Drogprevenció és/vagy egészségfejlesztés A pedagógusok beavatkozási lehetőségei és határai Ferenczi Zoltán
A számonkérés módja Írásban Szóban „On-line” Projekt Játék („tréning”)
Írásbeli vizsga Hatékony iskolai prevenciós módszerek Hogyan támogatja az iskolai környezet az egészséget A pedagógus kompetenciahatárai a drogmegelőzésben Esetleírás Interjú készítése Drog – család – iskola Spiritualitás és iskola a drogmegelőzésben A Közoktatási törvény II. fejezete (titoktartás) pedagógus szemmel Szabadon választott téma (kizárólag előzetes személyes egyeztetés alapján!)
Írásbeli vizsga ÍRÁSBELI MUNKÁK ESETÉBEN Az egészségfejlesztés szemléletének elsajátítása, valamint a jegyzetben és az előadásokon elhangzottak kritikus megjelenítése. Minimum 10, maximum 20 flekk terjedelem. Magyar nyelvhelyesség Pontos hivatkozás (a plágium eredménytelen vizsgának számít!) → szövegközben (Glázser, 2002. 87.p) vagy lábjegyzetben1 Glázser, Bozsó: A lábtörlés mint kóros viselkedési szokás, Demagógia Kiadó, Budapest, 2002. 87.p. 1Palinta Pál: Szükséges-e lelőni a drogosokat?, Régi Duna Kiadó, Karakaszszörcsög, 2000. 98-99.pp.
„On-line” vizsga E-mailen elküldött kérdésekre kell kifejtő választ adni. Kérdéstípusok: Érdekesebb pedagógiai etikai kérdések a drogfogyasztás iskolai megjelenéseivel kapcsolatban. Egy-egy megtörtént iskolai szituáció megoldása, befejezése. Olyan helyzetek elemzése, amely akár a tantestületen belül, akár az iskola más színterein a drogügyek kezelését befolyásolja, meghatározza.
A számonkérés módja „ON-LINE” VIZSGA ESETÉN Gyakorlatiasság, lehetőségek felvetése, a helyzet elemzése, újszerű alternatíva felvázolása az órán elhangzottak és a jegyzetben leírtak alapján
Szóbeli vizsga Szóbeli vizsga csoportos egyéni Vizsgaanyag: jegyzet órán leadott anyag
A jegyzet fejezet: A szenvedélybetegségek problematikája (13- 26. old) fejezet: A viselkedési addikciók (33-40. old) fejezet: Egyén-család-társadalom (93-114. old) fejezet: Iskolai drogprevenció és egészségfejlesztés (147-176) fejezet: Társadalom és drogpolitika (239-256) fejezet: Jog és pedagógus (263-290)
Projekt készítése A kannabisz és a tizenévesek kultúrája Kultúrtörténet – drog – spiritualitás Drogkarrierek Intézmények Iskolai módszerek a drogmegelőzésben Egyéb (Kizárólag előzetes megbeszélés alapján!)
Interaktív csoport Játékok Viták Helyzetgyakorlatok Tréningelemek stb. Értékelés módja: A program teljes ideje alatt aktív részvétel.
Van-e értelme annak, hogy itt vagyunk…?
Mit tegyünk…?
