Mentorok képzése, kompetenciafejlesztés Intézményvezetőt támogató coach kulcsmentorok
A fejlesztés kontextusa , 2. dia Forrás: Orosz Andrea: Az intézményférőhely kiváltási program és annak támogató folyamata Az intézményférőhely kiváltási program alapelvei és annak támogató folyamata A program célcsoportja és céljai Az intézményférőhely kiváltás megvalósításának szerepei és feladatai A mentorhálózat kiépítése A mentorhálózatban megjelenített értékek A mentorhálózat rendszere
A fejlesztési rendszer , 3. dia A fejlesztés kompetenciarendszere: Tudás >> törvények, európai sztenderdek, elhangzott előadások, tréninganyagok Készség, képesség >> adottak, a kiválasztott mentorok eddigi tapasztalatai, referenciái alapján Attitűd >> a hozzáállás fejlesztése az értékek tudatosítása, láthatóvá tétele és működtetése alapján
Intézményvezetőt támogató coach kulcsmentor SZEREP – FELELŐSSÉG - HATÁSKÖR , 4. dia „Intézményvezetőhöz tartozik, döntési jogköre nincs. Vezetői coaching-ot biztosító szakember. Együttműködik a stratégiai szakmai és a szervezet átalakítási kulcsmentorral.”
Intézményvezetőt támogató coach kulcsmentor SZEREP , 5. dia – Segíti a vezetőt a céllal kapcsolatos érzelmi viszonyulás kialakításában, illetve megtartásában; – a kérdezés művésze; – hangosan gondolkodtató; – probléma definiálás, tisztázás, elemzés támogatója; – döntéstámogató; – támogat a döntési lehetőségek körének kibővítésében; – bizalom személy; – támogatja a vezetőt abban, hogy minél rugalmasabb viselkedésre legyen képes; – támogató környezetet alakít és a külső negatív hatások eliminálásán munkálkodik (azaz védője, lelki „body guardja” a vezetőnek); – a MIÉRT változtatunk kérdésre segít választ találni, a MIT és HOGYAN kérdések mellett; – tudásfrissítő; – ötletbedobó; – motiváló, lelkesítő; – friss tudás közvetítője, mert a vezetőnek nincs ideje azt megszerezni
Intézményvezetőt támogató coach kulcsmentor FELELŐSSÉG , 6. dia – motivált, elkötelezett – ismeri a személyes érintettségét – meggyőződésbeli és intenzív – hisz az ügyben és a vezetőben – hisz abban, hogy ez a változás mindenkinek jót hoz – folyamatos készülés, elemzés, gondolkodás, tervezés, újratervezés – megtervezettség jellemzi munkáját – önreflektív – rugalmas - az aktuális kihívásokra reagál: tervez felülvizsgál, módosít – együttműködő – folyamat elemző – helyzetelemző, a helyi adottságokra és lehetőségekre alapozva dolgozik – reális – a lassan siess elvén dolgozó – alkalmazkodik a vezető tempójához, nem akar azonnal elérni mindent, de nem hagyja a hárítást és lassúságot sem – számítani lehet rá, megbízható – jelen van – ha valamit nem tud bevallja, de utánanéz, átgondolja
Képes felismerni saját korlátait. Észreveszi és vállalja, ha valakinek nem tud megfelelő támogatást nyújtani; nem mond megoldásokat; nem bonyolódik bele a vezető személyes problémáiba; nem szól bele a többi mentor hatáskörébe tartozó területekbe, ügyekbe; nem akar mindent tudni, csak a vezetőre fókuszál elfogadja és elfogadtatja a vezetővel, hogy nem mindent tudó és megoldó; felismeri, ha érintett és érzelmileg involválódik illetve sebezhetővé válik; nem bratyizik a vezetővel; nyíltan felvállalja, ha elakad a folyamat követésében; nyitott a másoktól való segítségkérésre - folyamatkísérés, szupervízió. Intézményvezetőt támogató coach kulcsmentor KOMPETENCIA HATÁROK , 7. dia
A vezetőt támogató coach célja, hogy a vezetőt képessé tegye a változások kezelésére és menedzselésére, a folyamat céljainak megvalósítására, és támogassa vezetői személyisége fejlődésében. Intézményvezetőt támogató coach kulcsmentor CÉLOK , 8. dia
A vezetőnek magának át kell esnie egy szemléletváltási folyamaton ehhez új tudások elsajátítására is szüksége lesz eredményességet kell elérnie a szervezeti és infrastrukturális átalakulásban egyedi megoldások, struktúrák kialakítása szükséges, melyben az egymással versengő vagy ellentétes (egyéni és szervezeti) érdekek összeegyeztethetővé válnak. A vezetőt képessé kell tenni, hogy az intézményen belüli egzisztenciális bizonytalanságot kezelni tudja. teret kell teremtenie a szervezeti és egyéni változásnak (a kölcsönösség, a partnerség, személyközpontúság megközelítésével) az átalakítással a helyi közösségekben a társas kapcsolatok, a helyi társadalom változását kell előidéznie. A coach legfőbb eszköze a személyes jelenléte mint emberi lény. Jelenléte az ügyfélhez kapcsolódik, aki szintén emberi lényként van a kiváltás folyamatában. Intézményvezetőt támogató coach kulcsmentor FELADATOK - KIHÍVÁSOK , 9. dia
KÚT MODELL , 10. dia KÚT – KEZDEMÉNYEZŐ, ÚJÍTÓ, TÁMOGATÓ TEAM KKezdeményező hozunk infót, kezdeményezzük a megállást, rátekintést ÚÚjító konzultálunk, találkozunk egymással, korrekció, innováció, tanulás TTámogató
HOGYAN fogunk együttműködni a folyamatban? Támogató, követő, tanuló innovatív csoportként A KÚT-modell alkalmazásával KIKKEL fogunk együttműködni a folyamatban? (információ begyűjtése) a coachee-tól magamtól (coach) a többi coach-tól a többi kulcsmentortól, mentortól a rendszer többi szereplőjétől a rendszer működéséből Intézményvezetőt támogató coach kulcsmentor EGYÜTTMŰKÖDÉS , 11. dia
Tiszta egyértelmű szerződést kell kötni a coach és az intézményvezető között (amelyben az is egyértelmű, hogy a vezető esetleges felmentése után a szerződés milyen feltételekkel marad érvényben) Három szintű szerződés:FSzK, kiválasztott cég - coach, intézményvezető Kockázatok: a fenntartó mint döntéshozó elköteleződése; változás a vezető személyében; coach mint titokgazda; túl sok mentor egy intézménynél; a coach kapacitás a kiváltási folyamatban; stb. Intézményvezetőt támogató coach kulcsmentor KOCKÁZATKEZELÉS , 12. dia