi igényeik szerint válasszanak a munkáltató által felkínált juttatási csomagok közül.
VBKJ kialakításának alapelvei Csomagok közötti választási lehetőség. Csomagok csak adómentes elemeket tartalmaznak. Az elemek elsősorban pénzhelyettesítő juttatások. Nincs lehetőség számlás elszámolásra. A keretösszeg évente kerül meghatározásra. A juttatási csomagok egyes alkotóelemei egymással nem cserélhetők ki. Évenkénti választási lehetőség a munkavállalók részéről. Az elemeknél törekedve az adómentes juttatási mértékek maximális kihasználására.
Kik jogosultak VBKJ keretösszegre? Az a munkavállaló, akinek postai folyamatos munkaviszonya legalább egy éve fennáll és teljes- és részmunkaidőben határozatlan idejű, vagy folyamatos határozott idejű teljes és részmunkaidőben foglalkoztatott munkaszerződéssel rendelkezik, A részmunkaidőben foglalkoztatott munkavállaló esetén a jogosultsági keret összege 2006. évtől kétóránkénti bontásban került meghatározásra. Az évközben VBKJ-ra jogosultságot szerző, a statisztikai állományba visszatérő, valamint a határozott időtartamra foglalkoztatott munkavállalók időarányos keretre jogosultak.
A VBKJ 2008. évi juttatási elemei Önkéntes nyugdíjpénztári tagdíj-hozzájárulás Egészségpénztári tagdíj-hozzájárulás Étkezési hozzájárulás (hideg és meleg étkezési utalvány) Iskolakezdési támogatási utalvány Üdülési csekk Internet utalvány Évi három alkalommal adható termékre szóló utalvány Magyar Turizmus Kártya
VBKJ csomagok típusai 1. Minden korosztálynak ( elemei: EP hozzájárulás, ÖNYP hozzájárulás, étkezési- és termékre szóló utalvány ) 2. Tanköteles gyereket nevelő, egészségpénztári tagoknak ( elemei: EP hozzájárulás, étkezési- , termékre szóló és iskolakezdési utalvány ) 3. Két tanköteles gyermeket nevelő fiatalnak (elemei: EP hozzájárulás, étkezési- és termékre szóló utalvány ) 4. Gyermeket nevelő mindkét pénztár tagjainak ( elemei: EP hozzájárulás, ÖNYP hozzájárulás, étkezési- , termékre szóló és iskolakezdési utalvány ) 5. Wellnes csomagot kedvelőknek (elemei: EP hozzájárulás, étkezési utalvány,üdülési csekk, Magyar Turizmus Kártya ) 6. Nyugdíjhoz közelálló, öngondoskodóknak ( elemei: ÖNYP hozzájárulás, étkezési- és termékre szóló utalvány ) 7. Otthoni internet használó, egészségpénztári tagoknak ( elemei: EP hozzájárulás, étkezési- és termékre szóló utalvány ) 8. Meleg étkezési utalványt igénybevevő, önkéntes nyugdíjpénztári tagoknak ( elemei: ÖNYP hozzájárulás, étkezési- és termékre szóló utalvány ) 9. Meleg étkezési utalványt igénybevevő, egészségpénztári tagoknak ( elemei: EP hozzájárulás,, étkezési- és termékre szóló utalvány ) 10. Kedvezményes postai üdültetésben nem részesíthetőknek ( elemei: üdülési csekk, étkezési- és termékre szóló utalvány )
2008. évi csomagválasztás
A pénztárak VBKJ-ban történő szerepeltetésének előnyei Adómentes Tanítja az öngondoskodás kultúráját Rugalmas rendszert biztosít (negyedévi/év végi + összegek) Erősíti a lojalitást
Egészségpénztár – nyitás a külső piac felé Sokszereplős piac Szabályozott szolgáltatási kör Dinamikusan fejlődő piac A taglétszám öt év alatt 151.000-ről 670.000-re nőtt Telítetlen piac 3,9 millió az aktív keresők száma az egészségpénztár, mint a postai termék- szolgáltatás portfolió része
Egészségpénztár – nyitás a külső piac felé A termék célcsoport: családos, gyerekeket nevelő férfiak és nők 20-50 év között kis- és középvállalkozók A termék értékesítési csatornái: személyes értékesítési menedzserek 102 kijelölt postahelyen egyedülálló hálózat értékesítési tapasztalat humán tőke
Köszönöm a figyelmet!