A blokk végén témajavaslattal… Beszélgessünk, vitatkozzunk a témáról HOGYAN? A blokk végén témajavaslattal… 2. Gondolkozzunk együtt a leadott anyag alapján (videóval, vendéggel…)
Témaajánlat A család, mint az addikciók kialakulásának és megerősödésének színtere Kémiai és viselkedési addikciók A drogok csoportosítása Normák és devianciák Jogos kérdések Az ellátás és segítségnyújtás lehetőségei Prevenció és egészségfejlesztés Drogpolitikai áttekintés Hatékonyságvizsgálat és eredményességi mutatók
Család & szenvedélybetegség
A drogkarrier kialakulása SZÜLETÉS ELŐTT Delegáció – „bekódoltság” a) beépíti életprogramjába b) kimenekül belőle EMBRIONÁLIS FEJLŐDÉS Szülői drogfogyasztás Embrionális addikciók
A drogkarrier kialakulása AZ ELSŐ HÓNAPOK A férj-feleség szeretetkapcsolata felbomlik játszmák ”az elég jó anyaság” NEVELÉSI STÍLUS Nevelési stílus monitorozás szorosság drogfogyasztás autoriter erős gyenge ++ + kongruens erős erős _ ráhagyó-1 gyenge erős _ ráhagyó-2 gyenge gyenge +
A drogkarrier kialakulása FELDOLGOZATLAN TRAUMÁK Gyász Válás Veszteségélmények GYERMEKKOR Menekülési reakciók (kifelé vagy befelé) Befolyásoló tényezők (szülők, kortársak) Dohányzás ~ 90% Alkoholizmus ~ 50% Illegális drogok ~20%
Film Takács P. Az egészséges és diszfunkcionális család PTMIK kazetta (13 / 20’)
A drogkarrier kialakulása ILLEGÁLIS DROGOK VÁLASZTÁSA 6-12éves kor környékén valamilyen kémiai szer kipróbálása, használata A szer megismerése után újabb hatások keresése A hatások valamilyen probléma megoldását vagy valamilyen élmény megtalálását szolgálják Szembefordulás a normaadó társadalom kereteivel Kriminalizáció …
FILM... A pipa kultúrtörténete (3’)
A drogok csoportosítása LEHETŐSÉGEK Társadalmi elfogadás Veszélyessége Előállításmódja Hatóanyaguk szerint
A drogok csoportosítása Társadalmi elfogadás alapján legális illegális
A drogok csoportosítása Veszélyessége alapján keménydrogok lágydrogok
A drogok csoportosítása Előállításmódja alapján természetes mesterséges
A drogok csoportosítása Hatóanyaguk szerint Tartsunk szünetet?
A drogok csoportosítása depresz-szánsok ópiátok stimu-lánsok halluci-nogének kanna-bisz Szerves oldósze-rek Alkohol Mák Amfeta-minok LSD Marihuána Higítók Szedatí-vumok Morfium Kokain Peyotl Hasis Csavarlazító Hipnoti-kumok Heroin Nikotin PCP Parkettalakk Barbitu-rátok Metadon koffein Maszlag Benzin Coderit Galóca Ragasztók
A drogok DROG LEGÁLIS ILLEGÁLIS FÉLLEGÁLIS DROGÉRIA A DROG DEFINÍCIÓJA (WHO 1972): Minden, ami megváltoztatja a szervezet működését… DROG = (növényi) hatóanyag DROGÉRIA LEGÁLIS ILLEGÁLIS FÉLLEGÁLIS
A drogok hasznosítása Alkohol fertőtlenítés
A drogok hasznosítása Nikotin Parkinson-kór
A drogok hasznosítása Ópiátok köhögéscsillapítás
A drogok hasznosítása Amfetamin Hiperaktív gyerekek terápiája
Film!!! Drogvilág (10’)
A tolerancia Drogfogyasztás mértéke idő A kívánt hatás
A drogkarrier NEGATÍV MEGERŐSÍTÉS STÁDIUMA Eufória Normál állapot Addiktív stádium POZITÍV MEGERŐSÍTÉS STÁDIUMA
Film!!! Csáth Géza
Viselkedési addikciók Az addikció sóvárgás Kémiai addikciók Kémiai addikciók heroin kokain kannabisz szerves oldószerek nikotin alkohol szexuális addikciók játékszenvedély kóros vásárlás munka-alkoholizmus Viselkedési addikciók Viselkedési addikciók
Az addiktív ciklus Sóvárgás Passzív szakasz Addikt cselekmény Bűntudat
zoltan.ferenczi@sulinova.hu fzms@freestart.hu Köszönöm figyelmüket! zoltan.ferenczi@sulinova.hu fzms@freestart.hu