Drogprevenció és/vagy egészségfejlesztés

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

Kapcsolattartás a szülői házzal
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
Szenvedélybetegségek
Rendszerszemléletű megközelítés az iskolai agresszió megelőzésében és kezelésében November 30. Ódry Színpad.
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Szenvedélyek fogságában - a drogok
Az iskolai szociálismunka
Készítette: Galán Anita Debreceni Egyetem Szociálpolitika MA, I. évf.
„EZERARCÚ CSALÁD” A fiatalokkal való kapcsolatfelvétel és sikeres bizalmi kapcsolat kialakításának egyik lehetősége Pistyur Gabriella Sóti Beáta Törzsökné.
MMIK LOGO Ifjúsági Szolgálata egy komplex ifjúsági szolgáltató rendszer egy eleme a kortárssegítés Ifjúsági iroda, közösségi tér Felkereső ifjúsági munka.
Csillag Ferenc MFPI közoktatási szakértő
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
Napocska Napköziotthon
Összeállította: Gyulainé Bukovics Ildikó MEGELŐZÉS – ALKALMAZKODÁS - GONDOSKODÁS NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola Interakció - Autonómia.
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
Szülői értekezlet és 5. évfolyam. Téma Hogyan halad iskolánkban a „Korszerű oktatást Mándokon” című projekt megvalósítása? (beszámoló,
Játék.... KISISKOLÁSOK KÖZÖTTI KOMMUNIKÁCIÓ Készítette: Nagy Erzsébet Mátis Katalin Bóné Orsolya.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
A szociálpedagógus feladatai a Deák Ferenc Középiskolai Kollégiumban
Alkohol- drogproblémák és a segítés lehetőségei kurzus
Az addikciók kialakulásában szerepet játszó fő tényezők
Köztünk élnek. Ismered őket? EIA/2012/
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
Az óvoda-, és iskolapszichológia szakmai feladatkörei
Iskolapszichológia a Nevelési tanácsadóban
DEVIANCIÁK ÉS BŰNÖZÉS.
Az Ifjúság Program. Az ifjúsági projektek meghatározása Nemzetközi ifjúsági projekt: olyan projekt, amely a résztvevők személyiségfejlődését.
Hozzátartozói csoport
Pszichológiai és gyógypedagógiai diagnosztika
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
Ki segít a segítőnek?. A segítő „születése” Hogyan válik valaki segítővé? Az ember, mint eredendően társas lény, nembeli lényegeként hordozza a proszociális.
Differenciált tanulásszervezés TKM1016L
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
Kortárssegítő képzés Lőrincz Norbert, Kovács Anita Kortárssegítő képző
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
TÁMOP b-14/ „határokon túl-ha/tár”
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Példa egy ppt prezentációhoz
Integráció, inkluzió PPK,
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az ökoiskolák előtt álló jelenlegi kihívások és a lehetséges válaszlehetőségek.
1 HATÁRRÉGIÓK FEJLŐDÉSÉNEK SAJÁTOSSÁGAI A SLO/HU/CRO /2004/01/HU- 74 sz. INTERREG projekt támogatásával készült képzés.
M.Tamás Márta Drogproblémák M.Tamás Márta
Mentálhigiénés team működése kórházunkban
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
Együtt az egészséges fiatalokért a Thanban Balogh Tiborné Than K. Ökoiskola Gimnázium, Szakközépiskola és Szakiskola.
Összeállította: Szabó Ilona
Az iskola és a szülők kapcsolattartási formái a Csaholci Általános Iskola intézményében Készítette: Kádár Ágnes mesterpedagógus szaktanácsadó
DROGPREVENCIÓ Készítette : Szegedi Károlyné. A modul megvalósításának tartalmi célja : A káros szenvedélyekkel kapcsolatos fogalmak, ismeretek bővítése,
Gyermek- és ifjúsági addiktológia a napi gyakorlatban, a fejlesztés lehetséges útjai Arany Zoltán SZKTT ESZI Dr. Farkasinszky Terézia Ifjúsági Drogcentrum.
P EDAGÓGIAI SZAKSZOLGÁLAT RÉGEN ÉS MOST Készítette: Szabó Katalin Konzulens: Dr. Simonics István egyetemi docens 2016.
A felnőttek bevonásának fejlesztése a kora gyermekkori oktatásba Chris Pascal, prof. és Tony Bertram, prof.
Miért éppen fa – mint szenvedély? a gyökérzet szerteágazó, nem látható a törzs, a kifejlődési szakasz a korona a látható, jellegzetes szenvedély ágak.
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Budapest augusztus 31.
Barcsák Marianna - KPSZTI
GRASSROOTS Gyermekvédelem
Az Alapítványról A Gézengúz Alapítvány győri tagozataként 1993 óta látjuk el Győrben a születési károsult csecsemőket és kisgyermekeket. Gyógyító, egészségügyi,
Szécsényi Gyerekesély Program gyerekeket érintő szolgáltatásai
Égigérő mesefa Biblioterápiás foglalkozások az életminőség javításáért
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
Etikai kérdések tanítása a hittanórán
Dr. Felvinczi Katalin Nemzeti Drogmegelőzési Intézet
Közoktatási vezető II. félév
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
A diszfunkcionálisan működő család
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Drogprevenció és/vagy egészségfejlesztés A pedagógusok beavatkozási lehetőségei és határai Ferenczi Zoltán

