Változásmenedzsment: bukás újratöltve? CIO’08, Siófok Dr. Farkas Ferenc PTE Dr. Kornai Gábor AAM
Mi az a változásmenedzsment? Drucker szerint ez a többség óhaja: „a változás – akár a halál és az adófizetés – legyen elhalasztva, amennyire csak lehetséges” Keletkezés – változás – elmúlás Kívánt jövőbeli állapot Jelenlegi helyzet Átmeneti állapot
A változtatások elbukásának gyakori okai Nem keltik fel a sürgősség megfelelő intenzitású érzetét a változás iránt Nincs megfelelő hatalommal felruházott irányító csapat Nincs jövőkép Ha létezik is jövőkép, nem kommunikálják megfelelően Az akadályokat nem küzdik le Rendszertelen a tervezés: nincsenek rövid távú sikerek Túl hamar kinyilvánítják a győzelmet Nem ültetik el a változások magvait a szervezeti kultúrában
Válaszok John Kotter modellje (8 lépés a sikerhez) Más „csodareceptek”, „csodamodellek” és változásmenedzselési architektúrák A rendszerszemléletű működésbe vetett hit Szervezetek és folyamatok racionalizálása, megújítása A kompetenciafejlesztés forradalma Egy példa: a HBR 2004-es listája
Új fenyegetések és új „esélyek” a kudarcra Minden bonyolultabb, mint amilyennek látszik A rendszerhatárok elmosódnak Virtualizáció: cyber-világ A szerepek átalakulnak, „sokszorozódnak” – az avatárok Érvényüket vesztik a lefektetett szabályok P2P – egyenrangú szereplők hálózata, „sok feladó – sok címzett” modellek A versenytársak összefognak a riválisokkal szemben A csalás és a bűnözés beépülnek a szervezetek és a gazdaság mindennapjaiba
A fenntartható változás – a mai „main stream” Globális ÉS lokális működés Standardizálás ÉS innováció Univerzális kultúra ÉS sokszínűség Irányítás ÉS mozgástér Erős identitás ÉS erős bizalom Üzleti érték ÉS társadalmi érték Egyesíteni a „puha” területeket (emberek, kultúra és közösségi felelősségvállalás) ÉS a „kemény” területeket (technológia és termékinnováció)
„Transforming giants”