A számonkérés módja Írásban Szóban „On-line” Projekt Játék („tréning”)

Írásbeli vizsga Hatékony iskolai prevenciós módszerek Hogyan támogatja az iskolai környezet az egészséget A pedagógus kompetenciahatárai a drogmegelőzésben Esetleírás Interjú készítése Drog – család – iskola Spiritualitás és iskola a drogmegelőzésben A Közoktatási törvény II. fejezete (titoktartás) pedagógus szemmel Szabadon választott téma (kizárólag előzetes személyes egyeztetés alapján!)

Írásbeli vizsga ÍRÁSBELI MUNKÁK ESETÉBEN Az egészségfejlesztés szemléletének elsajátítása, valamint a jegyzetben és az előadásokon elhangzottak kritikus megjelenítése. Minimum 10, maximum 20 flekk terjedelem. Magyar nyelvhelyesség Pontos hivatkozás (a plágium eredménytelen vizsgának számít!) → szövegközben (Glázser, 2002. 87.p) vagy lábjegyzetben1 Glázser, Bozsó: A lábtörlés mint kóros viselkedési szokás, Demagógia Kiadó, Budapest, 2002. 87.p. 1Palinta Pál: Szükséges-e lelőni a drogosokat?, Régi Duna Kiadó, Karakaszszörcsög, 2000. 98-99.pp.

„On-line” vizsga E-mailen elküldött kérdésekre kell kifejtő választ adni. Kérdéstípusok: Érdekesebb pedagógiai etikai kérdések a drogfogyasztás iskolai megjelenéseivel kapcsolatban. Egy-egy megtörtént iskolai szituáció megoldása, befejezése. Olyan helyzetek elemzése, amely akár a tantestületen belül, akár az iskola más színterein a drogügyek kezelését befolyásolja, meghatározza.

A számonkérés módja „ON-LINE” VIZSGA ESETÉN Gyakorlatiasság, lehetőségek felvetése, a helyzet elemzése, újszerű alternatíva felvázolása az órán elhangzottak és a jegyzetben leírtak alapján

Szóbeli vizsga Szóbeli vizsga csoportos egyéni Vizsgaanyag: jegyzet órán leadott anyag

A jegyzet fejezet: A szenvedélybetegségek problematikája (13- 26. old) fejezet: A viselkedési addikciók (33-40. old) fejezet: Egyén-család-társadalom (93-114. old) fejezet: Iskolai drogprevenció és egészségfejlesztés (147-176) fejezet: Társadalom és drogpolitika (239-256) fejezet: Jog és pedagógus (263-290)

Projekt készítése A kannabisz és a tizenévesek kultúrája Kultúrtörténet – drog – spiritualitás Drogkarrierek Intézmények Iskolai módszerek a drogmegelőzésben Egyéb (Kizárólag előzetes megbeszélés alapján!)

Interaktív csoport Játékok Viták Helyzetgyakorlatok Tréningelemek stb. Értékelés módja: A program teljes ideje alatt aktív részvétel.

Van-e értelme annak, hogy itt vagyunk…?

Mit tegyünk…?

A blokk végén témajavaslattal… Beszélgessünk, vitatkozzunk a témáról HOGYAN? A blokk végén témajavaslattal… 2. Gondolkozzunk együtt a leadott anyag alapján (videóval, vendéggel…)

Témaajánlat A család, mint az addikciók kialakulásának és megerősödésének színtere Kémiai és viselkedési addikciók A drogok csoportosítása Normák és devianciák Jogos kérdések Az ellátás és segítségnyújtás lehetőségei Prevenció és egészségfejlesztés Drogpolitikai áttekintés Hatékonyságvizsgálat és eredményességi mutatók

Család & szenvedélybetegség

A drogkarrier kialakulása SZÜLETÉS ELŐTT Delegáció – „bekódoltság” a) beépíti életprogramjába b) kimenekül belőle EMBRIONÁLIS FEJLŐDÉS Szülői drogfogyasztás Embrionális addikciók

A drogkarrier kialakulása AZ ELSŐ HÓNAPOK A férj-feleség szeretetkapcsolata felbomlik játszmák  ”az elég jó anyaság” NEVELÉSI STÍLUS Nevelési stílus monitorozás szorosság drogfogyasztás autoriter erős gyenge ++ + kongruens erős erős _ ráhagyó-1 gyenge erős _ ráhagyó-2 gyenge gyenge +

A drogkarrier kialakulása FELDOLGOZATLAN TRAUMÁK Gyász Válás Veszteségélmények GYERMEKKOR Menekülési reakciók (kifelé vagy befelé) Befolyásoló tényezők (szülők, kortársak) Dohányzás ~ 90% Alkoholizmus ~ 50% Illegális drogok ~20%

Film Takács P. Az egészséges és diszfunkcionális család PTMIK kazetta (13 / 20’)

A drogkarrier kialakulása ILLEGÁLIS DROGOK VÁLASZTÁSA 6-12éves kor környékén valamilyen kémiai szer kipróbálása, használata A szer megismerése után újabb hatások keresése A hatások valamilyen probléma megoldását vagy valamilyen élmény megtalálását szolgálják Szembefordulás a normaadó társadalom kereteivel Kriminalizáció …

FILM... A pipa kultúrtörténete (3’)

A drogok csoportosítása LEHETŐSÉGEK Társadalmi elfogadás Veszélyessége Előállításmódja Hatóanyaguk szerint

A drogok csoportosítása Társadalmi elfogadás alapján legális illegális

A drogok csoportosítása Veszélyessége alapján keménydrogok lágydrogok

A drogok csoportosítása Előállításmódja alapján természetes mesterséges

A drogok csoportosítása Hatóanyaguk szerint Tartsunk szünetet?

A drogok csoportosítása depresz-szánsok ópiátok stimu-lánsok halluci-nogének kanna-bisz Szerves oldósze-rek Alkohol Mák Amfeta-minok LSD Marihuána Higítók Szedatí-vumok Morfium Kokain Peyotl Hasis Csavarlazító Hipnoti-kumok Heroin Nikotin PCP Parkettalakk Barbitu-rátok Metadon koffein Maszlag Benzin Coderit Galóca Ragasztók

A drogok DROG LEGÁLIS ILLEGÁLIS FÉLLEGÁLIS DROGÉRIA A DROG DEFINÍCIÓJA (WHO 1972): Minden, ami megváltoztatja a szervezet működését… DROG = (növényi) hatóanyag DROGÉRIA LEGÁLIS ILLEGÁLIS FÉLLEGÁLIS

A drogok hasznosítása Alkohol fertőtlenítés

A drogok hasznosítása Nikotin Parkinson-kór

A drogok hasznosítása Ópiátok köhögéscsillapítás

A drogok hasznosítása Amfetamin Hiperaktív gyerekek terápiája

Film!!! Drogvilág (10’)

A tolerancia Drogfogyasztás mértéke idő A kívánt hatás

A drogkarrier NEGATÍV MEGERŐSÍTÉS STÁDIUMA Eufória Normál állapot Addiktív stádium POZITÍV MEGERŐSÍTÉS STÁDIUMA

Film!!! Csáth Géza

Viselkedési addikciók Az addikció sóvárgás Kémiai addikciók Kémiai addikciók heroin kokain kannabisz szerves oldószerek nikotin alkohol szexuális addikciók játékszenvedély kóros vásárlás munka-alkoholizmus Viselkedési addikciók Viselkedési addikciók

Az addiktív ciklus Sóvárgás Passzív szakasz Addikt cselekmény Bűntudat

zoltan.ferenczi@sulinova.hu fzms@freestart.hu Köszönöm figyelmüket! zoltan.ferenczi@sulinova.hu fzms@freestart.hu